Je ergeren aan uitvallers

Budkes
Posts in topic: 17
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Re: Je ergeren aan uitvallers

Bericht door Budkes »

Marc schreef: 14 nov 2025, 10:14 Ik bedoelde eigenlijk vooral dat alleen vraatzucht nooit een paspoort is om er een werkhond van te maken. Natuurlijk is beloning soms ook gewoon snoep en goed dat je me erop corrigeert. Ik bedoelde meer dat er geen Mechelaar gekozen wordt voor werk als er geen buit en apporteerdrift in zit omdat dan alleen snoep over blijft en dat niet genoeg is om echt goed met de hond te werken. Uiteraard kan het zijn dat je eindigt met een hond die alles doet voor een koekje of zelfs een aai. Maar het echte opbouwen en aanleren wil je toch graag met een spel en een buit doen want dat lijdt denk ik tot betere resultaten.

Speurhonden zoeken hun buit ook. Maar zeker. Beloning kan ook een snoepje zijn.
We bedoelen idd hetzelfde :ok:

@Smoushond Ik las dat je in de berm gaat staan als dat kan en dan een soort van counterconditioning toe past. Maar zoals jezelf al aangeeft kan dat niet altijd omdat je afhankelijk bent van de "tegenpartij" en de omgeving.

Ik zou een bal of een speeltje thuis "intrainen". Dus in een prikkelarme omgeving met hem spelen met dat speeltje. En doe maar gewoon een trekspelletje dan. Want dat vindt hij superleuk. Dan laat je hem het speeltje winnen en als de rust weer terug is vraag je hem het speeltje los te laten.
De stap daarvoor is natuurlijk dat je hem hebt geleerd dat loslaten ook wat oplevert, dus je ruilt voor óf een ander speeltje of een voertje. En hij krijgt het speeltje weer terug nadat hij los heeft gelaten. Als het "los" er goed inzit kun je gaan oefenen.

Met het speeltje in je hand oefenen op netjes volgen. En als hij een paar meter netjes heeft gevolgd krijgt hij het speeltje, even spelen en weer los. Dit herhalen. Als dit er thuis goed inzit ga je het buiten op straat oefenen, liefst in een omgeving zonder honden. Als dit goed gaat kun je het oefenen als er andere honden in de buurt zijn.

Wat echt heel belangrijk is dat jij doorloopt als je een andere hond passeert. Kies een ijkpunt uit in de richting waar je heen wilt, desnoods een lantaarnpaal op 100 meter en bepaal in je hoofd dáár ga ík naartoe. Wat er ook gebeurd, daar ga ik naartoe en Bertus jij gaat mee. Dat geeft je namelijk een andere mindset, je bent niet met de andere hond bezig, en omdat je een doel bepaald ben je letterlijk doelbewust en dat geeft je een andere houding, zelfzeker en niet aarzelend. En dat wordt door de lijn doorgegeven aan je hond.

Tegelijkertijd, als je een andere hond ziet pak je je speeltje, kiest je ijkpunt, laat Bertus het speeltje zien, geeft het commando "let op" en ga je op je doel af met stevige pas en doelbewuste houding.
Als de andere hond op voldoende afstand is beloon je Bertus met het speeltje en je blije stem, loopt nog een stukje door en gaat even een "trek"spelletje doen. Hoeft niet perse te bestaan uit echt trekken, maar oooo wat heb jij een mooi speeltje, een huppeltje een duwtje tegen hem aan of wat ook maar werkt voor Bertus om hem trots en blij te maken.

Ik ga in dit soort situaties met de mannen alleen stilstaan als het écht niet anders kan maar dan strooi ik geen voer. Zij krijgen een opdracht van mij namelijk ZIT en let op mij. Speeltje voor de neus of in hun geval volstaat een hand in de zak ook want daar zit voer. :F:
Hierdoor hou ik namelijk de regie op de situatie ipv dat zij die hebben. Als ik voertjes strooi kunnen zij kiezen wat ze doen. Het voer ligt er immers toch al. En zeker terriër Herbert kan prima kijken naar de ander om daarna zichzelf te belonen met een voertje, even grommen en blaffen tussendoor en dan weer een voertje lukt hem ook prima, dat bepaalt hij zelf. Je geeft Bertus op deze manier de regie en dat is juist wat je niet wilt. Want als Herbert tijdens het zit en let op mij toch vindt dat hij moet blaffen of grommen krijgt hij nl geen beloning en dat hebben ze snel door.
Uiteindelijk wordt dit gewoontegedrag als je dit zo traint. Ik kan nu zonder allerlei poespas andere honden op een smal pad passeren terwijl ze volledig door Herbert en Louitje worden genegeerd.
Maar nooit terwijl ik de andere kant op kijk, niet oplet of afgeleid ben. Er moet altijd een let op niet ouwehoeren aan vooraf gaan. En dan na die het passeren zijn we allemaal blij en hoeft zelfs het belonen niet altijd meer.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 109
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 14 nov 2025, 12:35 @EchoMira ik vraag vriendelijk of ze de hond even bij zich willen houden of willen aanlijnen. Guus reageert daar niet op en het gaat in alle rust.
Het gaat hier juist in alle rust als ik het zelf regel.
Ik loop wel om, ik kom toch om te lopen.

Als ik ga roepen (ze lopen te ver weg om het gewoon te vragen) gaan mijn honden helemaal kijken tegen wie ik het heb en dan gaan ze terug praten en moet Grace Jones af zetten en mijn oortjes uit doen om zo'n centenbak te woord te staan. Dan ben ik al uitgewandeld. Zo ontzettend niet waar ik voor kwam.

"Meneer! Wilt u ze aanlijnen?"
"Hij doet niks!"
"Daar gaat het niet om. Ik wil even geen bezoekers."
"Waarom niet?"
"Laat maar! Fijne dag!"
"Zijn dat hazewindhonden?"
"Nee."
"Jawel hoor. Mijn buren hadd..."

Oortjes weer in. Met oogcontact.

Het werkt niet.
Ik heb ze een kwartier geleden al aan zien komen en loop inmiddels verderop.
Als de hond dan nog komt mogen Echo en Mira er naartoe om hem te pesten. Dan gaan ze er omheen springen en in de oren gillen.
Smoushond
Posts in topic: 123

Bericht door Smoushond »

Hij draagt de bal niet graag maar wil hem wel zoeken of apporteren maar dat is een beetje moeilijk aan de riem 😂
Hij is trouwens wel super gemotiveerd om brokjes te “ zoeken” hoor dat vind hij geweldig en werkt ook wel goed dan kijkt hij niet eens naar de hond die voorbij loopt

Maar dat lukt gewoon niet op smalle paadjes of straten en honden die hem dan tegemoet komen
Wel op een wat breder stuk
Vandaag heel veel regen daar wordt hij ook erg wild van dus een kortere wandeling gedaan

Een Berner sennenhond ( reu)die in de tuin zat en tegen de koerier blafte daar keek hij naar maar hij was stil
Een labradoodle ( reu) die uit de tuin kwam met baasje keek hij naar maar was ver weg genoeg dus hij was stil
En toen kwam ineens de Golden retriever ( reu) om de hoek tja daar ging hij tegen tekeer

Hij gaat heel snel van 0 naar 100 dus als je een hond niet ziet dan ben je te laat met je beloning
Toen we terugliepen kwamen we de labradooddle weer tegen aan overkant van de weg met nog een reu labradoodle erbij toen ging hij ook weer tekeer

Maar hij was nog opgewonden van die Golden ,dat is ook altijd moeilijk om hem na zo’n uitval weer rustig te krijgen
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Je moet altijd alles het eerste zien.
Kan ook gewoon. Kwestie van doen.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Budkes schreef: 14 nov 2025, 15:34
Marc schreef: 14 nov 2025, 10:14 Ik bedoelde eigenlijk vooral dat alleen vraatzucht nooit een paspoort is om er een werkhond van te maken. Natuurlijk is beloning soms ook gewoon snoep en goed dat je me erop corrigeert. Ik bedoelde meer dat er geen Mechelaar gekozen wordt voor werk als er geen buit en apporteerdrift in zit omdat dan alleen snoep over blijft en dat niet genoeg is om echt goed met de hond te werken. Uiteraard kan het zijn dat je eindigt met een hond die alles doet voor een koekje of zelfs een aai. Maar het echte opbouwen en aanleren wil je toch graag met een spel en een buit doen want dat lijdt denk ik tot betere resultaten.

Speurhonden zoeken hun buit ook. Maar zeker. Beloning kan ook een snoepje zijn.
We bedoelen idd hetzelfde :ok:

@Smoushond Ik las dat je in de berm gaat staan als dat kan en dan een soort van counterconditioning toe past. Maar zoals jezelf al aangeeft kan dat niet altijd omdat je afhankelijk bent van de "tegenpartij" en de omgeving.

Ik zou een bal of een speeltje thuis "intrainen". Dus in een prikkelarme omgeving met hem spelen met dat speeltje. En doe maar gewoon een trekspelletje dan. Want dat vindt hij superleuk. Dan laat je hem het speeltje winnen en als de rust weer terug is vraag je hem het speeltje los te laten.
De stap daarvoor is natuurlijk dat je hem hebt geleerd dat loslaten ook wat oplevert, dus je ruilt voor óf een ander speeltje of een voertje. En hij krijgt het speeltje weer terug nadat hij los heeft gelaten. Als het "los" er goed inzit kun je gaan oefenen.

Met het speeltje in je hand oefenen op netjes volgen. En als hij een paar meter netjes heeft gevolgd krijgt hij het speeltje, even spelen en weer los. Dit herhalen. Als dit er thuis goed inzit ga je het buiten op straat oefenen, liefst in een omgeving zonder honden. Als dit goed gaat kun je het oefenen als er andere honden in de buurt zijn.

Wat echt heel belangrijk is dat jij doorloopt als je een andere hond passeert. Kies een ijkpunt uit in de richting waar je heen wilt, desnoods een lantaarnpaal op 100 meter en bepaal in je hoofd dáár ga ík naartoe. Wat er ook gebeurd, daar ga ik naartoe en Bertus jij gaat mee. Dat geeft je namelijk een andere mindset, je bent niet met de andere hond bezig, en omdat je een doel bepaald ben je letterlijk doelbewust en dat geeft je een andere houding, zelfzeker en niet aarzelend. En dat wordt door de lijn doorgegeven aan je hond.

Tegelijkertijd, als je een andere hond ziet pak je je speeltje, kiest je ijkpunt, laat Bertus het speeltje zien, geeft het commando "let op" en ga je op je doel af met stevige pas en doelbewuste houding.
Als de andere hond op voldoende afstand is beloon je Bertus met het speeltje en je blije stem, loopt nog een stukje door en gaat even een "trek"spelletje doen. Hoeft niet perse te bestaan uit echt trekken, maar oooo wat heb jij een mooi speeltje, een huppeltje een duwtje tegen hem aan of wat ook maar werkt voor Bertus om hem trots en blij te maken.

Ik ga in dit soort situaties met de mannen alleen stilstaan als het écht niet anders kan maar dan strooi ik geen voer. Zij krijgen een opdracht van mij namelijk ZIT en let op mij. Speeltje voor de neus of in hun geval volstaat een hand in de zak ook want daar zit voer. :F:
Hierdoor hou ik namelijk de regie op de situatie ipv dat zij die hebben. Als ik voertjes strooi kunnen zij kiezen wat ze doen. Het voer ligt er immers toch al. En zeker terriër Herbert kan prima kijken naar de ander om daarna zichzelf te belonen met een voertje, even grommen en blaffen tussendoor en dan weer een voertje lukt hem ook prima, dat bepaalt hij zelf. Je geeft Bertus op deze manier de regie en dat is juist wat je niet wilt. Want als Herbert tijdens het zit en let op mij toch vindt dat hij moet blaffen of grommen krijgt hij nl geen beloning en dat hebben ze snel door.
Uiteindelijk wordt dit gewoontegedrag als je dit zo traint. Ik kan nu zonder allerlei poespas andere honden op een smal pad passeren terwijl ze volledig door Herbert en Louitje worden genegeerd.
Maar nooit terwijl ik de andere kant op kijk, niet oplet of afgeleid ben. Er moet altijd een let op niet ouwehoeren aan vooraf gaan. En dan na die het passeren zijn we allemaal blij en hoeft zelfs het belonen niet altijd meer.

Oh dat stukje van een ijkpunt kiezen en niet met andere hond bezig zijn is denk ik een heel goed punt!
Ik woon in een klein dorp en ken alle mensen en honden dus we groeten elkaar ( al heeft dat geen nut door Bertus zijn gekeffer) maar ik ben dus wel veel bezig met die hond en baas

Ik ga ze lekker negeren 😀
Bertus kan in de tuin al heel goed lossen en volgen met zijn bal
Baasje heeft IPO gedaan 😉
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 53

Bericht door blondie »

Ik vroeg me inderdaad af hoe Budkes en Marc hun optie bedoelden, dus fijn uitgelegd ook @Budkes !
Marc
Posts in topic: 82

Bericht door Marc »

De bal of het trekspel moet eigenlijk de kijk eens! zijn waarna de focus veranderd. En je kan de bal of het trending zo belangrijk maken als je zelf wil. Dat leer je allemaal thuis en in rust aan. Laat ik zo zeggen. Wuilus, Dapper en Eva konden alles aan met een kijk eens en dan de anticipatie op een spelletje. Wuilus kon zeer lastig hier komen als ze los was. Liep ook echt ver en soms helemaal weg. Gewoon tot de volgende dag. Tot ik erachter kwam dat ze alles deed om een stok te mogen apporteren. Ik had echt geen kaas gegeten van opvoeden maar die link leggen heeft alle problemen opgelost. Stokken liggen op de grond. Zomaar overal. Dus ik kwam er achter dat als ik kijk eens riep en een stok pakte ze altijd kwam. Ze is nooit meer weggelopen en ook naar andere honden rennen was over. Kijk eens! Bukken naar de grond en ze stoof op me af. Ze zou die stok eens missen of zelfs eerder dan ik kunnen hebben. Daar moet je naar zoeken. Een mega motivatie. En die moet je hem gewoon aanleren door zelf enorm in je nopjes te zijn met de bal of het speeltje. Eva snapte meteen hoe ontzettend belangrijk die bal moest zijn en dat bleef haar hele leven zo. Was natuurlijk wel een Belg met veel buitdrift. Met een bijtrol in de mond kon ze niemand bijten en loslaten was niet haar favoriete bezigheid haha
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Marc schreef: 14 nov 2025, 16:35 De bal of het trekspel moet eigenlijk de kijk eens! zijn waarna de focus veranderd. En je kan de bal of het trending zo belangrijk maken als je zelf wil. Dat leer je allemaal thuis en in rust aan. Laat ik zo zeggen. Wuilus, Dapper en Eva konden alles aan met een kijk eens en dan de anticipatie op een spelletje. Wuilus kon zeer lastig hier komen als ze los was. Liep ook echt ver en soms helemaal weg. Gewoon tot de volgende dag. Tot ik erachter kwam dat ze alles deed om een stok te mogen apporteren. Ik had echt geen kaas gegeten van opvoeden maar die link leggen heeft alle problemen opgelost. Stokken liggen op de grond. Zomaar overal. Dus ik kwam er achter dat als ik kijk eens riep en een stok pakte ze altijd kwam. Ze is nooit meer weggelopen en ook naar andere honden rennen was over. Kijk eens! Bukken naar de grond en ze stoof op me af. Ze zou die stok eens missen of zelfs eerder dan ik kunnen hebben. Daar moet je naar zoeken. Een mega motivatie. En die moet je hem gewoon aanleren door zelf enorm in je nopjes te zijn met de bal of het speeltje. Eva snapte meteen hoe ontzettend belangrijk die bal moest zijn en dat bleef haar hele leven zo. Was natuurlijk wel een Belg met veel buitdrift. Met een bijtrol in de mond kon ze niemand bijten en loslaten was niet haar favoriete bezigheid haha
Dat zit wel goed,hij kent “ let op” en de bal is heilig voor hem alleen had ik die nooit ingezet tegen het uitvallen
Ik ben met brokjes strooien begonnen maar ik ga het nu met de bal proberen of een speeltje
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Smoushond schreef: 14 nov 2025, 19:47
Marc schreef: 14 nov 2025, 16:35 De bal of het trekspel moet eigenlijk de kijk eens! zijn waarna de focus veranderd. En je kan de bal of het trending zo belangrijk maken als je zelf wil. Dat leer je allemaal thuis en in rust aan. Laat ik zo zeggen. Wuilus, Dapper en Eva konden alles aan met een kijk eens en dan de anticipatie op een spelletje. Wuilus kon zeer lastig hier komen als ze los was. Liep ook echt ver en soms helemaal weg. Gewoon tot de volgende dag. Tot ik erachter kwam dat ze alles deed om een stok te mogen apporteren. Ik had echt geen kaas gegeten van opvoeden maar die link leggen heeft alle problemen opgelost. Stokken liggen op de grond. Zomaar overal. Dus ik kwam er achter dat als ik kijk eens riep en een stok pakte ze altijd kwam. Ze is nooit meer weggelopen en ook naar andere honden rennen was over. Kijk eens! Bukken naar de grond en ze stoof op me af. Ze zou die stok eens missen of zelfs eerder dan ik kunnen hebben. Daar moet je naar zoeken. Een mega motivatie. En die moet je hem gewoon aanleren door zelf enorm in je nopjes te zijn met de bal of het speeltje. Eva snapte meteen hoe ontzettend belangrijk die bal moest zijn en dat bleef haar hele leven zo. Was natuurlijk wel een Belg met veel buitdrift. Met een bijtrol in de mond kon ze niemand bijten en loslaten was niet haar favoriete bezigheid haha
Dat zit wel goed,hij kent “ let op” en de bal is heilig voor hem alleen had ik die nooit ingezet tegen het uitvallen
Ik ben met brokjes strooien begonnen maar ik ga het nu met de bal proberen of een speeltje
Ben heel erg benieuwd. Ook omdat het een fijn gevoel geeft bij hem omdat spelen veel verbindender is dan snoep op de grond gegooid krijgen. Ik hoop erg dat je er grip op krijgt want ik snap hoe lastig een flippende hond te bereiken is en het is ook geen plezierig wandelen als je dat in je achterhoofd hebt.
Afbeelding
Kelperuaantjes
Posts in topic: 3

Bericht door Kelperuaantjes »

Helder verhaal @Budkes, goed en duidelijk uitgelegd.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 14 nov 2025, 16:35 De bal of het trekspel moet eigenlijk de kijk eens! zijn waarna de focus veranderd. En je kan de bal of het trending zo belangrijk maken als je zelf wil. Dat leer je allemaal thuis en in rust aan. Laat ik zo zeggen. Wuilus, Dapper en Eva konden alles aan met een kijk eens en dan de anticipatie op een spelletje. Wuilus kon zeer lastig hier komen als ze los was. Liep ook echt ver en soms helemaal weg. Gewoon tot de volgende dag. Tot ik erachter kwam dat ze alles deed om een stok te mogen apporteren.
Scarlett begint zowaar interesse in de buitenwereld te tonen dus wil weleens ergens naartoe hollen. Ze komt meteen weer terug maar dat is vanuit haar eigen motivatie (oh wat ben ik ver van het baasje weg).
Maar omdat ze nooit zoveel ruimte en vrijheid heeft gehad kent ze helemaal geen taal rondom terug komen.

Gewoon "Scarlett kom" kent ze natuurlijk wel en daar luistert ze ook goed naar (nog wel wat formeler afmaken. Kinnetje in de hand leggen) maar hoe ik dat bij haar moet belonen?
Echt alleen snoep telt. Buiten positieve aandacht. Spelletjes vindt ze moeilijk. Die gaat van haar leven geen trekspelletje doen. Samen joelen en rondjes draaien vindt ze leuk (klinkt wel een beetje debiel maar goed.)

Drukke aandacht is een beetje onhandig want dan zijn ze er meteen alle drie en dan is zij de kleinste dus geen succeservaring.
Zitten en snoep uitdelen kan natuurlijk maar voor nu nog een beetje veel stappen. Ik begin maar met een los gegooid stukje long.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 15 nov 2025, 10:46
Marc schreef: 14 nov 2025, 16:35 De bal of het trekspel moet eigenlijk de kijk eens! zijn waarna de focus veranderd. En je kan de bal of het trending zo belangrijk maken als je zelf wil. Dat leer je allemaal thuis en in rust aan. Laat ik zo zeggen. Wuilus, Dapper en Eva konden alles aan met een kijk eens en dan de anticipatie op een spelletje. Wuilus kon zeer lastig hier komen als ze los was. Liep ook echt ver en soms helemaal weg. Gewoon tot de volgende dag. Tot ik erachter kwam dat ze alles deed om een stok te mogen apporteren.
Scarlett begint zowaar interesse in de buitenwereld te tonen dus wil weleens ergens naartoe hollen. Ze komt meteen weer terug maar dat is vanuit haar eigen motivatie (oh wat ben ik ver van het baasje weg).
Maar omdat ze nooit zoveel ruimte en vrijheid heeft gehad kent ze helemaal geen taal rondom terug komen.

Gewoon "Scarlett kom" kent ze natuurlijk wel en daar luistert ze ook goed naar (nog wel wat formeler afmaken. Kinnetje in de hand leggen) maar hoe ik dat bij haar moet belonen?
Echt alleen snoep telt. Buiten positieve aandacht. Spelletjes vindt ze moeilijk. Die gaat van haar leven geen trekspelletje doen. Samen joelen en rondjes draaien vindt ze leuk (klinkt wel een beetje debiel maar goed.)

Drukke aandacht is een beetje onhandig want dan zijn ze er meteen alle drie en dan is zij de kleinste dus geen succeservaring.
Zitten en snoep uitdelen kan natuurlijk maar voor nu nog een beetje veel stappen. Ik begin maar met een los gegooid stukje long.
Voor Bas was 1 op 1 aandacht ruim voldoende motivatie. Wat ben jij een knappe hond! En als ik er dan naast een knuffel nog een koekje in schoof was het een levenslang betrouwbaar commando bij haar. Kom! En meteen kwam ze. Ze is van zichzelf enorm gehoorzaam. Natuurlijk ging ze wel eens jagen en was ze heel soms stout. Maar boeide me niet. Als het moest en vrijwel altijd luisterde ze als een getrainde politiehond en ik hoefde er maar een lief woordje of een aai voor over te hebben.

Guus is veel eigenwijzer. Maar die is inmiddels en eigenlijk ook altijd wel best bereid te doen wat moet. Noodzakelijke commandos als aan de kant voor auto s en naast bij passeren kan hij perfect. En hier komen duurt even. Met koekjes gaat het wel snel maar ik vind dat hij daar vervelend van kan worden. Dwingend en blafferig.

Net als Wuilus weet je nog? Ik zei tegen jou toen je haar snoep gaf "nu heb je alles verpest" omdat ze dan de rest van de wandeling helemaal niks meer zelf wilde doen. Alleen meer koekjes verdienen. Bezeten.....
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 53

Bericht door blondie »

Gebruik maken van voerbeloning is toch niet erg. Chara is ook niet te motiveren met een bal, die doet alles alleen maar voor vreet.
Budkes schreef het hierboven ook al, je kunt trainen en belonen als je weet waar de motivatie van je hond zit.

Bij Chara is dat voer, en gelukkig tegenwoordig ook dat ze gaat groeien als we zeggen hoe knap ze is :engel:
Bluf deed alles voor een bal, Aak was weer meer te motiveren met spel interactie met baas.

Met Chara en Glory moest ik wennen aan het feit dat zij dus geneigd waren op bijna alle honden af te gaan los, gezien ik daar toch wel wat controle over wilde hebben en krijgen was oefening 1 toch wel leren te komen als ik riep, belonen met voer. Als ze uit eigen initiatief contact maakten en maken, beloonde en beloon ik dat ook.
Daarna als ik dus in situaties met honden zag aankomen dat ze wilden gaan, ook dus eigenlijk direct als ze los liepen op tijd geroepen en beloond.
Dit was met name als we Aki ook bij ons hadden. En vooral toen we de dames dus nog niet zo lang hadden.

Op strand als ik met mijn vriendin loop en er van alles en nog wat los loopt heb ik dat niet zo sterk meer, behalve bij honden die aan de lijn zitten en waarvan ik de blikken van de baas al zie en ze zie denken : laat ze niet op ons afkomen.. dan wil ik dus wel dat ze luisteren en dat doen ze negen van de tien keer dan ook.. ik heb dus eigenlijk altijd wel wat voer beloning op zak. (gedroogde longstukjes)
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 15 nov 2025, 13:48
Net als Wuilus weet je nog? Ik zei tegen jou toen je haar snoep gaf "nu heb je alles verpest" omdat ze dan de rest van de wandeling helemaal niks meer zelf wilde doen. Alleen meer koekjes verdienen. Bezeten.....
Op de spoorbrug van de St Annastraat. Het was een zomermiddag en jij had dat rare oranje shirt aan. Met die veter. 2004.
Als de dag van gisteren en ik moet nog steeds keihard lachen.
"Nu heb je alles verpest..." :LOL:
Jesis.

Maar ze bleef wel eeuwig doorzeuren ja.
Kelperuaantjes

Bericht door Kelperuaantjes »

EchoMira schreef: 15 nov 2025, 13:56
Marc schreef: 15 nov 2025, 13:48
Op de spoorbrug van de St Annastraat. Het was een zomermiddag en jij had dat rare oranje shirt aan. Met die veter. 2004.
Als de dag van gisteren en ik moet nog steeds keihard lachen.
"Nu heb je alles verpest..." :LOL:
Jesis.

Maar ze bleef wel eeuwig doorzeuren ja.
:LOL:
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Op zich werkte voer als beloning best goed bij Bertus maar niet als hij net een bak brokken op heeft
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 10

Bericht door Tineke »

Smoushond schreef: 15 nov 2025, 23:48 Op zich werkte voer als beloning best goed bij Bertus maar niet als hij net een bak brokken op heeft
Het soort voer beloning kan ook echt veel verschil maken
Naar mijn ervaring zijn gedroogde snackjes het meest populair.
Sterk ruikend zoals een stukje gedroogde long is bijna altijd een hit.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Nanna
Posts in topic: 38

Bericht door Nanna »

Van de week nog. Meneer in het bos met een rondom gecoupeerde Dober van zes maanden. Had ie uit Servië maar dit geheel terzijde.
Prachtige elegante hond dus ik zei dat ook. Ja, maar hij was wel angstig voor onbekende mensen dus of ik hem wilde aaien. Ik keek onmiddellijk streng. NOOIT aaien als ie dat niet wil. Ik heb een beter idee.
Nou had die hond mn snoepjestas allang geroken dus hij keek al. Ik grabbelen en een lekker stukje tevoorschijn gehaald. ZIT. En zijdelings gegeven. Binnen twee minuten waren we maten voor het leven😂😂
Nou, hij zou ook met die snoepjes gaan werken.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 16 nov 2025, 09:29Ik keek onmiddellijk streng.
:LOL: :LOL:
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Tineke schreef: 16 nov 2025, 05:29
Smoushond schreef: 15 nov 2025, 23:48 Op zich werkte voer als beloning best goed bij Bertus maar niet als hij net een bak brokken op heeft
Kaas werkte hier altijd goed.
Iig geval met losloop stukken gingen er klein gesneden blokjes ( heel klein ) mee, gegarandeerd dat dr oren stukken beter werkte als ik haar riep. Voor afleiding zou dat ook prima kunnen werken, aandacht bij jou houden
Afbeelding

2011-2025
Tineke

Bericht door Tineke »

Nanna schreef: 16 nov 2025, 09:29 Van de week nog. Meneer in het bos met een rondom gecoupeerde Dober van zes maanden. Had ie uit Servië maar dit geheel terzijde.
Prachtige elegante hond dus ik zei dat ook. Ja, maar hij was wel angstig voor onbekende mensen dus of ik hem wilde aaien. Ik keek onmiddellijk streng. NOOIT aaien als ie dat niet wil. Ik heb een beter idee.
Nou had die hond mn snoepjestas allang geroken dus hij keek al. Ik grabbelen en een lekker stukje tevoorschijn gehaald. ZIT. En zijdelings gegeven. Binnen twee minuten waren we maten voor het leven😂😂
Met mijn eigen hond zou ik dat wel doen maar niet met de hond van een ander.
Met Orson deden we dat nog wel met snoepjes maar toch werkte dat niet echt.
Het nooit laten aanraken door volkomen vreemde ,ook geen snoepjes laten geven, werkte eigenlijk veel beter.
Het schepte nooit de verwachting dat ze ook maar iets hadden te verwachten van een vreemde. Het resultaat was dat ze alles en iedereen zonder er aandacht aan te schenken passeerde.
Imo een veel betere optie voor honden die , om wat voor reden dan ook , liever geen aandacht willen van vreemde.
Afbeelding

Tineke

Bericht door Tineke »

Mo-yi schreef: 16 nov 2025, 09:54
Iig geval met losloop stukken gingen er klein gesneden blokjes ( heel klein ) mee, gegarandeerd dat dr oren stukken beter werkte als ik haar riep. Voor afleiding zou dat ook prima kunnen werken, aandacht bij jou houden
Ja kaas is ook vaak een succes ,stinkt ook snel en dat is altijd een hit :F:
Afbeelding

Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Tineke schreef: 16 nov 2025, 10:00
Mo-yi schreef: 16 nov 2025, 09:54

Ja kaas is ook vaak een succes ,stinkt ook snel en dat is altijd een hit :F:
Als de oren niet werken, werkt de neus driedubbel zo hard :mrgreen:
Afbeelding

2011-2025
Diana
Posts in topic: 5
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Tineke schreef: 16 nov 2025, 09:59
Nanna schreef: 16 nov 2025, 09:29 Van de week nog. Meneer in het bos met een rondom gecoupeerde Dober van zes maanden. Had ie uit Servië maar dit geheel terzijde.
Met mijn eigen hond zou ik dat wel doen maar niet met de hond van een ander.
Met Orson deden we dat nog wel met snoepjes maar toch werkte dat niet echt.
Het nooit laten aanraken door volkomen vreemde ,ook geen snoepjes laten geven, werkte eigenlijk veel beter.
Het schepte nooit de verwachting dat ze ook maar iets hadden te verwachten van een vreemde. Het resultaat was dat ze alles en iedereen zonder er aandacht aan te schenken passeerde.
Imo een veel betere optie voor honden die , om wat voor reden dan ook , liever geen aandacht willen van vreemde.
Dat werkte bij mijn honden ook het beste. Ik deed het met Amoz in het begin net zo en juist omdat hij wist dat hij niets met vreemden hoefde, er niets te verwachten of vrezen viel, ook van mensen die op bezoek kwamen, was hij daar al best snel zo ontspannen mee dat hij na een tijdje zelf soms ook toenadering ging zoeken.
Bij Arlo is het ijs overigens wel vaak te breken met voer, dat is dan ook een enorme veelvraat en hij heeft geen angst die in agressie om kan slaan. Het is bij Arlo meer een mix van positieve opwinding en op zijn hoede zijn, en voor een voertje gaat hij rustig zitten, waardoor hij ook veel sneller kalmeert.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Hangt echt van de hond af. Een hond die een sociaal en vriendelijk karakter heeft maar de socialisatie is erbij ingeschoten, prima, haal hem met snoep uit zijn schulp en leer hem dat hij zichzelf kan en mag zijn. Open, vriendelijk en sociaal. Maar als je hond prima gesocialiseerd is maar een terughoudend karakter heeft of nog erger eenkennig en zelfs beschermend kan zijn is negeren het beste. Negeren maakt dat de hond zijn eigen grenzen niet per ongeluk opzoekt. Geforceerd. Dus dan in de problemen komt omdat er te vrij met hem omgegaan wordt. Hij is immers zelf gekomen....

Dus wat goed is is niet te zeggen. Doberman lijkt me een eenkennig ras omdat het een waak en verdedigings hond is. Dan is het wel handig als die van nature geen allemans vriendjes zijn. Plus een Dober neigt naar agressie. Dus bij een Dober zou ik zelf kalm gaan praten met iedereen om hem een hoge drempel te geven. Maar aanraken en grenzen opzoeken zou ik inderdaad bij dat ras ook niet doen. Hoewel dit goed uitpakte en hem zeker geen kwaad gedaan heeft als hij eenkennig is en in de angst fase zit.

Ik vond het ook altijd fijn als Eva iemand kon vertrouwen. Maar haar gedwongen socialiseren was hartstikke gevaarlijk geworden. Want ze liep rustig op mensen af. Maar als je boven op haar kop aaide greep ze even rustig je hand en drukte er putten in of erger. Dus weghouden bij mensen en leren dat ze er niks mee hoefde was beter 😇
Afbeelding
Plaats reactie