Waarom?
Die chip is geen bescherming tegen jachtdrift.
Nee, maar in huiselijke kring opgevoed worden en relatief kort bij de moeder blijven (waarvan kittens het jagen moeten leren) heeft wel invloed. 's Nachts binnen houden ook.
Hier zijn ratten geen enkel probleem voor Amy en ook kat Nena vangt ze. De rest voor zover ik weet niet.CatnDog schreef: ↑22 sep 2024, 16:48 Het is ook een lastige kwestie.
Ik denk dat een hondenbezitter voor de wet niet verantwoordelijk is voor als er een incident plaats vindt in jouw tuin met een kat.
In de situatie die Marc schetst - je bent op dat moment aan het douchen; je bent er niet bij - kan je er natuurlijk niets aan doen.
Je probeert het netjes af te handelen (contact opnemen met de eigenaar van de kat). De dierenartskosten zijn voor de kattenbezitter, niet voor jou.
Edit: Volgens Tineke kan dat wel eens anders zitten.
Maar alleen maar omdat het niet wettelijk jouw schuld is, betekent nog niet dat er geen moreel appel op je wordt gedaan als hondenbezitter. Je wilt niet dat het gebeurt. Want het is naar.
Je hoopt dat de kattenbezitter maatregelen neemt, betere afrastering bijvoorbeeld, maar katten zijn vaak ware houdini's.
Het is niet fijn als jouw hond(en) in jouw tuin minder vrijheid genieten (muilkorven) of dat je non-stop moet opletten. Dat je zelf katten actief moet verjagen/bang maken met emmers water e.d.
Ik ga er vanuit dat er ook heel wat hondenbezitters zijn die hun schouders ophalen en er dus totaal niet mee zitten als er wat zou gebeuren en de schuld er bij de kattenbezitter nog zouden willen inwrijven ook. Terwijl die een geliefd huisdier is verloren/gewond is geraakt. Wat ik nogal vreemd zou vinden, want dan weeg je de waarde van jouw huisdier blijkbaar hoger dan de waarde van andermans huisdier.
Ik ken overigens het woord vermeubelen niet.
Ratten doden vergt volgens mij veel moed; mijn katten hebben nog nooit een rat gedood (ze zitten hier wel).
Hè bah ,ik zou dat echt niet trekkenGonnie schreef: ↑22 sep 2024, 21:48 Tandje heeft een paar weken geleden hier een rat gegrepen. Ze was bezig hem dood te schudden toen de rat terug beet. Tanja piepen, ze liet hem gelijk los. Ze was in haar neus gebeten, bloeden zeg. De rat was nog niet dood, maar is wel dood gegaan.
Maar ze heeft er niet van geleerd hoor, ze zoekt ze nog steeds hier rond de flat.
Maar er is hier een rattenplaag dus zo erg vindt ik het niet. Er staat hier trouwens ook een rattenhotel waarin ze dood gaan, dus als mijn honden er dan een pakken maakt ook niet uit.
Hier in regio zwolle kennen en gebruike we het woord vermeubelen ookSusam schreef:dan is dat inderdaad Limburgs omdat we hier altijd in dialect spreken weet je het soms niet meer!
Ik ben het met je eens, ik zou er echt ziek van zijn als mijn hond een ander dier zou verwonden en natuurlijk probeer je dan alles te doen om het fatsoenlijk af te handelen en te regelen.
Ik wil de kat ook niet nat maken of er naar tegen doen, het dier kan er niks aan doen, maar ik stap ook over naaktslakken en probeer geen enkel diertje pijn te doen en zo is niet iedereen.
Trouwens als je een rattenvanger wil, Sambal is in te huren
Podengo's werden gebruikt voor de jacht op wild. Het kleine type honden jaagden op konijnen en de middelgrote en grotere honden werden gebruikt voor de jacht op herten en everzwijnen. Op Portugese schepen werden de kleine honden ingezet als rattenvanger.
yay! een bondgenoot!Hakkene schreef: ↑22 sep 2024, 23:50Hier in regio zwolle kennen en gebruike we het woord vermeubelen ookSusam schreef:dan is dat inderdaad Limburgs omdat we hier altijd in dialect spreken weet je het soms niet meer!
Ik ben het met je eens, ik zou er echt ziek van zijn als mijn hond een ander dier zou verwonden en natuurlijk probeer je dan alles te doen om het fatsoenlijk af te handelen en te regelen.
Ik wil de kat ook niet nat maken of er naar tegen doen, het dier kan er niks aan doen, maar ik stap ook over naaktslakken en probeer geen enkel diertje pijn te doen en zo is niet iedereen.
Trouwens als je een rattenvanger wil, Sambal is in te huren
Podengo's werden gebruikt voor de jacht op wild. Het kleine type honden jaagden op konijnen en de middelgrote en grotere honden werden gebruikt voor de jacht op herten en everzwijnen. Op Portugese schepen werden de kleine honden ingezet als rattenvanger.
Nou, Tanja vond het dus niet zo leuk dat ze gebeten werd. Al wilde ze hem daarna wel weer pakken. Had ik beter toe kunnen laten, want die rat lag in het gras te piepen en kon niet meer lopen. Had hem wel op zijn kop kunnen slaan, maar er lag niks om die rat mee op zijn kop te slaan.Marc schreef: ↑22 sep 2024, 22:03 Guus en Bas pakken ook ratten. Dan veranderen ze echt en verdragen ze beten maar met een heel vies gezicht bijten ze ze wel dood. Net als mollen. Ook Bas nu ze zo oud is. Als Guus ergens een rat vangt is Bas er meteen bij om hem te doden met haar paar tanden. Best bizar hoor. Want ze is zo oud maar dat vindt ze echt nodig.
Bas is veel feller dan Guus. Die kilt echt terwijl ze zo zachtaardig is verder. Guus vangt en doodt ze ook wel maar halfdood vindt hij ook prima. Bas maakt het echt af. Terwijl ze eruit ziet als een Maltezer. En als ze haar bijten geen krimp. Terwijl ze krijst bijt en plast voor een prikje bij de dierenarts....
Denk dat die kat haar klauwen in die hond had zitten, denk dat een beetje hond daar wel pissig door wordt. Ik blijf het toch erg sneu voor die hond vinden. Maar goed, het is wat het is.Rennendehond schreef: ↑23 sep 2024, 09:41 Wat een verhaal. Ik bedacht dat het zomaar Manu had kunnen zijn. Die is ook een killer en dat wordt een heel andere hond als hij eenmaal de jachtknop omgezet heeft. Ik heb hem ooit half verzopen om een zwaan los uit die bek te krijgen.
Ik heb twee keer meegemaakt dat een kat ons belaagde. Eentje kwam zelfs uit een boom gesprongen Die landde zo op zijn kop en Manu had hem meteen in zijn bek genomen maar schrok vervolgens zo dat hij met een soort oerbrul naar achteren schoot en die kat los liet. Die zelf trouwens nog steeds zin had in een potje knokken Mijn hartslag stijgt weer nu ik dit weer terughaal, jezus. Ze hebben soms rare ideeën, die katten.
Wij wonen in een huis dat jaren leeg heeft gestaan en we hebben een grote tuin met veel groen. Daar zaten alle buurtkatten en ze willen af en toe nog steeds genieten van alle vogels en vlinders in onze tuin. Als ik de honden buiten wil hebben, stuur ik eerst Meeko erin. Die vindt katten maar wat spannend om naartoe te rennen en ze zo de schutting over te jagen. Hij doet er verder helemaal niets mee dus dat durf ik zo aan. Manu is een ander verhaal hoewel hij nu als ouwe rot misschien niet zo fanatiek meer is. Ik durf het nog steeds niet te proberen.
Als ik het verhaal over Luna lees vrees ik ook dat ze haar ras tegen zich had. Voor agenten zal het niet de eerste ervaring met een vechtende pitbull zijn geweest en dus ook heel spannend. Aanname natuurlijk maar kan het me voorstellen.
Wat ik dan wel bijzonder vind is dat dit gevecht zo lang kon duren. Een beetje pitbull schudt een kat toch zo dood zou ik denken.
Maar zo zijn katten niet. Ze houden niet minuten lang vast want daar zijn ze veel te slim voor. Ik heb tenminste nog nooit een kat iets zien aanvallen anders dan een andere kater en dan vasthouden. Twee katers doen dat soms wel even. Maar ik ga er bij de pitbull x de kat toch echt vanuit dat de pitbull wat problemen had met loslaten omdat dat ook zo hoort voor het ras. Als de hond de kat bij de heupen heeft en vasthoudt gaat de kat pas later dood. Dat kan prima een paar minuten duren als de hond hem in de bek heeft. En dat is ook wat er staat. De hond stond daar met de kat vast in de bek. Zonder dat iemand die kat los kreeg.Gonnie schreef: ↑23 sep 2024, 11:44Denk dat die kat haar klauwen in die hond had zitten, denk dat een beetje hond daar wel pissig door wordt. Ik blijf het toch erg sneu voor die hond vinden. Maar goed, het is wat het is.Rennendehond schreef: ↑23 sep 2024, 09:41 Wat een verhaal. Ik bedacht dat het zomaar Manu had kunnen zijn. Die is ook een killer en dat wordt een heel andere hond als hij eenmaal de jachtknop omgezet heeft. Ik heb hem ooit half verzopen om een zwaan los uit die bek te krijgen.
Ik heb twee keer meegemaakt dat een kat ons belaagde. Eentje kwam zelfs uit een boom gesprongen Die landde zo op zijn kop en Manu had hem meteen in zijn bek genomen maar schrok vervolgens zo dat hij met een soort oerbrul naar achteren schoot en die kat los liet. Die zelf trouwens nog steeds zin had in een potje knokken Mijn hartslag stijgt weer nu ik dit weer terughaal, jezus. Ze hebben soms rare ideeën, die katten.
Wij wonen in een huis dat jaren leeg heeft gestaan en we hebben een grote tuin met veel groen. Daar zaten alle buurtkatten en ze willen af en toe nog steeds genieten van alle vogels en vlinders in onze tuin. Als ik de honden buiten wil hebben, stuur ik eerst Meeko erin. Die vindt katten maar wat spannend om naartoe te rennen en ze zo de schutting over te jagen. Hij doet er verder helemaal niets mee dus dat durf ik zo aan. Manu is een ander verhaal hoewel hij nu als ouwe rot misschien niet zo fanatiek meer is. Ik durf het nog steeds niet te proberen.
Als ik het verhaal over Luna lees vrees ik ook dat ze haar ras tegen zich had. Voor agenten zal het niet de eerste ervaring met een vechtende pitbull zijn geweest en dus ook heel spannend. Aanname natuurlijk maar kan het me voorstellen.
Wat ik dan wel bijzonder vind is dat dit gevecht zo lang kon duren. Een beetje pitbull schudt een kat toch zo dood zou ik denken.
Nee, waarom zou ik. Ga ik geen politie voor bellen hoor. Zelfs toen ik zelf een keer gebeten ben door een Duitse dog uit ons flat heb ik de politie niet gebeld. Dat hadden andere gedaan, de eigenaresse wilde dat er een ziekenauto voor me werd gebeld, ik zei nog dat dat niet hoefde dat ik zelf wel naar het ziekenhuis zou gaan, maar ze stond erop dat omstanders dat deden, en toen kwam de politie ook.
Ik heb een keer een gevecht proberen te onderbreken van een kat en een Jack russell. De kat liet echt niet los, ik was banger voor de kat dan voor de JR. Die bek kon ik wel ontwijken, die vier klauwen en die bek van de kat niet. Zij liet echt niet los. Uiteindelijk met behulp van een paar handdoeken uit elkaar kunnen krijgen. Maar dat duurde wel een tijdje.Marc schreef: ↑23 sep 2024, 13:22Maar zo zijn katten niet. Ze houden niet minuten lang vast want daar zijn ze veel te slim voor. Ik heb tenminste nog nooit een kat iets zien aanvallen anders dan een andere kater en dan vasthouden. Twee katers doen dat soms wel even. Maar ik ga er bij de pitbull x de kat toch echt vanuit dat de pitbull wat problemen had met loslaten omdat dat ook zo hoort voor het ras. Als de hond de kat bij de heupen heeft en vasthoudt gaat de kat pas later dood. Dat kan prima een paar minuten duren als de hond hem in de bek heeft. En dat is ook wat er staat. De hond stond daar met de kat vast in de bek. Zonder dat iemand die kat los kreeg.Gonnie schreef: ↑23 sep 2024, 11:44Denk dat die kat haar klauwen in die hond had zitten, denk dat een beetje hond daar wel pissig door wordt. Ik blijf het toch erg sneu voor die hond vinden. Maar goed, het is wat het is.Rennendehond schreef: ↑23 sep 2024, 09:41 Wat een verhaal. Ik bedacht dat het zomaar Manu had kunnen zijn. Die is ook een killer en dat wordt een heel andere hond als hij eenmaal de jachtknop omgezet heeft. Ik heb hem ooit half verzopen om een zwaan los uit die bek te krijgen.
Precies, en als de kat dit ook bij deze hond heeft gedaan snap ik dat hij niet los wilde laten, wie weet liet die kat hem ook niet los.Budkes schreef: ↑23 sep 2024, 23:39Ik heb een keer een gevecht proberen te onderbreken van een kat en een Jack russell. De kat liet echt niet los, ik was banger voor de kat dan voor de JR. Die bek kon ik wel ontwijken, die vier klauwen en die bek van de kat niet. Zij liet echt niet los. Uiteindelijk met behulp van een paar handdoeken uit elkaar kunnen krijgen. Maar dat duurde wel een tijdje.Marc schreef: ↑23 sep 2024, 13:22Maar zo zijn katten niet. Ze houden niet minuten lang vast want daar zijn ze veel te slim voor. Ik heb tenminste nog nooit een kat iets zien aanvallen anders dan een andere kater en dan vasthouden. Twee katers doen dat soms wel even. Maar ik ga er bij de pitbull x de kat toch echt vanuit dat de pitbull wat problemen had met loslaten omdat dat ook zo hoort voor het ras. Als de hond de kat bij de heupen heeft en vasthoudt gaat de kat pas later dood. Dat kan prima een paar minuten duren als de hond hem in de bek heeft. En dat is ook wat er staat. De hond stond daar met de kat vast in de bek. Zonder dat iemand die kat los kreeg.
maar dan is het geen huisdier?