Bench/losloop problemen (extra probleem?)

Mellow

Bench/losloop problemen (extra probleem?)

Bericht door Mellow »

Toen we Semmy net hadden heb ik hem de bench aangeleerd omdat een blind pupje los in een vreemd huis met vreemde honden erbij niet iets was wat ik toen zo aandurfde.
Dat ging eigenlijk altijd goed.
Ook als we overdag eens kort weg gingen lag Sem rustig in zijn bench te slapen.
Hij is vanaf dat we hem hadden direct mee gegaan naar de camping, naar onze sta-caravan, en daar zat hij ook s'nachts in de bench, nooit geen problemen.
Overdag waren de honden daar nooit alleen.

Tot ongeveer een jaar geleden.
Ineens werd hij thuis super onrustig in de bench, hijgen en heen en weer springen en rondjes draaien.
In de caravan hadden we hem al een poosje los want we sliepen daar op nog geen 2m van hem af en hij was daar zindelijk en stil.
Dus toen thuis ook maar besloten de bench eruit te doen.
We hadden de honden toen nog in de keuken.
Hij was s'nachts wel stil maar niet meer zindelijk.
Hij plaste en poepte s'nachts de hele keuken onder.
Ik ben bij gaan houden wanneer er wat lag en hem tussen door nog even naar buiten gedaan.
Geen effect, de tijden waarop hij de boel onder plaste/poepte waren willekeurig en geen peil op te trekken.
Maar hem terug in de bench doen was geen optie, hij wad direct volledig in de stress.

Geprobeerd zijn ruimte wat kleiner te maken dmv een ren, in de hoop dat hij zijn eigen 'nest' niet bevuilde gezien hij in de bench ook zindelijk was.
Maar nee, dat hielp ook niet.
Plus dat hij elke keer tegen de ren aanklapte omdat hij bij de andere honden wilde liggen.
Dus ren maar weer weggehaald.

Het s'nachts plassen was op gegeven moment over maar er lag wel elke ochtend een poepje in de keuken voor de achterdeur.
Toen Nikki kwam hadden we haar grote bench in de kamer gezet, geen plek in de keuken, en hebben we de andere honden ook in de kamer gelaten, met de keukendeur op een kier en maar geaccepteerd dat ik elke ochtend een poepje moest ruimen.
Dat ging een aantal maanden goed.

Tot we op een ochtend beneden kwamen en Semmy op de bank lag.
De honden mogen bij ons niet op de bank en hij doet het overdag dus nooit.
Hij durft daar niet zelf af te springen en heeft blijkbaar een nieuwe 'hobby' ontwikkeld.
Hij heeft zijn tanden al in een afstandsbediening gezet en ook de oplaadkabel van mijn man's telefoon is kapot gebeten.
Geprobeerd de bank te barricaderen maar dat lukt ook niet want hij ziet dat niet en springt gewoon op goed geluk.
Met het risico op verkeerd springen, blijven haken en dan gebroken botten of gescheurde pezen zijn we daar maar mee gestopt.
Alleen bleef hij dus losse spullen kapot kauwen, zoals de deken die erop lag etc.
We hebben al het spul buiten bereik van de bank gelegt maar wat als hij dan maar aan de bank zelf begint?
Dat is een dealbreaker voor meneer Mellow dus toch de bench maar weer gepakt.
Opnieuw opgebouwd maar zelfde als eerst, dikke stress en hij springt er zo hard in dat de bench wel een halve meter verschoven is.
Ook zit hij af en toe blaffen erin en ik slaap heel licht dus bij elke blaf ben ik wakker.

Vanacht nemen we hem mee naar boven en gaat hij daar in de bench, die naast mijn bed staat.
Dit omdat mijn slaapkamerdeur niet goed sluit en ik niet wil dat hij s'nachts van de trap af valt.
Als dat ook niet werkt dan weet ik het niet meer.

Iemand nog tips?
BieneMaya

Re: Bench/losloop problemen

Bericht door BieneMaya »

Wel sneu voor die kleine orc. :knuffel1:
Gudrun
Posts in topic: 1
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Wat vervelend zeg.
Ik hoop dat hij naast je bed wel rustig is.
Kan je anders 's avonds de bench van Nikki voor je slapen gaat niet in de deuropening van de woonkamer zetten en die kleine met een mandje los in de keuken? Of zou hij daar ook gaan blaffen denk je?
Mellow

Bericht door Mellow »

BieneMaya schreef: 04 feb 2022, 13:46 Wel sneu voor die kleine orc. :knuffel1:
Vindt ik ook want er zit geen kwaad in hem :hartjes:
Gudrun schreef: 04 feb 2022, 13:57 Wat vervelend zeg.
Kan je anders 's avonds de bench van Nikki voor je slapen gaat niet in de deuropening van de woonkamer zetten en die kleine met een mandje los in de keuken? Of zou hij daar ook gaan blaffen denk je?
Ik ben bang dat Nikki dat niets vindt, die is een poos heel mieperig in haar bench geweest en is nu eindelijk relaxed en stil.
Zometeen zit ik met 2 blaffende/miepende honden.
Plus, er staat een hele grote caviakooi op de bench dus dat wordt dan wel een heel gesleep elke avond.🙈
Ik snap alleen niet waar dat gedrag van Semmy weg komt.
Hij is in al die jaren nog nooit zomaar op de bank gesprongen of aan spullen zitten kauwen.
Hij is nu 2.5 jaar.
Smoushond
Posts in topic: 5

Bericht door Smoushond »

Mellow schreef: 04 feb 2022, 14:50
BieneMaya schreef: 04 feb 2022, 13:46 Wel sneu voor die kleine orc. :knuffel1:
Vindt ik ook want er zit geen kwaad in hem :hartjes:
Gudrun schreef: 04 feb 2022, 13:57 Wat vervelend zeg.
Ik ben bang dat Nikki dat niets vindt, die is een poos heel mieperig in haar bench geweest en is nu eindelijk relaxed en stil.
Zometeen zit ik met 2 blaffende/miepende honden.
Plus, er staat een hele grote caviakooi op de bench dus dat wordt dan wel een heel gesleep elke avond.🙈
Ik snap alleen niet waar dat gedrag van Semmy weg komt.
Hij is in al die jaren nog nooit zomaar op de bank gesprongen of aan spullen zitten kauwen.
Hij is nu 2.5 jaar.
Als Nikkie een hele poos mieperig in haar bench is geweest kan Semmy daar dan niet onrustig van geworden zijn?
Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

Smoushond schreef: 04 feb 2022, 15:01 Als Nikkie een hele poos mieperig in haar bench is geweest kan Semmy daar dan niet onrustig van geworden zijn?
Dat was ook eerst mijn idee maar Nikki was al lang rustig en kalm voor Sem überhaupt begon met bank springen, slopen en raar bench gedrag.
Nou is Semmy sws al een aparte.
Ik ben ook overtuigd dat hij meer dan alleen maar blind is.
Dat hij ook een hersenbeschadiging heeft opgelopen bij zijn oude baas.
Hij is gewoon niet zoals andere honden, reageert vaak anders, veel dingen begrijpt hij niet en hij is heel onvoorspelbaar.
Ik vindt het alleen sneu als hij té gestressed raakt en hem los in de kamer laten, terwijl hij dus gaat slopen, helpt niet mee want mijn man komt de kamer in, kijkt rond of er wat kapot is en daar reageert Sem dus ook weer op.
jenn90
Posts in topic: 1

Bericht door jenn90 »

Even iets heel stoms maar een hondje van een vriendin van mij is heel gestrest geworden met alleen blijven / in de bench nadat ze mee was geweest met kamperen en er een giga onweersbui /hagelbui was losgebarsten. In eerste ogenblik niks aan de hand maar sindsdien stress met alleen blijven of de bench. Stapje voor stapje weer opgebouwd en dat gaat nu weer goed alleen dat was eerst ook een vraagteken waarom het gedrag ontstond.
Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

Liefst wil ik helemaal geen bench meer gebruiken voor Sem.
Hij deed het zo goed zonder.
Ik snap niet waarom hij nu ineens op de bank springt, na het zoveel maanden nooit te hebben gedaan, en dan daar de boel gaat slopen.
Is het omdat hij er niet af durft en weet dat hij er eigenlijk niet op mag?
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Hij is nu dus 2,5 jaar en het is een jaar geleden begonnen? Toen was hij dus ongeveer 1,5
Kan het iets met hormonen te maken hebben? Zijn er loopse teven in huis of in de buurt?
Opgewonden,gestrest en rondjes draaien in de bench kan ook door opwinding?
Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

Hij is al met 6 maanden gecastreerd dus dat lijkt mij niet😉
Mellow

Bericht door Mellow »

Geen enkele kik of stress vanuit de bench naast mijn bed.
Meneer draaide een rondje en heeft de hele nacht rustig geslapen.
Snap er niets van.
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Mss weet Sem even niet meer hoe hij zich 'alleen' moet houden in de nacht. Los in de woonkamer is teveel vrijheid en beneden in de bench is teveel 'alleen'.
Naast vrouwtje in de bench is duidelijk, veilig en rustig.
Mellow

Bericht door Mellow »

BieneMaya schreef: 05 feb 2022, 10:06 Mss weet Sem even niet meer hoe hij zich 'alleen' moet houden in de nacht. Los in de woonkamer is teveel vrijheid en beneden in de bench is teveel 'alleen'.
Naast vrouwtje in de bench is duidelijk, veilig en rustig.
Dit klinkt erg plausibel :flower:
Tineke schreef: 05 feb 2022, 10:49
Mellow schreef: 05 feb 2022, 10:00 Geen enkele kik of stress vanuit de bench naast mijn bed.
Meneer draaide een rondje en heeft de hele nacht rustig geslapen.
Snap er niets van.
Maakt niet uit toch , tel je zegeningen want het werkt klaarblijkelijk 😉
Dat doe ik ook wel.
Ik ga duimen dat nacht 2 ook zo gaat :F:
Mellow

Bericht door Mellow »

De nachten gaan dus goed, hij is de hele nacht stil.
Maar..hij vindt het volgens mij maar niets.
S'avonds gaat zijn staart plat als ik hem roep om mee te gaan naar boven en zodra ik hem op til verstijfd hij helemaal.
Optillen is normaal geen enkel probleem, hij vindt het zelfs leuk en mag graag knuffelen en valt soms zelfs in slaap als je hem vast houd.
S'morgens, als ik de bench open doe, staat hij er rillend en shakend in en wil er niet uit.
Als ik hem dan roep dan stapt hij er wel uit maar heel gespannen en nog steeds rillend.
Pak ik hem op, is hij weer verstijfd tot ik hem beneden neer zet en hij de andere honden hoort.
Dan is hij ineens weer helemaal ontspannen, blij en rent hij rondjes om mij en de anderen heen.
Til ik hem dan weer op dat is hij zoals normaal, blij en knuffelig.
Totaal ontspannen.
Ik weet dus niet wat te doen nu.
Dirkje
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Bench/losloop problemen (extra probleem?)

Bericht door Dirkje »

Heb je de indruk dat hij in de nacht wel lekker ligt te slapen?
Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

Dirkje schreef: 07 feb 2022, 23:09 Heb je de indruk dat hij in de nacht wel lekker ligt te slapen?
Geen flauw idee.
Ik heb een deken om zijn bench zitten dus ik zie hem niet.
Ik hoor alleen nooit wat, geen gedraai of gehijg enzo.
Gewoon stil en een rustige ademhaling.
Ik ben nachtblind dus de deken eraf laten en zo even gluren werkt niet, daar is het te donker voor in mijn slaapkamer.
En op het moment dat ik een lampje aanklik of de zaklamp van mijn telefoon aandoe dan hoort hij dat gelijk en zodra ik dat op hem richt dan zit hij mij 'aan te kijken'.
Hij ligt dan wel gewoon.
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Mellow schreef: 07 feb 2022, 23:20
Dirkje schreef: 07 feb 2022, 23:09 Heb je de indruk dat hij in de nacht wel lekker ligt te slapen?
Geen flauw idee.
Ik heb een deken om zijn bench zitten dus ik zie hem niet.
Ik hoor alleen nooit wat, geen gedraai of gehijg enzo.
Gewoon stil en een rustige ademhaling.
Ik ben nachtblind dus de deken eraf laten en zo even gluren werkt niet, daar is het te donker voor in mijn slaapkamer.
En op het moment dat ik een lampje aanklik of de zaklamp van mijn telefoon aandoe dan hoort hij dat gelijk en zodra ik dat op hem richt dan zit hij mij 'aan te kijken'.
Hij ligt dan wel gewoon.
Nou, dat hij ‘s nachts rustig lijkt te slapen is dan wel weer prettig maar ik kan me voorstellen dat je even niet weet wat wijsheid is.
In bed laten slapen zal vast geen optie zijn anders had je dat al gedaan denk ik.
Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

Dirkje schreef: 07 feb 2022, 23:27 Nou, dat hij ‘s nachts rustig lijkt te slapen is dan wel weer prettig maar ik kan me voorstellen dat je even niet weet wat wijsheid is.
In bed laten slapen zal vast geen optie zijn anders had je dat al gedaan denk ik.
In bed slapen is geen optie inderdaad.
Daar wordt Sem heel onrustig van want mijn man en ik zijn allebei 'draaiers'.
We liggen nooit stil en Sem zou dan elke keer wakker worden of waarschijnlijk het idee hebben dat hij aan de kant moet.
Plus dat er een grote kans inzit dat hij van het bed kukelt omdat hij blind is. :schrik:
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Mellow schreef: 07 feb 2022, 23:37
Dirkje schreef: 07 feb 2022, 23:27 Nou, dat hij ‘s nachts rustig lijkt te slapen is dan wel weer prettig maar ik kan me voorstellen dat je even niet weet wat wijsheid is.
In bed slapen is geen optie inderdaad.
Daar wordt Sem heel onrustig van want mijn man en ik zijn allebei 'draaiers'.
We liggen nooit stil en Sem zou dan elke keer wakker worden of waarschijnlijk het idee hebben dat hij aan de kant moet.
Plus dat er een grote kans inzit dat hij van het bed kukelt omdat hij blind is. :schrik:
Nee, dat is geen goed idee. :smile:
Ik heb geen tips, lees wel mee want er zullen vast nog wel mensen met goede ideeën komen.
Hopelijk voelt hij zich morgenochtend iets beter. Arm ding.
Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

Dat hoop ik ook want dit vreet energie van hem.
Hij was altijd al schraal, nu begint hij echt mager te worden en het is al geen goede eter. :ugh:

Mijn kleine monster. :I:

Afbeelding
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Renpanelen dan. Om een stuk in de woonkamer af te zetten. Zo is hij wel bij de roedel maar kan niets slopen.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Mellow schreef: 05 feb 2022, 00:08 Hij is al met 6 maanden gecastreerd dus dat lijkt mij niet😉
Dat zegt niet zoveel hoor.
Mijn gecastreerde reu vond loopse teven nog steeds erg leuk en lekker
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 2

Bericht door ranetje »

Mellow schreef: 07 feb 2022, 22:59 De nachten gaan dus goed, hij is de hele nacht stil.
S'avonds gaat zijn staart plat als ik hem roep om mee te gaan naar boven en zodra ik hem op til verstijfd hij helemaal.
Optillen is normaal geen enkel probleem, hij vindt het zelfs leuk en mag graag knuffelen en valt soms zelfs in slaap als je hem vast houd.
S'morgens, als ik de bench open doe, staat hij er rillend en shakend in en wil er niet uit.
Als ik hem dan roep dan stapt hij er wel uit maar heel gespannen en nog steeds rillend.
Pak ik hem op, is hij weer verstijfd tot ik hem beneden neer zet en hij de andere honden hoort.
Dan is hij ineens weer helemaal ontspannen, blij en rent hij rondjes om mij en de anderen heen.
Totaal ontspannen.
Wat voor vloerbedekking heb je boven?
Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

ranetje schreef: 08 feb 2022, 14:59
Mellow schreef: 07 feb 2022, 22:59 De nachten gaan dus goed, hij is de hele nacht stil.
Totaal ontspannen.
Wat voor vloerbedekking heb je boven?
Laminaat, zelfde als beneden.
Mellow

Bericht door Mellow »

BieneMaya schreef: 08 feb 2022, 12:47 Renpanelen dan. Om een stuk in de woonkamer af te zetten. Zo is hij wel bij de roedel maar kan niets slopen.
Dan klapt hij steeds tegen de panelen aan omdat hij bij de anderen wil liggen, bij ze in of op de mand/mat.
Plaats reactie