Pallas zoekt een pup
Pallas zoekt een pup
Hoi leden,
Ons gezin is weer klaar voor een hond! Drie jaar geleden hebben we onze lieve Sira op 14,5 jarige leeftijd in moeten laten slapen. Nu de kinderen uit de babyfase zijn, willen we graag weer een hond erbij. Kunnen jullie ons helpen bij de zoektocht?
We zoeken een leuk, gezellig pupje met een gemakkelijk karakter. Aangezien we kleine kinderen hebben en vaak vriendjes over de vloer, is een sociaal hondje wel een must.
Zowel qua karakter als qua uiterlijk willen we geen extremen. We zoeken een gezond, middelgroot maatje. Een harde eis vanuit mijn vriend is weinig haren in huis. Dit vertaalt zich naar een enorme pré als het gaat om een kortharige hond (krullen vinden we minder mooi).
We denken zachtaardig (spaniels), een beetje baasgericht (retriever, jachthond, herder) maar staan ook enorm open voor kruisingen of outcross. Wat ik zelf erg belangrijk vindt, is dat de hond bewust gefokt is. Is er goed gekeken naar de karakters en gezondheden van ouderdieren? Om die reden zoek ik ook graag een pup.
We bieden het hondje een plekje midden in ons gezin. Er is altijd iemand thuis en we zijn dol op wandelen. Mijn vriend neemt de hond mee hardlopen, ik neem hem af en toe mee naar mijn werk als gedragstherapeut, indien de situatie dat toelaat. Diverse gehoorzaamheidscursussen staan op de planning en als we er lol aan hebben, willen we ook best snuffelen aan sport en spel.
Aan de ene kant hebben we niet zoveel eisen (“gewoon een leuk, bewust gefokt huishondje”) en aan de andere kant hebben we toch genoeg wensen die ervoor zorgen dat we tot nu toe nog niets gevonden hebben. Het hondje is direct welkom, maar als we nog een jaar moeten wachten is dat ook okee.
Mijn vraag aan jullie: weten jullie nestjes (in planning) die aan onze ‘eisen’ voldoen? Waar zou ik zulke nestjes kunnen vinden?
Ik blijf graag verre van Marktplaats, ben reeds lid van een facebookgroep ‘bewust kruisen (honden)’, sta open voor outcross maar weet niet zo goed bij welk ras te beginnen, en hoop heel stiekem dat Mira nog een herhalingsnestje met Taxi gaat doen
Ik ben hier ook al getipt op het Fokhok, daar ga ik de topics en kruisingen doornemen en voorleggen aan mijn vriend.
Ons gezin is weer klaar voor een hond! Drie jaar geleden hebben we onze lieve Sira op 14,5 jarige leeftijd in moeten laten slapen. Nu de kinderen uit de babyfase zijn, willen we graag weer een hond erbij. Kunnen jullie ons helpen bij de zoektocht?
We zoeken een leuk, gezellig pupje met een gemakkelijk karakter. Aangezien we kleine kinderen hebben en vaak vriendjes over de vloer, is een sociaal hondje wel een must.
Zowel qua karakter als qua uiterlijk willen we geen extremen. We zoeken een gezond, middelgroot maatje. Een harde eis vanuit mijn vriend is weinig haren in huis. Dit vertaalt zich naar een enorme pré als het gaat om een kortharige hond (krullen vinden we minder mooi).
We denken zachtaardig (spaniels), een beetje baasgericht (retriever, jachthond, herder) maar staan ook enorm open voor kruisingen of outcross. Wat ik zelf erg belangrijk vindt, is dat de hond bewust gefokt is. Is er goed gekeken naar de karakters en gezondheden van ouderdieren? Om die reden zoek ik ook graag een pup.
We bieden het hondje een plekje midden in ons gezin. Er is altijd iemand thuis en we zijn dol op wandelen. Mijn vriend neemt de hond mee hardlopen, ik neem hem af en toe mee naar mijn werk als gedragstherapeut, indien de situatie dat toelaat. Diverse gehoorzaamheidscursussen staan op de planning en als we er lol aan hebben, willen we ook best snuffelen aan sport en spel.
Aan de ene kant hebben we niet zoveel eisen (“gewoon een leuk, bewust gefokt huishondje”) en aan de andere kant hebben we toch genoeg wensen die ervoor zorgen dat we tot nu toe nog niets gevonden hebben. Het hondje is direct welkom, maar als we nog een jaar moeten wachten is dat ook okee.
Mijn vraag aan jullie: weten jullie nestjes (in planning) die aan onze ‘eisen’ voldoen? Waar zou ik zulke nestjes kunnen vinden?
Ik blijf graag verre van Marktplaats, ben reeds lid van een facebookgroep ‘bewust kruisen (honden)’, sta open voor outcross maar weet niet zo goed bij welk ras te beginnen, en hoop heel stiekem dat Mira nog een herhalingsnestje met Taxi gaat doen
Ik ben hier ook al getipt op het Fokhok, daar ga ik de topics en kruisingen doornemen en voorleggen aan mijn vriend.
- _Tiny_
- Posts in topic: 5
- Honden: 4
- Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle
Re: Pallas zoekt een pup
Ik pik dit er even uit want dit is een hardnekkig misverstand bij leken. Een kortharige vacht verhaart juist veel meer dan een (half)langhaar. De groei cyclus van een korthaar is namelijk veel sneller waardoor het vaker uitvalt. Als een andere hond 2 x per jaar verhaart, kan een korthaar wel 3 tot 4 keer per jaar verharen. En die korte stekelhaartjes vind je óveral. Zelfs op plekken waar je hond nooit komt
Wanneer je niet van krullen houdt kun je ook voor een vallende vacht kiezen. Ik noem een Havanezer en die knip je dan in pupmodel. Superlieve hondjes, sportief, vrolijk, goed met kinderen, geen haren in je huis. Niet te groot maar zeker niet piepklein.
- Doyaquba
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Boxers
Ik wou net zeggen, ik heb kortharen zonder ondervacht maar ik moet om de dag stofzuigen_Tiny_ schreef: ↑26 jan 2022, 11:37Ik pik dit er even uit want dit is een hardnekkig misverstand bij leken. Een kortharige vacht verhaart juist veel meer dan een (half)langhaar. De groei cyclus van een korthaar is namelijk veel sneller waardoor het vaker uitvalt. Als een andere hond 2 x per jaar verhaart, kan een korthaar wel 3 tot 4 keer per jaar verharen. En die korte stekelhaartjes vind je óveral. Zelfs op plekken waar je hond nooit komt
Wanneer je niet van krullen houdt kun je ook voor een vallende vacht kiezen. Ik noem een Havanezer en die knip je dan in pupmodel. Superlieve hondjes, sportief, vrolijk, goed met kinderen, geen haren in je huis. Niet te groot maar zeker niet piepklein.
Ik zag een leuk hondje op dierenasiels.com, niet een bewust gefokt hondje enz maar wel een leuk hondje wat verder prima past denk ik!
https://www.dierenasiels.com/dier/0F57C ... 6EFD1FCD49
https://www.dierenasiels.com/dier/0F57C ... 6EFD1FCD49
Dank je voor je toelichting. Sira was een kortstokhaar met een ontregelde rui na haar castratie. Je kon niet bij haar in de buurt komen of je zat helemaal onder de haren. Met twee keer per DAG stofzuigen redde je het al niet, dus twee keer per week klinkt als een zegen ._Tiny_ schreef: ↑26 jan 2022, 11:37Ik pik dit er even uit want dit is een hardnekkig misverstand bij leken. Een kortharige vacht verhaart juist veel meer dan een (half)langhaar. De groei cyclus van een korthaar is namelijk veel sneller waardoor het vaker uitvalt. Als een andere hond 2 x per jaar verhaart, kan een korthaar wel 3 tot 4 keer per jaar verharen. En die korte stekelhaartjes vind je óveral. Zelfs op plekken waar je hond nooit komt
In alle eerlijkheid denk ik dat elke andere niet-stokhaarvacht wel geschikt zou zijn voor ons. We beseffen ons heel goed dat haren bij een hond horen en stofzuigen ook. Ik zal vooral mijn vriend hierin moeten onderwijzen en verschillende vachten moeten laten ervaren.
Zijn echte eis is eigenlijk "ik wil een hond kunnen aaien zonder dat ik gelijk onder de haren zit", en hij heeft voor zichzelf besloten dat het dan dus korthaar moet zijn. Ik ga hem je post laten lezen!
- _Tiny_
Mijn golden retriever verhaarde ook zo vreselijk Deed je 's ochtends de woonkamer deur open en dwarrelden de wolken haar over de vloer. Net tumbleweed in de woestijn Het verschilt inderdaad per persoon welke verharing je het meest "last" van hebt. Ik trek het allemaal niet dus ik heb honden met doorgroeivachten.Hylos schreef: ↑26 jan 2022, 11:47Het zal dat kortharen meer verharen maar ik zie echt duizend keer minder haren van Xavi dan van Voske._Tiny_ schreef: ↑26 jan 2022, 11:37Ik pik dit er even uit want dit is een hardnekkig misverstand bij leken. Een kortharige vacht verhaart juist veel meer dan een (half)langhaar. De groei cyclus van een korthaar is namelijk veel sneller waardoor het vaker uitvalt. Als een andere hond 2 x per jaar verhaart, kan een korthaar wel 3 tot 4 keer per jaar verharen. En die korte stekelhaartjes vind je óveral. Zelfs op plekken waar je hond nooit komt
Echt, die van Vos zitten ov-er-al, gék wordt je er van. Alle kleding zit er ook altijd onder.. super vervelend.
Als ze even op schoot zit is mijn broek en trui een haarpluk, bij Xavi zit er hier en daar een haartje.
Voske haar haren worden van die ronddwarenelde stofwolkjes in huis. Die van Xavi zijn er vast ook maar wat je niet ziet, dat is er niet.
Denk dat je dus beter kunt kijken naar welke haren overlast voor je bezorgen dan daadwerkelijke verharing.
Dat heb ik hier inderdaad ook hoor, Novi (langhaar chihuahua) haar haren zitten werkelijk overal, precies wat Hylos zegt: kleding, zelfs uit de was aan de waslijn, zit Novi haar op Echt gek word ik daarvan en dan is ze ook nog een mini hondje, vraag me soms af hoe het mogelijk is dat je van zo’n klein hondje zoveel (en overal) haar vindt. Rolo is korthaar en daar vind/ zie ik eigenlijk niets van.
Mijn zoon heeft een Engelse Springer spaniel, werkmodel.
Geweldig leuke hond, super actief en socialer dan hij komen ze niet.
Wel zaak om niet te castreren want bij zulke vachten wordt dat een ramp.
Je kunt er enorm veel mee doen. Jacht, sport en spel. En ze zijn dol op wandelen dus hardlopen zullen ze ook enorm waarderen.
Je kunt er enorm veel mee doen. Jacht, sport en spel. En ze zijn dol op wandelen dus hardlopen zullen ze ook enorm waarderen.
- _Tiny_
Vroeger had ik een bulldog kruising met echt superkort glad haar. Die kon je niet aaien zonder een haarwolk op gang te brengen Vreselijk!Pallas schreef: ↑26 jan 2022, 11:51Dank je voor je toelichting. Sira was een kortstokhaar met een ontregelde rui na haar castratie. Je kon niet bij haar in de buurt komen of je zat helemaal onder de haren. Met twee keer per DAG stofzuigen redde je het al niet, dus twee keer per week klinkt als een zegen ._Tiny_ schreef: ↑26 jan 2022, 11:37Ik pik dit er even uit want dit is een hardnekkig misverstand bij leken. Een kortharige vacht verhaart juist veel meer dan een (half)langhaar. De groei cyclus van een korthaar is namelijk veel sneller waardoor het vaker uitvalt. Als een andere hond 2 x per jaar verhaart, kan een korthaar wel 3 tot 4 keer per jaar verharen. En die korte stekelhaartjes vind je óveral. Zelfs op plekken waar je hond nooit komt
In alle eerlijkheid denk ik dat elke andere niet-stokhaarvacht wel geschikt zou zijn voor ons. We beseffen ons heel goed dat haren bij een hond horen en stofzuigen ook. Ik zal vooral mijn vriend hierin moeten onderwijzen en verschillende vachten moeten laten ervaren.
Zijn echte eis is eigenlijk "ik wil een hond kunnen aaien zonder dat ik gelijk onder de haren zit", en hij heeft voor zichzelf besloten dat het dan dus korthaar moet zijn. Ik ga hem je post laten lezen!
- _Tiny_
Die zijn ook leuk! En (als het goed is) mozaïek verharing, dus geen wolken haar.Nanna schreef: ↑26 jan 2022, 11:54 Mijn zoon heeft een Engelse Springer spaniel, werkmodel.
Mijn zus heeft een kortharig hondje die regelmatig van het laminaat een wollige vloer maakt, zoveel haar verliest die.
De engelse cocker spaniel die ik nu heb, verliest weinig haar, alleen van zijn staart wat.
Hij is wel gecastreerd, geen idee of het verharen dan minder is.
De engelse cocker spaniel die ik nu heb, verliest weinig haar, alleen van zijn staart wat.
Hij is wel gecastreerd, geen idee of het verharen dan minder is.
Dank voor alle input. Ik zit met een lach op mijn gezicht omdat het topic gelijk weer is verzanding een topic over haren, in plaats van over pups. Ouderwets genieten!
Ik ga me inlezen over verschillende soorten vachten en de diverse nesten bekijken. Dank voor alle input tot zo ver!
Ik ga me inlezen over verschillende soorten vachten en de diverse nesten bekijken. Dank voor alle input tot zo ver!
De genoemde kruisingen in Fokhok lijken me ook zeker passend! Wat valt voor jullie onder middenmaat?
Ik merk ook echt minder last van de lange verharende honden, dan van kortharen. Tuurlijk vind je ook haar, maar het zijn van die dwarrelende plukjes die je even bij elkaar veegt en dan is het weg. Het steekt minder en is zo makkelijker van banken en kleding te vegen.
Toevallig kreeg ik deze herinnering vandaag op fb van mijn korthaaropvanger
Vos is toch kortharig Xavi heeft geen/weinig ondervacht (dacht ik), ik denk dat dat het verschil is.Hylos schreef: ↑26 jan 2022, 11:47Het zal dat kortharen meer verharen maar ik zie echt duizend keer minder haren van Xavi dan van Voske._Tiny_ schreef: ↑26 jan 2022, 11:37Ik pik dit er even uit want dit is een hardnekkig misverstand bij leken. Een kortharige vacht verhaart juist veel meer dan een (half)langhaar. De groei cyclus van een korthaar is namelijk veel sneller waardoor het vaker uitvalt. Als een andere hond 2 x per jaar verhaart, kan een korthaar wel 3 tot 4 keer per jaar verharen. En die korte stekelhaartjes vind je óveral. Zelfs op plekken waar je hond nooit komt
Echt, die van Vos zitten ov-er-al, gék wordt je er van. Alle kleding zit er ook altijd onder.. super vervelend.
Als ze even op schoot zit is mijn broek en trui een haarpluk, bij Xavi zit er hier en daar een haartje.
Voske haar haren worden van die ronddwarenelde stofwolkjes in huis. Die van Xavi zijn er vast ook maar wat je niet ziet, dat is er niet.
Denk dat je dus beter kunt kijken naar welke haren overlast voor je bezorgen dan daadwerkelijke verharing.
Ik merk ook echt minder last van de lange verharende honden, dan van kortharen. Tuurlijk vind je ook haar, maar het zijn van die dwarrelende plukjes die je even bij elkaar veegt en dan is het weg. Het steekt minder en is zo makkelijker van banken en kleding te vegen.
Toevallig kreeg ik deze herinnering vandaag op fb van mijn korthaaropvanger
- _Tiny_
Nou omdat je er zelf over begon dat het een harde eis is. Ik ken honden die weg moeten omdat ze toch meer verharen dan gedacht.....Pallas schreef: ↑26 jan 2022, 12:00 Dank voor alle input. Ik zit met een lach op mijn gezicht omdat het topic gelijk weer is verzanding een topic over haren, in plaats van over pups. Ouderwets genieten!
- Kruimel
- Welke: IJslandse honden
Dan vallen de IJzen helaas af. Die zouden verder wel goed passen.
Ik denk dat alles met haar verhaart dus als je geen haar wilt kom je uit op een bloterd. Daar zitten ook heel leuke karakters bij.
Of een ruwhaar die je moet plukken? ik heb daar geen verstand van.
Ik denk dat alles met haar verhaart dus als je geen haar wilt kom je uit op een bloterd. Daar zitten ook heel leuke karakters bij.
Of een ruwhaar die je moet plukken? ik heb daar geen verstand van.
Het duo Olie en Bol
- Inge O
- Posts in topic: 3
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ik doe nog maar eens een haarduit in het zake : hier 5 grote langharen-met-onderwol, en als ik 2 weken niet zou stofzuigen zou niemand het merken. (En het is niet omdat het me niet uit zou maken, de Golden Retriever van mijn zus kwam ooit eens 5 minuten binnen en liet de keuken achter als een haar-oorlogszone).
Natuurlijk ligt er dan na 2 weken wel wat, maar dat gaat braaf op rolletjes aan de kant liggen, in tegenstelling inderdaad tot korte haren, die prikken zich overal in vast als de stekels van een stekelvarken.
En inderdaad, stop het zoeken naar een pup maar, beter dan eentje uit de twee toekomstige kruisingsnestjes (van Pioenroos en Veertje) vind je niet.
Natuurlijk ligt er dan na 2 weken wel wat, maar dat gaat braaf op rolletjes aan de kant liggen, in tegenstelling inderdaad tot korte haren, die prikken zich overal in vast als de stekels van een stekelvarken.
En inderdaad, stop het zoeken naar een pup maar, beter dan eentje uit de twee toekomstige kruisingsnestjes (van Pioenroos en Veertje) vind je niet.
- Fenneke
- Posts in topic: 3
- Honden: 1
- Welke: Witte herder en nu een hún
Ik heb een Baloe met lange vacht en onderwol. Als er haar ligt dan kan ik zo de plukken oppakken of bijelkaar vegen.
Dochter heeft een viszla en die korte -- rot-- haartjes gaan overal in en tussen zitten en heb je veel meer werk van. Eerder haar jr net zo.
Dus ja ik zoy het wel weten
Dochter heeft een viszla en die korte -- rot-- haartjes gaan overal in en tussen zitten en heb je veel meer werk van. Eerder haar jr net zo.
Dus ja ik zoy het wel weten
Groetjes Fenneke en Baloe
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster
-
- Posts in topic: 4
- Welke: Whippet en Lurcher
Wat vind je van de whippet?
heb je nieuwe plannen? De hele reden dat we voor een bewust gefokt huishondje gaan komt door hoe jij destijds het nest van Mira en Taxi hebt opgezet! Dat is sinds die tijd mijn ideaal, kwam toen echt te vroeg maar nu zijn we er klaar voor!
- Johnny Jones
- Honden: 6
- Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen
Bij ons vind ik nooit haren van Tutu en Digger. Ik kan er wel wat uit kammen, maar ze vallen er eigenlijk niet vanzelf af. De rest daarentegen, inclusief korthaar Manipi..
Vind dat ook echt toffe honden!Nanna schreef: ↑26 jan 2022, 11:54 Mijn zoon heeft een Engelse Springer spaniel, werkmodel.
Haartechnisch zou ik dan in ieder geval geen keeshond nemen. Als de keeshond van mijn moeder 10 minuutjes binnen is geweest zit ik 2 weken later nog zijn haren uit het eten te vissen.
Tot zo ver mijn nuttige bijdrage
Tot zo ver mijn nuttige bijdrage
- Loraine
- Posts in topic: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Jup, al is het hier 2x per jaar een periode van haarhappen en daartussen is het meer her en der een vlok of een paar losse haren.
De haarhapperiodes gaat er wekelijks of tweewekelijks een waterblazer overheen en per keer net zolang tot er echt geen haartje meer vanaf komt.
Mondkapje en (veiligheids/duik)bril zijn dan geen overbodige luxe trouwens.
Het is nog niet zo erg als die huskyfilmpjes maar mijn badkamer en/of gang is na die tijd zwart.
Christus! Mijn moeder krakeelt altijd dat ze helemaal geen last heeft van die haren "je raapt ze zo bij elkaar, veel makkelijker dan korte haren!" maar daarbij is vrees ik sprake van een fikse gewenning want ze zit altijd de hele tijd niks anders te doen dan overal die lange witte haren vanaf te plukkenLoraine schreef: ↑26 jan 2022, 15:56Jup, al is het hier 2x per jaar een periode van haarhappen en daartussen is het meer her en der een vlok of een paar losse haren.
De haarhapperiodes gaat er wekelijks of tweewekelijks een waterblazer overheen en per keer net zolang tot er echt geen haartje meer vanaf komt.
Mondkapje en (veiligheids/duik)bril zijn dan geen overbodige luxe trouwens.
Het is nog niet zo erg als die huskyfilmpjes maar mijn badkamer en/of gang is na die tijd zwart.