Vuurwerk verbod

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Moet vuurwerk afsteken verboden worden

Ja. Volledig mee eens
27
29%
Ja. Dieren raken in paniek
13
14%
Ja. Vanwege de vervuiling.
8
9%
Ja. Verbod op particulier afsteken maar wel een vuurwerkshow van professionals op een bepaalde plaats.
26
28%
Ja. Verbod op vuurwerk en vervangen door een lichtshow.
7
8%
Nee maar strikte handhaving op vuurwerk afsteken tussen 12 en 1 u 's nachts met de jaarwisseling.
9
10%
Nee. Maar Alleen afsteken buiten woonwijken/stad.
0
Geen stemmen
Nee. Die ene dag moet kunnen
2
2%
Anders.n.l.
1
1%

Totaal aantal stemmen: 93

EchoMira
Posts in topic: 20
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Vuurwerk verbod

Bericht door EchoMira »

Ik heb de serie met heel veel plezier gelezen. Echt heel erg leuk maar ik vond drie pagina's over de zoveelste keer dat ze glimmend uit de rivier komt lopen en er geneukt moet worden ook een beetje plat, hoor.
Niet dat ik last heb van seksscenes maar het was wel echt een beetje onnodig bedacht. Maar goed, dan kijk je even waar het afgelopen is en ga je daar verder met lezen.

Het hoeft niet weg maar ik snap wel wat ze bedoelen.
Aan de andere kant is dat hele precieze ook wel een beetje wat de schrijfstijl van Auel zo leuk maakt. Er gaat net zoveel detail in hoe ze met haar paard om gaat of hoe de stammen bij elkaar komen dus waarom zou je de seks dan ineens vaag houden?
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Sandra&co schreef: 19 dec 2023, 13:27fag :uitlachen:
Dafuq?
Tegen wie heb jij het? Politie!

Ik had je vader kunnen zijn want je moeder lijkt precies op het soort kerel waar ik op fiets, ok?
Hou je gemak met je geflikker. Ik heb niet met je op school gezeten.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

:LOL: :LOL:

Je mag zo vaak uit je sloffen schieten als je zelf wil. Het was natuurlijk een geintje terug. :J:
CatnDog
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Van mij mag het verboden worden met in de plaats een vuurwerkshow/lichtshow. Van mij mag het ook alleen een uur of twee rond oud & nieuw en dan licht of siervuurwerk, maar dat gebeurt niet. In de praktijk wordt op veel plaatsen maandenlang geknald en rond oud&nieuw is het helemaal oorlog. Alles valt of staat bij de handhaving ervan en daar komt toch niets van terecht. Edit: en opvoeding door ouders.
Ik stoor me overigens helemaal niet zo aan jongens die vuurwerk afsteken en hard wegrennen als ze iemand zien aankomen. Liever dat, dan dat ze vuurwerk expres richting iemand gooien in een tunneltje, expres naar honden gooien of van die vuurwerkbommen gaan afsteken en hulpverleners belagen.
Laatst gewijzigd door CatnDog op 22 dec 2023, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Loraine
Posts in topic: 6
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Hier waren ze vh weekend met van dat knetterspul bezig, vnl geknetter en weinig geknal zegmaar.
Ze gingen helaas wel door toen we met de honden langsliepen maar we hebben er een zodra we voorbij gelopen waren een mini feestje van gemaakt omdat Dívka alleen even keek maar doorliep en verder niet reageerde. :cheer:
Waren het van die zware klappen geweest dan was het wel schrikken geweest natuurlijk maar we waren gewoon even heel trots op haar. :mrgreen:

Meestal als ze hier om de hoek bezig zijn en je komt eraan lopen met je hond stoppen ze trouwens keurig en als je aangeeft dat je er een bangerikje bij hebt wachten ze wat langer met verder knallen. :ok:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Susam
Posts in topic: 9
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

er.mag.niet.geknald.worden. punt.
het is mij te gortig dat we nu al dankbaar moeten zijn dat er jongeren zijn die wachten totdat we langslopen met onze dieren ondanks dat zij iets doen dat gewoon niet kan en mag.
Ik heb ook ervaren dat als je rustig uitlegt (paars op de anger management schaal) er meer kan dan schelden, maar de eerstvolgende die met vuurwerk naar ons gooit, heeft op zijn minst een gebroken kaak.
Ouders vinden het ook allemaal prima en daar gaat het al mis. Als je thuis respect voor mens en dier krijgt bijgebracht, wordt het toch anders, zelfs onder groepsdruk. Hier in de buurt steken ouders leuk samen met kinderen al bommetjes af.
Loraine
Posts in topic: 6
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Klopt, er mag niet geknald worden maar ze doen het toch.
Kan ik telkens de politie gaan bellen die of niet komt of dusdanig laat dat ze allemaal allang weer pleite zijn, wat mij problemen gaat opleveren als ze erachter komen dat ik de beller ben.
Of besluiten me er niet druk om te maken en het om te zetten in een trainingsmoment.
En dan is het fijn als ze even stoppen met knallen zodat je met je honden kunt passeren.
Op oudjaarsdag zelf weet ik dat dat niet helpt, dat Dívka naar alle waarschijnlijkheid in huis poept omdat er telkens wanneer ze voldoende ontspant er weer een klap is waardoor ze haar keutel bijna letterlijk weer intrekt. :ugh:
Op oudjaarsdag gaan we dan ook standaard om ±7u de lange wandeling doen en mikken erop dat we om ±8u bij de oliebollenkraam eindigen waar er uiteraard ook naturel oliebollen voor de honden gekocht worden.
Daarna nog een paar uurtjes naar bed en dan de hele dag door korte uitlaatrondes om rond 2:30u de laatste ronde te doen.
Vind ik dan alsnog poep in huis dan is het jammer, maar ik weet dat ze het dan écht niet meer kon ophouden en buiten gewoon niet lukte.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 2

Bericht door Tineke »

Susam schreef: 22 dec 2023, 06:20 er.mag.niet.geknald.worden. punt.
het is mij te gortig dat we nu al dankbaar moeten zijn dat er jongeren zijn die wachten totdat we langslopen met onze dieren ondanks dat zij iets doen dat gewoon niet kan en mag.
Ik heb ook ervaren dat als je rustig uitlegt (paars op de anger management schaal) er meer kan dan schelden, maar de eerstvolgende die met vuurwerk naar ons gooit, heeft op zijn minst een gebroken kaak.
Ouders vinden het ook allemaal prima en daar gaat het al mis. Als je thuis respect voor mens en dier krijgt bijgebracht, wordt het toch anders, zelfs onder groepsdruk. Hier in de buurt steken ouders leuk samen met kinderen al bommetjes af.
Mijn idee , je hebt maar gewoon op te zouten met je stompzinnige geknal gericht naar dieren.
En ja dat wil ik best uitleggen en nog vriendelijk ook , maar zodra er aanstalten wordt gemaakt om te gaan gooien naar dieren is het gedaan met het geduld.

Vuurwerk heeft op sommige jongeren nou eenmaal een magische aantrekkingskracht, mijn zoon vond het vroeger geweldig ( nu interesseert het hem nog minder dan niets ) ook mijn lief als kind en ook mijn kleinzoons.

Kleinzoon heeft enkele jaren geleden ook een keer ruimschoots voor oudjaar vuurwerk afgestoken samen met een vriendje die dat al had en is toen betrapt door een buurvrouw die dat bij mijn dochter gemeld heeft.
Daar heeft hij toen gewoon behoorlijk op aangesproken en op oudjaar mocht hij niets meer afsteken.
Janken natuurlijk op oudjaar want toen was vuurwerk nog zo geweldig in zijn visie.

Ook ik heb hem toen laten weten buiten boos en teleurgesteld in hem te zijn omdat hij best wel weet dat er dieren zijn die er angstig van worden en last van hebben.
Daar mag een kind best op gewezen worden.

Ben wel blij dat nu ze ouder worden de interesse al danig afneemt en ze het nu zonde van het geld gaan vinden.
Iets wat ik altijd al heb gevonden.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Mo-yi
Posts in topic: 7
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Nou wat een geld gaat er de lucht in he :80:
moeten ze zelf weten natuurlijk
maar sund hoor
Afbeelding
Frootje
Posts in topic: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Nou inderdaad. Ik heb niet het lef dat jij wel hebt want een gebroken kaak kan ik iemand niet bezorgen, maar ik kan er zo boos van worden. Er is hier in de wijk helaas regelmatig gedonder en overlast door jongeren die hier niet eens zelf wonen. :oeps: Dan steken ze complete bommen af vlak voor ons huis en even wachten tot je weer binnen bent met de hond doen ze ook niet. Mijn standaard dreigement is tegenwoordig dat ik ze aan hun haren voor de rechter sleep om de opleiding van mijn hond te vergoeden als zij haar werk niet meer kan doen door vuurwerktrauma. Dat gaat om behoorlijk wat geld dus meestal mompelen ze dan wat of geven ze een grote bek en gaan ze alsnog weg. Als ik er alleen wat van zeg zonder zo’n dreigement erachteraan krijg ik alleen een grote bek of lachen ze me uit. Ik vind het bizar dat het gewoon niet bij hen zelf opkomt. Je kunt toch zelf ook nadenken, of verliezen ze met iedere knal een hersencel of zo?!

Ik ben ook niet te min om gewoon de politie te bellen. Zelf komen ze meestal niet, maar onze wijk staat dus al op de prioriteitenlijst van de gemeente en handhaving vanwege gezeik met overlast, dus die komen wel.
Mo-yi
Posts in topic: 7
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Sandra&co schreef: 22 dec 2023, 10:38 Hier in Eindhoven is alvast een vuurwerkverbod. Afkloppen, maar ik heb nog niks gehoord. Nog geen rotje. Normaal gaat het hier nu toch al even tekeer.
Kan ook komen door de eeuwige wind en regen momenteel. Dat dat maar mooi even doorzet.
Hier is het tot nu toe ook een heel stuk minder als eerdere jaren.Dat het komende week maar lang mag regenen en kneiterhard waaien, zo.. :pffff:
Afbeelding
malinois
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

2 jaar geleden heb ik een gast van zn fiets geslage omdat hij zag dat ik met een hond liep en toch een Cobra gooide. Toen hij stoer langs kwam fietsen was t knal met de rollijn en lag hij naast zn fiets. Gast van jaar of 17... heb hem gemeld dat ik de volgende keer niet zo lief zou zijn.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blondie
Posts in topic: 3

Bericht door blondie »

Hier is het al behoorlijk bal, niet alleen jeugd. De 2 voetbalclubs moesten voor de beker voetballen en bij beide wedstrijden moest vooraf natuurlijk een vuurwerkshow worden afgestoken + de supporters die knallend door het dorp lopen.

En in de buurt blijven ze ook knallen, en woon vlak bij een marktplein.. dat ligt bezaaid... en net nu krijgt Glory het in haar kop om die dingen van straat op te pakken.... moet er niet aan denken dat ze een nog smeulend ding op gaat pakken dus extra alert nu blijven :oeps:
Susam

Bericht door Susam »

malinois schreef: 22 dec 2023, 11:20 2 jaar geleden heb ik een gast van zn fiets geslage omdat hij zag dat ik met een hond liep en toch een Cobra gooide. Toen hij stoer langs kwam fietsen was t knal met de rollijn en lag hij naast zn fiets. Gast van jaar of 17... heb hem gemeld dat ik de volgende keer niet zo lief zou zijn.
now we're talking! :lol1: :lol1: :lol1: :lol1: :smile:

ik heb spray, die spray je op iemands smoel en daar blijft ie 5 dagen rood van, is soort verf. Fantastisch, ga jij maar lekker feesten met je rode gezicht. pipo.

https://www.shogun.nl/tiw-defence-spray.html
Ik heb met jongeren gewerkt en nog is mijn geduld op merk ik.
Susam

Bericht door Susam »

Frootje schreef: 22 dec 2023, 10:41
Nou inderdaad. Ik heb niet het lef dat jij wel hebt want een gebroken kaak kan ik iemand niet bezorgen, maar ik kan er zo boos van worden. Er is hier in de wijk helaas regelmatig gedonder en overlast door jongeren die hier niet eens zelf wonen. :oeps: Dan steken ze complete bommen af vlak voor ons huis en even wachten tot je weer binnen bent met de hond doen ze ook niet. Mijn standaard dreigement is tegenwoordig dat ik ze aan hun haren voor de rechter sleep om de opleiding van mijn hond te vergoeden als zij haar werk niet meer kan doen door vuurwerktrauma. Dat gaat om behoorlijk wat geld dus meestal mompelen ze dan wat of geven ze een grote bek en gaan ze alsnog weg. Als ik er alleen wat van zeg zonder zo’n dreigement erachteraan krijg ik alleen een grote bek of lachen ze me uit. Ik vind het bizar dat het gewoon niet bij hen zelf opkomt. Je kunt toch zelf ook nadenken, of verliezen ze met iedere knal een hersencel of zo?!

Ik ben ook niet te min om gewoon de politie te bellen. Zelf komen ze meestal niet, maar onze wijk staat dus al op de prioriteitenlijst van de gemeente en handhaving vanwege gezeik met overlast, dus die komen wel.
ik heb het afgelopen jaar al contact gehad met de ambtenaar van openbare orde van mijn gemeente, wassen neus. Ze hebben nu speerpunten waar boa's extra langsrijden. Maar wel alleen tijdens kantoor uren. Uhhuh, handig want juist in de avond en nacht is het een probleem.
Ik snap het ook niet, blijkbaar eencelligen en dan bij 1 (een) knal houdt t op en is er niks meer over. :idea:
runninggirl

Bericht door runninggirl »

Wij hadden een heel vervelende ervaring in de zomer met buren van een paar huizen verderop, die gewoon vreselijk harde illegale vuurwerk afstaken minutenlang. Lazar kreeg echt bijna een hartaanval, uren lang complete paniek. :( Politie bij geweest maar die doen niks want niet op heterdaad, ook al gaven ze het toe waar ze bij stonden. We konden maar beter met elkaar praten morgen zodat er geen buurtruzie zou ontstaan was het advies. Kan er echt niks mee dus want er wordt gewoon niks mee gedaan.
Laat staan die kleinere knallen die nu al wekenlang door de jeugd wordt afgestoken. Ik spreek ze wel aan als ik het zie en vraag vriendelijk het ergens anders te gaan afsteken ipv voor ons huis, vanwege bange honden. Dat werkt tot nu toe nog het beste.
blondie
Posts in topic: 3

Bericht door blondie »

Hier blijf ik op straat gewoon tijdig en vriendelijk vragen om heel even te wachten met verder afsteken als ik met de honden passeer.
In de slop hierachter (poort grenst aan een slop) vraag ik het 1x vriendelijk.
2de keer sta ik op scherp en als het dezelfde kinderen zijn ben ik wat minder vriendelijk, en zo nodig ga ik erachteraan. Dat heb ik 2 jaar geleden gedaan.
Niet eens voor eigen honden, maar de buurhond is echt in paniek bij vuurwerk.
En daarbij gaan meerdere mensen met honden via de slop naar de straat, zo ook wij. Als ik net de slop in kom vanuit de tuin en er wordt afgestoken is de kans te groot dat de honden (en ik) wel trauma oplopen, dus oprotten uit de slop.
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Toen ik Diem nog had sprak ik vuurwerkafstekers meestal wel aan. Diem was bomproof en kalm en vond het vreselijk leuk opgeschoten tuig te intimideren :lol1: Als we een knal hoorde draaide hij zich nog eerder dan ik in die richting. Als ik dan het gesprek aanging stond hij er streng kijkend bij, zalig.

Nu met Danu doe ik het niet. Ze is niet bang als in wegvluchten maar ze wordt witheet woest :gvd: . Vrees een beetje dat het kan omslaan naar angst. Ik zie haar er ook voor aan om in de vuurwerkgooiende handen te willen gaan hangen, ook geen goed plan :schrik:
Dus bij elke knal en/of groepje jongeren (ze heeft al prima de link gelegd tussen de knallen en doelloos rondlopend tuig) roep ik maar wat vrolijks en krijgt ze snoep.
Afbeelding
Hewi
Posts in topic: 5

Bericht door Hewi »

Ja het mag niet geheel eens maar hier in het noorden is even vragen of ze kunnen wachten meer dan genoeg.

Maar ik ben ook geen klein vrouwtje dat scheelt ook wel iets :)

Kodi kijkt alleen maar keer op van knal en wil dan koekje , prima.
Maar ik heb 2 honden gehad die echt door muren gingen van angst :(
Van mij mag eigenlijk geheel oud en nieuw wel weg, gewoon 23.00 bed haaaiii
Groetjes Heidi

Afbeelding
Susam

Bericht door Susam »

Zo is het! ^ weg ermee! Ik vind er ook niks aan.
Afbeelding
Plaats reactie