Gaat super, en zoals je merkt krijg je op deze manier massa's kans om goed te belonen
.
Mijn drie tips zijn :
- het positieve beloon je goed, dat zou ik mettertijd ietsje minderen qua tijdsduur en het meer gaan toespitsen op de momenten waarop hij zélf de druk van de lijn afhaalt (bv. als hij snuffelt en tóch meteen meekomt van zodra hij de lijn voelt). De (bijna niet aanwezige) mindere momentjes mag je inderdaad naar hem iets duidelijker aangeven, zoals op 1.18' bv. , daar leert hij ook juist uit wat niet de bedoeling is, maar dan wel binnen de milliseconde schakelen met je stem naar
als hij zijn foutje corrigeert
.
- het is wel wat geklungel, maar ik zou tijdens het oefenen toch ook het tuig er afhalen, doordat er (gelukkig!) tijdens het lopen zo weinig druk op de lijn komt zou het wel kunnen dat hij weinig erg heeft in halsband of tuig, en dat verschil moet hij gaandeweg wel leren onthouden natuurlijk.
- het snuffelen zal je inderdaad iets moeten voor bedenken, ik zou in ieder geval niét gaan stilstaan op het moment dat hij zelf druk zet op de lijn, da's het totaal verkeerde signaal. Misschien een snuffelwoordje eraan verbinden ('snuffel maarrrrr
') en dat zeggen als hij interesse toont voor iets maar vóór de lijn gespannen staat? En het hem niét laten doen als je niks had gezegd?
Als je merkt dat hij het duidelijk begint te snappen dat het gaat om vermijden van ook maar de kleinste druk kan je dan stilletjesaan af en toe een rechter stukje inlassen en daarbij heel erg bedacht zijn op het switchen met je stem tussen wat goed en fout is
.