In dat geval was dat al die tijd normaal, ze kon niet anders. Dan snap ik het wel, komt met de tijd vast goed!
De zindelijkheid der windhonden
Re: De zindelijkheid der windhonden
- Lothian
- Posts in topic: 8
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Ik denk dat hij gewoon moet en zelf niet zo heel veel bezwaar heeft tegen dan in de kamer piesen, opvoedingsfout van mij wellicht maar ik ga denk ik eens kijken of ik dat moment van nodig moeten kan verschuiven.
Ik word er ook echt niet boos om, heb een vloer die er op is uitgekozen en dweilen is zo gebeurd. Maar de ervaringen zijn wisselend zie ik. Ik ga op weekenddagen hem denk ik wat vroeger voeren, kans dat hij dan meer leegeplast is voor het slapen. Ze gaan hier sowieso altijd de tuin in direct voordat we naar bed gaan. Als ik dat een uur van tevoren doe ligt er gegarandeerd een plasje.
Bench ga ik niet doen, ik vind een plasje opruimen heel wat minder erg dan een hond in een bench (niks tegen benchgebruik hoor maar ik ben dolblij dat ik ze niet nodig heb).
Ik word er ook echt niet boos om, heb een vloer die er op is uitgekozen en dweilen is zo gebeurd. Maar de ervaringen zijn wisselend zie ik. Ik ga op weekenddagen hem denk ik wat vroeger voeren, kans dat hij dan meer leegeplast is voor het slapen. Ze gaan hier sowieso altijd de tuin in direct voordat we naar bed gaan. Als ik dat een uur van tevoren doe ligt er gegarandeerd een plasje.
Bench ga ik niet doen, ik vind een plasje opruimen heel wat minder erg dan een hond in een bench (niks tegen benchgebruik hoor maar ik ben dolblij dat ik ze niet nodig heb).
- Ipanema
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Peruaanse naakthond en whippet x AHT
Ik denk dat als je het een hele tijd kan voorkomen, het misschien vanzelf stopt. Dat hij nu een beetje “lui” is geworden in het ophouden, omdat het hem inderdaad niet zo deert binnen te plassen.
Ik zou er geen gewoonte van willen maken, want ik haat dweilen. Maar dat is persoonlijk, uiteraard
Ik zou er geen gewoonte van willen maken, want ik haat dweilen. Maar dat is persoonlijk, uiteraard
- pioenroos
- Posts in topic: 1
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Kan het zijn dat hij niet (altijd) voldoende uitplast tijdens het even de tuin in 's avonds?
Diem heb ik altijd echt moeten uitlaten wilde ik dat jij zijn blaas leegplaste. Hij plaste simpelweg niet leeg in 1 of 2 plassen. Plassen=markeren en zonde als je alles in 1x loost dus. En ik heb het wat geprobeerd hoor maar zelfs met heel nodig moeten doet hij niet meer dan 1 straaltje per keer. Hooguit dat hij dan aan begin wandeling elke boom nam ipv alleen de belangrijkste. En dat alleen tot de ergste druk eraf is.
Diem heb ik altijd echt moeten uitlaten wilde ik dat jij zijn blaas leegplaste. Hij plaste simpelweg niet leeg in 1 of 2 plassen. Plassen=markeren en zonde als je alles in 1x loost dus. En ik heb het wat geprobeerd hoor maar zelfs met heel nodig moeten doet hij niet meer dan 1 straaltje per keer. Hooguit dat hij dan aan begin wandeling elke boom nam ipv alleen de belangrijkste. En dat alleen tot de ergste druk eraf is.
- galga's
- Honden: 5
- Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan
Hier geen problemen met zindelijkheid bij de windhonden. Zindelijkheid issues zijn niet echt een ding wat ik in de windhonden wereld hoor. Behalve bij Italiaantjes. Daar kan het wel een dingetje zijn.
Lily kan het in geval van vuurwerk rustig 24 uur ophouden. Die gaat echt niet in huis plassen. De rest is ook prima zindelijk. Ze plassen voor het laatst rond 19:00 en dan 's ochtends gaan we rond 7 uur weer lopen. Aislynn heeft dan rond 5-6 uur geplast (in de tuin), maar dat is meer gewoonte geworden. Mocht het regenen, kunnen ze prima wachten tot het droog is.
Lily kan het in geval van vuurwerk rustig 24 uur ophouden. Die gaat echt niet in huis plassen. De rest is ook prima zindelijk. Ze plassen voor het laatst rond 19:00 en dan 's ochtends gaan we rond 7 uur weer lopen. Aislynn heeft dan rond 5-6 uur geplast (in de tuin), maar dat is meer gewoonte geworden. Mocht het regenen, kunnen ze prima wachten tot het droog is.
- Lothian
- Contacteer:
Denk dat je hier ook wel een goed punt hebt. De laatste "ronde" is een plas in de tuin en vaak is hij dan heel druk met de zwijnen die wel of niet achter het hek lopen.pioenroos schreef: ↑13 feb 2022, 18:02 Kan het zijn dat hij niet (altijd) voldoende uitplast tijdens het even de tuin in 's avonds?
Misschien moet ik hem dan even aanlijnen en een rondje met hem meelopen.
- Zamunda
- Posts in topic: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Raaf kán het wel ophouden maar heeft er gewoon echt geen zin in en vindt het geen enkele probleem om het binnen te doen (hij geeft dus ook echt niets aan). Sinds hij ook een keer tegen aan kastje aangezeken had in de nacht heb ik hem 's nachts in de bench (hij mocht ook op bed maar dat hij wil liever apart, rust). En hij staat dus nóóit te dringen dat hij eruit wil 's ochtends, meestal moet je hem overtuigen om echt mee naar buiten te gaan. Maar had hij dan los in de kamer gezeten dan had hij al uren daarvoor een keer in huis geplast, gewoon omdat het op dat moment zo voelde .
Bij zijn vorige eigenaar stond er voor hem dag en nacht een raam open naar de tuin, daar ging hij dan door om even te piesen of poepen en hup naar binnen. Ik weet zeker dat hij dat hier ook geweldig zou vinden, even een rondje door de tuin midden in de nacht, lekker rommelen, beetje piesen, klein drolletje er uitpersen, blafje naar een of ander beest en dan weer naar binnen en slapen.
Bij zijn vorige eigenaar stond er voor hem dag en nacht een raam open naar de tuin, daar ging hij dan door om even te piesen of poepen en hup naar binnen. Ik weet zeker dat hij dat hier ook geweldig zou vinden, even een rondje door de tuin midden in de nacht, lekker rommelen, beetje piesen, klein drolletje er uitpersen, blafje naar een of ander beest en dan weer naar binnen en slapen.
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
- lucie
Hier hebben ze er op een gegeven moment echt een potje van gemaakt 's nachts, terwijl ze allemaal zindelijk zijn. Ik geef ze altijd tussen 5-6 eten en daarna gaan we naar binnen. Rond 10 uur is dan de avondplas (allemaal naar buiten schoppen ). Wat hielp was ze in de tussentijd nog een keer de gelegenheid te geven wat te doen, dus rond een uur of 8. Blijkbaar gaan ze dan beter uitgepiest de nacht in
- Lothian
- Contacteer:
ook al een goede!
- Zamunda
- Posts in topic: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Raaf gaat inderdaad 's avonds nog één of twee keer extra. Maar dat regelt hij ook zelf eigenlijk: na het eten MOET hij naar buiten . Vanmiddag ook, we waren nog maar net binnen van uren buiten zijn maar na het voeren moest hij per sé weer. Knurft.
OS met dank aan Hakunamatata
- Frootje
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Misschien ook niet, sommige honden hebben dat wel sneller dan anderen geloof ik. Ik heb geen windhond maar wel een Froo en die heeft ook veel minder een rem dan bijvoorbeeld Mowin. Als Froo moet, zal ze in huis gaan. Als Mowin moet, gaat hij bij wijze van spreken lopen afknijpen tot hij van ellende flauwvalt. Nou ja, niet dat dat dus ooit gebeurt hoor, maar om maar even aan te geven hoe verschillend ze daarin zijn.
Froo is trouwens super laat volledig zindelijk geworden. Ik heb met mijn handen in het haar gezeten, dacht echt dat ik iets helemaal fout deed in de opvoeding want toen ze drie was, gaf ze nog steeds niet aan dat ze naar buiten moest en deed ze het soms gewoon binnen. Op een gegeven moment merkte ik dat ze op een punt kwam waarop ze een kwartier lang op een afstandjes stilletjes naar me ging zitten kijken als ze moest (A+ voor duidelijkheid, Froo) en heb ik dat handvat aangegrepen om haar dan gelijk naar buiten te laten. Toen was het kwartje binnen een paar maanden gevallen en tegenwoordig zal ze het wel gewoon ophouden en niet bij de minste aandrang in huis gaan zitten. Maar ze is daarin nog steeds niet extreem, als ze het idee zou krijgen dat de baas niet luistert en ze er alleen voor staat, zal ze gewoon een plek in huis zoeken. Ik heb je toch gewaarschuwd, ruim het dan maar lekker op. Maar dat valt prima te managen en komt gewoon echt nooit voor, dus waar die grens precies ligt weet ik niet. Maar ik weet wel dat er echt een verschil zit tussen haar en Mowin, gewoon qua karakter. Froo ziet er geen probleem in om een plekje in haar huis te vervuilen, terwijl Mowin nog liever zou knappen.
Froo heeft ook een periode gehad dat ze ‘s ochtends gewoon echt moest. Dan zette ik altijd even een wekker en liet ik haar buiten plassen, ik kon daarna altijd nog verder uitslapen. Anders wist ik dat ze op het bed zou plassen en daar had ik geen zin in. Ik zou denk ik dus voor Taro ook een wekker zetten. Misschien gaat het ook wel over, want tegenwoordig kijkt Froo me echt super vuil aan als ik haar om zeven uur wakker zou maken om te gaan plassen. Of je wil opdonderen met je goede gedrag, want madame wil ook graag uitslapen. Als het om de slaapuren gaat, kan ze het tegenwoordig echt heel lang ophouden.
- Doyaquba
- Welke: Boxers
Zou ik doen, Donner moet ook 3 bomen hebben of ik moet er echt naast staan in de tuin met commando dat hij uitplast. Anders wekt hij me s ochtends om 7.30 uur en dat wil ik niet. Dus even goed letten op uitplassen. Teven zijn wel makkelijker bij ons met ophouden ...Lothian schreef: ↑13 feb 2022, 18:08Denk dat je hier ook wel een goed punt hebt. De laatste "ronde" is een plas in de tuin en vaak is hij dan heel druk met de zwijnen die wel of niet achter het hek lopen.pioenroos schreef: ↑13 feb 2022, 18:02 Kan het zijn dat hij niet (altijd) voldoende uitplast tijdens het even de tuin in 's avonds?
Misschien moet ik hem dan even aanlijnen en een rondje met hem meelopen.
Vera (alles behalve windhond) heeft tot haar tweede jaar regelmatig in huis geplast en gepoept. In het begin ook overdag, want ze gaf het minimaal aan. Even met de neus de woonkamer deur aantikken en als je dat niet meteen zag liep ze naar de hoek van de woonkamer en deed het daar. Op een gegeven moment deed ze het alleen nog maar s'nachts. Voor het slapen aangelijnd uitlaten verhielp het in huis plassen, maar niet het poepen Het zijn altijd stevige drollen en die ruim je zo op. Nu denken we een link gevonden te hebben. Als ze kans ziet met wandelen om paardenpoep te snaaien, dan ligt er zeker weten in de ochtend een drol in de woonkamer. Zeker toen we hoorden dat paardenpoep laxerend werkt en we daar nog meer opletten, ligt het er nu nog maar zelden.
Ach ze is inmiddels 3 jaar, dus het gaat eindelijk de goede kant op
Ach ze is inmiddels 3 jaar, dus het gaat eindelijk de goede kant op
- Diana
- Posts in topic: 5
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Inderdaad, dat instinct verschilt volgens mij enorm per hond. Amy, die in 'het wild' is opgegroeid tot ze een jaar was, was meteen al zindelijk. Die heeft nooit wat in huis gedaan en zou inderdaad eerder nog uit elkaar ploffen dan in huis plassen of poepen.Frootje schreef: ↑13 feb 2022, 21:13Misschien ook niet, sommige honden hebben dat wel sneller dan anderen geloof ik. Ik heb geen windhond maar wel een Froo en die heeft ook veel minder een rem dan bijvoorbeeld Mowin. Als Froo moet, zal ze in huis gaan. Als Mowin moet, gaat hij bij wijze van spreken lopen afknijpen tot hij van ellende flauwvalt. Nou ja, niet dat dat dus ooit gebeurt hoor, maar om maar even aan te geven hoe verschillend ze daarin zijn.
Froo is trouwens super laat volledig zindelijk geworden. Ik heb met mijn handen in het haar gezeten, dacht echt dat ik iets helemaal fout deed in de opvoeding want toen ze drie was, gaf ze nog steeds niet aan dat ze naar buiten moest en deed ze het soms gewoon binnen. Op een gegeven moment merkte ik dat ze op een punt kwam waarop ze een kwartier lang op een afstandjes stilletjes naar me ging zitten kijken als ze moest (A+ voor duidelijkheid, Froo) en heb ik dat handvat aangegrepen om haar dan gelijk naar buiten te laten. Toen was het kwartje binnen een paar maanden gevallen en tegenwoordig zal ze het wel gewoon ophouden en niet bij de minste aandrang in huis gaan zitten. Maar ze is daarin nog steeds niet extreem, als ze het idee zou krijgen dat de baas niet luistert en ze er alleen voor staat, zal ze gewoon een plek in huis zoeken. Ik heb je toch gewaarschuwd, ruim het dan maar lekker op. Maar dat valt prima te managen en komt gewoon echt nooit voor, dus waar die grens precies ligt weet ik niet. Maar ik weet wel dat er echt een verschil zit tussen haar en Mowin, gewoon qua karakter. Froo ziet er geen probleem in om een plekje in haar huis te vervuilen, terwijl Mowin nog liever zou knappen.
Froo heeft ook een periode gehad dat ze ‘s ochtends gewoon echt moest. Dan zette ik altijd even een wekker en liet ik haar buiten plassen, ik kon daarna altijd nog verder uitslapen. Anders wist ik dat ze op het bed zou plassen en daar had ik geen zin in. Ik zou denk ik dus voor Taro ook een wekker zetten. Misschien gaat het ook wel over, want tegenwoordig kijkt Froo me echt super vuil aan als ik haar om zeven uur wakker zou maken om te gaan plassen. Of je wil opdonderen met je goede gedrag, want madame wil ook graag uitslapen. Als het om de slaapuren gaat, kan ze het tegenwoordig echt heel lang ophouden.
Ook Amoz was na 6 jaar opgroeiend in het asiel uitstekend zindelijk, ook hij heeft nooit iets in huis gedaan.
Arlo heeft dezelfde achtergrond als Amoz, maar hij is er gewoon makkelijker in. Ook als het regent moet ik opletten dat hij niet op het overdekte terras gaat zitten poepen zodat hij niet nat wordt. Daar zouden mijn andere honden nooit iets doen, zij zien dat toch als een deel van het huis. Arlo ziet dat dus anders (als het regent, want op andere momenten plast en poept hij daar niet).
Het is alweer bijna een hele week droog, *klopt af* .Diana schreef: Ah, dat is jammer, anders was het misschien een makkelijke oplossing geweest. Misschien is flink verlaten dan wel een optie, dus dat hij pas 's ochtends vroeg weer hoeft te poepen?
En net zoals bij een pup wachten bij het laatste rondje tot hij heeft gepoept, werkt dat bij hem of hoeft hij dan gewoon echt helemaal niet?
Mila laat ik altijd even met de bal rennen als ze niet meteen poept. Als ze even heeft gerend, wil het opeens wel.
Als ie niet wil, wil'ie niet, langer doorlopen, een extra laat extra ommetje, doet niks.
Extra laat voeren ga ik overleggen met meneer, maar zolang het nu duurt, tel ik mijn zegeningen
- Inge O
- Posts in topic: 4
- Welke: Hovawart
Ik denk dat opvoeding zwaar overschat wordt als het om zindelijkheid gaat, het instinct om zindelijk te willen zijn moet in een dier zitten, anders kan je je een ons opvoeden maar betrouwbaar zindelijk zullen ze niet worden. Zelfs apen - toch het toppunt van intelligentie - worden het zo goed als nooit in omstandigheden waarin wij het zouden willen, het hele concept is hun vreemd dus slaat totaal niet aan.
Omgekeerd kan je dat instinct wel gedeeltelijk kapotmaken door voor een (jonge) hond niet de juiste omstandigheden te creëren waarin ze hun gevoel voor zindelijkheid kunnen ontwikkelen. Onze enige bijdrage is dus het niet te slordig omspringen met uitlaten/kans te geven om zelf naar buiten te gaan, maar meer hebben we er niet mee te maken.
Maar hoelang ze zich kúnnen ophouden is natuurlijk weer een tweede, en ik denk niet speciaal rasgebonden. Mijn Picardische Kwastje was prima zindelijk, en toch lag er zo goed als elke nacht een drol, geen idee hoe ze dat voor elkaar kreeg.
-
- Welke: Whippet en Lurcher
Volgens mij is het vooral territoriaal gedrag wat in feite neerkomt op emoties rondom urine, ontlasting en uitscheiding uit klieren. Sterker nog, hoeveel emotie een hond bij geuren heeft is al een raskwestie want we hebben natuurlijk zat voorbeelden van honden die in passie raken van geurtjes en anderen juist niet.
Mira moet op tijd naar buiten. Dat is de makkelijkste manier. En als ze ergens naar binnen gaat waar ze andere honden gaat ruiken (dierenwinkel, dierenarts, werk) moet ze ook eerst echt uit want de aandrang om zelf ook te gaan plassen is voor haar dan niet te negeren. Dat zit er gewoon als reflex in.
Ze is wel veeeel zindelijker geworden sinds ze pups heeft gehad.
Toen ging die afstand tot het nest ineens heel hard gelden. Ook al een natuurlijke aanleiding.
Echo is mentaal een andere hond. Ook nog ontzettend jong natuurlijk maar verder ook discreter.
Mira had voorheen gewoon van die matjes in huis en de pups ook maar Echo wil niet binnen plassen. Die wil uberhaupt niet ontlasten op plekken waar dat anderen opvalt dus die loopt smorgens meteen uit zicht en doet het ergens weg van de gebaande paden. Met een rondje uitlaatstrook op het werk merk ik dat ze dat eigenlijk een beetje smerig vindt en dat is het natuurlijk ook.
Mijn beide honden kunnen na een goede wandeling en met goede timing van voeding (niet dat ik er om maan want ze gaan gewoon een keer of 5 per dag goed uit) rustig 12 uur ophouden. Dat weet ik van de drukke dagen die ik heel soms ook weleens heb of als ik ziek ben...weet ik veel. Die dagen.Maar hoelang ze zich kúnnen ophouden is natuurlijk weer een tweede, en ik denk niet speciaal rasgebonden. Mijn Picardische Kwastje was prima zindelijk, en toch lag er zo goed als elke nacht een drol, geen idee hoe ze dat voor elkaar kreeg.
Dan zitten ze echt niet met grote ogen en gekruiste pootjes.
Los door het huis klooien vind ik sowieso niet zo aan de orde. Daar heb ik het huis niet voor.
- Inge O
Hier ook niet, als ik er niet ben en 's nachts zitten ze in hun eigen huisdeel - en Kwast destijds zat om die reden 's nachts zelfs in een ruime bench maar dat hield haar niet tegen om ook daarin elke nacht een drol te leggen.
Alleen vond ik niet dat de andere honden dat moesten bezuren (want die vinden een drol in huis net zo vies als ik), dus dan legde ze die maar in de bench hoor.
- Lothian
- Contacteer:
Ik zal even een update geven. Het is duidelijk echt een kwestie van te nodig moeten. Als ik na 19:00 nog eten geef ligt er wel eens een plas. Gisteren gaf ik ze om 21:00 een zalmhuid en het was weer raak. Hij hoeft dan nog niet tijdens het laatste rondje maar moet ergens in de nacht. Onhandig maar goed te voorkomen dus.
Dit keer heeft hij wel een blaf gegeven maar ik dacht "oh hee, Taro blaft, misschien moet hij er uitzzzzzz"
Dit keer heeft hij wel een blaf gegeven maar ik dacht "oh hee, Taro blaft, misschien moet hij er uitzzzzzz"
Denk dat het ook een mythe is dat ‘teven in 1x hun plas doen’. Goed, zo erg als reuen zijn ze niet maar als ik met mijn dames wandel dan zie ik ze toch zeker twee á drie keer een plas doen.
Met alleen een snelle plas in de tuin zouden ze dus niet uitgeplast zijn.
Ik laat ze ‘s avonds laat uit (rond elf of twaalf uur) met een wandelingetje. En dan kunnen ze het daarna eindeloos ophouden. Vanmorgen schrok ik om tien uur wakker en alles lag nog met de poten omhoog te ronken.
Met alleen een snelle plas in de tuin zouden ze dus niet uitgeplast zijn.
Ik laat ze ‘s avonds laat uit (rond elf of twaalf uur) met een wandelingetje. En dan kunnen ze het daarna eindeloos ophouden. Vanmorgen schrok ik om tien uur wakker en alles lag nog met de poten omhoog te ronken.
- Lothian
- Contacteer:
Ja, dat is zeker flauwekul, Lucca plast gerust elke 10 minuten op een wandeling (maar kan het ook 12 uur ophouden als ze geen zin heeft).
Taro doet wel een goed lange plas wanneer hij in de tuin plast en als ik niet te laat voer is dat ook altijd voldoende.
Maya markeert elke ronde. Ze plast dan overal waar ze wat interessants ruikt en dat kan rustig zo,n 10 a 15x zijn.
- Inge O
Nooit een hardere markeerster gehad dan Karma, daar kan geen reu tegenop. Een paar dagen terug zelfs net als een reu volledig met de poot omhoog tegen een boom, niet eens zoals je bij teven wel vaak ziet even een poot en hun kont wat hoger.
Maar na zo'n resem acties had ze nog steeds genoeg reserve om potverdepotver weeral eens te markeren in de winkel van de Boerenbond .
Aan lange plassen doet ze alleen in de tuin.
Maar na zo'n resem acties had ze nog steeds genoeg reserve om potverdepotver weeral eens te markeren in de winkel van de Boerenbond .
Aan lange plassen doet ze alleen in de tuin.
Hahaha Maya kan dat ook. Ze staat nog net niet op haar voorpoten te balanceren om t plasje maar zo hoog mogelijk te krijgen.
- Frootje
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Hier dan wel weer een die met een lange plas gewoon klaar is. Ik zou drie uur kunnen lopen maar dan zal ze het nog steeds bij die ene keer houden. Van markeren heeft ze echt nog nooit gehoord. Maar ik geloof dat Blackie, het hondje waar ik mee ben opgegroeid, het wel deed. Dat was ook een teefje.