Buurhond opvoeden
-
EchoMira
- Posts in topic: 4
- Honden: 3
- Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff
Buurhond opvoeden
Ik heb een tuin met een hek waarachter een mechelaar/pit bull teef onmeuning loopt te schreeuwen.
Of liep..want ik ben haar in de war aan het maken met pensstaafjes en nou weet ze niet meer wat de bedoeling is. Dus ze kijkt me aan voor duidelijkheid. Prima.
De andere hond is een aussiekruising die vooral de hele dag roepend rondrent. Superlief beest. Die doet ook mee.
Nou wil ik ze leren dat ze gewoon stil gaan zitten en hun frolicje aannemen. Uit de hand uit het blikje dat aan mijn kant staat. Beleefd.
Ze moeten mijn ring kussen.
Netjes zitten voor een koekje. Met je schreeuwsmoel.
Ik wil het wel goed doen want ze kan al mijn honden dood bijten. En mij ook. Het is echt een naar apparaat.
Mira heeft geleerd dat ze haar neus niet door het hek moet steken want dat was meteen bloed.
Dat zijn wij niet gewend.
Of liep..want ik ben haar in de war aan het maken met pensstaafjes en nou weet ze niet meer wat de bedoeling is. Dus ze kijkt me aan voor duidelijkheid. Prima.
De andere hond is een aussiekruising die vooral de hele dag roepend rondrent. Superlief beest. Die doet ook mee.
Nou wil ik ze leren dat ze gewoon stil gaan zitten en hun frolicje aannemen. Uit de hand uit het blikje dat aan mijn kant staat. Beleefd.
Ze moeten mijn ring kussen.
Netjes zitten voor een koekje. Met je schreeuwsmoel.
Ik wil het wel goed doen want ze kan al mijn honden dood bijten. En mij ook. Het is echt een naar apparaat.
Mira heeft geleerd dat ze haar neus niet door het hek moet steken want dat was meteen bloed.
Dat zijn wij niet gewend.
Re: Buurhond opvoeden
Haha. Wat erg! Wij hadden ook oorlog aan de hek. Gelukkig zijn de nieuwe honden van de buren en mijn honden nu ok met elkaar. Als in geen lippen afruk gezeik meer. Bas en Tess van de buren wilden elkaars slagaders uitrukken. Echt vreselijk. Die hakten met opgetrokken lip naar elkaars vlees. Ik heb toen dubbele hekken gemaakt om mijn hond heel te houden. Een halve meter neutraal gebied. Bas is namelijk 5 kilo maar super dominant. Tess was 12 kilo mega jack Russel boerenfox. Bas was overigens voor het huis de baas maar met de hek ertussen was Tess de hond die schade zou maken met haar gewicht en grote bek van de boerenfox.
Geen idee hoe je dat goed krijgt want onze buurhond was zo vreselijk territoriaal dat niks hielp. Als ik daar was lag ze op schoot. Als ik in mijn tuin was wilde ze mij en mijn honden afmaken .
Geen idee hoe je dat goed krijgt want onze buurhond was zo vreselijk territoriaal dat niks hielp. Als ik daar was lag ze op schoot. Als ik in mijn tuin was wilde ze mij en mijn honden afmaken .
Laatst gewijzigd door Marc op 19 apr 2026, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- CatnDog
- Posts in topic: 3
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Waar zijn jouw honden op het moment dat je de buurhonden wat lekkers geeft? Geef je je eigen honden dan ook wat lekkers?
Ik vraag me namelijk af of je ze meeneemt in de positieve associatie als ze er bij zijn en/of de positieve associatie alleen geldig is als jij er bij bent. Of dat ze juist meer gevaar lopen omdat ze dichterbij komen. Of gaan de buurhonden alsnog helemaal flippen als er een hond in beeld is?
Ik vraag me namelijk af of je ze meeneemt in de positieve associatie als ze er bij zijn en/of de positieve associatie alleen geldig is als jij er bij bent. Of dat ze juist meer gevaar lopen omdat ze dichterbij komen. Of gaan de buurhonden alsnog helemaal flippen als er een hond in beeld is?
-
EchoMira
Ze komt uit spanje als privehond. Binnen de eigen familie herplaatst dus.
Ze is extreem wantrouwig naar vreemde mensen en durft wel te bijten.
Ik kan er gewoon binnen komen maar dan moet ik heel bewust zijn van wat ik doe.
Het is duidelijk dat ze onmiddellijk in agressieve paniek zou raken als ik iets raars zou doen.
Ze heeft een mooie volle beet en de kop van een ambul maar dan een mechelvacht.
Snap je dat ik daar liever vriendjes mee maak?
Ze is extreem wantrouwig naar vreemde mensen en durft wel te bijten.
Ik kan er gewoon binnen komen maar dan moet ik heel bewust zijn van wat ik doe.
Het is duidelijk dat ze onmiddellijk in agressieve paniek zou raken als ik iets raars zou doen.
Ze heeft een mooie volle beet en de kop van een ambul maar dan een mechelvacht.
Snap je dat ik daar liever vriendjes mee maak?
-
EchoMira
Daar probeer ik eigenlijk zo min mogelijk aan te doen. Mijn honden negeren en zij eigenlijk ook. Soms zijn ze er bijmaar heel vaak ook niet. Ze krijgen natuurlijk wel allemaal iets.CatnDog schreef: 19 apr 2026, 20:58 Waar zijn jouw honden op het moment dat je de buurhonden wat lekkers geeft? Geef je je eigen honden dan ook wat lekkers?
Mijn honden vallen dus niet uit bij het hek. Die kijken niet eens. Ze willen er gewoon alleen maar voorbij en vinden dat ook niet eng.
Daarnaast vinden ze de schapen veel leuker en dat is voorbij het stukje waar de percelen aansluiten.
En de buurhonden flippen dus niet meer. Die komen al gezellig hun pensstaaf halen.
Maar nu wil ik dat ze gaan zitten en wachten.
- CatnDog
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Ik had helemaal niet het idee dat jouw honden zouden uitvallen bij het hek. Andersom: de buurhonden naar jouw honden. Maar zo te lezen mijden ze netjes de buurhonden, uit ervaring en/of uit gewoon helemaal geen zin of behoefte hebben aan contact met ze.EchoMira schreef: 19 apr 2026, 21:07
Daar probeer ik eigenlijk zo min mogelijk aan te doen. Mijn honden negeren en zij eigenlijk ook. Soms zijn ze er bijmaar heel vaak ook niet. Ze krijgen natuurlijk wel allemaal iets.
Mijn honden vallen dus niet uit bij het hek. Die kijken niet eens. Ze willen er gewoon alleen maar voorbij en vinden dat ook niet eng.
Daarnaast vinden ze de schapen veel leuker en dat is voorbij het stukje waar de percelen aansluiten.
En de buurhonden flippen dus niet meer. Die komen al gezellig hun pensstaaf halen.
Maar nu wil ik dat ze gaan zitten en wachten.
Ik denk dat dat zitten en wachten je heus wel gaat lukken. Kwestie van het kwartje gaat vallen? Stap voor stap. Wat lekkers krijgen alleen maar door er te staan. Wat lekkers te krijgen door er stil te staan. Wat lekkers krijgen door te zitten. Wat lekkers krijgen na langer zitten. Zoiets.
Ik denk wel dat het een lokatiegebonden associatie zal zijn. Dus volledig vriendjes ben je dan nog niet. Niet bij een extreem wantrouwig type.
Ik zou een dichte hoge schutting neerzetten. Nog niet misschien dat ik vriendjes zou willen worden meteen onbetrouwbare buurlijer.

- Kells
- Welke: Ierse Setters
Ik zou denk ik ook kiezen voor een schutting, d.w.z. als het mijn uitzicht niet belemmerd.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- Dirkje
- Posts in topic: 9
- Honden: 2
- Welke: Border Collies
De pitbulls van de buren zouden mijn honden meteen doodmaken als ze de kans kregen, vertelde de buurman bij onze eerste kennismaking in de tuin van mijn nieuwe tijdelijke woning.
De schutting tussen ons is hoog. Ze hebben een stroomdraadje aan hun kant zodat de krokodillen niet over de schutting klimmen.
Dit is mijn 3e voorzomer hier en vanaf het voorjaar tot het najaar zitten die honden te blaffen, als ik langsloop, als ze denken dat ze me zien en natuurlijk ook tegen Dirkje en Ot.
Toen ik het vorig voorjaar spuugzat was probeerde ik ze te lijmen zodat ze hun waffel zouden houden tegen me. Met permissie van de buren ging ik ze lijmen door snoepjes over de schutting te gooien nadat ik ze geroepen had. Vonden de monsters leuk. Ze hebben een paar dagen hard gepiept als ze mij door de schutting zagen en daarna begon het blaffen weer, maar dan vriendelijk in plaats van gorgelend van boosheid.
Ik ben er dus niets mee opgeschoten want ze reageren nog steeds op elke beweging of geluid van mij. Alleen op een andere toon dan voorheen.
Over twee maanden ga ik verhuizen. Alleen al om dat geblaf en hun moordlust ben ik uitzinnig van vreugde.
De schutting tussen ons is hoog. Ze hebben een stroomdraadje aan hun kant zodat de krokodillen niet over de schutting klimmen.
Dit is mijn 3e voorzomer hier en vanaf het voorjaar tot het najaar zitten die honden te blaffen, als ik langsloop, als ze denken dat ze me zien en natuurlijk ook tegen Dirkje en Ot.
Toen ik het vorig voorjaar spuugzat was probeerde ik ze te lijmen zodat ze hun waffel zouden houden tegen me. Met permissie van de buren ging ik ze lijmen door snoepjes over de schutting te gooien nadat ik ze geroepen had. Vonden de monsters leuk. Ze hebben een paar dagen hard gepiept als ze mij door de schutting zagen en daarna begon het blaffen weer, maar dan vriendelijk in plaats van gorgelend van boosheid.
Ik ben er dus niets mee opgeschoten want ze reageren nog steeds op elke beweging of geluid van mij. Alleen op een andere toon dan voorheen.
Over twee maanden ga ik verhuizen. Alleen al om dat geblaf en hun moordlust ben ik uitzinnig van vreugde.
- Kells
O gadver, van zulke buurhonden word je echt niet blij. Fijn dat je kunt verhuizen!
- Dirkje
Dit is voor mij een tijdelijke woning omdat mijn oude huurwoning uit 1948 werd gesloopt en er een nieuw huis voor in de plaats werd gebouwd. Precies dezelfde buitenkant maar dan met vloerverwarming, gasloos en goed geïsoleerd. Ook zijn er vogelhuisjes in de muren gebouwd en een vleermuizenwoning.Kells schreef: 19 apr 2026, 22:46 O gadver, van zulke buurhonden word je echt niet blij. Fijn dat je kunt verhuizen!
Ik kan niet wachten.
- Kells
O wow, dat is een mooi vooruitzicht. Ik wens je alvast veel plezier in je nieuwe woning!Dirkje schreef: 19 apr 2026, 22:55Dit is voor mij een tijdelijke woning omdat mijn oude huurwoning uit 1948 werd gesloopt en er een nieuw huis voor in de plaats werd gebouwd. Precies dezelfde buitenkant maar dan met vloerverwarming, gasloos en goed geïsoleerd. Ook zijn er vogelhuisjes in de muren gebouwd en een vleermuizenwoning.Kells schreef: 19 apr 2026, 22:46 O gadver, van zulke buurhonden word je echt niet blij. Fijn dat je kunt verhuizen!![]()
Ik kan niet wachten.![]()
Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn honden zo’n overlast veroorzaakten. In de woonwijk de godganse dag blaffen naar alles. En dat de buurvrouw het dan probeert te fixen met snoepjes, omdat ik (mijn interpretatie hoor) te beroerd ben om er iets aan te doen. Ik begrijp dat dus echt niet. Dat wil je toch niet? Je hebt zelf toch ook last van dat geblaf?Dirkje schreef:De pitbulls van de buren zouden mijn honden meteen doodmaken als ze de kans kregen, vertelde de buurman bij onze eerste kennismaking in de tuin van mijn nieuwe tijdelijke woning.
Leuk. Dan woon je in een stad waar natuurinclusief gebouwd wordt en in dit geval ook gerenoveerd. Dat is ook onderdeel van mijn werk. Ik zou moeten kunnen raden waar je woont want er zijn maar twee steden die natuurinclusief renoveren. Een ervan werk ik voor en je woont daar niet.Dirkje schreef: 19 apr 2026, 22:55Dit is voor mij een tijdelijke woning omdat mijn oude huurwoning uit 1948 werd gesloopt en er een nieuw huis voor in de plaats werd gebouwd. Precies dezelfde buitenkant maar dan met vloerverwarming, gasloos en goed geïsoleerd. Ook zijn er vogelhuisjes in de muren gebouwd en een vleermuizenwoning.Kells schreef: 19 apr 2026, 22:46 O gadver, van zulke buurhonden word je echt niet blij. Fijn dat je kunt verhuizen!![]()
Ik kan niet wachten.![]()
Of het is een ambitieuze aktie. Maar dat kan ik me niet voorstellen als je gierzwaluw, huismus en dwergvleermuis in je huis ingebouwd krijgt
- Dirkje
Ik woon in de gemeente Westerwolde in de provincie Groningen.Marc schreef: 20 apr 2026, 06:40 Leuk. Dan woon je in een stad waar natuurinclusief gebouwd wordt en in dit geval ook gerenoveerd. Dat is ook onderdeel van mijn werk. Ik zou moeten kunnen raden waar je woont want er zijn maar twee steden die natuurinclusief renoveren. Een ervan werk ik voor en je woont daar niet.
Of het is een ambitieuze aktie. Maar dat kan ik me niet voorstellen als je gierzwaluw, huismus en dwergvleermuis in je huis ingebouwd krijgt![]()
- Dirkje
Hakkene schreef: 20 apr 2026, 01:51 Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn honden zo’n overlast veroorzaakten. In de woonwijk de godganse dag blaffen naar alles. En dat de buurvrouw het dan probeert te fixen met snoepjes, omdat ik (mijn interpretatie hoor) te beroerd ben om er iets aan te doen. Ik begrijp dat dus echt niet. Dat wil je toch niet? Je hebt zelf toch ook last van dat geblaf?
Het valt me wel vaker op dat eigenaren van blaffende honden zich afsluiten voor het geluid dat hun hond produceert. Volgens mij komt dat door machteloosheid. Geen idee hoe het in goede banen geleid kan worden en te beroerd om zich er in te verdiepen. Soms word er plichtmatig naar de hond geroepen dat ie op moet houden maar dat is dan voor de bühne.
Ik zou nu al blij zijn met wat je hebt bereikt. Dat geblaf en gedoe brrrrr
Ah. Zij zetten in op natuurinclusief nieuwbouw. En besef nu dat je huis volledig opnieuw gebouwd gaat worden en dus onder nieuwbouw valt. Renovatie doen weinig gemeenten en dacht dus dat je in Hilversum zou wonen haha. Nee dus.Dirkje schreef: 20 apr 2026, 06:46Ik woon in de gemeente Westerwolde in de provincie Groningen.Marc schreef: 20 apr 2026, 06:40 Leuk. Dan woon je in een stad waar natuurinclusief gebouwd wordt en in dit geval ook gerenoveerd. Dat is ook onderdeel van mijn werk. Ik zou moeten kunnen raden waar je woont want er zijn maar twee steden die natuurinclusief renoveren. Een ervan werk ik voor en je woont daar niet.
Of het is een ambitieuze aktie. Maar dat kan ik me niet voorstellen als je gierzwaluw, huismus en dwergvleermuis in je huis ingebouwd krijgt![]()
- Dirkje
Wat leuk dat je dat weet!Marc schreef: 20 apr 2026, 12:19Ah. Zij zetten in op natuurinclusief nieuwbouw. En besef nu dat je huis volledig opnieuw gebouwd gaat worden en dus onder nieuwbouw valt. Renovatie doen weinig gemeenten en dacht dus dat je in Hilversum zou wonen haha. Nee dus.Dirkje schreef: 20 apr 2026, 06:46Ik woon in de gemeente Westerwolde in de provincie Groningen.Marc schreef: 20 apr 2026, 06:40 Leuk. Dan woon je in een stad waar natuurinclusief gebouwd wordt en in dit geval ook gerenoveerd. Dat is ook onderdeel van mijn werk. Ik zou moeten kunnen raden waar je woont want er zijn maar twee steden die natuurinclusief renoveren. Een ervan werk ik voor en je woont daar niet.
Het huis staat al, ik kan binnenkort over. Een van de vogelnestjes is al in gebruik genomen. De vogels hadden de sleutel van hun nieuwe woning eerder dan ik.
Ik ben adviseur natuurinclusief bouwen dus dat mag ik ook wel weten natuurlijkDirkje schreef: 20 apr 2026, 12:37Wat leuk dat je dat weet!Marc schreef: 20 apr 2026, 12:19Ah. Zij zetten in op natuurinclusief nieuwbouw. En besef nu dat je huis volledig opnieuw gebouwd gaat worden en dus onder nieuwbouw valt. Renovatie doen weinig gemeenten en dacht dus dat je in Hilversum zou wonen haha. Nee dus.
Het huis staat al, ik kan binnenkort over. Een van de vogelnestjes is al in gebruik genomen. De vogels hadden de sleutel van hun nieuwe woning eerder dan ik.![]()
- Dirkje
Wat een leuke baan!Marc schreef: 20 apr 2026, 13:48Ik ben adviseur natuurinclusief bouwen dus dat mag ik ook wel weten natuurlijkDirkje schreef: 20 apr 2026, 12:37Wat leuk dat je dat weet!Marc schreef: 20 apr 2026, 12:19
Ah. Zij zetten in op natuurinclusief nieuwbouw. En besef nu dat je huis volledig opnieuw gebouwd gaat worden en dus onder nieuwbouw valt. Renovatie doen weinig gemeenten en dacht dus dat je in Hilversum zou wonen haha. Nee dus.
Het huis staat al, ik kan binnenkort over. Een van de vogelnestjes is al in gebruik genomen. De vogels hadden de sleutel van hun nieuwe woning eerder dan ik.![]()
![]()
- Dirkje
Ben ik met je eens. Blaffen omdat ze snoep willen klinkt echt een stuk vriendelijker dan herrie omdat ze mij of mijn honden willen verscheuren. Maar wat zal ik blij zijn als ik geen enge pitbulls meer naast me heb wonen.Hewi schreef: 20 apr 2026, 10:40 Ik zou nu al blij zijn met wat je hebt bereikt. Dat geblaf en gedoe brrrrr
Toen ik hoorde dat ze mijn brave borders willen verscheuren was mijn eerste en enige doel om mijn honden in leven te houden tot we weer naar het nieuwe huis konden.
Gelukkig werken de buren goed mee en hebben we vaste uitlaattijden zodat we elkaar onderweg niet tegenkomen. Hartstikke fijn natuurlijk maar elke avond klokke 21:20 en geen minuut later met de honden uit zal ik niet missen.
Ja heel leuk. Eigenlijk adviseur groen en ecologie voor gemeente maar sinds 1.5 jaar dus ook adviseur voor alle Natuurinclusieve bouw en renovatie projecten. Super leuk.Dirkje schreef: 20 apr 2026, 14:17Wat een leuke baan!Marc schreef: 20 apr 2026, 13:48Ik ben adviseur natuurinclusief bouwen dus dat mag ik ook wel weten natuurlijkDirkje schreef: 20 apr 2026, 12:37
Wat leuk dat je dat weet!
![]()
Ik reageerde op echomira dat ze nu stil waren;) ik zou er blij mee zijnDirkje schreef: 20 apr 2026, 14:26Ben ik met je eens. Blaffen omdat ze snoep willen klinkt echt een stuk vriendelijker dan herrie omdat ze mij of mijn honden willen verscheuren. Maar wat zal ik blij zijn als ik geen enge pitbulls meer naast me heb wonen.Hewi schreef: 20 apr 2026, 10:40 Ik zou nu al blij zijn met wat je hebt bereikt. Dat geblaf en gedoe brrrrr
Toen ik hoorde dat ze mijn brave borders willen verscheuren was mijn eerste en enige doel om mijn honden in leven te houden tot we weer naar het nieuwe huis konden.
Gelukkig werken de buren goed mee en hebben we vaste uitlaattijden zodat we elkaar onderweg niet tegenkomen. Hartstikke fijn natuurlijk maar elke avond klokke 21:20 en geen minuut later met de honden uit zal ik niet missen.![]()
Veel plezier in je nieuwe huis!