Halflangharige vacht

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Persistence
Posts in topic: 6
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Halflangharige vacht

Bericht door Persistence »

:ok: Heb dit setje besteld, daar zit een kleine shampoo, conditioner en dat anti-klit spulletje in, lijkt me ideaal om uit te proberen: https://www.bol.com/nl/nl/p/cowboy-magi ... oductImage

Ga ook maar verder kijken voor een trimmer, dan maar wat verder weg. Als iemand nog een goede aanbeveling in Noord Holland heeft?

Bella vind een föhn al erg eng, kan nu eindelijk m’n eigen haar föhnen :lol1: maar moet niet bij haar in de buurt komen. Terwijl ze de stofzuiger dan weer helemaal niet eng vind :19: daar voorzie ik nog wel een uitdaging met een waterblazer.

@Wilma welke klittenkam heb je? Als ik Google zie ik er verschillende.
Afbeelding
Veertje
Posts in topic: 3

Bericht door Veertje »

Persistence schreef: 10 jul 2024, 18:38 Zo’n waterblazer, als je dat binnen gebruik dan zit toch alles onder de haren?? Ik heb geen tuin haha.
Heb wel eens een filmpjes gezien van hele plukken haar die eruit vliegen. Heb niet het idee dat het zo los zit want moet aardig borstelen om het eruit te krijgen. Werkt dit alleen in de rui misschien?
Hahaha ja, dan zit alles onder. Ik heb het één keer bij Tess gedaan op de badkamer, omdat het buiten regende, maar ze echt even gewassen/gedroogd moest worden en daar vond ik maanden later nog de haren van :LOL:

Waarom borstel je dan als je je best moet doen er haren uit te krijgen? Volgens mij maak je daar de vacht alleen maar vettiger mee.
Vaker wassen en minder borstelen zou ik mee beginnen. Wellicht kan je het wassen daarna ook weer afbouwen. En als ze bang is voor de waterblazer, kan je haar ook aan de lucht laten drogen. Gewoon daarna even mee voor een wandeling nemen en dan waait het ook wel droog. Duurt alleen wat langer. Dan zou je haar als ze helemaal droog is even kunnen doorborstelen om de losgekomen haren weg te halen.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Johnny Jones
Posts in topic: 1
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Bericht door Johnny Jones »

Digger heeft halflang haar en altijd veel teveel ondervacht. Hij is een stoer hondje, maar moet niets weten van vachtverzorging. Voor het blaasapparaat is hij doodsbang, dat is geen optie. Hij is een paar keer bij een trimsalon geweest, maar eigenlijk was ik nooit tevreden. Alleen met de furminator krijg ik de ondervacht eruit en ik pak soms ook nog de uitdunschaar. Staart, buiklijn, oortjes en pootjes knip ik af en toe een beetje bij. Het is vast allemaal niet volgens het boekje, maar dit is hoe wij het doen.
Afbeelding
Persistence

Zo, ze is in elk geval cowboy gewassen. Ik dacht maar een drupje nodig te hebben maar het is toch een derde van het flesje geworden. Las ook ergens dat je 2x een labradoodle ermee kon wassen dus dan komt dat wel overeen.
Met wassen komen er trouwens nauwelijks haren uit.
Nu nog verder speuren naar een trimmer.
Veertje schreef: 11 jul 2024, 09:32
Hahaha ja, dan zit alles onder. Ik heb het één keer bij Tess gedaan op de badkamer, omdat het buiten regende, maar ze echt even gewassen/gedroogd moest worden en daar vond ik maanden later nog de haren van :LOL:

Waarom borstel je dan als je je best moet doen er haren uit te krijgen? Volgens mij maak je daar de vacht alleen maar vettiger mee.
Vaker wassen en minder borstelen zou ik mee beginnen. Wellicht kan je het wassen daarna ook weer afbouwen. En als ze bang is voor de waterblazer, kan je haar ook aan de lucht laten drogen. Gewoon daarna even mee voor een wandeling nemen en dan waait het ook wel droog. Duurt alleen wat langer. Dan zou je haar als ze helemaal droog is even kunnen doorborstelen om de losgekomen haren weg te halen.
Ja goeie vraag, omdat die ondervacht stinkt, en het komt er wel uit hoor, maar niet zo makkelijk als bij Victor bijvoorbeeld.
Wilma schreef: 11 jul 2024, 10:24 [quote=Persistence post_id=280517 time=<a href="tel:1720644825">1720644825</a> user_id=322]
@Wilma welke klittenkam heb je? Als ik Google zie ik er verschillende.
- De bovenste is de simpele herdershark,
- de tweede de klittenkam die goed werkt voor klitjes onder de oren of in de broek. Bij grote klitten pak ik gewoon een schaar en knip de klit over de lengte in en probeer dan voorzichtig de klit te verwijderen,
- dan de grove kam voor de broek, onder de oren, staartn de kraag en borst,
- fijn kammetje voor de bovenkant van de oren, kop, snuit en voorkant poten
- en als laatste een zachte gewone mensenborstel om lekker mee over de rug te halen, gewoon ter afsluiting omdat ze dat leuk vinden.
Afbeelding
[/quote]

Ah die klittenkam is dan toch net zoiets als in de eerste post had gezet? Zo’n scherpe? Bedankt voor je foto!
Johnny Jones schreef: 12 jul 2024, 17:32 Digger heeft halflang haar en altijd veel teveel ondervacht. Hij is een stoer hondje, maar moet niets weten van vachtverzorging. Voor het blaasapparaat is hij doodsbang, dat is geen optie. Hij is een paar keer bij een trimsalon geweest, maar eigenlijk was ik nooit tevreden. Alleen met de furminator krijg ik de ondervacht eruit en ik pak soms ook nog de uitdunschaar. Staart, buiklijn, oortjes en pootjes knip ik af en toe een beetje bij. Het is vast allemaal niet volgens het boekje, maar dit is hoe wij het doen.
Er zijn meerdere wegen naar Rome, als dit zo goed gaat voor jullie is dat prima toch. Ik sluit niet uit dat het hier ook zo eindigt haha.
Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 7
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Tip voor de volgende keer:
Paar druppels (of klein scheutje) shampoo en paar druppels (of klein scheutje) cremespoeling in een beslagkommetje ofzo doen, beslagkommetje vullen met warm water, even roeren zodat alles mengt en dan een washandje of vaatdoekje oid gebruiken om het mengsel in de vacht te verdelen en masseren.
Scheelt ontzettend veel in verbruik en kosten. 😊

Ik geloof dat ik een theelepeltje van elk gebruik en dat meng in de kleinste maat beslagkom uit zo'n set van 3 vd Action.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Persistence

Loraine schreef: 12 jul 2024, 18:25 Tip voor de volgende keer:
Paar druppels (of klein scheutje) shampoo en paar druppels (of klein scheutje) cremespoeling in een beslagkommetje ofzo doen, beslagkommetje vullen met warm water, even roeren zodat alles mengt en dan een washandje of vaatdoekje oid gebruiken om het mengsel in de vacht te verdelen en masseren.
Scheelt ontzettend veel in verbruik en kosten. 😊

Ik geloof dat ik een theelepeltje van elk gebruik en dat meng in de kleinste maat beslagkom uit zo'n set van 3 vd Action.
Dankje, dat scheelt ook in tijd als je het maar 1 keer hoeft in te masseren en uit te spoelen.
Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 7
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Exact. :mrgreen:
En mocht je erna alsnog met wat extra conditioner langs moeten kun je dat heel makkelijk lokaal aanbrengen of wederom in een sopje (maar dan zonder de shampoo).
Als je dat sophe herhaald kun je ook uitblazen voordat je gaat uitspoelen, door het gewicht vd conditoner komt veel los haar ook makkelijker uit de vacht.

Mocht je die tube met gel in je proefpakket hebben:
Wees héél spaarzaam daarmee qua aanbrengen.
Ik dacht al zeer spaarzaam te zijn (geloof een erwtje aan gel verdeeld over de zachte plekken achter de oren) en kon Dívka opnieuw wassen omdat ze ontzettend vette plekken had waar ik het had aangebracht. :schrik:
Bleek dus veel te royaal aangebracht te zijn. :')
Ongeveer een kwart daarvan is blijkbaar al meer dan voldoende. :mann:
Maar ondanks dat kwamen zelfs de meeste vilten daarmee uit de klit toen. :E:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Maart
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik heb zo’n dispenser om op de tuinslang te zetten gekocht op temu. Voor 4 euro zijn mijn honden in 3 minuten natgemaakt, ingezeept en afgespoeld 😬
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Saschesfloor

Bericht door Saschesfloor »

Wassen, inweken en uitblazen. Door het inweken komt het haar wat eruit moet goed los en dan vliegt het eruit. Niet teveel de wol eruit trekken met en borstel of kam, daar wordt het erger van.

Ik weet niet waar je woont, maar als delft te doen is wil ik het best voordoen.
Afbeelding

The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Jetski
Posts in topic: 2
Welke: Portugese waterhond

Bericht door Jetski »

Ik woon ook in Noord Holland. De trimster van Ollie neemt helaas geen nieuwe klanten meer aan.
Ik weet er een paar nog hier in de buurt , maar heb daar zelf geen ervaring mee. Heb je al een beetje rondgebeld?
Afbeelding
Plaats reactie