Halflangharige vacht
- Persistence
- Posts in topic: 6
- Honden: 2
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Halflangharige vacht
Hoe verzorg je nou eigenlijk een halflangharige vacht?
Heb een paar kammen maar ik doe eigenlijk maar wat.
Bella zit vaak te jeuken en heeft een best dikke vacht die snel vettig wordt. Ze heeft snel zo’n muffe hondenlucht. Borstel regelmatig wat ondervacht eruit en klitten bij de broek. Was haar niet zo vaak want je hebt er zo weinig eer van ze zwemt dagelijks, rolt in gras, modder, zand en liefst ook in viezigheid.
Droog haar altijd wel af maar het blijft toch vochtig en wat broeierig met warm weer.
Heb al verschillende soorten voer geprobeerd maar daarmee merk ik geen verschil.
Tips voor de verzorging?
Hieronder mijn assortiment.
Heb een paar kammen maar ik doe eigenlijk maar wat.
Bella zit vaak te jeuken en heeft een best dikke vacht die snel vettig wordt. Ze heeft snel zo’n muffe hondenlucht. Borstel regelmatig wat ondervacht eruit en klitten bij de broek. Was haar niet zo vaak want je hebt er zo weinig eer van ze zwemt dagelijks, rolt in gras, modder, zand en liefst ook in viezigheid.
Droog haar altijd wel af maar het blijft toch vochtig en wat broeierig met warm weer.
Heb al verschillende soorten voer geprobeerd maar daarmee merk ik geen verschil.
Tips voor de verzorging?
Hieronder mijn assortiment.
- Mo-yi
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
Re: Halflangharige vacht
Ik heb een kammetje wat lijkt op je eennalaatste foto, alleen heeft de mijne korte en lange tanden en ze draaien mee. Ik vind m ideaal. Mo heeft altijd een hele makkelijke vacht gehad, wel borstelen dan maar verder weinig aan hoeven doen. Omdat ze wel een dikke ondervacht had, zat ik vrij regelmatig zelf wat te "scheuren"maar ik ken het goede woord er niet voor. Dat wat een beetje aan elkaar gaat zitten een beetje losscheuren. Ze vindt dat heerlijk en ik eigenlijk ook wel.
- Josefien
- Honden: 3
- Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison
Vooral zorgen dat de ondervacht lekker luchtig blijft.Broei, nare geur of vettigheid van bovenvacht staat of valt met conditie van die ondervacht. Afdrogen heeft weinig zin. Wat wel zin heeft, is elke dag checken op eventuele ongerechtigheden of klitvorming. Zo deed ik het met mijn Brietjes. De ene had weinig ondervacht en voelde geitenhaarachtig aan. Was makkelijk in onderhoud. De ander vergde wat meer aandacht, met een wollige ondervacht die snel neigde naar klitvorming. En of hij het heerlijk vond, elke avond zijn haar befriemelen, het lijf betasten. Rommel verwijderen en klitjes scheuren. Vooral geen kammen, borstels or whatever, maar gewoon met met mijn vingers. Het was een dagelijkse routine, mindfulness avant la lettre....
Ik denk vooral ontwollen maar dat kan een trimster veel beter en sneller. En naspoelen als ze heeft gezwommen
- Loraine
- Posts in topic: 7
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Dívka heeft wat minder haar zo te zien maar haar loop ik af en toe na met een simpele grove kam.
Achter de oren knip ik klitten en vilten gewoon weg, Mahdu sabbelt graag op haar oren en er valt niet tegenop te kammen.
2x per jaar stuur ik haar naar de trimsalon, die wast, blaast, borstelt en knipt de uitstekende plukken haar en loopt de nagels langs.
Scheelt een hoop los haar in huis.
2-4 weken daarna herhaal ik het uitblazen en kammen nog even.
Na de loopsheid of wanneer ze echt te goor is gaat ze in bad en daarna blaas ik haar goed uit en kam ik haar met de grove kam.
De shampoo en conditioner doe ik een paar druppels in een beslagkom, meng het met warm water en zeep daarmee de hond in met een washandjep, even laten intrekken en dan uitspoelen.
Mijn benodigdheden bestaan uit:
Babybadje met standaard
Cowboy Magic rosewater shampoo
Cowboy magic rosewater conditioner
Greenfield antiklitspray
Waterblazer
Grove kam
Fijne kam
Scharen (normale en 2 effileer)
Nagelknipper
Washandjes
Oude handdoeken
En een grote pot met koekjes natuurlijk om tussendoor te belonen.
Achter de oren knip ik klitten en vilten gewoon weg, Mahdu sabbelt graag op haar oren en er valt niet tegenop te kammen.
2x per jaar stuur ik haar naar de trimsalon, die wast, blaast, borstelt en knipt de uitstekende plukken haar en loopt de nagels langs.
Scheelt een hoop los haar in huis.
2-4 weken daarna herhaal ik het uitblazen en kammen nog even.
Na de loopsheid of wanneer ze echt te goor is gaat ze in bad en daarna blaas ik haar goed uit en kam ik haar met de grove kam.
De shampoo en conditioner doe ik een paar druppels in een beslagkom, meng het met warm water en zeep daarmee de hond in met een washandjep, even laten intrekken en dan uitspoelen.
Mijn benodigdheden bestaan uit:
Babybadje met standaard
Cowboy Magic rosewater shampoo
Cowboy magic rosewater conditioner
Greenfield antiklitspray
Waterblazer
Grove kam
Fijne kam
Scharen (normale en 2 effileer)
Nagelknipper
Washandjes
Oude handdoeken
En een grote pot met koekjes natuurlijk om tussendoor te belonen.
Vooral veel borstelen en zorgen dat de ondervacht eruit is. Dat is in elk geval mijn ervaring.
Kenzi haar vacht in combi met de medicatie is ook niet meer alles, maar normaal borstel ikv eens per maand en was ze wanneer ze vies zijn of hun vacht eruit gooien rond de loopsheid.
Dit heb ik meestal bij de hand als ik aan de slag ga. De rode kam heeft draaiende tanden en is super fijn op de ondervacht.
De spray zorgt ervoor dat de vacht wat soepeler wordt en ruikt lekker
Mijn honden zwemmen niet, maar ik zou ze zeker afspoelen na vieze sloten en opdrogen doen ze hier in hun badjas, dan zijn ze eigenlijk binnen het uur droog.
Kenzi haar vacht in combi met de medicatie is ook niet meer alles, maar normaal borstel ikv eens per maand en was ze wanneer ze vies zijn of hun vacht eruit gooien rond de loopsheid.
Dit heb ik meestal bij de hand als ik aan de slag ga. De rode kam heeft draaiende tanden en is super fijn op de ondervacht.
De spray zorgt ervoor dat de vacht wat soepeler wordt en ruikt lekker
Mijn honden zwemmen niet, maar ik zou ze zeker afspoelen na vieze sloten en opdrogen doen ze hier in hun badjas, dan zijn ze eigenlijk binnen het uur droog.
Eens in de zoveel tijd hop naar de trimsalon. Daar wordt ze dan goed gewassen en gedroogd en uitgeblazen en dat scheelt al alles.
Verder zelf bijhouden maar dat is met zo’n vacht daarna niet heel moeilijk.
Verder zelf bijhouden maar dat is met zo’n vacht daarna niet heel moeilijk.
Was ze gecastreerd?
Ik doe vrij weinig aan de vachten hier. Eens in het half jaar gaan ze in bad en blaas ik ze droog. Bij Tess is dat meestel tijdens de rui na haar loopsheid. Finn doe ik iets vaker, want die is wel gecastreerd en daardoor komt het haar wat minder makkelijk los vergeleken met Tess.
Na het wassen en droog blazen, is het een beetje borstelen en dat was het wel. Voor Finn met een kam een beetje de broek, staart en oren bijhouden tussendoor en klaar. Hij heeft er een hekel aan, dus ik doe het minder vaak dan zou moeten.
De kam lijkt hierop, maar dan met een enkele rij pinnetjes.
Ik doe vrij weinig aan de vachten hier. Eens in het half jaar gaan ze in bad en blaas ik ze droog. Bij Tess is dat meestel tijdens de rui na haar loopsheid. Finn doe ik iets vaker, want die is wel gecastreerd en daardoor komt het haar wat minder makkelijk los vergeleken met Tess.
Na het wassen en droog blazen, is het een beetje borstelen en dat was het wel. Voor Finn met een kam een beetje de broek, staart en oren bijhouden tussendoor en klaar. Hij heeft er een hekel aan, dus ik doe het minder vaak dan zou moeten.
- Jetski
- Posts in topic: 2
- Welke: Portugese waterhond
Ik ben echt fan van de waterblazer.
Onze bordercollie had een vergelijkbare vacht als wat jij bij Bella beschrijft.
Ik denk dat als ik toen een waterblazer had gehad, dat dat een hoop gescheeld had.
Onze bordercollie had een vergelijkbare vacht als wat jij bij Bella beschrijft.
Ik denk dat als ik toen een waterblazer had gehad, dat dat een hoop gescheeld had.
De kam met 2 kammen heb ik ook, maar die is niet prettig voor Chara bij de broek, die gebruik ik meestal voor op het lijf bij alle drie de honden.Veertje schreef: ↑10 jul 2024, 10:02 Was ze gecastreerd?
Voor de broeken een enkelvoudige herderkam.
We wassen ze zelden eigenlijk, maar als we echt grondig wassen, dan hebben we ook de waterblazer.
Regelmatig kammen hier wel nodig, zeker nu met die wisselende temperaturen telkens, ze blijven in de rui komen.
Aki én Chara hebben echt een ondervacht die eruit geborsteld moet worden, Glory leek dat niet te hebben maar nu toch "ineens" wel.
Hier dus meeste borstelen met de herderkammen enkel/en dubbelvoudige tanden, en bij Chara zweer ik bij Cowboy magic..
En dan heb ik nog zo'n brede borstel om na het kammen nog even de verdere losse haren er af te borstelen.
- Loraine
De waterblazer is hier een enorm goede aabwinst gebleken.
Losse ondervacht eruit blazen, honden föhnen, vriezer ontdooien.
Werkt allemaal als een tiet.
Losse ondervacht eruit blazen, honden föhnen, vriezer ontdooien.
Werkt allemaal als een tiet.
- Daan
- Welke: Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
En je kan ook je zwembad er mee oppompen
Ohja, Cowboy magic Dat smeer ik altijd in staarten en broeken. Helpt erg goed bij de stuggere haren.blondie schreef: ↑10 jul 2024, 11:37De kam met 2 kammen heb ik ook, maar die is niet prettig voor Chara bij de broek, die gebruik ik meestal voor op het lijf bij alle drie de honden.Veertje schreef: ↑10 jul 2024, 10:02 Was ze gecastreerd?
Voor de broeken een enkelvoudige herderkam.
We wassen ze zelden eigenlijk, maar als we echt grondig wassen, dan hebben we ook de waterblazer.
Regelmatig kammen hier wel nodig, zeker nu met die wisselende temperaturen telkens, ze blijven in de rui komen.
Aki én Chara hebben echt een ondervacht die eruit geborsteld moet worden, Glory leek dat niet te hebben maar nu toch "ineens" wel.
Hier dus meeste borstelen met de herderkammen enkel/en dubbelvoudige tanden, en bij Chara zweer ik bij Cowboy magic..
En dan heb ik nog zo'n brede borstel om na het kammen nog even de verdere losse haren er af te borstelen.
- CatnDog
- Welke: Groenendaeler
Ik gebruik ook een herderharkje, zoals Veertje beschrijft (met 1 rij tanden).
Dan borstel ik in laagjes (line brushing). Diana had daar laatst een video van gedeeld.
Dan borstel ik in laagjes (line brushing). Diana had daar laatst een video van gedeeld.
- Loraine
Ik heb geen zwembad maar ik geloof het zo.
- ellen en de birmanen
lekker wassen het liefst 2x achter elkaar en droog blazen met een waterblazer. hoe meer je kamt hoe meer je de haargroeicyclus verstoord. ook op een droge vacht kan je de waterblazer gebruiken. is ook ideaal om achter de verwarming de haren weg te krijgen of je computer te ontdoen van haren en stof.
- Persistence
Fijn dat jullie meedenken!
Een kam met draaiende tanden, had ik nog nooit van gehoord!
Wat is er zo bijzonder aan de Cowboy Magic vergeleken bij andere shampoos?
Bella is gesteriliseerd trouwens. Dagelijks kijk ik haar wel na op klitten. Ze is bijna dagelijks wel even in het water, met letterlijk even, ze zwemt een cirkeltje en that’s it. Zou zeker beter zijn om haar na te spoelen maar elke dag onder de douche zetten vind ik wel veel ‘gedoe’ eigenlijk.
Had al eens rondgekeken bij trimmers maar overal in de buurt zit er een stop op nieuwe klanten. Wil er wel eentje die ervaring heeft met angstige honden.
Zo’n waterblazer, als je dat binnen gebruik dan zit toch alles onder de haren?? Ik heb geen tuin haha.
Heb wel eens een filmpjes gezien van hele plukken haar die eruit vliegen. Heb niet het idee dat het zo los zit want moet aardig borstelen om het eruit te krijgen. Werkt dit alleen in de rui misschien?
Een kam met draaiende tanden, had ik nog nooit van gehoord!
Wat is er zo bijzonder aan de Cowboy Magic vergeleken bij andere shampoos?
Bella is gesteriliseerd trouwens. Dagelijks kijk ik haar wel na op klitten. Ze is bijna dagelijks wel even in het water, met letterlijk even, ze zwemt een cirkeltje en that’s it. Zou zeker beter zijn om haar na te spoelen maar elke dag onder de douche zetten vind ik wel veel ‘gedoe’ eigenlijk.
Had al eens rondgekeken bij trimmers maar overal in de buurt zit er een stop op nieuwe klanten. Wil er wel eentje die ervaring heeft met angstige honden.
Zo’n waterblazer, als je dat binnen gebruik dan zit toch alles onder de haren?? Ik heb geen tuin haha.
Heb wel eens een filmpjes gezien van hele plukken haar die eruit vliegen. Heb niet het idee dat het zo los zit want moet aardig borstelen om het eruit te krijgen. Werkt dit alleen in de rui misschien?
- Persistence
- Loraine
Ik vind de Cowboy Magic gewoon veel fijner in gebruik.
Ik heb er veel minder van nodig dan de goedkopere producten en heb dan beter resultaat.
Je kunt er trouwens van die proefpakketten van bestellen met rosewater shampoo, rosewater conditioner, white out shampoo, een tube antiklit gel en een flesje met spul tegen ik dacht grasvlekken.
Ik heb ruim 2 jaar gedaan met de shampoo en conditioner en dan heb je het echt over van die mini's zoals in hotels liggen qua formaat.
En volgens mij waren de flesjes toen nog niet leeg.
Inmiddels heb ik grote flessen rosewater shampoo en rosewater conditioner en daarmee heb ik de mini's hervuld voor wanneer ze onverhoopt bij mijn ouders in bad moeten ofzo.
Ik heb er veel minder van nodig dan de goedkopere producten en heb dan beter resultaat.
Je kunt er trouwens van die proefpakketten van bestellen met rosewater shampoo, rosewater conditioner, white out shampoo, een tube antiklit gel en een flesje met spul tegen ik dacht grasvlekken.
Ik heb ruim 2 jaar gedaan met de shampoo en conditioner en dan heb je het echt over van die mini's zoals in hotels liggen qua formaat.
En volgens mij waren de flesjes toen nog niet leeg.
Inmiddels heb ik grote flessen rosewater shampoo en rosewater conditioner en daarmee heb ik de mini's hervuld voor wanneer ze onverhoopt bij mijn ouders in bad moeten ofzo.
Had draaiende tanden zelf niet benoemd, maar de herderhark die ik heb (de enkelvoudige heeft inderdaad roterende tanden)
Zoiets, maar ze zijn voordeliger te koop https://www.bol.com/nl/nl/p/herderhark- ... 050693925/
Furminator ben ik wars van, en ook andere kammen waar vacht van lijkt te worden geschoren, dat doet niet voor de ondervacht. Had hem zelf ooit aangeschaft en was voor mijn herder destijds écht niet ok met zijn volle kraag en broek en dus ook dikke waaierstaart.
Die kam heb ik dus weggegeven volgens mij aan iemand die er wel baat bij had.
Die kam met dubbele borstels ben ik zelfs ook niet helemaal fan van, de honden vinden hem ook minder prettig. Maar soms wel handig als we te laat zijn met borstelen en er echt even flinke wat van de vacht af moet, maar wederom alleen om de plekken waar ze geen ladingen lang haar hebben. De broeken doe ik er echt niet mee...
@Persistence Ik heb Finn ooit bij Trimmer mogen brengen, was aangeboden om een reden toen. Ik was zo blij en enorm verrast hoe zijn vacht er daarna uit zag, een keer héél goed en grondig door een kenner laten doen kan ik dus aanbevelen, misschien kan iemand hier je iemand aanbevelen die plek en tijd heeft om het 1x echt grondig te doen.
Ik was huiverig omdat mijn Finn destijds een hond was die geen polonaise aan zijn lijf wilde, maar de dame (Rosita) vond mij te bekrompen en door haar manier van doen en no nonsens was Finn (en ook ik) zo overrompeld dat die het allemaal maar liet gebeuren destijds
en daarna was hij blij, had een jasje uitgedaan maar op een goede manier.
Dus zou een trimmer ook even in je achterhoofd houden om het eens goed aan te pakken, en er kwam toen geen schaar aan te pas, wassen ontwollen, blazen en kammen dat is wat hij allemaal onderging.
Zoiets, maar ze zijn voordeliger te koop https://www.bol.com/nl/nl/p/herderhark- ... 050693925/
Furminator ben ik wars van, en ook andere kammen waar vacht van lijkt te worden geschoren, dat doet niet voor de ondervacht. Had hem zelf ooit aangeschaft en was voor mijn herder destijds écht niet ok met zijn volle kraag en broek en dus ook dikke waaierstaart.
Die kam heb ik dus weggegeven volgens mij aan iemand die er wel baat bij had.
Die kam met dubbele borstels ben ik zelfs ook niet helemaal fan van, de honden vinden hem ook minder prettig. Maar soms wel handig als we te laat zijn met borstelen en er echt even flinke wat van de vacht af moet, maar wederom alleen om de plekken waar ze geen ladingen lang haar hebben. De broeken doe ik er echt niet mee...
@Persistence Ik heb Finn ooit bij Trimmer mogen brengen, was aangeboden om een reden toen. Ik was zo blij en enorm verrast hoe zijn vacht er daarna uit zag, een keer héél goed en grondig door een kenner laten doen kan ik dus aanbevelen, misschien kan iemand hier je iemand aanbevelen die plek en tijd heeft om het 1x echt grondig te doen.
Ik was huiverig omdat mijn Finn destijds een hond was die geen polonaise aan zijn lijf wilde, maar de dame (Rosita) vond mij te bekrompen en door haar manier van doen en no nonsens was Finn (en ook ik) zo overrompeld dat die het allemaal maar liet gebeuren destijds
en daarna was hij blij, had een jasje uitgedaan maar op een goede manier.
Dus zou een trimmer ook even in je achterhoofd houden om het eens goed aan te pakken, en er kwam toen geen schaar aan te pas, wassen ontwollen, blazen en kammen dat is wat hij allemaal onderging.
Cowboy magic die ik heb is geen shampoo. Te gebruiken op nat of droog haar. Wij gebruiken hem droog, met name dus bij Chara voor haar enorme staart die klitgevoelig is, haar broek en de lange haren aan de binnen kant van de dijbenen.
Werkt een beetje als cremespoeling bij mensen al gebruiken die het meestal op nat haar, de klitten kam je er makkelijker uit als je eerst dit spul een beetje op haar inwrijft.
https://www.medpets.nl/cowboy-magic-det ... gLf7PD_BwE
Werkt een beetje als cremespoeling bij mensen al gebruiken die het meestal op nat haar, de klitten kam je er makkelijker uit als je eerst dit spul een beetje op haar inwrijft.
https://www.medpets.nl/cowboy-magic-det ... gLf7PD_BwE
- Loraine
Volgens mij heb ik deze set toen besteld:
https://www.bol.com/nl/nl/p/cowboy-magi ... HIQAvD_BwE
https://www.bol.com/nl/nl/p/cowboy-magi ... HIQAvD_BwE
Ik heb een poosje geleden een (prive) workshop bij een trimmer gedaan.
Gewoon even samen je hond doen, inclusief volledige uitleg hoe te trimmen, wat te doen, waarom, etc.
Vond ik ook erg fijn om gewoon eens met iemand samen te doen. En je neemt ook nog eens een vers getrimde hond mee naar huis
Gewoon even samen je hond doen, inclusief volledige uitleg hoe te trimmen, wat te doen, waarom, etc.
Vond ik ook erg fijn om gewoon eens met iemand samen te doen. En je neemt ook nog eens een vers getrimde hond mee naar huis
Bij vette vachten juist regelmatig wassen is mijn ervaring
Lou gaat iedere 4 weken in bad en daarna een uitgebreide blaasbeurt met de waterblazer. En als ik tussendoor al eens borstel dan is het met zo'n rubber borstel.
Lou gaat iedere 4 weken in bad en daarna een uitgebreide blaasbeurt met de waterblazer. En als ik tussendoor al eens borstel dan is het met zo'n rubber borstel.
-
- Welke: Whippet en Lurcher
Het gaat niet om halflang. Het gaat om de onderwol. Die moet je fris houden.
En inderdaad wat @dre zegt. Laat iemand het even voordoen.
En inderdaad wat @dre zegt. Laat iemand het even voordoen.