Sambal *advies en ervaringen IBD gezocht*
- Susam
- Posts in topic: 108
- Welke: Podengo kruising
Sambal *advies en ervaringen IBD gezocht*
Ik hoop zo dat er hier iemand is die dit herkent of een idee heeft.
Sinds een paar weken heeft Sambal diarree al dan niet rommelige en slappe ontlasting. Ik dacht eerst dat het kwam door de loopse teven en zijn hormonen die compleet op tilt zijn, hij at ook slecht.
Nu al een week diarree.
Ik ben bij de dierenarts geweest omdat we er 5 keer per nacht uit moeten, nu minder omdat hij medicatie heeft en nauwelijks eet, maar dit is natuurlijk niet goed. De voorlopige uitslag is een dunne darm infectie, maar vind ik atypisch omdat hij verder niet ziek oogt, levendig is, vacht glanst, eet snoep, geen koorts.
Hij eet verder niet of nauwelijks, snoepjes neemt hij wel.
Hij is levendig en snuffelt nog flink bij plasjes en poepjes.
Slaapt meer dan normaal.
Giardia test dierenarts negatief.
Rectaal onderzoek af moeten breken vanwege blinde paniek.
Hij heeft nu Cerenia voor buikpijn/eelust.
3e dag (van 5) Metrovis antibiotica.
Diarree remmers.
Ondanks de diarree remmers nog steeds slappe ontlasting.
Ik heb hem gestoomde maaltijden aangeboden waar ie normaal gek op is, brokken licht verteerbaar, barf. Hij eet niks.
Ongeveer 1 kilo afgevallen.
Heeft iemand een soortgelijke ervaring of idee?
Ik moet vandaag terug naar de da als er geen verbetering is, dat is er niet. Nu volgt er een ontlastingonderzoek dat naar een lab wordt gestuurd, een buikecho en bloed prikken.
Any input wordt echt heel erg gewaardeerd.
*edit overige medicatie: clomicalm en maagbeschermer
Sinds een paar weken heeft Sambal diarree al dan niet rommelige en slappe ontlasting. Ik dacht eerst dat het kwam door de loopse teven en zijn hormonen die compleet op tilt zijn, hij at ook slecht.
Nu al een week diarree.
Ik ben bij de dierenarts geweest omdat we er 5 keer per nacht uit moeten, nu minder omdat hij medicatie heeft en nauwelijks eet, maar dit is natuurlijk niet goed. De voorlopige uitslag is een dunne darm infectie, maar vind ik atypisch omdat hij verder niet ziek oogt, levendig is, vacht glanst, eet snoep, geen koorts.
Hij eet verder niet of nauwelijks, snoepjes neemt hij wel.
Hij is levendig en snuffelt nog flink bij plasjes en poepjes.
Slaapt meer dan normaal.
Giardia test dierenarts negatief.
Rectaal onderzoek af moeten breken vanwege blinde paniek.
Hij heeft nu Cerenia voor buikpijn/eelust.
3e dag (van 5) Metrovis antibiotica.
Diarree remmers.
Ondanks de diarree remmers nog steeds slappe ontlasting.
Ik heb hem gestoomde maaltijden aangeboden waar ie normaal gek op is, brokken licht verteerbaar, barf. Hij eet niks.
Ongeveer 1 kilo afgevallen.
Heeft iemand een soortgelijke ervaring of idee?
Ik moet vandaag terug naar de da als er geen verbetering is, dat is er niet. Nu volgt er een ontlastingonderzoek dat naar een lab wordt gestuurd, een buikecho en bloed prikken.
Any input wordt echt heel erg gewaardeerd.
*edit overige medicatie: clomicalm en maagbeschermer
Laatst gewijzigd door Susam op 28 nov 2024, 07:04, 2 keer totaal gewijzigd.
- Mo-yi
- Posts in topic: 15
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
Re: Sambal
Wat een zorgen he . Bij Mo-yi kwam via bloedzonderzoek eruit van haar pancreatitis, ook slecht tot niet eten, afvallen en slappe ontlasting tot diarree. Ik heb er verder weinig verstand van, maar het zou dus ook iets anders kunnen zijn als de darm. Drinkt hij wel nog goed?
- Susam
hij drinkt wel gelukkig, liefst uit smerige poelen en alles behalve de drinkbak maar dat beperk ik dus sinds een vorige maag darm infectie uit een hell poel.Mo-yi schreef: ↑25 okt 2024, 07:37 Wat een zorgen he . Bij Mo-yi kwam via bloedzonderzoek eruit van haar pancreatitis, ook slecht tot niet eten, afvallen en slappe ontlasting tot diarree. Ik heb er verder weinig verstand van, maar het zou dus ook iets anders kunnen zijn als de darm. Drinkt hij wel nog goed?
Ik heb nu overal bakjes water staan in tuin op badkamer overal om hem aan het drinken te houden. Hij drinkt het liefst uit een plantenbak in de tuin, die heb ik ook schoongemaakt.
Ik vind het echt niet grappig, het kost klauwen met geld, maar bovenal begrijp ik dit niet. Hij wil lange rondes uit, snuffelt zich wezenloos en wil spelen. Wil achter de ladies aan. En tussentijds ligt ie voor pampus op de bank. Nu weet ik dat ze zichzelf enorm oppeppen enzovoorts maar zelfs bij de dierenarts schuurt ie tegen iedereen aan, probeert snoep te jatten en draaft daar rond alsof de tent van hem is! Ik ga pancreatitis eens googelen om te kijken of er overeenkomsten zijn!
Ik zou in eerste instantie toch denken aan iets parasitairs... Toch giardia, of een of andere coccidia. Cryptosporidium bijvoorbeeld. Veel beterschap voor hem!
- ellen en de birmanen
- Posts in topic: 3
https://www.giardiabijhonden.com/ kijk eens op die site. het kan zijn dat hij wel giardia heeft maar dat die ingekapseld zitten. neem eens contact op met Dimphy zij is
orthomoleculair voedingsdeskundige.
iedere keer medicatie is ook een aanslag op de darmen.
Niks aan als je hond ziek is. Bertus had afgelopen week ook weer plakpoep maar dat was na het eten van een kluif dus die krijgt hij niet meer. Ook eet hij veel van straat of uit de tuin. Dat is extra opletten nu met die eikels en blaadjes en soort vliesjes van beukennootjes ofzo
Het kan zijn dat Sambal gevoelige darmen heeft dan zou je het beste niet meer kunnen wisselen of afwisselen met voer . Het kan ook zijn dat hij nu door de afbouw van de clomicalm meer stress voelt wat diarree veroorzaakt. Je doet ook veel met hem zie ik vakantie,kermis enz
Niet verwijtend bedoeld maar diarree kan ook een reactie zijn op stress ,spanning ook al is het leuke spanning
Ik heb zelf ook gevoelige darmen en kan elke dag prima een kop bonenkoffie verdragen maar als ik een dagje uit ga en wat spanning heb vanwege treinreis ( kom ik wel op tijd) vreemde omgeving enz ander ritme van de dag en meer wandelen ofzo dan valt diezelfde bonenkoffie helemaal verkeerd en zit ik op de wc
Het kan zijn dat Sambal gevoelige darmen heeft dan zou je het beste niet meer kunnen wisselen of afwisselen met voer . Het kan ook zijn dat hij nu door de afbouw van de clomicalm meer stress voelt wat diarree veroorzaakt. Je doet ook veel met hem zie ik vakantie,kermis enz
Niet verwijtend bedoeld maar diarree kan ook een reactie zijn op stress ,spanning ook al is het leuke spanning
Ik heb zelf ook gevoelige darmen en kan elke dag prima een kop bonenkoffie verdragen maar als ik een dagje uit ga en wat spanning heb vanwege treinreis ( kom ik wel op tijd) vreemde omgeving enz ander ritme van de dag en meer wandelen ofzo dan valt diezelfde bonenkoffie helemaal verkeerd en zit ik op de wc
- Susam
ik snap wat je bedoelt maar dat is hier (gelukkig) niet aan de orde, als ik met iets bezig ben is het stress management. Overigens was die kermis dorpskermis he, paar dingen en voor de rest weilanden met poep. Niet eens harde muziek of drukte. Een stadskermis zou ik nooit met hem doen, simpelweg omdat hij daar niks heeft en het veel te indrukwekkend is. Ik zorg er voor dat hij na activiteit afstrest met hersenwerkjes of iets te knabbelen en/of veel slaap. Wat dat betreft is deze aanpak juist waardoor we zo ver zijn gekomen. Gevoelige darmen heeft ie zeker, dat is wel echt een dingetje, hij heeft geen allergieen of zo, maar de worsten van Jan van Driel bv zijn een no go. Heel vreemd en een heel geuitzoek wat werkt en wat niet.Smoushond schreef: ↑25 okt 2024, 09:38 Niks aan als je hond ziek is. Bertus had afgelopen week ook weer plakpoep maar dat was na het eten van een kluif dus die krijgt hij niet meer. Ook eet hij veel van straat of uit de tuin. Dat is extra opletten nu met die eikels en blaadjes en soort vliesjes van beukennootjes ofzo
Hij heeft net gekookte kip op!
- Susam
ik ga de site uitpluizen, dank je wel! Ik ken Dimphy, we zijn al heel eind met eliminatie dieet en aangepaste voeding (niet via Dimphy overigens).ellen en de birmanen schreef: ↑25 okt 2024, 09:00 https://www.giardiabijhonden.com/ kijk eens op die site. het kan zijn dat hij wel giardia heeft maar dat die ingekapseld zitten. neem eens contact op met Dimphy zij is
- CatnDog
- Welke: Groenendaeler
Hoe gaat het inmiddels met hem?
Verder geen ervaring met langdurige diarree. Zeno krijgt bij diarree rijst&kip en daar is hij dol op, maar dat zal Sambal wel ook niet willen eten.
Verder geen ervaring met langdurige diarree. Zeno krijgt bij diarree rijst&kip en daar is hij dol op, maar dat zal Sambal wel ook niet willen eten.
- Susam
nee hij at niks! Sinds gisteren mondjesmaat. Iets vastere ontlasting maar nog veel buikpijn, bidhouding en willen lopen lopen lopen door kolieken.
We zijn van het weekend nog bij de dierenarts geweest, uitgebreid bloedonderzoek was allemaal helemaal perfect. Allemaal atypisch, maar voorzichtig optimistisch want vanochtend had hij voor het eerst een vast poepje. Wel nog heel veel medicatie.
- Susam
Zojuist bij andere dierenkliniek geweest voor second opinion, verdenking alvleesklier ontsteking, morgen onder een roesje een echo en spijsverteringsprofiel bloed en onderzoeken.
Jeetje wat een zorgen
- Mo-yi
- Welke: Malamute-husky
Het lastige van pancreatitis is dat er geen medicatie voor is. Mo-yi had dit dus ook, en met ander voer en wat supplementen lijkt het goed over te zijn, of op een heel laag pitje te staan.
Claire heeft ook alvleesklierontsteking gehad, Ze heeft toen AB gehad en twee dagen wat prednison. Nu geen medicatie, eet gewoon en heeft geen problemen.
Soms gaat zoiets best goed, soms is het veel moeilijker.
Misschien zijn ook daarvan verschillende vormen waarbij de ene vorm beter te herstellen is dan de andere?
Soms gaat zoiets best goed, soms is het veel moeilijker.
Misschien zijn ook daarvan verschillende vormen waarbij de ene vorm beter te herstellen is dan de andere?
- CatnDog
Wat naar, zeg. Zijn ziek zijn duurt inmiddels al lang en dan die hele medische molen. Beterschap.
Toen Bobbey last van zijn pancreas had, heeft hij een aantal jaar op Duck pancreas gestaan. Daarmee deed hij het goed. Was diepgevroren vlees met pancreas enzymen erin.
- Susam
Bedankt allemaal!
We zijn terug en ik mocht bij de echo blijven, de dierenarts heeft elk orgaan bekeken en de dunne darm ligt stil en is ontstoken. Je zag het voer heen en weer gaan in de darm, dus geen peristaltiek. De prostaat is vergroot waarvoor medicatie. Bloed geprikt voor de pancreas en spijsverteringsprofiel. Hypo allergeen voer mee voor nu en meer Cerenia totdat we alles compleet hebben aan uitslagen. Hij heeft nog een injectie gehad voor buikpijn/kolieken.
@Jay daar ga ik tzt zeker naar kijken, bedankt voor de tip! Hij heeft nu tijdelijk Hills.
We zijn terug en ik mocht bij de echo blijven, de dierenarts heeft elk orgaan bekeken en de dunne darm ligt stil en is ontstoken. Je zag het voer heen en weer gaan in de darm, dus geen peristaltiek. De prostaat is vergroot waarvoor medicatie. Bloed geprikt voor de pancreas en spijsverteringsprofiel. Hypo allergeen voer mee voor nu en meer Cerenia totdat we alles compleet hebben aan uitslagen. Hij heeft nog een injectie gehad voor buikpijn/kolieken.
@Jay daar ga ik tzt zeker naar kijken, bedankt voor de tip! Hij heeft nu tijdelijk Hills.
- CatnDog
Dat klinkt heftig. Ik duim voor je mee dat hij snel opknapt.
- malinois
- Posts in topic: 4
- Honden: 3
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Jeetje wat duurtdat lang... sterkte en beterschap voor hem. Hopelijk knapt ie nu snel op
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Susam
bedankt!
vannacht was een ramp, hij heeft echt veel pijn en wil niet liggen of zitten of wat dan ook en alleen maar lopen, we lopen al 2 weken dag en nacht door het dorp. Nog laat Onsior gegeven na overleg dierenarts en dat werkt nauwelijks. Er volgt straks overleg en dan gaan we hopelijk iets sterkers inzetten. Morgen komen de uitslagen van pancreas en spijsvertering.
vannacht was een ramp, hij heeft echt veel pijn en wil niet liggen of zitten of wat dan ook en alleen maar lopen, we lopen al 2 weken dag en nacht door het dorp. Nog laat Onsior gegeven na overleg dierenarts en dat werkt nauwelijks. Er volgt straks overleg en dan gaan we hopelijk iets sterkers inzetten. Morgen komen de uitslagen van pancreas en spijsvertering.
- Lothian
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Wat een zorgen zeg
Wat onwijs kut
Helaas wel een van de risico’s van zo lang diarree/issues, dat de darmen stil gaan liggen en dan ligt invaginatie op de loer. Was er absoluut zeker geen verstopping gezien op de echo (diarree kan dan overloopdiarree zijn)
Helaas wel een van de risico’s van zo lang diarree/issues, dat de darmen stil gaan liggen en dan ligt invaginatie op de loer. Was er absoluut zeker geen verstopping gezien op de echo (diarree kan dan overloopdiarree zijn)