Pallas zoekt een pup

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Loraine
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Pallas zoekt een pup

Bericht door Loraine »

mijke schreef: 26 jan 2022, 16:07
Loraine schreef: 26 jan 2022, 15:56
mijke schreef: 26 jan 2022, 15:29 Haartechnisch zou ik dan in ieder geval geen keeshond nemen. Als de keeshond van mijn moeder 10 minuutjes binnen is geweest zit ik 2 weken later nog zijn haren uit het eten te vissen.

Tot zo ver mijn nuttige bijdrage :P
Jup, al is het hier 2x per jaar een periode van haarhappen en daartussen is het meer her en der een vlok of een paar losse haren. :mann:
De haarhapperiodes gaat er wekelijks of tweewekelijks een waterblazer overheen en per keer net zolang tot er echt geen haartje meer vanaf komt.
Mondkapje en (veiligheids/duik)bril zijn dan geen overbodige luxe trouwens. :P
Het is nog niet zo erg als die huskyfilmpjes maar mijn badkamer en/of gang is na die tijd zwart. :schrik:
Christus! Mijn moeder krakeelt altijd dat ze helemaal geen last heeft van die haren "je raapt ze zo bij elkaar, veel makkelijker dan korte haren!" maar daarbij is vrees ik sprake van een fikse gewenning want ze zit altijd de hele tijd niks anders te doen dan overal die lange witte haren vanaf te plukken :lol:
Ik was alleen Mahdu gewend de laatste jaren en die verliest zo goed als geen haar.
Ja bij een ruwe stoeipartij mss 5 en met borstelen blijft er wat achter maar in principe vind je zo goed als geen losse haren van hem in huis.
Was ff flink omschakelen met Dívka zal ik maar zeggen. :Q:
Maar tegelijkertijd is zij een stuk schoner na wandelingen omdat ze een gladde snuit en poten heeft terwijl Mahdu alle modder etc meesleept aan zijn baard en stampertjes. :mrgreen:
Hij is dan ook degene die geregeld onder de douche moet terwijl ik er bij haar vanaf kom met ff afrossen met een handdoek.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
jenn90
Posts in topic: 1

Bericht door jenn90 »

Uit de combinatie Dakar en flora zullen kortharen uitkomen met een baard dus waarschijnlijk ruwharen. Verder zijn de ouders super leuke honden (oké ik ben ook bevooroordeeld) :I:
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 4
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Pallas schreef: 26 jan 2022, 13:26
EchoMira schreef: 26 jan 2022, 12:32 Wat vind je van de whippet?
:hartjes: heb je nieuwe plannen? De hele reden dat we voor een bewust gefokt huishondje gaan komt door hoe jij destijds het nest van Mira en Taxi hebt opgezet! Dat is sinds die tijd mijn ideaal, kwam toen echt te vroeg maar nu zijn we er klaar voor!

Duurt nog een tijd, hoor. Op zijn vroegst 2023. :nocheer:
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Veertje schreef: 26 jan 2022, 12:00 De genoemde kruisingen in Fokhok lijken me ook zeker passend! Wat valt voor jullie onder middenmaat?
Hylos schreef: 26 jan 2022, 11:47
_Tiny_ schreef: 26 jan 2022, 11:37

Ik pik dit er even uit want dit is een hardnekkig misverstand bij leken. Een kortharige vacht verhaart juist veel meer dan een (half)langhaar. De groei cyclus van een korthaar is namelijk veel sneller waardoor het vaker uitvalt. Als een andere hond 2 x per jaar verhaart, kan een korthaar wel 3 tot 4 keer per jaar verharen. En die korte stekelhaartjes vind je óveral. Zelfs op plekken waar je hond nooit komt :lol1:

Wanneer je niet van krullen houdt kun je ook voor een vallende vacht kiezen. Ik noem een Havanezer en die knip je dan in pupmodel. Superlieve hondjes, sportief, vrolijk, goed met kinderen, geen haren in je huis. Niet te groot maar zeker niet piepklein.
Het zal dat kortharen meer verharen maar ik zie echt duizend keer minder haren van Xavi dan van Voske.
Echt, die van Vos zitten ov-er-al, gék wordt je er van. Alle kleding zit er ook altijd onder.. super vervelend. :blauwoog:
Als ze even op schoot zit is mijn broek en trui een haarpluk, bij Xavi zit er hier en daar een haartje.
Voske haar haren worden van die ronddwarenelde stofwolkjes in huis. Die van Xavi zijn er vast ook maar wat je niet ziet, dat is er niet. :engel:

Denk dat je dus beter kunt kijken naar welke haren overlast voor je bezorgen dan daadwerkelijke verharing.
Vos is toch kortharig :mrgreen: Xavi heeft geen/weinig ondervacht (dacht ik), ik denk dat dat het verschil is.
Ik merk ook echt minder last van de lange verharende honden, dan van kortharen. Tuurlijk vind je ook haar, maar het zijn van die dwarrelende plukjes die je even bij elkaar veegt en dan is het weg. Het steekt minder en is zo makkelijker van banken en kleding te vegen.
Toevallig kreeg ik deze herinnering vandaag op fb van mijn korthaaropvanger :mrgreen:

Afbeelding
Helemaal mee eens.
Staffords hebben gewoon zo goed als geen haar. Als ze al verharen, lopen ze 1x in de wind en het is weg.
Van Bronco vind ik ook nooit wat. Tux daarentegen is verschrikkelijk. Wandelende haarbal :schrik: Die haren kom je echt overal tegen en ook altijd!
De Duitse Dog die ik gehad heb was wat dat betreft ook een drama.

Echt, met 2 Newfoundlanders had ik minder werk dan met 1 ondermaatse rat. :LOL:
Met die langharen ligt er wel eens ergens een pluk haar, maar die raap je zo even op.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik zie nooit haar. Ja, op een zwarte trui nadat ik ze op schoot gehad heb maar verder niet.
Is echt geen factor van belang.

En anders haal je er zo'n paardenborstel van 3,95 over. Dat vinden ze heerlijk en weet je zeker dat ze geen los haar hebben.
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

jammer hoor..dit is toch heerlijk, creabea doen enzo :F:

Afbeelding
Afbeelding
pioenroos
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Haartechnisch ga ik het winnen denk ik (FloraDakar nest) :mrgreen:

Garantie tot aan de voordeur op de vacht ;-) maar genetisch zou een kortharige hond met baard maar licht moeten verharen en alleen tijdens de rui. Castratie heeft daar bij baardhonden geen of nauwelijks invloed op. Het kan zijn dat ze 2x per jaar voor de mooi geplukt moeten worden.
Van schapendoes Flora vind ik nooit meer dan wat losse plukken als ze in de rui is. Op plekken waar ze ligt of op je kleding na knuffelen vind je nooit wat. Maar zij moet gekamd worden natuurlijk met haar lange haren.
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 3
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Mo-yi schreef: 26 jan 2022, 19:55 jammer hoor..dit is toch heerlijk, creabea doen enzo :F:

Afbeelding
Oh jawel, ik hou ook ven crea-bea, maar dan alleen met haar dat ik er zelf eerst heb afgehaald, niet met een zichzelf producerend sneeuwtapijt

Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: Vréselijk!

Ik moet wel zeggen dat ik van de langstokharen de hovawart verreweg de mooiste vacht vind hebben. Met die babylissbroeken.
Inge O
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

EchoMira schreef: 26 jan 2022, 20:11 :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: Vréselijk!

Ik moet wel zeggen dat ik van de langstokharen de hovawart verreweg de mooiste vacht vind hebben. Met die babylissbroeken.
Crunchje is wel een stokoud castraatje, van een jonge blom haal ik gelukkig met moeite een paar borstels vol :engel: .
Sirene

Bericht door Sirene »

Hylos schreef: 26 jan 2022, 11:47

Het zal dat kortharen meer verharen maar ik zie echt duizend keer minder haren van Xavi dan van Voske.
Echt, die van Vos zitten ov-er-al, gék wordt je er van. Alle kleding zit er ook altijd onder.. super vervelend. :blauwoog:
Als ze even op schoot zit is mijn broek en trui een haarpluk, bij Xavi zit er hier en daar een haartje.
Voske haar haren worden van die ronddwarenelde stofwolkjes in huis. Die van Xavi zijn er vast ook maar wat je niet ziet, dat is er niet. :engel:

Denk dat je dus beter kunt kijken naar welke haren overlast voor je bezorgen dan daadwerkelijke verharing.
Maar Vos is toch ook gewoon korthaar? Maar dan met ondervacht. Dus dat is inderdaad nog veel erger dan Xavi.
Als je weinig verharing wil en geen krullen is een ruwhaar die je gewoon 2x per jaar naar de trimmer brengt of zelf plukt juist ideaal. Laten die pupjes van Flora en Dakar nou precies zo'n vacht krijgen :F:
Sirene

Bericht door Sirene »

Inge O schreef: 26 jan 2022, 20:09
Oh jawel, ik hou ook ven crea-bea, maar dan alleen met haar dat ik er zelf eerst heb afgehaald, niet met een zichzelf producerend sneeuwtapijt

Afbeelding
:LOL:
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Inge O schreef: 26 jan 2022, 20:09
Mo-yi schreef: 26 jan 2022, 19:55 jammer hoor..dit is toch heerlijk, creabea doen enzo :F:

Afbeelding

Afbeelding
Toch valt het hier euze mee wel, of ik ben eraan gewend. Het meeste is idd wanneer ik ga borstelen
Afbeelding
galga's
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Ervaring met 7 kortharen hier. De haren zijn allemaal anders, van makkelijk tot vreselijk :LOL:
Zwarte Kenia was vreselijk. Die had van die vreselijke prikharen die ik dus ook regelmatig uit mijn voetzolen moest trekken. Dat duurde wel een aantal weken met regelmatig borstelen voordat die klaar was.
Loba (blauw gestroomd) heeft wat ondervacht. Zij verhaart vreselijk en alles zit onder de boven- en onderharen.
Blondje Lily heeft amper haar als je haar zo ziet, maar als ze in de rui is... Van die hele korte prikhaartjes, die dus te kort zijn om door een plakroller uit een broek te halen.

Maar qua vachtonderhoud zijn ze verder erg makkelijk.

Mijn halflanghaartje laat amper haar vallen. Af en toe een borstel er overheen en ze is weer klaar.
Afbeelding
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

mijke schreef: 26 jan 2022, 15:29 Haartechnisch zou ik dan in ieder geval geen keeshond nemen. Als de keeshond van mijn moeder 10 minuutjes binnen is geweest zit ik 2 weken later nog zijn haren uit het eten te vissen.

Tot zo ver mijn nuttige bijdrage :P
Of een witte herder :schrik:

Kortharen verschillen ook hoor Ushi en mijn vroegere Harry die hadden echt dunne korthaar en die verharen wel maar niet dramatisch, maar Cody en Camille hadden dikkere korthaarvacht en dat was altijd drama net als de JR van kennisje dan zit ik ook altijd helemaal onder welke tijd van het jaar het ook is
Fenneke
Welke: Witte herder en nu een hún

Bericht door Fenneke »

Célie schreef: 27 jan 2022, 16:03

Of een witte herder :schrik:

Ja dat zei ik al :mrgreen:

Maar wat is er mis met jaarrond sneeuw in je kamer :engel:
Groetjes Fenneke en Baloe
Afbeelding