Sambal *advies en ervaringen IBD gezocht*

CatnDog
Posts in topic: 15
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Sambal

Bericht door CatnDog »

Goed eten, drinken en wandelen klinkt veelbelovend.

Heb je niet een extra matras, of een matras dat je van iemand kunt lenen, zodat je een beetje comfortabel ligt?
Susam
Posts in topic: 108
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

Na een enorme shit dag gisteren probeer ik vandaag de moed te vinden om positief te blijven.
De uitslagen lieten inderdaad de al vermoedde diagnose IBD zien, maar dan niet de allergische variant, maar de variant met ontstekingen.
Het probleem daarvan is dat Sambal averechts reageert op Prednison en dat is hiervoor het uitgelezen middel.
We hebben dus weinig middelen in de stal om deze zware ontsteking van maag en darm die hij nu heeft, op te lossen.
Het liefste middel is Cerenia en dat krijgt hij nu dan ook, gecombineerd met Novacam.
De dierenarts is optimistisch over de prognose, maar het zal een hele uitdaging worden hem aan het eten te houden, want dat is nu alweer een probleem en uit te vinden waar hij op reageert, de stress laag te houden, kortom het onbevangene is weg.
Bij thuiskomst zag ik dat er wat zooi uit de wond kwam, daarom heeft hij nu een mooncollar, ook dat was een enorme uitdaging en als ik geen hulp van een engel had gehad, was ik volgens mij volledig ingestort door uitputting en verdriet.
Hij ondergaat die Mooncollar verbazingwekkend goed, hij is zelf ook compleet uitgeput.
B12 injectie 5 zit erin.
Nog 1 wekelijks te gaan en dan nog een reeks van 6 om de twee weken.
Ik had de camping hier beneden opgeruimd omdat hij weer trappen mocht lopen, maar hij wilde niet naar boven, dus toch weer matrasje naar beneden geschlept en hoewel hij, als hij heel erg zijn best doet, bij de wond kan met dat ding om, was het toch een wat rustigere nacht.

Afbeelding
Sterre
Posts in topic: 4

Bericht door Sterre »

Heftig allemaal. Waarom wil niet naar boven? Naar boven dragen is geen optie? Weet niet veel meer te zeggen als sterkte,
Smoushond
Posts in topic: 20

Bericht door Smoushond »

Je hebt nu in ieder geval een diagnose. Hoop dat het je wat rust geeft. Heel erg vervelend dat hij de prednison niet verdraagt.
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 7

Bericht door Tineke »

Balen dat hij de prednison niet verdraagt
Het is een behoorlijk traject waar jullie door moeten :(
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Mo-yi
Posts in topic: 15
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Het voelt alsof het plaatje van de puzzel er is, maar niet alle stukken liggen op tafel..wat een gedoe om dat weer uit te zoeken qua medicatie nu weer :nocheer:
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 8

Bericht door Sirene »

Wat een zorgen. Maar die behandeling nu, is dat echt alleen B12, Cerenia en Novacam?
Cerenia is tegen de misselijkheid, dat snap ik. Maar Novacam? Dat doet toch helemaal niks bij buikpijn of ontstekingen in de darm. Lijkt me juist super slecht? Krijgt hij geen middelen tegen die ontstekingen nu? Er zijn nieuwe medicijnen bij mensen tegen de ontstekingen bij de ziekte van Crohn.
En Salofalk, kan dat niks doen?
Ik vind het zo erg voor jou en Sambal die wekenlange zorgen. Maar het klinkt nu alsof er soort van gehoopt wordt dat het vanzelf opknapt.
ranetje
Posts in topic: 22

Bericht door ranetje »

Wat een zorgen :(
En wat moeilijk dat hij nou net verkeerd reageert op prednison.
Hopelijk krijg je hem goed op de rit met hulp van de DA :ok:
Sterkte voor jou, dit is heftig. :euh:
Afbeelding
sonj@
Posts in topic: 10

Bericht door sonj@ »

Wat jammer dat er zulke grote zorgen blijven. Moeilijk om Sambal zo te zien. Sterkte met alles.
thom
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

Ik kom je/jullie nog maar even sterkte wensen. :J:
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
ZorroMax
Posts in topic: 3

Bericht door ZorroMax »

Heb jewel eens overwogen om een homeopaat/holistische dierenarts in te schakelen als ondersteuning? Ik heb daar toch mooie dingen van gezien.
pioenroos
Posts in topic: 5
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Wat een ellende :roos:
Ik herken de zorgen zo, ik wou dat ik kon zeggen 'komt goed'.
Maar ik heb zelfs maanden na Diems overlijden nog gehad dat ik 's nacht wakker werd om te luisteren naar zijn ademhaling. Ik kon horen aan zijn manier van ademhalen of hij buikpijn had of niet :euh:
Veel sterkte, hopelijk kan ze snel een manier vinden waar Sambal stabiel op is en blijft :ok:

De novacam snap ik ook niet zo? Bij Diem waren ze enorm voorzichtig met NSAID's juist.

Weet niet of je er op zit te wachten maar toch nog wat van mijn ervaringen met Diem:
-Voeding gestoomd of brokken inderdaad. Zo 'schoon' mogelijk. Vers kreeg hij niet verteerd en prikkelde zijn darmen leek.
-Dagelijks paar lepels bottenbouillon hielp hem. Niet uit potje maar zelfgemaakt. Ik maakte grote pan en vroor in porties in.
-Niet alle soorten prednison geven bij elke hond dezelfde bijwerkingen. Diem heeft meerdere soorten gehad omdat 1 type niet meer werkte of hem teveel bijwerkingen gaf.
-Ook voor honden zijn er alternatieven voor pred. Waren 10+ jaar geleden enorm duur maar wellicht inmiddels meer keus/betere prijs.
Zag op deze website onderaan al wat genoemd:
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/chro ... j-de-hond/
Afbeelding
Sekreetje
Posts in topic: 16

Bericht door Sekreetje »

Dat wilde ik net zeggen, onze kat reageert op de ene prednison anders dan op de andere. Terwijl het werkzame bestanddeel hetzelde is.
En wanneer ze een "aanval" heeft dan helpen de pillen sowieso niet) te weinig. Ze krijgt dan bij de da een spuit prednison en een spuit cerenia. En dan kan ik het thuis weer bijhouden met de pillen.

Niet dat dit bij Sambal ook het geval moet zijn hoor en misschien heeft hij al een injectie prednison gehad, maar anders misschien iets om in je achterhoofd te houden.
Afbeelding
Heleboelie

Bericht door Heleboelie »

Even door je topic gerust, jeetje...wat een superintensieve tijd maken jullie mee!
Hopelijk zet nu de verbetering in!

Heb ook een lang medisch traject gehad met Boelie (toen kersvers uit Roemenië)en hij werd ook angstiger van Tramadolgebruik, dus wellicht dat hij zich weer fijner gaat voelen zonder opiaten in zijn lijfje!
Alfilillo
Posts in topic: 9
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Heel veel sterkte. Je weet nu in ieder geval wat er speelt, nu nog de juiste behandeling zien te vinden.
Afbeelding
Susam

Bericht door Susam »

super bedankt iedereen en ik zit JUIST heel erg te wachten op jullie suggesties, waarvoor echt heel erg bedankt.
Ik heb morgen een half uur met de dierenarts samen met Sambal, dan bekijkt hij de wond voor het weekend en ga ik de dingen bespreken die ik hier en online heb gelezen, zo ook jouw suggestie @Sirene
@pioenroos had jouw hond ook IBD en zo ja, mag ik je een prive bericht sturen om verder wat dingen door te spreken?
Ik begin eerlijk gezegd nu te twijfelen aan de toekomst, hij vind de wandelingen nog wel leuk maar al minder dan voorheen en knapt gewoon niet op. Hij eet slecht ondanks cerenia en is mat en het laatste nieuwe is excessief likken. Aan zichzelf, aan de bank, aan het tapijt. Ik twijfel of het toch een beetje afkick verschijnselen zijn van tramadol gebruik, stress, oversprong gedrag of wat dan ook?
Om wanhopig van te worden. Vannacht zijn we voor het eerst sinds de operatie van beneden naar boven verhuist, ik wilde hem begrenzen in 1 ruimte met 1 mand en zo min mogelijk toestanden, hij was de hele bank af aan het likken en bleef onrustig. Dat heeft wat geholpen want tussen liksessies aan poten en mand door heeft hij toch wat geslapen, maar hij is gewoon uitgeput (en ik ook). Hij heeft diepe kringen onder zijn oogjes en ze staan vermoeid en verdrietig, iets waar ik heel erg van moet huilen.
Ik hoor van iedereen dat Novacam niet het geschikte middel is, maar wat dan bij enorme buikpijn? TRamadol ziet ie spookjes van en veroorzaakt ook misselijkheid en onrust.
Ik wil morgen proberen samen met de da iets te vinden om de infectie te bestrijden, niet alleen symptoom bestrijding, want zo kan het niet langer.
Susam

Bericht door Susam »

Heleboelie schreef: 27 nov 2024, 15:42 Even door je topic gerust, jeetje...wat een superintensieve tijd maken jullie mee!
Hopelijk zet nu de verbetering in!

Heb ook een lang medisch traject gehad met Boelie (toen kersvers uit Roemenië)en hij werd ook angstiger van Tramadolgebruik, dus wellicht dat hij zich weer fijner gaat voelen zonder opiaten in zijn lijfje!
wat heb jij destijds ingezet als goede pijnstilling als je dat kwijt wilt?
Susam

Bericht door Susam »

Sekreetje schreef: 27 nov 2024, 14:35 Dat wilde ik net zeggen, onze kat reageert op de ene prednison anders dan op de andere. Terwijl het werkzame bestanddeel hetzelde is.
En wanneer ze een "aanval" heeft dan helpen de pillen sowieso niet) te weinig. Ze krijgt dan bij de da een spuit prednison en een spuit cerenia. En dan kan ik het thuis weer bijhouden met de pillen.

Niet dat dit bij Sambal ook het geval moet zijn hoor en misschien heeft hij al een injectie prednison gehad, maar anders misschien iets om in je achterhoofd te houden.
niet gebeurd en ook niet aangedragen door de da, heb het op mijn lijstje voor morgen gezet, dank!
Susam

Bericht door Susam »

pioenroos schreef: 27 nov 2024, 14:24 Wat een ellende :roos:
Ik herken de zorgen zo, ik wou dat ik kon zeggen 'komt goed'.
Maar ik heb zelfs maanden na Diems overlijden nog gehad dat ik 's nacht wakker werd om te luisteren naar zijn ademhaling. Ik kon horen aan zijn manier van ademhalen of hij buikpijn had of niet :euh:
Veel sterkte, hopelijk kan ze snel een manier vinden waar Sambal stabiel op is en blijft :ok:

De novacam snap ik ook niet zo? Bij Diem waren ze enorm voorzichtig met NSAID's juist.

Weet niet of je er op zit te wachten maar toch nog wat van mijn ervaringen met Diem:
-Voeding gestoomd of brokken inderdaad. Zo 'schoon' mogelijk. Vers kreeg hij niet verteerd en prikkelde zijn darmen leek.
-Dagelijks paar lepels bottenbouillon hielp hem. Niet uit potje maar zelfgemaakt. Ik maakte grote pan en vroor in porties in.
-Niet alle soorten prednison geven bij elke hond dezelfde bijwerkingen. Diem heeft meerdere soorten gehad omdat 1 type niet meer werkte of hem teveel bijwerkingen gaf.
-Ook voor honden zijn er alternatieven voor pred. Waren 10+ jaar geleden enorm duur maar wellicht inmiddels meer keus/betere prijs.
Zag op deze website onderaan al wat genoemd:
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/chro ... j-de-hond/
super bedankt! heb jij een recept van de bouillion of hoe maakte je die?
Babs
Welke: Babstaard kruising van een mix

Bericht door Babs »

Ik kan me goed voorstellen dat je er inmiddels helemaal doorheen zit. Zoveel zorgen en stress :ugh:
Mijn duimen draaien dat ie toch snel weer op gaat knappen :flower:
Afbeelding
Susam

Bericht door Susam »

ZorroMax schreef: 27 nov 2024, 12:40 Heb jewel eens overwogen om een homeopaat/holistische dierenarts in te schakelen als ondersteuning? Ik heb daar toch mooie dingen van gezien.
ik kreeg verschillende tips van klinieken en op het gebied van supplementen enz zal er straks winst te behalen zijn, maar energie banen en volle maan en weet ik wat ik nog meer heb gelezen en olieeen en druppels, ik weet het niet.
Energetisch lezen met meet instrumenten, heeft er iemand ervaring met holistische dierenklinieken?
Ik lees consult prijzen vanaf 106 euro en oplopend. Ik ben nu al duizenden euros kwijt, ik weet het even niet.
ZorroMax

Re: Sambal *advies en ervaringen IBD gezocht*

Bericht door ZorroMax »

Ik ben ook nogal down to earth, maar homeopathie kamergenoot veel goed doen voor de weerstand. Ik ga nu naar een dierenarts/homeopaat die met zo’n meeting werkt maar het is spot-on. Vervolgens acupunctuur of homeopatische druppels en ik zie hem opknappen (allergieën en artrose). Er is een site met dierenarts acupuncturisten. (https://acupunctuurbijdieren.nl/)
Laatst gewijzigd door ZorroMax op 28 nov 2024, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Sirene

Bericht door Sirene »

[quote=Susam post_id=298977 time=1732773113 user_id=

wat heb jij destijds ingezet als goede pijnstilling als je dat kwijt wilt?
[/quote]

Ik heb zelf jarenlang extreme buikpijn gehad (PDS, geen IBD). Er is helemaal geen pijnstilling die daarbij helpt.
Tramadol mag niet gegeven worden bij de clomicalm.
Novacam is superslecht voor je organen.
Het spijt me, maar ik weet echt niet wat je wel moet doen.
Je tobt al bijna 2 mnd nu.
Laatst gewijzigd door Sirene op 28 nov 2024, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Sekreetje
Posts in topic: 16

Bericht door Sekreetje »

Homeopathie gaat hierbij echt niet helpen.
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 5
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik zou hem om te beginnen op een gekookte voeding met 1 eiwitbron zetten qua voeding.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Plaats reactie