Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Ja, hij moet direct worden geëuthanaseerd.
7
18%
Nee, hij moet eerst opnieuw onderzocht worden door een externe deskundige.
3
8%
Nee, hij mag terug naar zijn eigenaren mits die hem aanlijnen en muilkorven.
20
53%
Nee, hij moet terug naar zijn eigenaren, die pinscher liep los en kwam op Kaj af.
5
13%
Nee, hij moet terug naar zijn eigenaren, een ongeluk kan gebeuren.
0
Geen stemmen
Anders: ...
3
8%

Totaal aantal stemmen: 38

ranetje
Posts in topic: 4

Re: Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 22 sep 2024, 17:00 Ik ben een voorstander van verplicht laten chippen.

Ik denk dat verwilderde (non-gechipte) katten ook een relatief groot aandeel hebben in het doden van vogels/kleine wilde dieren.
Waarom?
Die chip is geen bescherming tegen jachtdrift. :P
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 13
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 22 sep 2024, 18:09
CatnDog schreef: 22 sep 2024, 17:00 Ik ben een voorstander van verplicht laten chippen.

Ik denk dat verwilderde (non-gechipte) katten ook een relatief groot aandeel hebben in het doden van vogels/kleine wilde dieren.
Waarom?
Die chip is geen bescherming tegen jachtdrift. :P
Nee, maar in huiselijke kring opgevoed worden en relatief kort bij de moeder blijven (waarvan kittens het jagen moeten leren) heeft wel invloed. 's Nachts binnen houden ook.
Uit een (Brits?) onderzoek bleek dat een klein deel van de katten verantwoordelijk was voor een groot aandeel van de predatie.
M.a.w. de meeste huiskatten zijn sukkelige jagers, zoals de mijne :lol1: .
Diana
Posts in topic: 31
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

CatnDog schreef: 22 sep 2024, 16:48 Het is ook een lastige kwestie.

Ik denk dat een hondenbezitter voor de wet niet verantwoordelijk is voor als er een incident plaats vindt in jouw tuin met een kat.
In de situatie die Marc schetst - je bent op dat moment aan het douchen; je bent er niet bij - kan je er natuurlijk niets aan doen.
Je probeert het netjes af te handelen (contact opnemen met de eigenaar van de kat). De dierenartskosten zijn voor de kattenbezitter, niet voor jou.
Edit: Volgens Tineke kan dat wel eens anders zitten.

Maar alleen maar omdat het niet wettelijk jouw schuld is, betekent nog niet dat er geen moreel appel op je wordt gedaan als hondenbezitter. Je wilt niet dat het gebeurt. Want het is naar.
Je hoopt dat de kattenbezitter maatregelen neemt, betere afrastering bijvoorbeeld, maar katten zijn vaak ware houdini's.
Het is niet fijn als jouw hond(en) in jouw tuin minder vrijheid genieten (muilkorven) of dat je non-stop moet opletten. Dat je zelf katten actief moet verjagen/bang maken met emmers water e.d.
Ik ga er vanuit dat er ook heel wat hondenbezitters zijn die hun schouders ophalen en er dus totaal niet mee zitten als er wat zou gebeuren en de schuld er bij de kattenbezitter nog zouden willen inwrijven ook. Terwijl die een geliefd huisdier is verloren/gewond is geraakt. Wat ik nogal vreemd zou vinden, want dan weeg je de waarde van jouw huisdier blijkbaar hoger dan de waarde van andermans huisdier.

Ik ken overigens het woord vermeubelen niet. :F:

Ratten doden vergt volgens mij veel moed; mijn katten hebben nog nooit een rat gedood (ze zitten hier wel).
Hier zijn ratten geen enkel probleem voor Amy en ook kat Nena vangt ze. De rest voor zover ik weet niet.
Amy is hier de enige die een slang te lijf durft te gaan. Ik was eens ooit in Nederland aan de wandel met Amy, stoere kruising husky/malamute Manu en Amoz toen Amy een slang in een bosje spotte, waar de twee reuen natuurlijk ook meteen op af gingen om te kijken wat er aan de hand was. Die slang was érg nijdig en viel sissend en bijtend uit. Manu en Amoz sprongen naar achteren en stonden bijna in hun broek te pissen van angst, maar de kleine Amy wilde die slang wel een kopje kleiner maken :schrik: Ik kon dat gelukkig voorkomen, omdat ze wel haar kans afwachtte om toe te slaan, want ze heeft gelukkig wel veel gevoel voor lijfsbehoud. De katten zijn ook erg op hun hoede voor slangen of jachtlijntjes en tuinslangen die in het gras slingeren en op een slang lijken :lol1:

Terug on topic: Moreel vind ik het inderdaad wel lastig, omdat ik mijn honden niet alle vrijheid in hun eigen tuin wil ontzeggen en dus een afweging maak van het risico. Maar ik kan niet 100% garanderen dat het nooit mis zou kunnen gaan, zoals ik dat bij de collies wel kan. Wat betreft het naar buiten laten van de katten is dat moreel gezien natuurlijk ook lastig. Ik gun ze dat leven in vrijheid en in de buitenlucht, maar natuurlijk maken ze wel eens slachtoffers. Hier is het vooral poes Nena, de twee ex-katers vangen niet veel en zijn er ook helemaal niet zo fanatiek in. De katten zijn bij mij wel 's nachts binnen om die reden, ik hoop dat dat qua jagen al wat scheelt.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1

Bericht door ellen en de birmanen »

ik heb ooit een standaard poedel gehad en die heeft bij mij in huis 2 van mijn katten dood gebeten, buiten liep ze altijd aan de lijn, maar zodra ze een kat rook in de bosjes, trok ze hem eruit. die was zo ongelofelijk snel. dus niet alleen pitbulls en aanverwante artikelen doden katten ook mijn poedel deed het.
ik kan jullie vertellen dat het niet fijn is als je thuis komt en je vind 1 van de katten dood. geen spoortje bloed, geen wondje helemaal niks, maar wel een gebroken nek.
de hond is herplaatst naar mensen zonder katten.

katten kunnen vreselijke lijers zijn als het op vechten aan komt. ik haal liever 2 vechtende honden uit elkaar als een vechtende kat.
Smoushond
Posts in topic: 23

Bericht door Smoushond »

Hier zat de kat van de buurvrouw op de schutting Heavy uit te dagen 😂 soms vraag je je toch af wat zo’n beest bezielt .
Het is voor mij wel een reden om de katten van de buurvrouw niet meer te verzorgen als ze op vakantie is,sinds dat ik dat deed kwamen ze steeds vaker naar me toe lopen op straat en ook stonden ze aan de schutting te miauwen als het etens tijd was
Afbeelding
Gonnie
Posts in topic: 10

Bericht door Gonnie »

Tanja heeft een paar weken geleden hier een rat gegrepen. Ze was bezig hem dood te schudden toen de rat terug beet. Tanja piepen, ze liet hem gelijk los. Ze was in haar neus gebeten, bloeden zeg. De rat was nog niet dood, maar is wel dood gegaan.
Maar ze heeft er niet van geleerd hoor, ze zoekt ze nog steeds hier rond de flat.

Maar er is hier een rattenplaag dus zo erg vindt ik het niet. Er staat hier trouwens ook een rattenhotel waarin ze dood gaan, dus als mijn honden er dan een pakken maakt ook niet uit.
Laatst gewijzigd door Gonnie op 23 sep 2024, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Tanja en Anne
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Gonnie schreef: 22 sep 2024, 21:48 Tandje heeft een paar weken geleden hier een rat gegrepen. Ze was bezig hem dood te schudden toen de rat terug beet. Tanja piepen, ze liet hem gelijk los. Ze was in haar neus gebeten, bloeden zeg. De rat was nog niet dood, maar is wel dood gegaan.
Maar ze heeft er niet van geleerd hoor, ze zoekt ze nog steeds hier rond de flat.

Maar er is hier een rattenplaag dus zo erg vindt ik het niet. Er staat hier trouwens ook een rattenhotel waarin ze dood gaan, dus als mijn honden er dan een pakken maakt ook niet uit.
Hè bah ,ik zou dat echt niet trekken :LOL:
Bertus staat heel dom naar een springende muis en mol te kijken.
Heb ik geluk mee hoor want er zijn genoeg smouzen die wel jagen
Afbeelding
EchoMira
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Echo staat een kwartier doodstil om een rat te pakken. Altijd meteen dood.
Marc
Posts in topic: 48

Bericht door Marc »

Guus en Bas pakken ook ratten. Dan veranderen ze echt en verdragen ze beten maar met een heel vies gezicht bijten ze ze wel dood. Net als mollen. Ook Bas nu ze zo oud is. Als Guus ergens een rat vangt is Bas er meteen bij om hem te doden met haar paar tanden. Best bizar hoor. Want ze is zo oud maar dat vindt ze echt nodig.

Bas is veel feller dan Guus. Die kilt echt terwijl ze zo zachtaardig is verder. Guus vangt en doodt ze ook wel maar halfdood vindt hij ook prima. Bas maakt het echt af. Terwijl ze eruit ziet als een Maltezer. En als ze haar bijten geen krimp. Terwijl ze krijst bijt en plast voor een prikje bij de dierenarts....
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Susam schreef:dan is dat inderdaad Limburgs :lol1: omdat we hier altijd in dialect spreken weet je het soms niet meer!
Ik ben het met je eens, ik zou er echt ziek van zijn als mijn hond een ander dier zou verwonden en natuurlijk probeer je dan alles te doen om het fatsoenlijk af te handelen en te regelen.
Ik wil de kat ook niet nat maken of er naar tegen doen, het dier kan er niks aan doen, maar ik stap ook over naaktslakken en probeer geen enkel diertje pijn te doen en zo is niet iedereen.

Trouwens als je een rattenvanger wil, Sambal is in te huren :smile:
Podengo's werden gebruikt voor de jacht op wild. Het kleine type honden jaagden op konijnen en de middelgrote en grotere honden werden gebruikt voor de jacht op herten en everzwijnen. Op Portugese schepen werden de kleine honden ingezet als rattenvanger.
Hier in regio zwolle kennen en gebruike we het woord vermeubelen ookAfbeelding
Susam
Posts in topic: 11
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

Hakkene schreef: 22 sep 2024, 23:50
Susam schreef:dan is dat inderdaad Limburgs :lol1: omdat we hier altijd in dialect spreken weet je het soms niet meer!
Ik ben het met je eens, ik zou er echt ziek van zijn als mijn hond een ander dier zou verwonden en natuurlijk probeer je dan alles te doen om het fatsoenlijk af te handelen en te regelen.
Ik wil de kat ook niet nat maken of er naar tegen doen, het dier kan er niks aan doen, maar ik stap ook over naaktslakken en probeer geen enkel diertje pijn te doen en zo is niet iedereen.

Trouwens als je een rattenvanger wil, Sambal is in te huren :smile:
Podengo's werden gebruikt voor de jacht op wild. Het kleine type honden jaagden op konijnen en de middelgrote en grotere honden werden gebruikt voor de jacht op herten en everzwijnen. Op Portugese schepen werden de kleine honden ingezet als rattenvanger.
Hier in regio zwolle kennen en gebruike we het woord vermeubelen ookAfbeelding
yay! een bondgenoot! :lol1:
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Marc schreef: 22 sep 2024, 22:03 Guus en Bas pakken ook ratten. Dan veranderen ze echt en verdragen ze beten maar met een heel vies gezicht bijten ze ze wel dood. Net als mollen. Ook Bas nu ze zo oud is. Als Guus ergens een rat vangt is Bas er meteen bij om hem te doden met haar paar tanden. Best bizar hoor. Want ze is zo oud maar dat vindt ze echt nodig.

Bas is veel feller dan Guus. Die kilt echt terwijl ze zo zachtaardig is verder. Guus vangt en doodt ze ook wel maar halfdood vindt hij ook prima. Bas maakt het echt af. Terwijl ze eruit ziet als een Maltezer. En als ze haar bijten geen krimp. Terwijl ze krijst bijt en plast voor een prikje bij de dierenarts....
Nou, Tanja vond het dus niet zo leuk dat ze gebeten werd. Al wilde ze hem daarna wel weer pakken. Had ik beter toe kunnen laten, want die rat lag in het gras te piepen en kon niet meer lopen. Had hem wel op zijn kop kunnen slaan, maar er lag niks om die rat mee op zijn kop te slaan.
Maar Tanja bloedde best wel hard, dus ik had geen zin in nog een wondje.

Pinschers krijsen al bij het minste geringste, maar bij de dierenarts valt het wel mee. Van de week wilde ik Anne een brokje geven als beloning begint ze ineens te krijsen. Denk dat ze een schok van me kreeg of zo.
Afbeelding

Tanja en Anne
Rennendehond

Bericht door Rennendehond »

Wat een verhaal. Ik bedacht dat het zomaar Manu had kunnen zijn. Die is ook een killer en dat wordt een heel andere hond als hij eenmaal de jachtknop omgezet heeft. Ik heb hem ooit half verzopen om een zwaan los uit die bek te krijgen.

Ik heb twee keer meegemaakt dat een kat ons belaagde. Eentje kwam zelfs uit een boom gesprongen :O: Die landde zo op zijn kop en Manu had hem meteen in zijn bek genomen maar schrok vervolgens zo dat hij met een soort oerbrul naar achteren schoot en die kat los liet. Die zelf trouwens nog steeds zin had in een potje knokken :LOL: Mijn hartslag stijgt weer nu ik dit weer terughaal, jezus. Ze hebben soms rare ideeën, die katten.

Wij wonen in een huis dat jaren leeg heeft gestaan en we hebben een grote tuin met veel groen. Daar zaten alle buurtkatten en ze willen af en toe nog steeds genieten van alle vogels en vlinders in onze tuin. Als ik de honden buiten wil hebben, stuur ik eerst Meeko erin. Die vindt katten maar wat spannend om naartoe te rennen en ze zo de schutting over te jagen. Hij doet er verder helemaal niets mee dus dat durf ik zo aan. Manu is een ander verhaal hoewel hij nu als ouwe rot misschien niet zo fanatiek meer is. Ik durf het nog steeds niet te proberen.

Als ik het verhaal over Luna lees vrees ik ook dat ze haar ras tegen zich had. Voor agenten zal het niet de eerste ervaring met een vechtende pitbull zijn geweest en dus ook heel spannend. Aanname natuurlijk maar kan het me voorstellen.
Wat ik dan wel bijzonder vind is dat dit gevecht zo lang kon duren. Een beetje pitbull schudt een kat toch zo dood zou ik denken.
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Rennendehond schreef: 23 sep 2024, 09:41 Wat een verhaal. Ik bedacht dat het zomaar Manu had kunnen zijn. Die is ook een killer en dat wordt een heel andere hond als hij eenmaal de jachtknop omgezet heeft. Ik heb hem ooit half verzopen om een zwaan los uit die bek te krijgen.

Ik heb twee keer meegemaakt dat een kat ons belaagde. Eentje kwam zelfs uit een boom gesprongen :O: Die landde zo op zijn kop en Manu had hem meteen in zijn bek genomen maar schrok vervolgens zo dat hij met een soort oerbrul naar achteren schoot en die kat los liet. Die zelf trouwens nog steeds zin had in een potje knokken :LOL: Mijn hartslag stijgt weer nu ik dit weer terughaal, jezus. Ze hebben soms rare ideeën, die katten.

Wij wonen in een huis dat jaren leeg heeft gestaan en we hebben een grote tuin met veel groen. Daar zaten alle buurtkatten en ze willen af en toe nog steeds genieten van alle vogels en vlinders in onze tuin. Als ik de honden buiten wil hebben, stuur ik eerst Meeko erin. Die vindt katten maar wat spannend om naartoe te rennen en ze zo de schutting over te jagen. Hij doet er verder helemaal niets mee dus dat durf ik zo aan. Manu is een ander verhaal hoewel hij nu als ouwe rot misschien niet zo fanatiek meer is. Ik durf het nog steeds niet te proberen.

Als ik het verhaal over Luna lees vrees ik ook dat ze haar ras tegen zich had. Voor agenten zal het niet de eerste ervaring met een vechtende pitbull zijn geweest en dus ook heel spannend. Aanname natuurlijk maar kan het me voorstellen.
Wat ik dan wel bijzonder vind is dat dit gevecht zo lang kon duren. Een beetje pitbull schudt een kat toch zo dood zou ik denken.
Denk dat die kat haar klauwen in die hond had zitten, denk dat een beetje hond daar wel pissig door wordt. Ik blijf het toch erg sneu voor die hond vinden. Maar goed, het is wat het is.
Afbeelding

Tanja en Anne
blondie
Posts in topic: 18

Bericht door blondie »

@Gonnie
Die aanval door die herder met diepe verwonding aan jouw hond. Heb je daar destijds melding van gemaakt bij politie?
Marc

Bericht door Marc »

Gonnie schreef: 23 sep 2024, 11:44
Rennendehond schreef: 23 sep 2024, 09:41 Wat een verhaal. Ik bedacht dat het zomaar Manu had kunnen zijn. Die is ook een killer en dat wordt een heel andere hond als hij eenmaal de jachtknop omgezet heeft. Ik heb hem ooit half verzopen om een zwaan los uit die bek te krijgen.

Denk dat die kat haar klauwen in die hond had zitten, denk dat een beetje hond daar wel pissig door wordt. Ik blijf het toch erg sneu voor die hond vinden. Maar goed, het is wat het is.
Maar zo zijn katten niet. Ze houden niet minuten lang vast want daar zijn ze veel te slim voor. Ik heb tenminste nog nooit een kat iets zien aanvallen anders dan een andere kater en dan vasthouden. Twee katers doen dat soms wel even. Maar ik ga er bij de pitbull x de kat toch echt vanuit dat de pitbull wat problemen had met loslaten omdat dat ook zo hoort voor het ras. Als de hond de kat bij de heupen heeft en vasthoudt gaat de kat pas later dood. Dat kan prima een paar minuten duren als de hond hem in de bek heeft. En dat is ook wat er staat. De hond stond daar met de kat vast in de bek. Zonder dat iemand die kat los kreeg.
Gonnie

Bericht door Gonnie »

blondie schreef: 23 sep 2024, 12:16 @Gonnie
Die aanval door die herder met diepe verwonding aan jouw hond. Heb je daar destijds melding van gemaakt bij politie?
Nee, waarom zou ik. Ga ik geen politie voor bellen hoor. Zelfs toen ik zelf een keer gebeten ben door een Duitse dog uit ons flat heb ik de politie niet gebeld. Dat hadden andere gedaan, de eigenaresse wilde dat er een ziekenauto voor me werd gebeld, ik zei nog dat dat niet hoefde dat ik zelf wel naar het ziekenhuis zou gaan, maar ze stond erop dat omstanders dat deden, en toen kwam de politie ook.
Afbeelding

Tanja en Anne
Budkes
Posts in topic: 3
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Marc schreef: 23 sep 2024, 13:22

Maar zo zijn katten niet. Ze houden niet minuten lang vast want daar zijn ze veel te slim voor. Ik heb tenminste nog nooit een kat iets zien aanvallen anders dan een andere kater en dan vasthouden. Twee katers doen dat soms wel even. Maar ik ga er bij de pitbull x de kat toch echt vanuit dat de pitbull wat problemen had met loslaten omdat dat ook zo hoort voor het ras. Als de hond de kat bij de heupen heeft en vasthoudt gaat de kat pas later dood. Dat kan prima een paar minuten duren als de hond hem in de bek heeft. En dat is ook wat er staat. De hond stond daar met de kat vast in de bek. Zonder dat iemand die kat los kreeg.
Ik heb een keer een gevecht proberen te onderbreken van een kat en een Jack russell. De kat liet echt niet los, ik was banger voor de kat dan voor de JR. Die bek kon ik wel ontwijken, die vier klauwen en die bek van de kat niet. Zij liet echt niet los. Uiteindelijk met behulp van een paar handdoeken uit elkaar kunnen krijgen. Maar dat duurde wel een tijdje.
Afbeelding
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Budkes schreef: 23 sep 2024, 23:39
Marc schreef: 23 sep 2024, 13:22

Ik heb een keer een gevecht proberen te onderbreken van een kat en een Jack russell. De kat liet echt niet los, ik was banger voor de kat dan voor de JR. Die bek kon ik wel ontwijken, die vier klauwen en die bek van de kat niet. Zij liet echt niet los. Uiteindelijk met behulp van een paar handdoeken uit elkaar kunnen krijgen. Maar dat duurde wel een tijdje.
Precies, en als de kat dit ook bij deze hond heeft gedaan snap ik dat hij niet los wilde laten, wie weet liet die kat hem ook niet los.
Afbeelding

Tanja en Anne
Susam

Bericht door Susam »

stelling.... katten zijn niet geschikt als huisdier?
Ineke A
Posts in topic: 14

Bericht door Ineke A »

Rare stelling…
Als je zegt katten zijn niet geschikt om los buiten te laten lopen ben ik het met je eens
Marc

Bericht door Marc »

Katten zijn prima geschikt om buiten te lopen. Wij hebben er een die hier al zeker 10 jaar loopt. Komt nooit binnen en is ook buiten geboren. Zijn vriendin komt binnen bij de buren en is denk ik wel 15 minstens. Je moet alleen niet aan een drukke weg wonen.
Susam

Bericht door Susam »

Ineke A schreef: 24 sep 2024, 07:55 Rare stelling…
Als je zegt katten zijn niet geschikt om los buiten te laten lopen ben ik het met je eens
het is een vraag/stelling, ik geef er zelf in deze geen waardeoordeel aan hoewel ik dat wel heb.
Susam

Bericht door Susam »

Marc schreef: 24 sep 2024, 09:26 Katten zijn prima geschikt om buiten te lopen. Wij hebben er een die hier al zeker 10 jaar loopt. Komt nooit binnen en is ook buiten geboren. Zijn vriendin komt binnen bij de buren en is denk ik wel 15 minstens. Je moet alleen niet aan een drukke weg wonen.
maar dan is het geen huisdier?
Jackira
Posts in topic: 3
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Vorig jaar was er een relletje bij ons voor de deur (had niks met ons te maken he, even voor de duidelijkheid :smile: ) en er waren wat toeschouwers. Een van hen had een aangelijnde klapkaak bij zich omdat hij die net aan het uitlaten was.

Hij bleef bij onze buren voor de voortuin staan kijken. Maar daar lag dus hun kat en hij was het er niet mee eens dat de hond daar stond. De kat vloog de klapkaak aan en liet uiteindelijk ook weer los en rende weg. De baas van de hond kwam even later een nagel van de kat brengen die hij uit de kop van de hond had gehaald. De kat was trouwens ongedeerd, de hond had niks terug gedaan.

Dus ik sta met katten nergens meer van te kijken en eerlijk gezegd vind ik alleen de katten die ik goed ken leuk. Die lopen ook nooit buiten de tuin want daar zijn maatregelen voor genomen.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie