Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Ja, hij moet direct worden geëuthanaseerd.
7
18%
Nee, hij moet eerst opnieuw onderzocht worden door een externe deskundige.
3
8%
Nee, hij mag terug naar zijn eigenaren mits die hem aanlijnen en muilkorven.
20
53%
Nee, hij moet terug naar zijn eigenaren, die pinscher liep los en kwam op Kaj af.
5
13%
Nee, hij moet terug naar zijn eigenaren, een ongeluk kan gebeuren.
0
Geen stemmen
Anders: ...
3
8%

Totaal aantal stemmen: 38

Alfilillo
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Bericht door Alfilillo »

Ik sta versteld van die kattenverhalen. Hier lopen nogal wat (halfwilde) katten rond, maar geen één die zo stom is om uit het niets een hond aan te vallen.
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 48

Bericht door Marc »

Alfilillo schreef: 24 sep 2024, 21:19 Ik sta versteld van die kattenverhalen. Hier lopen nogal wat (halfwilde) katten rond, maar geen één die zo stom is om uit het niets een hond aan te vallen.
Ik ook hoor. Ik heb in mijn leven zoveel katten gehad en hier in dit boerendorp wonen er echt ongelooflijk veel. Mijn honden zijn werkelijk nog nooit aangevallen door een kat. En ik zie er zoveel elke dag. De enige keer dat ik een kat een hond zag aanvallen was toen onze kat kittens had. De eerste week vloog ze elke hond voor het huis aan. Verder heb ik het nog nooit gezien en gehad met mijn honden. Zelfs Al Qaida onze straatkat die absoluut niet voor de poes is rent weg voor Guus. Of blijft staan en waarschuwt hem. Hij valt pas aan als Guus en Bas hem in een hoekje drijven. En dan nog alleen kort om weg te komen.

Dus ik herken het ook niet en met mijn honden in al die jaren nog nooit meegemaakt dat een kat ze aanviel. Weet dat het bestaat maar regelmatig gaat er bij mij niet in. Puur omdat ik grote en kleine honden heb gehad. En van Amsterdam tot een minidorp in Duitsland heb gewoond.
Budkes
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Die katers van mij waren echt niet van dat benauwde. Eentje vond het geen probleem om mijn Mastiff aan te vallen. Deze had trouwens heilig ontzag voor hem.
De kat die de Jack russell aanviel was ook een kater, ook één van mijzelf, met mijn eigen JR. Ik kreeg hem er uiteindelijk met veel moeite af. :schrik:
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 23
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Mijn kater valt mij niet aan omdat hij weet dat ik terug sla maar er hoeft maar een kittig kijkende leghornhen naast zijn voerbak te gaan staan en hij durft niet meer te eten.

Hij raakt soms een beetje in de war als hij hoog zit.
Gisteren ging hij ineens heel hard schreeuwen. :LOL: Hij schrok er zelf van.
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

EchoMira schreef: 24 sep 2024, 23:46 Mijn kater valt mij niet aan omdat hij weet dat ik terug sla maar er hoeft maar een kittig kijkende leghornhen naast zijn voerbak te gaan staan en hij durft niet meer te eten.

Hij raakt soms een beetje in de war als hij hoog zit.
Gisteren ging hij ineens heel hard schreeuwen. :LOL: Hij schrok er zelf van.
:LOL:
Afbeelding
Mo-yi
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Voor mij is het ook onbekend. Al mijn katten kenden of leerden hondentaal en andersom, ik vond ze juist heel onderzoekend op een goede manier. De katten die ik buiten ken komen op je af, ook met Mo om even hallo te zeggen, of ze draaien om en wachten ergens wel tot je voorbij bent.
Als katten uit het niets gaan aanvallen lijkt me daar wel iets meer onder te liggen, ofwel werd de kat aangevallen ( je moet de hondeneigenaar ook maar op zn woord geloven en dat klopt ook niet altijd ), of hij kon geen kant op en gaf stresssignalen waarop de hond is gaan reageren, en zo zijn er meer redenen. Niet dat dat goed is dan, maar ik zou er niet te snel over oordelen.
Afbeelding
Hewi
Posts in topic: 19

Bericht door Hewi »

Ik ken er 3 die uit zichzelf in de aanval gingen:)

Het ergste was sherry van mevrouw achterbuuf. Christelijke dame keurig gekleed en gekapt altijd lief etc. Met paarse spoeling je kent het.

Sherry was de hel. Die zat smorgens op mijn container. De eerste x zei ik hoi poes toen sprong ze in mijn arm al klauwend. Doodeng was ze. Ik ben weleens naar mijn schuur gelopen met emmer water omdat ik anders niet langs dr kon. Ik geloof niet in verhaal dat ze het ergens om doen. Ik geloof heilig in "ik ben een kat. Ik ga dit doen "
Groetjes Heidi

Afbeelding
Diana
Posts in topic: 31
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Mo-yi schreef: 25 sep 2024, 08:28 Voor mij is het ook onbekend. Al mijn katten kenden of leerden hondentaal en andersom, ik vond ze juist heel onderzoekend op een goede manier. De katten die ik buiten ken komen op je af, ook met Mo om even hallo te zeggen, of ze draaien om en wachten ergens wel tot je voorbij bent.
Als katten uit het niets gaan aanvallen lijkt me daar wel iets meer onder te liggen, ofwel werd de kat aangevallen ( je moet de hondeneigenaar ook maar op zn woord geloven en dat klopt ook niet altijd ), of hij kon geen kant op en gaf stresssignalen waarop de hond is gaan reageren, en zo zijn er meer redenen. Niet dat dat goed is dan, maar ik zou er niet te snel over oordelen.
Katten kunnen enorm territoriaal zijn en dat kan een reden zijn voor een aanval. De meeste hebben gelukkig wel veel gevoel voor zelfbehoud en kiezen dus eieren voor hun geld, zeker als het om een grotere hond gaat. Maar sommige katten... In mijn vroegere wijkje in Nijmegen zat ook een kat die onder auto's ging zitten en uit het niets boven op honden sprong die daar voorbij liepen. Die heeft het overigens ook niet overleefd, want sprong op een dag zo de bek van een Duitse herder in.
En we zijn een keer achtervolgd door een grote dikke kater die uit een tuin kwam snellen toen ik daar met alle vier mijn honden langsliep, en het leek er voor mij op dat die kat mijn honden aan wilde gaan vallen (wegjagen). Gelukkig kwam een buurman te hulp en heeft de kat weggejaagd.
Afbeelding
Jackira
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Mo-yi schreef: 25 sep 2024, 08:28 Voor mij is het ook onbekend. Al mijn katten kenden of leerden hondentaal en andersom, ik vond ze juist heel onderzoekend op een goede manier. De katten die ik buiten ken komen op je af, ook met Mo om even hallo te zeggen, of ze draaien om en wachten ergens wel tot je voorbij bent.
Nou dat is niet mijn ervaring. Er zijn natuurlijk hele lieve katten en dat zalook de meerderheid wel zijn maar die kat van mijn buren die de klapkaak aanviel had ook de gewoonte als ik de honden ging uitlaten om als we terugkwamen op onze deurmat te gaan zitten met een kop van "probeer er maar eens langs te komen". Die was echt wel van het uitdagende en minder leuke soort.

Of uithalen vanonder een auto als je er langs loopt. Er zijn natuurlijk ook gewoon hele vervelende katten waar je last van kunt hebben net als van vervelende honden.

Ook is mijn schoonzus in een ver verleden aangevallen door haar eigen kat. En als ze het ergens goed hadden was het daar wel. Ze is met de kat die in haar arm hing en niet los wilde laten in paniek van het balkon gesprongen. Gelukkig woonde ze op de begane grond :F:
AfbeeldingAfbeelding
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

MIjn vorige kat Gijs had de bijnaam "terror-Gijs", die kon, vrij snel n zn spel met al zn poten in je arm hangen..felle donder. Maar geen greintje agressie. Er is wel degelijk verschil in "willen uithalen vaonder een auto als iemand langsloopt"of volle sjas een grote hond gaan aanvallen en in hem gaan hangen. Ik denk dat dat laatste niet vaak spontaan gebeurd zeg maar.
Afbeelding
Jay

Bericht door Jay »

Maar dat willen uithalen, kan ook wel vervelend zijn. Mijn Pippa is in haar eigen tuin lastig gevallen door een buurkat, ze kreeg een kras op haar neus. Het was heel,dichtbij haar oog, gelukkig er dus nog net naast. Maar sindsdien vind ik katten toch ook wel link, want je ogen moet je heel houden.
Afbeelding
Jackira
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Mo-yi schreef: 25 sep 2024, 11:28 MIjn vorige kat Gijs had de bijnaam "terror-Gijs", die kon, vrij snel n zn spel met al zn poten in je arm hangen..felle donder. Maar geen greintje agressie. Er is wel degelijk verschil in "willen uithalen vaonder een auto als iemand langsloopt"of volle sjas een grote hond gaan aanvallen en in hem gaan hangen. Ik denk dat dat laatste niet vaak spontaan gebeurd zeg maar.
Bij mijn schoonzus hing hij met z'n hele gebit en nagels in haar arm. Dus dat was niet bepaald speels. Je springt niet voor niks in paniek van het balkon.

Het was een hele lieve kat altijd geweest. Toen ze een uur later probeerde om hem te aaien ging hij weer in de aanval. Daarna is hij ingeslapen. En mijn schoonzus moest een tetanus injectie en a.b. kuur.

Een kat die uithaalt vanonder een auto als je met twee zware sterke aangelijnde honden langsloopt is best vervelend. Maakt niet uit hoe de kat het bedoelt heeft. Mijn honden reageren niet op buurkatten maar op onbekende katten wel.

Dus ik hou daar wel rekening mee want katten lopen er nu eenmaal en dat is prima. Mijn probleem om de honden in bedwang te houden. Maar ik vind katteneigenaren wel eens wat makkelijk. In een stad althans. Op het platteland snap ik dat ze buiten lopen.
AfbeeldingAfbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Hier zitten ze gewoon midden op straat met een kop van : moet je er langs dan?
Ook een paar witte die zo doof zijn als ik weet niet wat
Dan nog een paar die vaak met elkaar vechten

Nou moet ik ook zeggen dat er belachelijk veel wonen in mijn straat en de straat achter me hoor
Ze stappen in klusjes auto’s en moeten dan in Den Haag opgehaald worden ,bijna dagelijks in de buurtapp : wie heeft Loekie of Loekie gezien 😂
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 13
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Bij mij in de buurt zat (of zit, ik heb hem al een tijdje niet gezien) ook een kat die honden aanviel. Ik werd erop geattendeerd door de eigenares zelf waarmee ik heb staan praten. Ze zei dat de kat een herplaatser was en dat de moeder vlak na de bevalling was overleden. Er was dus wel een duidelijke anwijzing waarom die kat zich niet helemaal normaal gedroeg. Die eerste levensfase was niet helemaal goed gegaan bij deze kat.
De kat had gelukkig wel een dosis respect voor mij (mensen), dus ik kon hem wel gewoon tijdig wegjagen/op afstand houden.
Hewi
Posts in topic: 19

Bericht door Hewi »

Smoushond schreef: 25 sep 2024, 12:53 Ze stappen in klusjes auto’s en moeten dan in Den Haag opgehaald
Das echt zo irritant. Ik werk dus bij een bezorgdienst....kwam bij klant die had hans. Je hebt al beeld he? Zo'n rode kater van 100 kilo. Enfin ik gooi mijn automaterialen eruit, knuffel met gijs de welshspringer, gooi deuren dicht op naar volgende klant, 33 kilometer verderop , ik gooi deuren open." Mauw" en daar zat hans als een koning in stapel banden.
Groetjes Heidi

Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Hewi schreef: 25 sep 2024, 20:39
Smoushond schreef: 25 sep 2024, 12:53 Ze stappen in klusjes auto’s en moeten dan in Den Haag opgehaald
Das echt zo irritant. Ik werk dus bij een bezorgdienst....kwam bij klant die had hans. Je hebt al beeld he? Zo'n rode kater van 100 kilo. Enfin ik gooi mijn automaterialen eruit, knuffel met gijs de welshspringer, gooi deuren dicht op naar volgende klant, 33 kilometer verderop , ik gooi deuren open." Mauw" en daar zat hans als een koning in stapel banden.
😂😂😂
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 31
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Jay schreef: 25 sep 2024, 11:35 Maar dat willen uithalen, kan ook wel vervelend zijn. Mijn Pippa is in haar eigen tuin lastig gevallen door een buurkat, ze kreeg een kras op haar neus. Het was heel,dichtbij haar oog, gelukkig er dus nog net naast. Maar sindsdien vind ik katten toch ook wel link, want je ogen moet je heel houden.
Ja, sommige honden reageren natuurlijk ook op een plotselinge flinke tik of krab van een kat, vanwege schrik of pijn. Heel begrijpelijk, maar kan voor die kat heel verkeerd aflopen, en ook voor de hond als het net in het oog is of die kat wordt echt flink boos. Ik laat mijn honden buitenshuis dus ook niet met vreemde katten snuffelen die wel vriendelijk lijken, misschien zijn het van die katten die opeens uithalen en dat zou bijvoorbeeld Mila niet zomaar over haar kant laten gaan.
Afbeelding
SuzanneS

Bericht door SuzanneS »

Net zoals er honden zijn die voor de dood gaan zijn er ook zulke katten. Reuze onpraktisch en gevaarlijk voor beiden.
Mijn buurhond is de liefste van de wereld maar krijgt een rood waas voor zijn ogen als mijn voordeur openstaat en de katten zitten op de trap. Die blijven dan sukkelig zitten en laten zich waarschijnlijk net zo sukkelig doodbijten.
Katten gaan niet naar buiten maar vinden het wel leuk om vanaf de trap naar buiten te kijken. Deur blijft dus dicht hoe jammer ook voor mijn buurtgluurders.
Andere buurhond heeft in zijn jonge jaren wel eens bedacht best door het water te kunnen om de katten van de steiger te plukken.
En ja ik heb katten gehad die het leuk vonden om honden te besluipen, dan krijsend een boom in klommen en vervolgens bijna glimlachend toekeken als de hond de hond de schuld kreeg dat hij dat zielige poesje de boom in joeg.
Het blijft altijd een beetje oppassen met onze geciviliseerde roofdieren. Onder die zachte vachtjes wonen toch echt nagels en tanden die ieder moment gebruikt kunnen worden.
Marc

Bericht door Marc »

Kwam deze tegen. Misschien wat voor de mensen met agressieve katten?

Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 13
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Om terug te komen op de vraag van @Susam of katten (en honden) wel geschikt zijn als huisdier: ik vind van wel. Maar wel bij liefhebbende en verantwoordelijke baasjes. Ken je dier. Neem maatregelen als jouw huisdier een gevaar vormt voor andere huisdieren of mensen.

Daarbij wil ik wel een aantekening maken dat ik met geschikt als huisdier niet zou bedoelen letterlijk alleen-in-huis-dier. Zowel binnenkatten als binnenhonden (denk: chihuahuas op puppypads) die nooit buiten komen doen me denken aan een vogel in een vogelkooi (niet voliere).
Tineke
Posts in topic: 12

Bericht door Tineke »

Dit bord kwamen wij ooit eens tegen in Drenthe tijdens een vakantie.

Afbeelding
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Nanna
Posts in topic: 28

Bericht door Nanna »

Hahaha!
WE gaan automaterialen rondbrengen :LOL:
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 12

Bericht door Tineke »

Donna een kat van een kennis van mij is in Leiden verdwenen en is negen maanden later in Enschede gevonden.
Door haar chip kwam ze weer thuis.
Moet ook meegereisd zijn maar of ze dan ergens in huis heeft geleefd of gezworven is onduidelijk.
Wel was ze erg mager toen ze gevonden werd.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Ja jezus, gun die beesten gewoon een uitje.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Tineke schreef: 26 sep 2024, 15:08 Donna een kat van een kennis van mij is in Leiden verdwenen en is negen maanden later in Enschede gevonden.
Door haar chip kwam ze weer thuis.
Moet ook meegereisd zijn maar of ze dan ergens in huis heeft geleefd of gezworven is onduidelijk.
Wel was ze erg mager toen ze gevonden werd.
Veel mensen brengen lastige katten ver weg. Laat laatst weer over iemand die dat deed. 50 km verder dumpen. Vreselijk grof trouwens.
Plaats reactie