Nieuwe welzijnsregels in Duitsland

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Kipo
Posts in topic: 1

Re: Nieuwe welzijnsregels in Duitsland

Bericht door Kipo »

Omega schreef:Ja, nu wil ik ook cavia's in de tuin. :vaag:
Ik ook!
Kruimel
Honden: 2
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Kipo schreef: 20 feb 2022, 11:31
Ik ook!
Ze schijnen ook goed te nassen te zijn.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Zamunda
Posts in topic: 5
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Ik ook!
Raaf wil ze ook zegt ie :cheer: .
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Zamunda schreef: 20 feb 2022, 12:14
Ik ook!
Haha, ja zouden mijn honden ook wel willen. Alleen moet ik die cavia’s dan mee naar het bos nemen om ze te laten grazen. Zie me al lopen met tig cavia’s achter me aan naar het bos. En ze s’avonds weer ophalen, als er dan nog een over is met al die honden in het bos. Haha.
Afbeelding

Tanja en Anne
Omega
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Bericht door Omega »

Ik ook!
Er waren hier twee redenen waarom ik geen cavia's (meer) heb.
Nu even geen hond, een pup laten opgroeien met cavia's moet toch lukken zonder dat ze ze opvreet. :lol1:
Ik heb nog een week of 5-6 om het te regelen. Alleen meneer Omega nog 'even' overtuigen.
Afbeelding
Zamunda

Bericht door Zamunda »

Voor de honden zelf is is het mooist/veiligst als ze een vacht hebben die functioneel is en waarvoor ze niet afhankelijk zijn van de zorg van een mens, want dan kan die mens het tenminste ook niet verwaarlozen. Toch ben ik er meer voorstander van om te handelen op verwaarlozing ipv maar te voorkomen dat er (op dat vlak) verwaarloosd kan worden.

Smoushond schreef: 20 feb 2022, 10:18 Over haar gesproken. Ze willen het plukken van honden ook gaan verbieden
Ik weet niet of het plukken bij elke plukvacht vrijwel pijnloos kan maar hoop het wel. Wat ikzelf discutabeler vind is het scheren van snuiten waarbij je dus ook de tastharen kortwiekt. Ik ben in elk geval blij dat dat bij paarden inmiddels niet meer mag (althans, op wedstrijden, weet niet of het ook wettelijk vastgelegd is).

Omega schreef: 20 feb 2022, 12:35
Kipo schreef: 20 feb 2022, 11:31 Ik ook!
Er waren hier twee redenen waarom ik geen cavia's (meer) heb.
Nu even geen hond, een pup laten opgroeien met cavia's moet toch lukken zonder dat ze ze opvreet. :lol1:
Ik heb nog een week of 5-6 om het te regelen. Alleen meneer Omega nog 'even' overtuigen.
Ja doe!
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Nanna

Bericht door Nanna »

Daar sta je dan met je zelfvoorzienende vacht. In het bos gemikt door je baas die je niet meer hoefde.
Je gaat als hond net zo dood als die Poedel hoor.

Afbeelding
Zamunda

Bericht door Zamunda »

Daarom zei ik ook: op dat vlak. Er blijft altijd nog van alles over om te verwaarlozen maar dumpen of laten verhongeren gebeurt toch een heel stuk minder vaak dan simpelweg niet kammen. Maar wat ik al zei: beter handelen/handhaven op verwaarlozing dan alles maar proberen te voorkomen door 'alles' af te schaffen. Want dan kun je het hele houden van honden (dieren) afschaffen en dan lijden er inderdaad minder honden maar dan ben ik toch wel zo egoïstisch dat me dat veel te ver gaat.
Afbeelding
_Tiny_
Posts in topic: 19
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Sinds wanneer moet een hond bestand zijn tegen verwaarlozing? De norm is dat je een hond goed verzorgd.
Dus een windhond doe je een jasje aan, een langhaar kam je en je neemt geen husky wanneer je in de tropen woont.
Afbeelding
Zamunda

Bericht door Zamunda »

_Tiny_ schreef: 20 feb 2022, 14:15 Sinds wanneer moet een hond bestand zijn tegen verwaarlozing? De norm is dat je een hond goed verzorgd.
Dus een windhond doe je een jasje aan, een langhaar kam je en je neemt geen husky wanneer je in de tropen woont.
Daarom. Maar ik denk dat het daar soms wel misgaat bij van die PETA-achtige toestanden.
Afbeelding
Dirkje
Posts in topic: 4
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

EchoMira schreef: 20 feb 2022, 06:40 cavia's kunnen gewoon los.

Wat een heerlijk leven voor ze. Ook voor de andere dieren trouwens.
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 13
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Ohhh, heerlijk, die cavia's! Mafje vindt dat ik dat ook moet proberen :F: :engel: .
Diana
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Mijn cavia's vroeger liepen ook los in de tuin (wel alleen als we zelf ook buiten waren). Niet zo'n enorme kudde hoor, vier cavia's samen met een groot wit konijn. Ze zaten vooral in de moestuin, waar ze lekker van de sla en peterselie knabbelden. Ik snap nog steeds niet dat ze nooit wegliepen, want de tuin was helemaal niet goed afgezet of zo. Maar dat deden ze dus niet en verder stond ik er als kind niet zo bij stil :mrgreen:
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Diana schreef: 20 feb 2022, 17:40 Mijn cavia's vroeger liepen ook los in de tuin (wel alleen als we zelf ook buiten waren). Niet zo'n enorme kudde hoor, vier cavia's samen met een groot wit konijn. Ze zaten vooral in de moestuin, waar ze lekker van de sla en peterselie knabbelden. Ik snap nog steeds niet dat ze nooit wegliepen, want de tuin was helemaal niet goed afgezet of zo. Maar dat deden ze dus niet en verder stond ik er als kind niet zo bij stil :mrgreen:
Bij een vriendinnetje dat ik had als kind was dat ook zo, en ik snap nog steeds niet (en ook steeds maar minder nu ik er zelf weer heb) hoe dat ging.

Mijn caven zijn absoluut niet handtam, hoewel ze (toch zeker 4 van de 6) héél vaak in de hand zijn geweest, maar ze blijven schichtig. Ik denk dat, als ze weg zouden kunnen, ze meteen in de akkers van de buren zouden zitten, never to be seen again.
_Tiny_
Posts in topic: 19
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Nee, weglopen hoeft niet hoor. De cavia's van mijn kinderen waren ook niet handtam maar liepen overdag wel op het erf. S avonds gingen we ze dan in hun kooi lokken met cavia korrels en dan snel het deurtje dicht. Maar ze bleven keurig op het erf. Die beestjes weten heus wel waar ze wonen. Net kippen.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Onze cavia's vroeger liepen trouwens ook los. Maar ze zijn wel doodgevroren toen het plankje naar het nachthok eraf was gevallen en het net die nacht super koud werd. Dus erg leuk maar niet heel diervriendelijk en veilig. Denk dat ze in die vrije jaren wel gelukkig waren.
Diana
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Inge O schreef: 20 feb 2022, 18:25
Diana schreef: 20 feb 2022, 17:40 Mijn cavia's vroeger liepen ook los in de tuin (wel alleen als we zelf ook buiten waren). Niet zo'n enorme kudde hoor, vier cavia's samen met een groot wit konijn. Ze zaten vooral in de moestuin, waar ze lekker van de sla en peterselie knabbelden. Ik snap nog steeds niet dat ze nooit wegliepen, want de tuin was helemaal niet goed afgezet of zo. Maar dat deden ze dus niet en verder stond ik er als kind niet zo bij stil :mrgreen:
Bij een vriendinnetje dat ik had als kind was dat ook zo, en ik snap nog steeds niet (en ook steeds maar minder nu ik er zelf weer heb) hoe dat ging.

Mijn caven zijn absoluut niet handtam, hoewel ze (toch zeker 4 van de 6) héél vaak in de hand zijn geweest, maar ze blijven schichtig. Ik denk dat, als ze weg zouden kunnen, ze meteen in de akkers van de buren zouden zitten, never to be seen again.
Ja, die van mij waren wel heel tam, die kon je ook makkelijk oppakken als ze in de tuin zaten en terug in hun hok zetten. Maar ze bleven uit zichzelf dus gewoon goed in de tuin. Ik kan me herinneren dat we aan één kant met de buren een heg van coniferen hadden, maar onderaan bij de stammen was dat natuurlijk helemaal niet zo dicht, daar konden dia cavia's makkelijk doorheen lopen. Alleen deden ze het nooit.
Afbeelding
Yvette
Posts in topic: 9
Welke: Toy Poedel + Kelpie kruising
Contacteer:

Bericht door Yvette »

Heerlijk zo'n cavialeven :I: ik heb ze in de zomer ook los in de hele tuin, hoop dat het straks met Barrie ook weer gaat lukken maar heb nog een klein beetje een hard hoofd erin, hij heeft binnen wel wat interesse voor ze. We gaan het zien, ik gun het ze zo dat ze lekker kunnen rondbanjeren door het gras.
Zamunda schreef: 20 feb 2022, 14:03
Smoushond schreef: 20 feb 2022, 10:18 Over haar gesproken. Ze willen het plukken van honden ook gaan verbieden
Ik weet niet of het plukken bij elke plukvacht vrijwel pijnloos kan maar hoop het wel. Wat ikzelf discutabeler vind is het scheren van snuiten waarbij je dus ook de tastharen kortwiekt. Ik ben in elk geval blij dat dat bij paarden inmiddels niet meer mag (althans, op wedstrijden, weet niet of het ook wettelijk vastgelegd is).
Dat is natuurlijk wel wat er gezegd wordt maar ik heb daar een eigen visie op. Als ik zie wat sommige collega's soms plukken aan zachte vachten en hoe hardnekkig sommige klanten volhouden dat hun fluffy hondje toch echt geplukt moet worden omdat dat zo hoort dan weet ik wel beter. Net als bejaarde honden plukken, bij het gros van de honden moet je daar gewoon mee stoppen op een dag omdat ze het niet goed meer aankunnen. Ik doe het in elk geval niet meer. Als ik het zielig vind worden om wat voor reden dan ook dan is het de keuze om te knippen/scheren of een deurtje verder.
Groetjes Yvette
Afbeelding
Freek (2020), Barrie (2021)
Inge O

Bericht door Inge O »

Diana schreef: 20 feb 2022, 21:20 Ja, die van mij waren wel heel tam, die kon je ook makkelijk oppakken als ze in de tuin zaten en terug in hun hok zetten.
Ja, zo'n tammerds heb ik vroeger ook nog gehad, moet wel iets genetisch zijn want die waren gewoon zo, hoefde ik niks voor te doen. Die die ik nu heb hebben eigenlijk - ook toen ze jong waren - véél meer contact met mij gehad en toch zijn ze absoluut niet handtam.
GoldenGizmo
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Golden retriever

Bericht door GoldenGizmo »

Omega schreef: 20 feb 2022, 10:41 Ja, nu wil ik ook cavia's in de tuin. :vaag:
Dat wil ik al sinds ik in een dierentuin een grote groep cavia's met binnen- en buitenverblijf heb gezien. :I:
Marc

Bericht door Marc »

Yvette schreef: 20 feb 2022, 22:54 Heerlijk zo'n cavialeven :I: ik heb ze in de zomer ook los in de hele tuin, hoop dat het straks met Barrie ook weer gaat lukken maar heb nog een klein beetje een hard hoofd erin, hij heeft binnen wel wat interesse voor ze. We gaan het zien, ik gun het ze zo dat ze lekker kunnen rondbanjeren door het gras.
Zamunda schreef: 20 feb 2022, 14:03
Dat is natuurlijk wel wat er gezegd wordt maar ik heb daar een eigen visie op. Als ik zie wat sommige collega's soms plukken aan zachte vachten en hoe hardnekkig sommige klanten volhouden dat hun fluffy hondje toch echt geplukt moet worden omdat dat zo hoort dan weet ik wel beter. Net als bejaarde honden plukken, bij het gros van de honden moet je daar gewoon mee stoppen op een dag omdat ze het niet goed meer aankunnen. Ik doe het in elk geval niet meer. Als ik het zielig vind worden om wat voor reden dan ook dan is het de keuze om te knippen/scheren of een deurtje verder.
Wij zijn ook al lang van plukken afgestapt. Bas is plukbaar maar ze heeft dan gewoon pijn. En ze kan ook helemaal niet zo lang staan. Dus wij scheren haar gewoon en dat gaat prima. Ze is bij scheren heel kalm en bij plukken piept, kermt en spartelt ze alle kanten op. Dat is iets wat ik echt niet kan en wil negeren. Natuurlijk is dat plukken mooier. Maar Bas is mooi genoeg. Van karakter. En daar gaan we zeker niet mee sollen.

Dus ik ben voor mijn eigen hond zeker geen voorstander van plukken. Eva de leakense herder kon trouwens wel prima geplukt worden. Die kreeg overal een draadje met twee krullen en dat draadje trok je er in een poep en een scheet uit waarbij ze rustig bleef slapen met een half oog open. Dat was echt prima te doen en dat deden we dus ook zelf.

Ik denk ook dat heel veel zgn plukhonden enorm lijden bij hun vacht onderhoud.
EchoMira
Posts in topic: 21
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Dat is ook het punt van een plukvacht. Dat het makkelijk gaat (mits rijp).
Maar heel veel ruwharige honden hebben helemaal geen echte plukvacht om het er dan professioneel kijkend toch af te gaan staan trekken...nou ja...niet mijn ding.
Of het dan ook verboden moet worden...
Anne

Bericht door Anne »

De vacht van Timon is nooit tegelijkertijd plukrijp, dus ook toen hij geplukt werd waar mogelijk bleef het een combinatie eerst plukrijp haar verwijderen en daarna mooi maken met een scheeraparaat. De laatste jaren plukken we helemaal niet meer, hij wordt om de 3 maanden getrimd, dat worden ook zijn oren en nagels gedaan, gaat prima, maar omdat bij hem plukken alleen niet kan weet ik niet of helemaal verbieden een goede zet is. Bij sommige honden denk ik dat plukken fijner is , voor de hond, en bij anderen echt gemartel.Je zou het per hond moeten bekijken maar dat is met het maken van wetten natuurlijk niet mogelijk. Als er veel hondenleed mee wordt bespaard is het wel een goede wet.
Afbeelding
Anne

Bericht door Anne »

EchoMira zegt het beter.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Marc schreef: 22 feb 2022, 10:30 Ik denk ook dat heel veel zgn plukhonden enorm lijden bij hun vacht onderhoud.
Dat denk ik ook.
Plaats reactie