De zindelijkheid der windhonden

Lothian
Posts in topic: 8
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

De zindelijkheid der windhonden

Bericht door Lothian »

Taro is prima zindelijk behalve wanneer ik uitslaap. Als ik een uur of zelfs 2 uur later uit bed kom dan normaal ligt er wel eens een plas in de woonkamer. Midden op de vloer, geen markering denk ik dus. Ik denk 1 of 2x per maand.

Het zou natuurlijk ook één van de andere twee kunnen zijn maar dat denk ik eigenlijk niet gezien die al jaren superzindelijk zijn en de plassen niet reusachtig zijn.

Ik schrijf dat toe aan zijn snelle metabolisme en dat hij het dus niet langer kan ophouden maar misschien maak ik me er dan wel te makkelijk van af. En moet ik dus actiever hiermee aan de slag, hetzij met zindelijkheidstraining, hetzij met management.

Wat denken jullie?
Afbeelding
Nanna

Re: De zindelijkheid der windhonden

Bericht door Nanna »

Hij vindt het tijd om op te staan😎
Topsi kon het ook weleens doen en sliep derhalve daarna in haar warme dekenkist. En als je die na je uitslaapsessie opendeed knipte ze lui met haar ogen en vond het veel te vroeg😂
lucie
Posts in topic: 2
Honden: 5

Bericht door lucie »

Mijn 2 windhonden waren/zijn juist degene die het het langst op konden houden :lol1: . Maverick is prima zindelijk, maar kan het ook wel eens binnen doen als hem dat zo uitkomt. Maar als het moet houdt hij het de hele dag op.
annnie
Posts in topic: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Bericht door annnie »

Ik zit mee hier toch ook af te vragen hoe dat zit met windhonden en zindelijkheid.
Ik laat Ronja om de 2 uur uit, maar vooral 's avonds gaat het mis. Dan kan ze rustig in huis plassen na een wandeling. Of vaak ligt er een plas zonder dat ik het door heb dat ze van d'r plaats is geweest. Ik laat haar nu aangelijnd in huis zodat ik het door heb dat ze in beweging komt. Dan gaan we meteen naar buiten.
Als ze op bed slaapt kan ik rustig tot 8.30 blijven liggen. In de woonkamer moet ik zorgen dat ik om 6.00 haar uitlaat.

Ik heb eigenlijk het idee dat het haar niet super boeit waar ze plast. Buiten gaat ze ook gewoon midden op de stoep door d'r hurken als ze moet ipv een plekje uitzoeken. Ze is nog niet loops geweest. Misschien dat het daarna allemaal wat bewuster gaat?

Nou ja, alle honden worden toch wel soort van zindelijk, zelfs windhonden? Ondertussen is mijn vloer schoner dan ooit, want ik heb nog nooit zo vaak gedweild
Afbeelding
annnie

Bericht door annnie »

@lucie en @Zinodo
Dat zijn hoopgevende berichten!
Afbeelding
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Ik laat er nooit meer dan 9u tussen zitten voor de nacht.
Dus om 23u het laatst eruit is de wekker om 8u. Daarna wil ik er nog wel eens weer inkruipen maar de mogelijkheid om buiten te plassen is er dan wel dus geen ongelukjes in huis..
Anne

Bericht door Anne »

annnie schreef: 13 feb 2022, 12:05 Ik zit mee hier toch ook af te vragen hoe dat zit met windhonden en zindelijkheid.
Ik laat Ronja om de 2 uur uit, maar vooral 's avonds gaat het mis. Dan kan ze rustig in huis plassen na een wandeling. Of vaak ligt er een plas zonder dat ik het door heb dat ze van d'r plaats is geweest. Ik laat haar nu aangelijnd in huis zodat ik het door heb dat ze in beweging komt. Dan gaan we meteen naar buiten.
Als ze op bed slaapt kan ik rustig tot 8.30 blijven liggen. In de woonkamer moet ik zorgen dat ik om 6.00 haar uitlaat.

Ik heb eigenlijk het idee dat het haar niet super boeit waar ze plast. Buiten gaat ze ook gewoon midden op de stoep door d'r hurken als ze moet ipv een plekje uitzoeken. Ze is nog niet loops geweest. Misschien dat het daarna allemaal wat bewuster gaat?

Nou ja, alle honden worden toch wel soort van zindelijk, zelfs windhonden? Ondertussen is mijn vloer schoner dan ooit, want ik heb nog nooit zo vaak gedweild
Toen Timon jong was had hij dat ook wel eens, dan was hij tijdens het wandelen te druk om de wereld te verkennen en kwam het er thuis alsnog uit. Toen dat een paar keer gebeurde heb ik tijdens de wandelingen ruspunten ingevoerd, waar hij dan zijn behoeften deed voordat we weer verder gingen, vanaf toen gebeurde dat niet meer. dat was ook ergens in de eerste zes maanden.
Afbeelding
sabine
Site Admin
Honden: 1
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

BieneMaya schreef: 13 feb 2022, 12:10 Ik laat er nooit meer dan 9u tussen zitten voor de nacht.
Dus om 23u het laatst eruit is de wekker om 8u. Daarna wil ik er nog wel eens weer inkruipen maar de mogelijkheid om buiten te plassen is er dan wel dus geen ongelukjes in huis..
Ik hou daar nooit rekening mee. Overdag wel, maar snachts niet en er zeurt nooit iemand over. Ze weten dat ze het aan kunnen geven als ze wel moeten en heel soms doet Pom dat, amar verder liggen ze net zo lang te pitten als ik.
Anne

Bericht door Anne »

BieneMaya schreef: 13 feb 2022, 12:10 Ik laat er nooit meer dan 9u tussen zitten voor de nacht.
En dit ook, desnoods even de wekker zetten, p&p, en eventueel thuis weer verder slapen.
Afbeelding
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

sabine schreef: 13 feb 2022, 12:18
Ik hou daar nooit rekening mee. Overdag wel, maar snachts niet en er zeurt nooit iemand over. Ze weten dat ze het aan kunnen geven als ze wel moeten en heel soms doet Pom dat, amar verder liggen ze net zo lang te pitten als ik.
Het is niet dat het niet opgehouden kan worden. Ik wil ze alleen de mogelijkheid geven. Ik kan/ga ook naar de plee als ik moet.
sabine
Site Admin
Honden: 1
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

BieneMaya schreef: 13 feb 2022, 12:33
Het is niet dat het niet opgehouden kan worden. Ik wil ze alleen de mogelijkheid geven. Ik kan/ga ook naar de plee als ik moet.
ja nouja als ze moeten kunnen ze het aangeven maar ze liggen altijd nog gestrekt als ik opsta :D
Lothian
Contacteer:

Bericht door Lothian »

BieneMaya schreef: 13 feb 2022, 12:33
Taro ook, op mijn vloer :LOL:

Hmm. Ik ga er toch maar eens mee aan de slag.
Volgens mij is het probleem dat hij moet plassen wanneer hij wakker wordt en Dalí begint nog wel eens kort te zingen wanneer hij je 's ochtends boven hoort omdraaien. Dan slaap ik door maar moet Taro piesen :Q: misschien dan maar even in de tuin, vraag me wel af of ikzelf daarna weer in slaap kan vallen.
Afbeelding
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Ik vind het sneu als het opgehouden moet worden tot ik een keer met mn reet het bed uit kom. :F:
Diana
Posts in topic: 5
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Voor Arlo gaat het wel op dat hij het minder lang op kan houden dan de rest. Ze krijgen hier allemaal om dezelfde tijd eten en gaan 's avonds op dezelfde tijd nog even plassen. Maar met Arlo moet ik er rekening mee houden dat hij 's avonds zijn voer niet te laat krijgt, anders ligt er een mooie drol 's ochtends, terwijl de rest dan vaak pas ergens in de loop van de ochtend hoeft te poepen en soms zelfs pas 's middags.
Ook als ik vroeg naar bed ga, moet ik er ofwel 's ochtends vroeg uit of een keer tussendoor opstaan, omdat hij het anders in de nacht niet droog houdt. Acht uur lukt prima, maar veel langer moet het niet worden. Mila en Amy kunnen het als het moet 24 uur ophouden, Amoz wat korter maar wel veel langer dan Arlo. En die drie maken mij wakker bij hoge nood, maar Arlo doet dat niet.
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 4
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Als ik een hond was hadden ze me allang naar het asiel gebracht wegens in huis plassen bij te lang niet buiten kunnen, ik neem dat een hond dus nooit kwalijk.

Niet dat het hier gebeurt, maar ze zitten ook nooit langer dan 8u binnen, om die reden.
EchoMira
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Mira ligt op bed en die treitert me er uit als ze echt moet.
Echo zit naast bed in de bench en die blijft gewoon slapen tot we wakker zijn.

Als ik ze los zou laten lopen werd het een puinhoop maar met op kunnen houden heeft het weinig te maken.
Kipo

Bericht door Kipo »

Piko is geen windhond, maar die poept en plast 's nachts binnen. Niet elke nacht, nu is het alweer 4 dagen droog, maar soms is het de hele week raak. En waarom? Hij eet 2x per dag op pakweg hetzelfde tijdstip en gaat 3x per dag mee uit. Extra laat uit maakt niet per se verschil, vroeg opstaan ook niet.
Niet poepen op het laatste rondje is een risicofactor, maar geen garantie dat er dan 's ochtends iets ligt. Wel poepen op het laatste rondje betekent wél dat er dan 's ochtends geen poep ligt, maar mogelijk wel een plas.
Ik weet het niet meer met hem, maar opruimen is voor degene die als eerste beneden is. (Meestal ben ik dat, maar oudste dochter regelmatig ook en die ruimt het ook op, is ze zomaar uit zichzelf mee begonnen).
Diana

Bericht door Diana »

Kipo schreef: 13 feb 2022, 13:38 Piko is geen windhond, maar die poept en plast 's nachts binnen. Niet elke nacht, nu is het alweer 4 dagen droog, maar soms is het de hele week raak. En waarom? Hij eet 2x per dag op pakweg hetzelfde tijdstip en gaat 3x per dag mee uit. Extra laat uit maakt niet per se verschil, vroeg opstaan ook niet.
Niet poepen op het laatste rondje is een risicofactor, maar geen garantie dat er dan 's ochtends iets ligt. Wel poepen op het laatste rondje betekent wél dat er dan 's ochtends geen poep ligt, maar mogelijk wel een plas.
Ik weet het niet meer met hem, maar opruimen is voor degene die als eerste beneden is. (Meestal ben ik dat, maar oudste dochter regelmatig ook en die ruimt het ook op, is ze zomaar uit zichzelf mee begonnen).
Heb je al eens het tijdstip van de tweede keer eten veranderd (vervroegd of juist verlaat)? Bij Arlo was dat dus dé oplossing. Als ik hem wat later dan ca. 18 uur eten geef, moet hij blijkbaar met zijn stofwisseling precies midden in de nacht poepen :oeps: Dan kan ik het beter héél laat geven, dan hoeft hij pas 's ochtends. Of dus juist vroeg. Maar niet tussen pakweg 19 en 22 uur.
Afbeelding
Sanne
Posts in topic: 1
Welke: Chihuahua en Saluki
Contacteer:

Bericht door Sanne »

Hier kan Zahra het juist eindeloos ophouden.
Ze plast alleen wel eens in de bijkeuken als ze het ergens niet mee eens is...
Als we bijvoorbeeld weggaan zonder haar, of weggaan met de kleintjes. Gelukkig doet ze dat zelden, maar een naar trekje is het wel. Mevrouw de prinses.
Kipo

Bericht door Kipo »

Diana schreef: Heb je al eens het tijdstip van de tweede keer eten veranderd (vervroegd of juist verlaat)? Bij Arlo was dat dus dé oplossing. Als ik hem wat later dan ca. 18 uur eten geef, moet hij blijkbaar met zijn stofwisseling precies midden in de nacht poepen :oeps: Dan kan ik het beter héél laat geven, dan hoeft hij pas 's ochtends. Of dus juist vroeg. Maar niet tussen pakweg 19 en 22 uur.
We hebben de 2e keer vervroegd, zodat de kans dat hij 's avonds nog poept groter is, maar afgelopen week bijvoorbeeld, zijn we om half 12 uur geweest en om half 8 lag er een plasje in de keuken. Gisteravond zijn we ook om half twaalf uit geweest en was het om half 10 nog droog. Hij heeft hetzelfde gegeten, op hetzelfde tijdstip.

Lothian
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Taro moet ik inderdaad na 19:00 ongeveer niet meer voeren want dan moet hij 's nachts poepen.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Kipo schreef: 13 feb 2022, 14:04
Diana schreef: Heb je al eens het tijdstip van de tweede keer eten veranderd (vervroegd of juist verlaat)? Bij Arlo was dat dus dé oplossing. Als ik hem wat later dan ca. 18 uur eten geef, moet hij blijkbaar met zijn stofwisseling precies midden in de nacht poepen :oeps: Dan kan ik het beter héél laat geven, dan hoeft hij pas 's ochtends. Of dus juist vroeg. Maar niet tussen pakweg 19 en 22 uur.
We hebben de 2e keer vervroegd, zodat de kans dat hij 's avonds nog poept groter is, maar afgelopen week bijvoorbeeld, zijn we om half 12 uur geweest en om half 8 lag er een plasje in de keuken. Gisteravond zijn we ook om half twaalf uit geweest en was het om half 10 nog droog. Hij heeft hetzelfde gegeten, op hetzelfde tijdstip.
Ah, dat is jammer, anders was het misschien een makkelijke oplossing geweest. Misschien is flink verlaten dan wel een optie, dus dat hij pas 's ochtends vroeg weer hoeft te poepen?
En net zoals bij een pup wachten bij het laatste rondje tot hij heeft gepoept, werkt dat bij hem of hoeft hij dan gewoon echt helemaal niet?
Mila laat ik altijd even met de bal rennen als ze niet meteen poept. Als ze even heeft gerend, wil het opeens wel.
Afbeelding
Ipanema
Honden: 2
Welke: Peruaanse naakthond en whippet x AHT

Bericht door Ipanema »

Ik herken het niet, eigenlijk.

Hier is het al enkele maanden geleden dat Billie in huis deed. Dat waren momenten waarbij we of te lang weg waren geweest (met andere mensen mee en niet op tijd vertrokken), of dat ze heel erg veel had gedronken (warm en spelen met de bal of andere honden), of dat ze ziek was (diarree). Allemaal omstandigheden waar het niet haar schuld was. Elke keer ook braaf in de badkamer haar behoefte gedaan. We hebben hier vast tapijt dus dat scheelt enorm in de moeite :mrgreen:

‘s Nachts nooit problemen, ook niet wanneer we lang uitslapen. Wel gaat er altijd nog iemand met ze buiten net voor we naar bed gaan.

Misschien is een bench of andere kleinere ruimte inderdaad een oplossing ? Of eens filmen om te weten om hoe laat hij dan net in huis plast ?
annnie

Bericht door annnie »

Anne schreef: 13 feb 2022, 12:16
annnie schreef: 13 feb 2022, 12:05 Ik zit mee hier toch ook af te vragen hoe dat zit met windhonden en zindelijkheid.

Toen Timon jong was had hij dat ook wel eens, dan was hij tijdens het wandelen te druk om de wereld te verkennen en kwam het er thuis alsnog uit. Toen dat een paar keer gebeurde heb ik tijdens de wandelingen ruspunten ingevoerd, waar hij dan zijn behoeften deed voordat we weer verder gingen, vanaf toen gebeurde dat niet meer. dat was ook ergens in de eerste zes maanden.
Ze doet buiten wel uitgebreid haar behoefte, dus verwacht niet dat het dat is. Denk zelf dat het ook mee te maken heeft dat ze tot bijna een half jaar in een asiel zat. Daar wordt helemaal niks gedaan op dat gebied

Nou ja, ze zal ooit vast wel zindelijk worden.
Afbeelding
Hewi
Posts in topic: 1

Bericht door Hewi »

Hier doet kodi het af en toe. Alleen een plas en bijna altijd snachts.
Overdag als ik moet werken begrijp ik het ik wordt er sowieso niet boos om. Hij kan als moet eeuwen ophouden maar eens in de zoveel tijd plast hij snachts in huis. Mijn man doet hem nu gelijk in de tuin sochtends dat scheelt wel, ik kom 10 min later beneden om gelijk met ze uit te gaan maar dat trok ons ko niet. Mijn andere honden hebben het nooit gedaan.
Ik denk dat ko gewoon echt echt moet gezien de enorme plas die er dan ook ligt.
Groetjes Heidi

Afbeelding
Plaats reactie