Nee natuurlijk niet. Wij hebben een kat met de straat en er wordt niks gemold in de tuin natuurlijk. Ik zei dan zit een ongeluk in een klein hoekje en soms kan je er dan minder aan doen. Omdat je er dan niet bij bent altijd. Sommige honden wonen ook buiten bv op een boerderij.CatnDog schreef: ↑21 sep 2024, 22:51Ik mag toch wel hopen dat je niet toestaat dat je eigen honden een kat doden in de tuin? Je zou toch wel ingrijpen neem ik aan?Marc schreef: ↑21 sep 2024, 20:28 Het is nooit de schuld van de hond. Er zijn genoeg honden waarvan je weet dat ze niet loslaten. Als ze eenmaal een kat hebben. Het gaat niet om schuld bij dieren maar bij verantwoordelijk eigenaarschap. Als je je honden in je tuin hebt en er komt een kat hoef je op dat moment niet scherp op te letten want je tuin is omheind en van jezelf en de honden. Dus dan kan er een ongeluk gebeuren. Ik let absoluut niet op de honden in de tuin. Laat ze er soms zelfs even alleen in. Dus met het huis open. Als Guus lekker op een stoel ligt in de zon en ik moet een half uurtje weg mag hij van mij daar blijven.
Maar als ik met hem op de openbare weg loop is het wel de bedoeling dat hij niks gaat aanvallen en al helemaal niet gaat doodmaken. Ook niet als een kat hem aanvalt. Kan hij ook niet maar als hij groter was wel. En dan moet ik dat natuurlijk voorkomen en als dat mis gaat snel en effectief oplossen. Lukt dat niet omdat ik zo nodig een bull met een basketbal als hoofd moet hebben dan moet die een muilkorf. Anders lopen katten en honden veel te veel risico als ze hem aanvallen of keffen of knauwen of uitdagen of wat de reden ook moge zijn. Ze hoeven in elk geval niet dood.
Ik vind het ook een beetje een vreemde, inconsequente boodschap naar je hond toe: katten mollen in de tuin mag, je hebt toegestaan dat je hond zo'n ervaring in je eigen tuin heeft opgedaan; hoe kan je dan verwachten dat je hond zich op straat wel normaal t.o.v. katten gedraagt?
Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?
Re: Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?
Ik hou van katten. En ik hou niet van gemoord. Enige dat ze mogen doden is ratten en dat doen ze veel te weinig. We zitten alweer te kijken naar een bodequero of een boerenfox of andere terriër. Maar.....stel dat we een erfhond nemen. Een boerenfox. En die wil graag veel en lang buiten zijn. We hebben een grote tuin met schapen en kippen en een grote vijver etc. en stel dat dan na een half jaar een kat komt die de boerenfox aanvalt....en die hond bijt de kat. Voor het eerst en anders nooit en ik sta te douchen. Zo bedoel ik dat. In je tuin hoef je niet op je hond te letten normaal gesproken. Dus dan zit een ongeluk in een kleiner hoekje. Als ik wist dat mijn hond dat deed liet ik hem waarschijnlijk niet meer alleen in de tuin. Dus we nemen altijd kat vriendelijk honden hier. In elk geval geen honden waarvan je dat kan verwachten.CatnDog schreef: ↑21 sep 2024, 23:04Nee, uiteraard. Ik dacht dat hij het meer in het algemeen bedoelde: niemand hoeft zich over zijn eigen honden in zijn eigen tuin zorgen te maken. Dat je als eigenaar alleen op straat verantwoordelijkheden hebt m.b.t. hoe je hond zich gedraagt. Dan heb ik het verkeerd begrepen gelukkig.
- Diana
- Posts in topic: 31
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik vind dit zelf ook wel een lastige kwestie.CatnDog schreef: ↑21 sep 2024, 23:04 Nee, uiteraard. Ik dacht dat hij het meer in het algemeen bedoelde: niemand hoeft zich over zijn eigen honden in zijn eigen tuin zorgen te maken. Dat je als eigenaar alleen op straat verantwoordelijkheden hebt m.b.t. hoe je hond zich gedraagt. Dan heb ik het verkeerd begrepen gelukkig.
Mijn honden kunnen de hele dag door de tuin struinen (behalve als ik er niet ben, dan zijn ze altijd binnen). De tuin is groot en ik kan vanaf geen enkel punt de hele tuin overzien. Meestal zullen de honden eerder in de gaten hebben dat er ergens iets rondloopt dan ik; ik zit dan op mijn terras te werken, of ben bijvoorbeeld net even binnen. Natuurlijk wil ik niet dat ze welk dier dan ook doodbijten, maar het gaat me wel te ver om ze in de eigen tuin te muilkorven (dus de hele dag) of om ze de hele dag binnen op te sluiten terwijl we allemaal buiten zijn. Met 'ze' bedoel ik dan Amy en Arlo, de collies hebben echt geen enkel jacht- of killersinstinct.
Tot nu toe is het overigens twee keer gebeurd dat er een kat mijn tuin in kwam of wilde komen en die hebben ze niet te grazen genomen, dus ik denk dat het risico niet enorm groot is, zeker niet als ik wel gewoon vlakbij ben en meteen in kan grijpen. Want als er opeens veel consternatie is of ik hoor een jachtblaf, ben ik er natuurlijk wel in 2 seconden bij en kan ik een evt. achtervolging ook gewoon direct stoppen met een flinke brul.
Maar Amy heeft wel andere dieren (vogels, ratten, slangen, hagedissen) gevangen in de eigen tuin. Ook niet leuk en vooral in het voorjaar ben ik daar nu alerter op, waardoor het dit jaar m.u.v. één rat niet meer is gebeurd. Maar het gaat zo snel, dat ik het alleen helemaal zou kunnen voorkomen als ik de hele dag pal naast haar zou gaan staan of haar dus hele dagen binnen opsloot of een muilkorf omdeed.
Met die pitbull en die kat ging het puur om de omstandigheden. Als de hond die kat in één hap gemold had was er verder weinig aan de hand geweest. Die hond was dan niet naderhand door oom agent doodgeschoten.
Maar nu was het paniek. De hond liet die kat niet los, schreeuwende omstanders, een eigenaar die het ook niet voor elkaar kreeg. Taseren hielp niet. Na het schot in de buik liet de hond los maar het ging dus om wat daarna gebeurde. Volgens de eigenares ‘kroop de hond naar haar toe voor hulp’. Eerlijk gezegd denk ik eerder dat die hond verhaal kwam halen. De agent tegemoet kwam, volledig in de red zone. En wat moet je dan. Ik had er ook een kogel in gepompt.
Je schiet geen hond dood die piepend naar een eigenaar kruipt. De verhalen van dat slag neem ik immer met een pak Jozo.
Maar nu was het paniek. De hond liet die kat niet los, schreeuwende omstanders, een eigenaar die het ook niet voor elkaar kreeg. Taseren hielp niet. Na het schot in de buik liet de hond los maar het ging dus om wat daarna gebeurde. Volgens de eigenares ‘kroop de hond naar haar toe voor hulp’. Eerlijk gezegd denk ik eerder dat die hond verhaal kwam halen. De agent tegemoet kwam, volledig in de red zone. En wat moet je dan. Ik had er ook een kogel in gepompt.
Je schiet geen hond dood die piepend naar een eigenaar kruipt. De verhalen van dat slag neem ik immer met een pak Jozo.
Nou ja, als daar getuigen van hadden geweest en men doet melding bij politie, dan had de hond misschien wel in beslag worden genomen.
Want dan kom je toch ook weer terug bij onderwerp topic, de aangelijnde herder Kaj die aangelijnd de kans heeft gezien om een loslopende buurhond dood te bijten.
- Diana
Ja, dat denk ik ook. Ook afhankelijk van of de eigenaren van de kat vervolgstappen zouden nemen.blondie schreef: ↑22 sep 2024, 10:53Nou ja, als daar getuigen van hadden geweest en men doet melding bij politie, dan had de hond misschien wel in beslag worden genomen.
Want dan kom je toch ook weer terug bij onderwerp topic, de aangelijnde herder Kaj die aangelijnd de kans heeft gezien om een loslopende buurhond dood te bijten.
Als je je kat maar op straat flikkert heb je verder weinig te vervolgen. Gevalletje risico nemen.
Je vervolgt ook de automobilist niet die Mimi twee meter over straat uitsmeerde.
Je vervolgt ook de automobilist niet die Mimi twee meter over straat uitsmeerde.
Nee je blijft ten alle tijden verantwoordelijk voor de schade die jouw hond aanricht bij een ander dier , ook aangelijnd en in je eigen tuin
https://www.hondenjurist.nl/kat-aangeva ... woordelijk.
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Misschien wel. Als poes echter in mijn eigen tuin wordt gesnapt door de hond en hij breekt zn nek gaat ie toch echt bij de ondergrondse werken. Ik zou het enorm kut vinden maar ik ga daar verder geen zaak van maken.
Tenzij de buren het zien en melden en de eigenaar er een zaak van maakt.
Ik zou zo'n kat overigens buiten leggen en vervolgens melden.
Het ging tenslotte om iemands geliefde huisdier
-
- Posts in topic: 23
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Toen ik hier kwam wonen zaten er meteen twee katten in de tuin. Van de buurvrouw.
Ik heb meteen gezegd dat dat niet ging. Ik had twee honden die allebei kattenbloed konden drinken.
Ze zou het aankijken.
2 weken later was het raak. Ik stapte met mijn honden kort aangelijnd de voordeur uit en daar zat de kat in mijn klompenhok te schuilen voor de regen. Bam!
Ik heb heb hem naar huis gebracht en het was duidelijk dat hij weinig meer ging beleven. Gebroken rug alsmede nogal wat verdere schade.
Ze heeft hem vanzelf dood laten gaan. Duurde drie dagen. Zelfs de dierenarts bellen voor een spuit was teveel moeite.
Maar wel nog jaren met zo'n verbitterde kutbek naar me kijken.
Toen heb ik me ook voorgenomen om gewoon nooit meer iets te melden. Zoek het uit met je nalatige gelul.
- Diana
Ja, ik zou ook wel op zoek gaan naar de eigenaar.
Zelf zou ik er geen werk van maken als mijn kat een tuin van de buren in zou gaan en daar door de buurhond word verwond of gedood. Dat vind ik mijn verantwoordelijkheid en mijn risico. Maar ik hoop wel dat ze het dan laten weten, zodat ik weet wat er is gebeurd, daar evt. mijn conclusies aan kan verbinden wat betreft mijn andere katten en niet tevergeefs nog maanden naar die kat loop te zoeken.
Lang geleden had een kennis een DSD die graag onder een struik in de (eigen) tuin lag.Susam schreef: ↑22 sep 2024, 07:02 Ik heb laatst een hele discussie gehad met een katteneigenares wiens katten steeds in mijn tuin komen alwaar mijn vogels verblijven en Sambal met enorm jachtinstinct. Ik ga niet van huis als Sam in de tuin is, maar de vogels zijn soms wel alleen. Het is mijn tuin, wij moeten daar vrijelijk kunnen bewegen en verblijven en iedereen die onuitgenodigd daarin komt is niet welkom. Als mijn hond een kat dood bijt die in de tuin komt (niet dat hij dat zal doen, de kat zal hem eerder verwonden dan andersom) wie is er dan verantwoordelijk? Ik wil niet dat mijn hond of dier of egel die ik op dat moment in rescue heb, door ongenode gasten wordt vermeubeld (is dat een Limburgs woord?!) dus daar zal ik hard op ingrijpen en dan met name bij en tegen de eigenaar. De dieren/katten zelf kunnen er niks aan doen.
Als er dan een kat in de tuin kwam kon dat betekenen dat de kat binnen een paar tellen dood was.
Dat gebeurde dus ook van tijd tot tijd.
De mensen van die dode kat belden de politie.
Er kwam een hondenman van de politie om de zaak te bespreken.
Die bekeek de situatie.
Tuin met hoge omheining, dus voor de hond goed afgesloten, dus geen openbaar gebied.
Hond kon die tuin niet zomaar verlaten.
Dus was het probleem van de buren en niet van de baas van de DSD zei hij.
De buren hadden onvoldoende op hun kat gelet en er niet voor gezorgd dat hij die andere tuin niet in kon.
Verdere acties met betrekking tot die DSD en baas waren dus niet nodig.
Of dat nog zo is weet ik niet.
- pioenroos
- Posts in topic: 7
- Honden: 3
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Toen ik in mijn huidige huis kwam wonen kwamen er veel katten in de tuin, vorige eigenaar voerde ze. Diem had ze denk ik ook gedood als hij ze te pakken had gekregen.
Het was gelukkig hartje winter dus ik ben die katten actief gaan verjagen terwijl Diem geen vrij toegang tot tuin had. Zodra ze in de tuin waren samen met Mies krijsend naar buiten. Proberen water over ze heen te gooien, dingen naar ze gegooid, etc.
Had de buren wel gewaarschuwd dat het voor katten eigen bestwil was dat ze bang voor ons werden
Paar buren hadden alle begrip en gaven ook aan mij niks kwalijk te nemen als hun kat toch gepakt zou worden. 1 buurvrouw keek en kijkt heel moeilijk. Ze vindt me nog een bruut denk ik. Het zal, Diem heeft nooit een kat kunnen pakken want die waren al weg zodra ze mijn tuin of voordeur van het slot hoorde gaan
Het was gelukkig hartje winter dus ik ben die katten actief gaan verjagen terwijl Diem geen vrij toegang tot tuin had. Zodra ze in de tuin waren samen met Mies krijsend naar buiten. Proberen water over ze heen te gooien, dingen naar ze gegooid, etc.
Had de buren wel gewaarschuwd dat het voor katten eigen bestwil was dat ze bang voor ons werden
Paar buren hadden alle begrip en gaven ook aan mij niks kwalijk te nemen als hun kat toch gepakt zou worden. 1 buurvrouw keek en kijkt heel moeilijk. Ze vindt me nog een bruut denk ik. Het zal, Diem heeft nooit een kat kunnen pakken want die waren al weg zodra ze mijn tuin of voordeur van het slot hoorde gaan
Ja mijn idee ook.Diana schreef: ↑22 sep 2024, 12:14Ja, ik zou ook wel op zoek gaan naar de eigenaar.
Zelf zou ik er geen werk van maken als mijn kat een tuin van de buren in zou gaan en daar door de buurhond word verwond of gedood. Dat vind ik mijn verantwoordelijkheid en mijn risico. Maar ik hoop wel dat ze het dan laten weten, zodat ik weet wat er is gebeurd, daar evt. mijn conclusies aan kan verbinden wat betreft mijn andere katten en niet tevergeefs nog maanden naar die kat loop te zoeken.
Mijn oude kat is eens een paar dagen weggeweest, beestje kwam nooit verder dan de tuin die filaproof was maar besloot op een dag klaarblijkelijk toch maar eens de schutting over te gaan.
Ik zou het niemand hebben kwalijk genomen als hem toen iets was overkomen, maar het niet melden zou ik je wel kwalijk nemen mocht dat ooit boven water komen.
Ik zou poes inleveren bij de dierenarts. Dood gevonden op straat. Als ie een chip heeft hoort de eigenaar het vanzelf en anders is het destructie.
- Loraine
- Posts in topic: 3
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Met koord wordt je nog minder blij, letterlijk hele weggebrande 'deuken' in je vingers waar het koord door je huid heen gegaan is.Marc schreef: ↑12 sep 2024, 09:35Als je dat doet met een lint en je hond raast dat lint door je hand heb je gruwelijke brandwonden. Heb ik zelf een keer gehad. Dat de flex ineens niet meer in kon rollen en ik dus mijn hond met de hand moest inhalen. Brandwonden waar je eng van wordt
Ik háát flexlijnen, ze liggen niet fijn in de hand, zijn onhandig als je met meer dan 2 honden loopt en vaak zijn het van die goedkope dingen met remmen die ontzettend kut werken waardoor de lijn of niet op slot gaat of niet meer van het slot gaat.
Mijn haat voor flexlijnen is zo groot dat ik een extra riem heb besteld voor oppashond Joep zodat zijn flexlijn gewoon aan zijn haak kan blijven hangen en nu ik bij mijn moeder ben en haar hond regelmatig meeneem met de uitlaatrondjes, ik Joeps riem daarvoor heb meegenomen.
Overigens over grootteverschillen gesproken, ik weet dat als Dívka van zich afsnauwt naar een klein hondje en deze net verkeerd raakt het einde verhaal kan zijn voor dat hondje.
En dat terwijl Dívka zelf ±35cm hoog is, dus ook absoluut niet groot ofzo.
Maar ik hou haar dus weg bij kleine hondjes en pups, pubers en volwassen honden screen ik voor ik beslis of ze erbij mag (aangelijnd/binnenshuis).
Op 'de wei', een groot omheind losloopveld vlakbij mijn moeder waar vnl vriendelijke honden lopen, loopt ze tussen alles los, maar heeft ze ook alle ruimte om er met een ruime boog omheen te gaan als ze geen zin heeft in contact.
De honden die we daar zijn tegengekomen waren dwergteckel t/m DSD/RR en alles daartussenin zegmaar en de dwergteckel vond ik persoonlijk al net over het randje qua acceptabel grootteverschil.
Inderdaad is het een eigenaar die zoekt komt die het te weten zo niet dan is het pech hebben.
Er zijn tenslotte zat katten zonder eigenaar ook buiten op straat.
- CatnDog
- Posts in topic: 13
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Susam schreef: ↑22 sep 2024, 07:02 Ik heb laatst een hele discussie gehad met een katteneigenares wiens katten steeds in mijn tuin komen alwaar mijn vogels verblijven en Sambal met enorm jachtinstinct. Ik ga niet van huis als Sam in de tuin is, maar de vogels zijn soms wel alleen. Het is mijn tuin, wij moeten daar vrijelijk kunnen bewegen en verblijven en iedereen die onuitgenodigd daarin komt is niet welkom. Als mijn hond een kat dood bijt die in de tuin komt (niet dat hij dat zal doen, de kat zal hem eerder verwonden dan andersom) wie is er dan verantwoordelijk? Ik wil niet dat mijn hond of dier of egel die ik op dat moment in rescue heb, door ongenode gasten wordt vermeubeld (is dat een Limburgs woord?!) dus daar zal ik hard op ingrijpen en dan met name bij en tegen de eigenaar. De dieren/katten zelf kunnen er niks aan doen.
Marc schreef: ↑22 sep 2024, 08:12 Ik hou van katten. En ik hou niet van gemoord. Enige dat ze mogen doden is ratten en dat doen ze veel te weinig. We zitten alweer te kijken naar een bodequero of een boerenfox of andere terriër. Maar.....stel dat we een erfhond nemen. Een boerenfox. En die wil graag veel en lang buiten zijn. We hebben een grote tuin met schapen en kippen en een grote vijver etc. en stel dat dan na een half jaar een kat komt die de boerenfox aanvalt....en die hond bijt de kat. Voor het eerst en anders nooit en ik sta te douchen. Zo bedoel ik dat. In je tuin hoef je niet op je hond te letten normaal gesproken. Dus dan zit een ongeluk in een kleiner hoekje. Als ik wist dat mijn hond dat deed liet ik hem waarschijnlijk niet meer alleen in de tuin. Dus we nemen altijd kat vriendelijk honden hier. In elk geval geen honden waarvan je dat kan verwachten.
Even reageren op jullie allemaal tegelijkertijd.Diana schreef: ↑22 sep 2024, 10:15 Ik vind dit zelf ook wel een lastige kwestie.
Mijn honden kunnen de hele dag door de tuin struinen (behalve als ik er niet ben, dan zijn ze altijd binnen). De tuin is groot en ik kan vanaf geen enkel punt de hele tuin overzien. Meestal zullen de honden eerder in de gaten hebben dat er ergens iets rondloopt dan ik; ik zit dan op mijn terras te werken, of ben bijvoorbeeld net even binnen. Natuurlijk wil ik niet dat ze welk dier dan ook doodbijten, maar het gaat me wel te ver om ze in de eigen tuin te muilkorven (dus de hele dag) of om ze de hele dag binnen op te sluiten terwijl we allemaal buiten zijn. Met 'ze' bedoel ik dan Amy en Arlo, de collies hebben echt geen enkel jacht- of killersinstinct.
Tot nu toe is het overigens twee keer gebeurd dat er een kat mijn tuin in kwam of wilde komen en die hebben ze niet te grazen genomen, dus ik denk dat het risico niet enorm groot is, zeker niet als ik wel gewoon vlakbij ben en meteen in kan grijpen. Want als er opeens veel consternatie is of ik hoor een jachtblaf, ben ik er natuurlijk wel in 2 seconden bij en kan ik een evt. achtervolging ook gewoon direct stoppen met een flinke brul.
Maar Amy heeft wel andere dieren (vogels, ratten, slangen, hagedissen) gevangen in de eigen tuin. Ook niet leuk en vooral in het voorjaar ben ik daar nu alerter op, waardoor het dit jaar m.u.v. één rat niet meer is gebeurd. Maar het gaat zo snel, dat ik het alleen helemaal zou kunnen voorkomen als ik de hele dag pal naast haar zou gaan staan of haar dus hele dagen binnen opsloot of een muilkorf omdeed.
Het is ook een lastige kwestie.
Ik denk dat een hondenbezitter voor de wet niet verantwoordelijk is voor als er een incident plaats vindt in jouw tuin met een kat.
In de situatie die Marc schetst - je bent op dat moment aan het douchen; je bent er niet bij - kan je er natuurlijk niets aan doen.
Je probeert het netjes af te handelen (contact opnemen met de eigenaar van de kat). De dierenartskosten zijn voor de kattenbezitter, niet voor jou.
Edit: Volgens Tineke kan dat wel eens anders zitten.
Maar alleen maar omdat het niet wettelijk jouw schuld is, betekent nog niet dat er geen moreel appel op je wordt gedaan als hondenbezitter. Je wilt niet dat het gebeurt. Want het is naar.
Je hoopt dat de kattenbezitter maatregelen neemt, betere afrastering bijvoorbeeld, maar katten zijn vaak ware houdini's.
Het is niet fijn als jouw hond(en) in jouw tuin minder vrijheid genieten (muilkorven) of dat je non-stop moet opletten. Dat je zelf katten actief moet verjagen/bang maken met emmers water e.d.
Ik ga er vanuit dat er ook heel wat hondenbezitters zijn die hun schouders ophalen en er dus totaal niet mee zitten als er wat zou gebeuren en de schuld er bij de kattenbezitter nog zouden willen inwrijven ook. Terwijl die een geliefd huisdier is verloren/gewond is geraakt. Wat ik nogal vreemd zou vinden, want dan weeg je de waarde van jouw huisdier blijkbaar hoger dan de waarde van andermans huisdier.
Ik ken overigens het woord vermeubelen niet.
Ratten doden vergt volgens mij veel moed; mijn katten hebben nog nooit een rat gedood (ze zitten hier wel).
Laatst gewijzigd door CatnDog op 22 sep 2024, 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.
- Loraine
- Posts in topic: 3
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Mijn grootste hond is ±35cm groot en ze gaat zo tekeer met haar tetterbek dat de hele buurtkan meegenieten.CatnDog schreef: ↑21 sep 2024, 22:58Fictief. Je eigen hond(en) in jouw tuin. Fictieve kat van de buren.EchoMira schreef: ↑21 sep 2024, 22:57Welke hond bedoel je?CatnDog schreef: ↑21 sep 2024, 22:51 Ik mag toch wel hopen dat je niet toestaat dat je eigen honden een kat doden in de tuin? Je zou toch wel ingrijpen neem ik aan?
Ik vind het ook een beetje een vreemde, inconsequente boodschap naar je hond toe: katten mollen in de tuin mag, je hebt toegestaan dat je hond zo'n ervaring in je eigen tuin heeft opgedaan; hoe kan je dan verwachten dat je hond zich op straat wel normaal t.o.v. katten gedraagt?
Ze gaat achter Rooie (de buurtkat) aan om hem weg te jagen maar heeft vooralsnog geen pogingen gedaan hem daadwerkelijk te slopen ofzo.
Zolang hij aan de andere kant vh lage hekje blijft is hij welkom in de tuin, de keer dat hij naar binnen kwam lopen kon hij zich omdraaien en heel rap wegwezen.
Wat ze zou doen als Rooie gewoon zou blijven zitten weet ik niet, ze heeft hier met mijn katten samengeleefd maar die waren eigen en Rooie is dat natuurlijk niet.
Net zoals de konijnen in het park opgejaagd worden en ze daar blind en doof achteraan vliegt terwijl haar vorige eigenaar een loslopend konijn in huis had waar ze mee speelde.
Ik steek mijn handen er niet voor in het vuur dat ze de buurtkat of dat konijn in het park niet sloopt als ze ze te pakken krijgt.
Mijn verantwoordelijkheid dus om dat te voorkomen voor zover dat mogelijk is.
Dus als we Rooie op straat tegenkomen bij het uitlaten zeg ik dat ze moet doorlopen terwijl ik Rooie begroet (simpel 'hoi Rooie!' bij het passeren) en haar even kort bij me hou en als ik ergens loop waarvan ik weet dat daar konijnen rondlopen gaat ze niet los.
Ik laat haar niet zonder toezicht en begeleiding bij kinderen want die vindt ze spannend en als ze niet wegkan kan ze sneppen, andere honden vermijden we grotendeels en ik bepaal waar ze wel en niet mee mag kennismaken.
Overigens ook genoeg honden in de buurt meegemaakt die meenden Dívka even te moeten corrigeren omdat ze hysterisch krijsend ging stuiteren uit angst.
Daar ontstond het motto 'beter geen ervaring dan slechte ervaring'.
Want ze leerde alleen maar dat vreemde honden idd doodeng en zwaar kut zijn.
Inmiddels kan ze bij veel vreemde honden, zolang ze haar grenzen accepteren en respecteren en wanneer het te overweldigend is komt ze bij mij om steun te zoeken.
As we speak zijn we nu met 5 honden op de flat, ze heeft een paar keer gesnauwd naar de chihuahua en is inmiddels over haar dekrijpheid heen dus de podengo krijgt soms ook een verbale kledder om zijn oren.
Dan is er nog de stokoude JRTxBichon, die wordt genegeerd en natuurlijk Mahdutje nog.
Het is een vrij gemoedelijke samenstelling, het leeft samen, ligt samen, eten doen ze apart van elkaar ivm haar voedselnijd en toen ik gistermiddag migraine had werden die van mij even meegenomen voor een uitlaatronde met de rest mee.
Scheelt natuurlijk ook wel dat ze de enige teef is tussen 4 (gecastreerde) reuen, ze heeft ze allemaal om haar pootjes gewikkeld en met een blik of een opgetrokken lipje springen ze in de houding voor haar.
- Susam
- Posts in topic: 11
- Welke: Podengo kruising
dan is dat inderdaad Limburgs omdat we hier altijd in dialect spreken weet je het soms niet meer!
Ik ben het met je eens, ik zou er echt ziek van zijn als mijn hond een ander dier zou verwonden en natuurlijk probeer je dan alles te doen om het fatsoenlijk af te handelen en te regelen.
Ik wil de kat ook niet nat maken of er naar tegen doen, het dier kan er niks aan doen, maar ik stap ook over naaktslakken en probeer geen enkel diertje pijn te doen en zo is niet iedereen.
Trouwens als je een rattenvanger wil, Sambal is in te huren
Podengo's werden gebruikt voor de jacht op wild. Het kleine type honden jaagden op konijnen en de middelgrote en grotere honden werden gebruikt voor de jacht op herten en everzwijnen. Op Portugese schepen werden de kleine honden ingezet als rattenvanger.
Ik ben het met je eens, ik zou er echt ziek van zijn als mijn hond een ander dier zou verwonden en natuurlijk probeer je dan alles te doen om het fatsoenlijk af te handelen en te regelen.
Ik wil de kat ook niet nat maken of er naar tegen doen, het dier kan er niks aan doen, maar ik stap ook over naaktslakken en probeer geen enkel diertje pijn te doen en zo is niet iedereen.
Trouwens als je een rattenvanger wil, Sambal is in te huren
Podengo's werden gebruikt voor de jacht op wild. Het kleine type honden jaagden op konijnen en de middelgrote en grotere honden werden gebruikt voor de jacht op herten en everzwijnen. Op Portugese schepen werden de kleine honden ingezet als rattenvanger.
- CatnDog
Ik ben een voorstander van verplicht laten chippen.
Ik denk dat verwilderde (non-gechipte) katten ook een relatief groot aandeel hebben in het doden van vogels/kleine wilde dieren.
Laatst gewijzigd door CatnDog op 22 sep 2024, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is het in belgie al jaren (net zoals verplicht castreren vooraleer te verhandelen).
Raar maar waar. Merendeel van de katten is ongechipt en (waarschijnlijk dus ook want veel zien de DA) ongecastreerd.
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Nee voor de wet en jij ten alle tijde verantwoordelijk voor de schade die jouw dier aanricht , ook in je eigen tuin.CatnDog schreef: ↑22 sep 2024, 16:48
Ik denk dat een hondenbezitter voor de wet niet verantwoordelijk is voor als er een incident plaats vindt in jouw tuin met een kat.
In de situatie die Marc schetst - je bent op dat moment aan het douchen; je bent er niet bij - kan je er natuurlijk niets aan doen.
Je probeert het netjes af te handelen (contact opnemen met de eigenaar van de kat). De dierenartskosten zijn voor de kattenbezitter, niet voor jou.
Dat geldt uiteraard ook voor de katteneigenaar mocht jouw hond gewond raken door een krab in zijn oog bijvoorbeeld of je vogels in de volière.
Echter is een katteneigenaar minder makkelijk te achterhalen, zeker als de kat ongechipt is.
Hier lopen best veel katten, van de meeste weet ik niet waar die thuishoren.
- CatnDog
Ik zag je link inderdaad (en had het al aangepast). Het verbaast me een beetje.Tineke schreef: ↑22 sep 2024, 17:12Nee voor de wet en jij ten alle tijde verantwoordelijk voor de schade die jouw dier aanricht , ook in je eigen tuin.CatnDog schreef: ↑22 sep 2024, 16:48
Dat geldt uiteraard ook voor de katteneigenaar mocht jouw hond gewond raken door een krab in zijn oog bijvoorbeeld of je vogels in de volière.
Echter is een katteneigenaar minder makkelijk te achterhalen, zeker als de kat ongechipt is.
Hier lopen best veel katten, van de meeste weet ik niet waar die thuishoren.
Ik weet niet hoeveel rechtszaken er in de praktijk worden aangespannen over deze kwesties en wat de uitspraken zijn.
Hier lopen ook best veel katten rond, of ze gechipt zijn weet ik uiteraard niet. Een baasje hebben ze wel.