Steadiness
- Floortje
- Posts in topic: 3
- Honden: 2
- Welke: Hussel en Hollandse Herder
Steadiness
Dat is denk ik de juiste term, of misschien ook wel niet.
Ik twijfel in welk subforum deze vraag hoort, want het komt uit de jachthondensport, maar voor mij is het meer een opvoedingskwestie.
Ik ben net terug van een paar dagen familiebezoek in Frankrijk, de honden waren mee en hebben zich uitstekend vermaakt.
Ik zal niet in de hele kleine details treden, maar laat ik het zo zeggen: Als ze een vakantiebaantje in de beverrattenbestrijding zouden hebben dan waren ze direct medewerkers van de maand geworden
Rakoes spoort- en stoot ze op en Ysta maakt het karwei af.
Dat vind ik niet erg, sterker nog, ik vind het prachtig om te zien. MAARRRR graag wel binnen kaders en op gezette tijden en niet op eigen houtje.
Ysta is impulsief, doet eerst en denkt pas later. Naast de beverratten heeft ze ook twee kippen gepakt, maar na een LOS! van onze kant doet ze dat direct en kan de kip gewoon levend wegrennen. Ze is heel gehoorzaam en nog jong, dus daar voorzie ik geen problemen. Oefenen en strak houden.
Het probleem zit bij Rakoes.
Anders dan in Nederland is ze tijdens de Franse wandelingen bij tijd en wijle slecht bereikbaar, ze is opgewonden en loopt te scannen, terugroepen is lastig en lukt soms gewoon niet.
Uiteraard heb ik er een sleeplijntje aangehangen, maar omdat ze normaal altijd zo braaf is heb ik die ooit op zo'n 2,5 meter afgeknipt en dat is net te kort om het snel te grijpen als ze gaat. Dat zou op te lossen zijn door haar altijd aangelijnd te houden op wandelingen, maar als we in Frankrijk zijn verblijven we op een onomheind terrein. Onze vorige honden waren erfvast, maar Rakoes dus duidelijk niet. Ze is trouw en komt altijd terug, maar ik wil het gewoon niet hebben. Er wordt daar fanatiek gejaagd en ik heb er geen zin in dat zij zelf de prooi wordt.
Ik had een clicker bij me, maar kon die pas na een paar dagen terugvinden (leuk zo'n koffer met 1000 vakjes). Toen ik die had heb ik steeds beloond op aandacht en ging het iets beter, maar er was in het algemeen te weinig aandacht voor mij naar mijn zin.
Vandaag, terug in Nederland, ben ik gelijk gaan oefenen in mijn vaste wandelbos wat aan de snelweg grenst met alleen een greppel en vangrail ertussen. Ik kan gewoon niet het risico lopen dat ze zelfstandig op pad gaat.
Maar nu was ze weer haar allerbraafste zelf: vlak langs wegvliegende reigers, kraaien en hysterische meerkoeten gelopen (haar lievelings ) en perfect onder appèl zonder riem.
Hoe pak ik dit nu aan? Ik ga in de toekomst nog regelmatig op die plek in Frankrijk vertoeven, dus het moet opgelost worden en aanlijnen is geen optie.
Ik moet er wel bijvertellen dat ik ooit de droom had dat zij een rattenvanger zou worden, maar ze bleek niet het killersinstinct te bezitten (ze gaat ermee spelen als een kat en dan kan ik het verder oplossen ) dus ik ben gestopt om dat te stimuleren.
Maar misschien is bij Rakoes het kwartje gevallen nu Ysta het karwei afmaakt?
Iets in me zegt dat ik het juist weer moet oppakken, dan is het een activiteit en geen baldadigheid. En bij een activiteit moet je luisteren naar de baas.
Zoals steadiness trainen met jachthonden. Hoe doe je dat?
Ik twijfel in welk subforum deze vraag hoort, want het komt uit de jachthondensport, maar voor mij is het meer een opvoedingskwestie.
Ik ben net terug van een paar dagen familiebezoek in Frankrijk, de honden waren mee en hebben zich uitstekend vermaakt.
Ik zal niet in de hele kleine details treden, maar laat ik het zo zeggen: Als ze een vakantiebaantje in de beverrattenbestrijding zouden hebben dan waren ze direct medewerkers van de maand geworden
Rakoes spoort- en stoot ze op en Ysta maakt het karwei af.
Dat vind ik niet erg, sterker nog, ik vind het prachtig om te zien. MAARRRR graag wel binnen kaders en op gezette tijden en niet op eigen houtje.
Ysta is impulsief, doet eerst en denkt pas later. Naast de beverratten heeft ze ook twee kippen gepakt, maar na een LOS! van onze kant doet ze dat direct en kan de kip gewoon levend wegrennen. Ze is heel gehoorzaam en nog jong, dus daar voorzie ik geen problemen. Oefenen en strak houden.
Het probleem zit bij Rakoes.
Anders dan in Nederland is ze tijdens de Franse wandelingen bij tijd en wijle slecht bereikbaar, ze is opgewonden en loopt te scannen, terugroepen is lastig en lukt soms gewoon niet.
Uiteraard heb ik er een sleeplijntje aangehangen, maar omdat ze normaal altijd zo braaf is heb ik die ooit op zo'n 2,5 meter afgeknipt en dat is net te kort om het snel te grijpen als ze gaat. Dat zou op te lossen zijn door haar altijd aangelijnd te houden op wandelingen, maar als we in Frankrijk zijn verblijven we op een onomheind terrein. Onze vorige honden waren erfvast, maar Rakoes dus duidelijk niet. Ze is trouw en komt altijd terug, maar ik wil het gewoon niet hebben. Er wordt daar fanatiek gejaagd en ik heb er geen zin in dat zij zelf de prooi wordt.
Ik had een clicker bij me, maar kon die pas na een paar dagen terugvinden (leuk zo'n koffer met 1000 vakjes). Toen ik die had heb ik steeds beloond op aandacht en ging het iets beter, maar er was in het algemeen te weinig aandacht voor mij naar mijn zin.
Vandaag, terug in Nederland, ben ik gelijk gaan oefenen in mijn vaste wandelbos wat aan de snelweg grenst met alleen een greppel en vangrail ertussen. Ik kan gewoon niet het risico lopen dat ze zelfstandig op pad gaat.
Maar nu was ze weer haar allerbraafste zelf: vlak langs wegvliegende reigers, kraaien en hysterische meerkoeten gelopen (haar lievelings ) en perfect onder appèl zonder riem.
Hoe pak ik dit nu aan? Ik ga in de toekomst nog regelmatig op die plek in Frankrijk vertoeven, dus het moet opgelost worden en aanlijnen is geen optie.
Ik moet er wel bijvertellen dat ik ooit de droom had dat zij een rattenvanger zou worden, maar ze bleek niet het killersinstinct te bezitten (ze gaat ermee spelen als een kat en dan kan ik het verder oplossen ) dus ik ben gestopt om dat te stimuleren.
Maar misschien is bij Rakoes het kwartje gevallen nu Ysta het karwei afmaakt?
Iets in me zegt dat ik het juist weer moet oppakken, dan is het een activiteit en geen baldadigheid. En bij een activiteit moet je luisteren naar de baas.
Zoals steadiness trainen met jachthonden. Hoe doe je dat?
Re: Steadiness
Neem eens contact op met Vermex. Wie weet kunnen ze je verder helpen met infor over hoe en waar ratten vangen.
https://www.vermex.nl/ratten-vangen-met ... te%20doden.
- Persistence
- Posts in topic: 1
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Begrijp ik nu goed dat je het liefste wilt dat Rakoes er wel achteraan gaat en het klusje meteen klaart?
Of dat ze het gaat negeren?
Ken je Terrierwerk? Daar kun je ook barnhunting doen. Op FB heb je een groep ‘ratten vangen -Gifvrije methodes’, daar lees ik graag mee over de verhalen van ratten vangen met een hond. Bella zou dat fantastisch vinden.
Maar ik las ook dat ze best ernstig gewond kunnen raken van de ratten en dat risico loop ik toch liever niet.
Ken je Terrierwerk? Daar kun je ook barnhunting doen. Op FB heb je een groep ‘ratten vangen -Gifvrije methodes’, daar lees ik graag mee over de verhalen van ratten vangen met een hond. Bella zou dat fantastisch vinden.
Maar ik las ook dat ze best ernstig gewond kunnen raken van de ratten en dat risico loop ik toch liever niet.
- Gudrun
- Posts in topic: 2
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
't Is gewoon (nou ja, gewoon) zelfbeheersing aanleren denk ik.
Ze mag, maar alleen na toestemming of aanmoediging en er moet een recall op zitten.
Bij Rakoes is dat dus opsporen en opstoten, bij Kika drijven.
Je werkt met en vanuit het instinct dus de drive is groot en de controle wat lastiger, de ultieme beloning is dan ook mogen werken. Gecontroleerd en wachten tot het mag, dan mag het en wordt je er voor beloond.
Ongecontroleerd mag het niet.
Ik ken verder te weinig van rattenvangen of jagen om verder advies te geven.
Hier thuis een man gehad met een Patterdale terriër omwille van ratten, als het met zo een hondje gecontroleerd lukt moet het met Rakoes zeker ook lukken!
Ze mag, maar alleen na toestemming of aanmoediging en er moet een recall op zitten.
Bij Rakoes is dat dus opsporen en opstoten, bij Kika drijven.
Je werkt met en vanuit het instinct dus de drive is groot en de controle wat lastiger, de ultieme beloning is dan ook mogen werken. Gecontroleerd en wachten tot het mag, dan mag het en wordt je er voor beloond.
Ongecontroleerd mag het niet.
Ik ken verder te weinig van rattenvangen of jagen om verder advies te geven.
Hier thuis een man gehad met een Patterdale terriër omwille van ratten, als het met zo een hondje gecontroleerd lukt moet het met Rakoes zeker ook lukken!
- Gretha
- Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising
Ik denk inderdaad dat ermee aan het werk gaan als sport/taak de oplossing kan zijn.
Mensen zeggen vaak bij jachthonden dat ze snel achter wild aan zullen gaan.
Dat is volkomen onzin.
Ja.... ongetraind wel. Maar ze zijn juist op dat gebied uitstekend te trainen. Daar zijn ze op gefokt.
Tijdens de jacht kun je het echt niet hebben dat een hond zijn eigen ding doet. Dat kan een schot hagel in zijn donder betekenen.
Waarschijnlijk als je met Rakoes hier bewust mee gaat trainen is het goed controleerbaar te krijgen.
Rakoes is volgens mij net als Tux erg leergierig en vindt het vast geweldig om samen aan het werk te gaan.
Dat is volkomen onzin.
Ja.... ongetraind wel. Maar ze zijn juist op dat gebied uitstekend te trainen. Daar zijn ze op gefokt.
Tijdens de jacht kun je het echt niet hebben dat een hond zijn eigen ding doet. Dat kan een schot hagel in zijn donder betekenen.
Waarschijnlijk als je met Rakoes hier bewust mee gaat trainen is het goed controleerbaar te krijgen.
Rakoes is volgens mij net als Tux erg leergierig en vindt het vast geweldig om samen aan het werk te gaan.
Dit vind ik ook, honden hun natuurlijke taak zien uitvoeren vind ik sowieso mooi om te zien. Als Feta muizen vangt vind ik dat ook mooi. Net zoals jij en Persistence zou ik Feta ook wel willen inzetten voor ratten vangen in de stad, maar ik ben ook bang voor verwondingen. Dus we houden het maar bij muizen.
Lanai is echt een felle tante, maar met muizen gedraagt ze zich dus ook zoals een kat; ze gaat ermee spelen, kwispelend en met speelbuigingen, en komt daarna naar mij toe terwijl ze heel die muis laat liggen. Sowieso vangt ze heel zelden zelf een muis, maar graven en naar muizen zoeken doet ze al te graag.
Wat jij omschrijft over dat scannen van de omgeving en slecht bereikbaar zijn wanneer jullie bij je ouders zijn herken ik wel. Mijn zus woont helemaal vrij pal naast de akkers en daarachter het bos. Via de tuin loop je de akkers op, en daar zitten veel hazen. Lanai kan gewoon los de tuin in want die zou nooit weglopen. Feta lijn ik aan wanneer ze in de tuin is (deze is niet omheind verder); en dan kan ze aan de lange lijn scharrelen.
Wanneer we gaan wandelen via de akkers weet ik dat er een punt komt waarop ze niet meer bereikbaar is (wanneer de neus de lucht in gaat en het scannen begint)... vóór ze dat punt bereikt vraag ik haar aandacht. De enige manier waarop ik haar daar tot nu toe los kan laten lopen is:
a) Ik laat haar haar gang gaan en hazen opstoten; wanneer ik doorloop komt ze vanzelf wel terug.
b) Ik moet haar zelf aan het werk zetten met de dummy of bal.
Wanneer ik haar dummy over de sloot heen gooi; of de bal over de akkers of de boomgaard in, vergeet ze de hazen. Of dummy laten vallen en vervolgens haar dat ding laten zoeken.
Verder zit er, specifiek in die omgeving, ook nog niet veel steadiness in hoor. Dus als iemand nog tips heeft dan lees ik graag mee.
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ik snap niet goed wat je met steadyness in deze bedoelt : wil je dat ze wacht op jouw commando om te jagen, of wil je dat ze het jagen gewoon laat?
- Floortje
Dank voor de reacties allemaal.
FBgroep 'ratten vangen' ben ik lid van, ik was ook lid van de voorloper (die is opgeheven) daar heb ik goede tips gehad over het negeren van de kippen, maar wel achter muizen aangaan.
Dat barnhunting ga ik eens naar kijken, dank je!
@Gudrun
Ik denk dat het indammen van drijven en jagen precies hetzelfde is.
Hoe doe jij dat? Aandacht voor jou belonen? Of iets anders?
Ik denk zeker dat het met Rakoes kan lukken, ze is maar een halve terriër immers. Maar ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee.
Ramses had vroeger thuis Duitse staandes waarvan er één ook altijd zelfstandig de benen nam. Daar zijn ze juist jachttraining mee gaan doen om het controleerbaar te maken.
Bij mij in de omgeving stikt het van de hazen en ik had Rakoes al zo ver dat ze er op afstand naar kan kijken aan een slappe lijn zonder hyperventilerend te krijsen. (je hebt vast beeld, de zusters lijken op elkaar )
@Tamara
Thnx voor de tips.
Optie a werkt ook voor Rakoes, ze komt altijd weer netjes terug. Maar dat vind ik in Frankrijk net iets te riskant, althans, in dit seizoen. Er wordt daar fanatiek gejaagd en straks wordt ze zelf voor konijn of haas aangezien. In de zomer zou het wel kunnen, dan mag er alleen op zwijn gejaagd worden, die vergissing maak je minder snel
Een dummy heb ik nog nooit gebruikt, daar ga ik me eens in verdiepen Bal vindt ze niet interessant, maar piepers sinds kort wel (daar was ze vroeger bang van ) maar dan houd je wel die opwinding erin, weet niet of dat handig is.
@Inge O
Dat eerste. Dat het op mijn voorwaarden gaat, wat ook kan betekenen dat het vandaag even niet kan. Zoals Gretha hier zegt:
Die ken ik, maar dat is een bedrijf wat je kunt inhuren als je last van ongedierte hebt. Je kunt er geen hondentraining volgen. Bij Nico Kraaienveld (Bo&Puck) wel, maar die zit helemaal in Zeeland.Nanna schreef: ↑07 feb 2022, 18:52 Neem eens contact op met Vermex. Wie weet kunnen ze je verder helpen met infor over hoe en waar ratten vangen.
Dat ze het alleen doet als het mag.Persistence schreef: ↑07 feb 2022, 19:39 Begrijp ik nu goed dat je het liefste wilt dat Rakoes er wel achteraan gaat en het klusje meteen klaart?
FBgroep 'ratten vangen' ben ik lid van, ik was ook lid van de voorloper (die is opgeheven) daar heb ik goede tips gehad over het negeren van de kippen, maar wel achter muizen aangaan.
Dat barnhunting ga ik eens naar kijken, dank je!
@Gudrun
Ik denk zeker dat het met Rakoes kan lukken, ze is maar een halve terriër immers. Maar ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee.
Ja, precies dit.Gretha schreef: ↑07 feb 2022, 23:49 Ik denk inderdaad dat ermee aan het werk gaan als sport/taak de oplossing kan zijn.
Dat is volkomen onzin.
Ramses had vroeger thuis Duitse staandes waarvan er één ook altijd zelfstandig de benen nam. Daar zijn ze juist jachttraining mee gaan doen om het controleerbaar te maken.
Bij mij in de omgeving stikt het van de hazen en ik had Rakoes al zo ver dat ze er op afstand naar kan kijken aan een slappe lijn zonder hyperventilerend te krijsen. (je hebt vast beeld, de zusters lijken op elkaar )
@Tamara
Thnx voor de tips.
Optie a werkt ook voor Rakoes, ze komt altijd weer netjes terug. Maar dat vind ik in Frankrijk net iets te riskant, althans, in dit seizoen. Er wordt daar fanatiek gejaagd en straks wordt ze zelf voor konijn of haas aangezien. In de zomer zou het wel kunnen, dan mag er alleen op zwijn gejaagd worden, die vergissing maak je minder snel
Een dummy heb ik nog nooit gebruikt, daar ga ik me eens in verdiepen Bal vindt ze niet interessant, maar piepers sinds kort wel (daar was ze vroeger bang van ) maar dan houd je wel die opwinding erin, weet niet of dat handig is.
@Inge O
Dat eerste. Dat het op mijn voorwaarden gaat, wat ook kan betekenen dat het vandaag even niet kan. Zoals Gretha hier zegt:
Dat is volkomen onzin.
- Gudrun
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Ja, dat denk ik ook, daarom dat ik het schreef.Floortje schreef: ↑08 feb 2022, 15:07
@Gudrun
Goh, dat was (en is nog steeds niet af) een hele training...
In het kort: het is een doorgedreven oefening in aandacht, wachten, blijven en recall.
Met opbouwend meer en meer afleiding tot je aan de ultieme afleiding bent: situaties waar het kan en dan als beloning mogen jagen/drijven. Met de zekerheid dat er controle genoeg op zit in 95% van de gevallen .
Je moet als baas het allerleukste en allerbelangrijkste zijn en je hond "afhankelijk" van je maken voor voedsel en spel.
Bij Kika zo extreem dat alle speelgoed weg moest tijdelijk. Spelen was alleen met mij, voer was verdienen door te spelen of door opdrachtjes.
En dan beginnen, zonder andere honden bij en in huis, met blijven, komen, spelletjes met en rond je, vb roepen, voertje tussen je benen door gooien zodat ze er achter gaat, zelf de andere kant uit ondertussen, opnieuw roepend en voertje tussen de benen gooiend zodat je hond en d drive/snelheid/actie kan behouden en toch beloond wordt voor dicht bij je zijn, zonder daarom meteen de druk van een hier of blijf of aanlijnen,... er bij.
tip: sexier than a squirrel spelletjes (er was ergens een links met 5 gratis spelletjes in een videootje, ik zoek subiet eens of ik die vindt).
Dan het zelfde maar makkelijker buiten.
Telkens je 1 criterium moeilijker maakt, maak je een ander makkelijker zodat je zo veel mogelijk succes hebt.
Dan terug binnen met 1 andere hond er bij, dan met andere hond in de tuin, dan in rustige straat, op veldje, in speeltuin,.... en zo opbouwen.
Heel belangrijk is ook dat je hond tijdens de training geen succeservaringen kan opdoen met jagen/drijven.
Drijven begint met eyen, dus poort naar straat toe geblindeerd. Jagen begint met snuffelen? scannen? dus daar voor al aandacht vragen/spelen.
Nu, dit is we de "lange" weg, Kika was dan ook erg extreem.
Kan best dat je er veel sneller en met minder stappen over kan .
Jaap had daar op HF ooit een topic over, specifiek op jagen gericht. Misschien kan je dat zoeken of kan iemand dat voor je doen? Was et een voederdummy en ook met alle eten verdienen daaruit en iets met een lange lijn, meer weet ik niet meer precies.
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ik denk dat je wel makkelijk zover kan komen dat ze alleen op jouw commando jaagt, maar niét dat ze zonder commando niet zou willen jagen. Dat vind ik namelijk twee totaal verschillende dingen, ondanks dat het vaak niet zo gezien wordt.
- jagen = de hele keten van snuffelen, scannen, vertrekken, zelfstandig jagen
- willen jagen = snuffelen, scannen, interesse hebben maar niét doorzetten, wel bereikbaar blijven en genieten van de eerste stappen zonder er verder iets mee te doen.
Dat laatste kan ze dus wel want doet ze in NL ook.
Waar zit voor haar dan het verschil tussen de situatie in NL tov. die in Fr?
Misschien zit het verschil in het daar in Frankrijk al succesvol gejaagd hebben?
Mijn hond is in een jachtveld ook een totaal andere hond dan gewoon op de wandeling en zelfs tijdens trainingen.
Mijn hond is in een jachtveld ook een totaal andere hond dan gewoon op de wandeling en zelfs tijdens trainingen.
- Heleboelie
Geen tips voor wbt het jagen, maar voor de veiligheid:
ik heb mijn hond in buitengebieden in Frankrijk, Spanje en Noorwegen waar veel gejaagd word altijd een geel hesje aangetrokken. Ook al waren het geen jagers/ weglopers, ook met wildkamperen vond ik dat idee wel zo veilig.
Misschien een idee voor als ze buiten in de tuin is?
ik heb mijn hond in buitengebieden in Frankrijk, Spanje en Noorwegen waar veel gejaagd word altijd een geel hesje aangetrokken. Ook al waren het geen jagers/ weglopers, ook met wildkamperen vond ik dat idee wel zo veilig.
- Floortje
Nu we bijna een week terugzijn denk ik dat het een combinatie is van samen uitlaten (doen we in NL apart) en het daarmee elkaar ophitsen, onze relaxte 'vakantiehouding' en inderdaad de winnaarservaring is.
Rakoes is nu weer gewoon braaf, maar Ysta (volop in de puberteit, ze wordt morgen een jaar) is nu best stout in NL. Daar mogen de teugels wat strakker.
Rakoes heeft een hekel aan jasjes. Ze verzet dan geen stap meer. Dus wat dat betreft zou het wel een goede oplossing tegen het weglopen zijnHeleboelie schreef: ↑10 feb 2022, 12:40 Geen tips voor wbt het jagen, maar voor de veiligheid:
Bedankt voor alle tips (vooral @Gudrun ). Volgende keer als we in Frankrijk zijn gaan we het wat grondiger aanpakken