Die windhond die niet rent..

Plaats reactie
Sanne
Posts in topic: 5
Honden: 3
Welke: Chihuahua en Saluki
Contacteer:

Die windhond die niet rent..

Bericht door Sanne »

Vandaag was het weer zover. Ik stond weer compleet voor lul met die windhond ie niet rent. :engel:

Ik ben 1x eerder naar een Coursing geweest met Zahra om het te proberen, nu had ik ook niet verwacht dat ze daar zou gaan rennen, want:
Zahra is heel erg bang voor andere honden en is dan zo onder de indruk van de omgeving en alle honden dat ze 'blokkeert' denk ik en daardoor niet focust op zo'n haas en niet wil rennen. Uiteindelijk als ik meerende dan rende ze wel wat, maar niet echt met dat ding. En steeds stoppen, snuffelen, poepen, plassen. Leuk joh :engel:

Vervolgens thuis geoefend met een longeerzweep met een plasticje eraan, om te kijken of ze dan wel achter een stom zakje aan gaat. Ja hoor, bloedje fanatiek!

Vandaag weer eens ingeschreven. Samen met iemand die ook 2 Saluki's heeft, maar ze had vandaag alleen het teefje mee.
Vooraf vroeg degene die de coursing daar organiseert: "Oh, leuk! Welke van de 2 is sneller?" Eh, nou 95% zeker die, want deze rent niet :engel: "

Maar goed, ik was wel heel erg benieuwd hoe het deze keer zou gaan. Zou ze het nu wel doen? Ze leek het iets minder spannend te vinden, we spelen heel veel en het is gewoon een hele fanatieke hond die ENORM van spelen, apporteren, trekspelletjes enz. houdt.
Toen we aankwamen vond ze het wel spannend met de honden om zich heen. Je merkte snel dat ze zich bij de Saluki teef (die ze voor het eerst zag) nog best op haar gemak voelde. Soort zoekt soort. Verder waren het allemaal andere rassen en kruisingen.

De eerste keer dat ez mocht rennen was ze weer helemaal onder de indruk en op haar hoede. Zag die hele 'haas' niet en ging meteen linksaf om te snuffelen. Eigenlijk ging het exact hetzelfde als de vorige keer. Als ik meerende wilde ze wel wat rennen en naarmate ze ontdooide dacht ze wel "Heee wat leuk dat je met me rent hier, wat gaan we doen? :cheer: " Maar die 'haas' boeit haar minder dan niks daar. 1x keek ze er even naar en rende ze wat mee.

Dus plan B. De andere Saluki teef laten rennen en ik ging met Zahra in het midden van het rondje staan om haar het te laten zien en een beetje enthousiast te maken en wat mee te rennen (aangelijnd). Nou dát werkte. Ze werd fanatiek en ze wilde mee rennen. Maar toen we samen met het teefje bij het start/eindpunt aankwamen bleek al gauw dat het om het teefje ging en niet om de haas :engel: Ze wilde met de andere Saluki spelen. HOE DAN. Zahra wil NIKS van andere honden en is hartstikke bang :LOL: En nu wilde ze dól graag met die Saluki rennen en spelen. Nu was Zahra aan de beurt om te rennen. Maar ze stond stil en te kijken naar het Saluki teefje van: "Joh, kom? We gaan toch rennen?" Dus is de eigenaresse met dat teefje een beetje mee gaan rennen. En toen rende Zahra, maarja.. Om die hond en niet om die haas. :Q:
Later weer laten kijken naar het Saluki teefje met rennen, toen had ik een springende kangoeroe aan de lijn die ook mee wilde rennen.

Dus na lang twijfelen hebben we aan het eind, toen iedereen weg was, besloten om ze eens samen te laten rennen. Beide geen idee hoe dat zou gaan, maar de andere Saluki was best haasvast verwachtten we en Zahra was ontdooid en verliefd dus de kans dat het goed zou gaan was redelijk groot. :mann:

Dus afgesproken dat we die andere Saluki een voorsprong zouden geven op de haas en als zij even op gang was dat we Zahra erachteraan zouden laten gaan. Nou, daar gingen ze. Zahra BLOEDJESNEL erachteraan. Ze had de andere Saluki zo ingehaald :O: Ze was echt heel snel. En zo hebben ze het hele rondje samen gerend. Het teefje achter de haas aan en Zahra rende ernaast mee want JEEJ RENNEN SAMEN :engel:
Echt ge-wel-dig om te zien. Daarna nog een rondje geprobeerd op dezelfde manier, maar Zahra haalde het teefje weer in en 'stoorde' haar en toen stopte ze met rennen. Dus toen stopten ze allebei en kwamen ze samen weer naar ons toe rennen.

Al met al dus wel een hele goede ervaring, want Zahra was ineens helemaal ontspannen, ontdooid en heeft zelfs willen spelen. Een mega stap! Daar ben ik heel blij mee. Maar nu ik heb gezien hoe SNEL ze is ook in verhouding tot een andere Saluki vind ik het zooooooooo jammer dat ze dus niet zelf rent met die haas. Ze zou echt fantastisch zijn.

Thuis doet ze alles, maar daar is het anders.. Daar ziet ze het ding niet staan of gaan.. Zó zonde. Uiteindelijk was ze dus wel ontspannen, maar het hele ding boeit haar niks als ze daar is.

Iemand misschien een tip hoe we dit zouden kunnen trainen/triggeren/oefenen? :engel:
Zamunda
Posts in topic: 1
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Re: Die windhond die niet rent..

Bericht door Zamunda »

Oh wat moet dat gaaf geweest zijn om haar zo pijlsnel te zien rennen :I: :cheer: . En wat mooi hoe ze naar die Saluki trok.

Zijn er geen lessen die je kunt nemen? Dat ze in wat rustiger setting meer thuis kan worden op zo'n baan om het spelletje te leren? Als ze dat eenmaal doorheeft op zo'n lokatie zou het kunnen dat ze het op een drukkere dag ook doet.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Sanne
Contacteer:

Bericht door Sanne »

Hahaha ja, zo stom. En ik daar maar volhouden in het begin dat ze wel echt snel kan rennen hoor. :mann:
Je komt niet heel geloofwaardig over met zo'n niet rennen de windhond. :engel:
Zinodo schreef: 24 okt 2021, 19:15 No wonder dat ze haar inhaalde, die andere had al vier rondjes achter de rug :schrik: :Q:
Maar ach Zaartje toch. Wat een zonde dat haar angst zo groot is. Maar he, bijzonder om te zien he als ze dan even ontdooien. :I:
Hahaha. :LOL: Het waren echt minirondjes, stelt geen reet voor. :LOL:

Ja, dat is echt heel fijn. Zij ontdooide, ik smolt :I: :I:
Sanne
Contacteer:

Bericht door Sanne »

Zamunda schreef: 24 okt 2021, 19:15 Oh wat moet dat gaaf geweest zijn om haar zo pijlsnel te zien rennen :I: :cheer: . En wat mooi hoe ze naar die Saluki trok.

Zijn er geen lessen die je kunt nemen? Dat ze in wat rustiger setting meer thuis kan worden op zo'n baan om het spelletje te leren? Als ze dat eenmaal doorheeft op zo'n lokatie zou het kunnen dat ze het op een drukkere dag ook doet.
Ja echt heel leuk! Nu zien we haar natuurlijk heel vaak zo snel rennen, maar nooit in zo'n setting en met een andere Saluki. :I:
En vooral nadat ze de hele tijd een beetje loopt te lanterfanten daar en je je dood schaamt :LOL: En dan ineens SJOEFFFFF. Yes :cheer: :I:

Hm, geen idee eigenlijk of dat er is! Nu was dit eigenlijk ook wel heel rustig hoor. Het is een funcoursing. Een heel klein rondje op een grasveldje om het te proberen voor alle rassen. :mrgreen: Maar voor Zahra genoeg prikkels natuurlijk..

Ik vroeg al of ze geen konijnenvelletje ofzo hadden om eraan te doen :engel: Dat triggert vast sneller.
thom
Honden: 1
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

Tja, het is en blijft een prinses, wel een prachtige prinses.
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
jenn90

Bericht door jenn90 »

Maakt het uit of de haas een stuk plastic is of een echt bontje ? Ik ben nu op 2 renbanen geweest en waar je ook kleine stukjes rechtdoor kunt doen waar ook het plastic gewisseld kan worden voor een bontje dat wil nog wel eens helpen bij beginnende honden
Afbeelding
Persistence
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Ah die Zahra… er zit niks anders op dan een 2e windhond erbij te nemen :tongue:

Bleef jij bij de start staan?
Ik ben een keertje met Bella geweest en toen deden ze maar een kwart rondje om mee te beginnen, ik ben toen zelf richting dat eindpunt gelopen (gerend) om haar daar op te vangen en iemand anders hield haar vast om te laten starten. Nu is zij wel fanatiek op de haas, maar het hielp ook wel dat ik al in de buurt van het eindpunt stond.
Misschien is Zahra’s motivatie dan ook wat hoger?
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Prachtig :I: !

Ik zou gewoon op deze manier verderdoen, en vooral geen te hoge verwachtingen hebben. De kans dat ze het haas wél ontdekt als ze de hele setting én kent én er leuke ervaringen mee heeft acht ik toch wel groot.

Kan je niet afspreken met die mevrouw-met-Saluki? Of ken je geen andere Saluki die haar in het begin wat op sleeptouw kan nemen?

En ja, naar je toerennen, dat al geprobeerd?
Marc

Bericht door Marc »

Wat een schattig verhaal. En ik heb geen tips. Helaas.
Mizzsylver
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Wat een verhaal :LOL:
Misschien inderdaad naar je toe laten rennen, eerst op korte afstand en zo uitbouwen. Als ze eenmaal doorheeft wat de bedoeling is denk ik dat ze er heel veel plezier uithaalt
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Charles geloofde dat coursen wel. Die ging midden op de baan zitten schijten😂😂
Maar mijn eerste Deerhound Xantha was bloedfanatiek. Het zit er in of niet.
Ik denk niet dat je de wil om achter de lure aan te vliegen echt kunt aanwakkeren.
galga's
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Die Zahra :LOL:

Helpt het als ik zeg dat ik al 3 jaar bezig ben om mijn Silken windhound achter de haas aan te laten rennen? Nu al 2x aan het eind van het seizoen dat ze het (meestal) doet, een heel parcours :cheer: , maar dan bij de start van het nieuwe seizoen kan ik weer opnieuw beginnen :nocheer: :LOL: Ze vindt het geweldig om te coursen, is super fanatiek, maar ze komt graag even bij mij buurten.

Mijn Galgo Lily rent het beste samen met een andere hond. Als ze alleen is, vindt ze het toch heel erg spannend, al die mensen. Maar als ze gaat, gaat ze en is ze helemaal happy.

Wat helpt is in ieder geval wat je al aan het doen bent: gek maken met een nepbontje. Je kunt ook kijken of je een bewerkt konijnenvelletje ergens kunt krijgen. Bij de coursing training, vragen of ze een nepbontje kunnen gebruiken ipv plastic, desnoods met haar speeltje er aan.

En sommige honden doen het gewoon niet. Kenia boeide die hele haas niet. Ze ging leuk een rondje rennen, maar zoals zij wilde.

Kom volgend seizoen eens naar de coursing training in Leek. Daar zit enorm veel ervaring.

Heb ik je gisteren gezien bij het Coursing kampioenschap met Simone? Bedacht ik achteraf toen ik weer op het veld lag foto's te maken. Vlak voor de tweede omloop begon.
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Nanna schreef: 24 okt 2021, 21:51 Charles geloofde dat coursen wel. Die ging midden op de baan zitten schijten😂😂
Ik denk niet dat je de wil om achter de lure aan te vliegen echt kunt aanwakkeren.
Ik denk dat dat in veel gevallen wel klopt, maar als het vooral gaat om de omstandigheden die te spannend zijn voor Zahra, is het misschien toch een ander verhaal.
Als ik hier een coursingbaan in de tuin had, zou Arlo zeker weten achter de lure aan gaan. Maar ik denk dat hij in een vreemde omgeving met drukte, lawaai, veel mensen en honden, ook niet zou durven en zo bol zou staan van de stress dat hij die hele lure niet zou zien.
Ik zag dat bij Amy al enigszins: die werd echt wel flink getriggerd door de beweging van de lure (maakte voor haar ook totaal niet uit of er plastic of bont aan zat) en schoot er dan ook als een speer uit een boog vandoor, maar vond de omgeving ook spannend en kon om die reden ook wel eens een rondje niet afmaken als ze ergens van schrok onderweg - dan rende ze snel weer naar mij toe.
Bij Amoz hielp het overigens goed om samen met Amy te rennen. Maar Amoz heeft niet zo'n heftige prooidrift/zichtjagersinstinct en raakte daardoor soms zijn motivatie aan het eind van het rondje kwijt. Hij liet zich echter wel graag ophitsen door Amy ;-)

In het geval van Zahra zou het dus misschien inderdaad kunnen helpen om vaker te gaan, zodat ze zich wat meer op haar gemak voelt op de renbaan, en kleine stukjes te oefenen met een andere hond die ze leuk vindt. Dan snapt ze op een bepaald moment wellicht ook wat jullie daar op die renbaan komen doen, dat ze daar achter iets aan mag rennen en niets te vrezen heeft van al die andere honden die er zijn.
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Nanna schreef: 24 okt 2021, 21:51 Charles geloofde dat coursen wel. Die ging midden op de baan zitten schijten😂😂
Ik denk dat dat in veel gevallen wel klopt, maar als het vooral gaat om de omstandigheden die te spannend zijn voor Zahra, is het misschien toch een ander verhaal.
Als ik hier een coursingbaan in de tuin had, zou Arlo zeker weten achter de lure aan gaan. Maar ik denk dat hij in een vreemde omgeving met drukte, lawaai, veel mensen en honden, ook niet zou durven en zo bol zou staan van de stress dat hij die hele lure niet zou zien.
Ik zag dat bij Amy al enigszins: die werd echt wel flink getriggerd door de beweging van de lure (maakte voor haar ook totaal niet uit of er plastic of bont aan zat) en schoot er dan ook als een speer uit een boog vandoor, maar vond de omgeving ook spannend en kon om die reden ook wel eens een rondje niet afmaken als ze ergens van schrok onderweg - dan rende ze snel weer naar mij toe.
Bij Amoz hielp het overigens goed om samen met Amy te rennen. Maar Amoz heeft niet zo'n heftige prooidrift/zichtjagersinstinct en raakte daardoor soms zijn motivatie aan het eind van het rondje kwijt. Hij liet zich echter wel graag ophitsen door Amy ;-)

In het geval van Zahra zou het dus misschien inderdaad kunnen helpen om vaker te gaan, zodat ze zich wat meer op haar gemak voelt op de renbaan, en kleine stukjes te oefenen met een andere hond die ze leuk vindt. Dan snapt ze op een bepaald moment wellicht ook wat jullie daar op die renbaan komen doen, dat ze daar achter iets aan mag rennen en niets te vrezen heeft van al die andere honden die er zijn.
Afbeelding
kloesje
Welke: Australian kelpies

Bericht door kloesje »

Ze mag altijd een keer met Bindi meerennen :engel:

Ik zou zeker gaan meetrainen in Leek, voor jou in de buurt en veel kennis van coursen.
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Veertje

Bericht door Veertje »

Ik weet niet of het ver voor je is, maar anders zou je er gewoon een aantal keer heen kunnen gaan zonder dat ze er iets hoeft te doen. Dan kan ze wennen aan de omgeving en de geluiden. En beetje kijken naar de rest. Misschien dat er dan wat aangewakkerd wordt.
Ik begreep dat ze bij 'ons' wat terughoudend zijn met honden leren rennen middels een andere hond. Omdat ze dan wel najagen, maar alleen de hond en niet de haas. Waardoor de andere hond ook gestoord kan worden.

Is het een open veld waar ze andere honden kan zien? Misschien dat een renbaan dan nog een optie is. In Velp staat er in ieder geval een flinke haag om de baan, dus ze zien tijdens het rennen geen andere honden. Veel honden zitten ook grotendeels in de auto's, dus er is weinig drukte omheen.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Sanne
Contacteer:

Bericht door Sanne »

thom schreef: 24 okt 2021, 19:21 Tja, het is en blijft een prinses, wel een prachtige prinses.
:LOL: :LOL:

jenn90 schreef: 24 okt 2021, 19:21 Maakt het uit of de haas een stuk plastic is of een echt bontje ? Ik ben nu op 2 renbanen geweest en waar je ook kleine stukjes rechtdoor kunt doen waar ook het plastic gewisseld kan worden voor een bontje dat wil nog wel eens helpen bij beginnende honden
Dat zou wel top zijn idd! Ik denk dat dat al veel zou schelen. Maar bij deze coursing kan dat niet want dat is een speciaal apparaat waar het door katrolletjes heen gaat en dus elke keer rond blijft gaan. Daar kan niet iets dikkers bij in denk ik dan een plastic lintje. Maar ik kan het eens vragen.

En anders inderdaad kijken waar ik eens kan oefenen waar je wel met een bontje kunt oefenen.
Zinodo schreef: 24 okt 2021, 19:22
Sanne schreef: 24 okt 2021, 19:17 Hahaha ja, zo stom. En ik daar maar volhouden in het begin dat ze wel echt snel kan rennen hoor. :mann:
Je komt niet heel geloofwaardig over met zo'n niet rennen de windhond. :engel:
Zinodo schreef: 24 okt 2021, 19:15 No wonder dat ze haar inhaalde, die andere had al vier rondjes achter de rug :schrik: :Q:
Maar ach Zaartje toch. Wat een zonde dat haar angst zo groot is. Maar he, bijzonder om te zien he als ze dan even ontdooien. :I:
Hahaha. :LOL: Het waren echt minirondjes, stelt geen reet voor. :LOL:

Ja, dat is echt heel fijn. Zij ontdooide, ik smolt :I: :I:
Ohh ik dacht dat ik coursing las, en dan ging ik er automatisch vanuit dat het een heel rondje was. :F:

Heel herkenbaar, dat smelten :I: dat had ik bij Nomi de eerste keer dat ze naar een vreemde ging en zich liet aaien. Het was zo’n lieve opa en ik wist niet wat ik zag :I: :I: hij had ook geen idee hoe bijzonder het was en dat maakte het nog mooier. :lol1: inmiddels ook de normaalste zaak ter wereld haha.
Ja een funcoursing. Maar echt maar een klein rondje. :mrgreen:

Ohhhh, zoooo lief is dat idd!! :I: :I: :I: :I:
Persistence schreef: 24 okt 2021, 19:26 Ah die Zahra… er zit niks anders op dan een 2e windhond erbij te nemen :tongue:

Bleef jij bij de start staan?
Ik ben een keertje met Bella geweest en toen deden ze maar een kwart rondje om mee te beginnen, ik ben toen zelf richting dat eindpunt gelopen (gerend) om haar daar op te vangen en iemand anders hield haar vast om te laten starten. Nu is zij wel fanatiek op de haas, maar het hielp ook wel dat ik al in de buurt van het eindpunt stond.
Misschien is Zahra’s motivatie dan ook wat hoger?
Punt 1: I agree! :I: :I: :I:

Ik heb meer gerend en enthousiast gedaan dan Zahra :LOL: Meerennen, aanwijzen, opnaaien. Maar ze denkt dan: "Oh leuk, gezellig! Gaan we samen spelen en rent als een clown rond. Maar ze gaat niet letten op de haas. :LOL: Ik vraag me af of het haar uit zou maken als ik bij het eind zou staan, het is een bijzondere prinses. Maar het is wel het proberen waard! :mrgreen: :mrgreen:
Inge O schreef: 24 okt 2021, 19:43 Prachtig :I: !

Ik zou gewoon op deze manier verderdoen, en vooral geen te hoge verwachtingen hebben. De kans dat ze het haas wél ontdekt als ze de hele setting én kent én er leuke ervaringen mee heeft acht ik toch wel groot.

Kan je niet afspreken met die mevrouw-met-Saluki? Of ken je geen andere Saluki die haar in het begin wat op sleeptouw kan nemen?

En ja, naar je toerennen, dat al geprobeerd?
Ik heb die hoop ook inderdaad. Dat ze nu gewoon 'belemmerd' wordt door de omstandigheden.
Vaker afspreken met de Saluki zou sowieso kunnen, maar ik vrees dat Zahra daarmee niet leert om de haas te gaan volgen. Haar volledige focus ligt op de andere Saluki. (Wat ook een enorm winstpunt is voor ons! :I: :I: )

Naar ons toerennen niet echt specifiek geprobeerd, dat is ook een goed idee! Geen idee of dat haar uitmaakt, ze is nogal ehh bijzonder soms haha. Maar dat gaan we wel eens proberen idd!
Sandra&co schreef: 24 okt 2021, 20:42 Zo heb ik een windhond die niet de hele ronde wil rennen omdat hij zich dan stout voelt...wegrennen van vrouwtje, stel je toch voor!
Ach, het gaat om de ervaring en de uitlaatklep hè ;)
Ahhhh hahaha :I: :I: Dat is ook zo! En ik gun haar die uitlaatklep op deze manier ook zo. Maar nu doet ze dus amper wat, dus is het geen uitlaatklep. :mrgreen:
Mizzsylver schreef: 24 okt 2021, 21:06 Wat een verhaal :LOL:
Misschien inderdaad naar je toe laten rennen, eerst op korte afstand en zo uitbouwen. Als ze eenmaal doorheeft wat de bedoeling is denk ik dat ze er heel veel plezier uithaalt
Dat hebben we sowieso inderdaad, het plezier is het belangrijkste en dat hebben we gisteren wel gecreëerd. Daar ben ik al super blij mee. Ze ontspande echt en we hebben enorm veel gewonnen gisteren. Misschien idd naar ons toe laten rennen en het zo proberen.

Ik denk ook dat het geweldig voor haar zou zijn als ze het door zou hebben. Ze is enórm van het spelen, racen en dingen volgen. Dus het zou perfect zijn..
Ja dat doet Zahra ook.. 3 stappen gerend: POEPEN! :jank:
Ik denk dat het er wel echt in zit. Als ik zo'n ding thuis zou hebben zou het feest zijn. Maar ze doet het nu niet door de omstandigheden denk ik.
galga's schreef: 25 okt 2021, 05:42 Die Zahra :LOL:

Helpt het als ik zeg dat ik al 3 jaar bezig ben om mijn Silken windhound achter de haas aan te laten rennen? Nu al 2x aan het eind van het seizoen dat ze het (meestal) doet, een heel parcours :cheer: , maar dan bij de start van het nieuwe seizoen kan ik weer opnieuw beginnen :nocheer: :LOL: Ze vindt het geweldig om te coursen, is super fanatiek, maar ze komt graag even bij mij buurten.

Mijn Galgo Lily rent het beste samen met een andere hond. Als ze alleen is, vindt ze het toch heel erg spannend, al die mensen. Maar als ze gaat, gaat ze en is ze helemaal happy.

Wat helpt is in ieder geval wat je al aan het doen bent: gek maken met een nepbontje. Je kunt ook kijken of je een bewerkt konijnenvelletje ergens kunt krijgen. Bij de coursing training, vragen of ze een nepbontje kunnen gebruiken ipv plastic, desnoods met haar speeltje er aan.

En sommige honden doen het gewoon niet. Kenia boeide die hele haas niet. Ze ging leuk een rondje rennen, maar zoals zij wilde.

Kom volgend seizoen eens naar de coursing training in Leek. Daar zit enorm veel ervaring.

Heb ik je gisteren gezien bij het Coursing kampioenschap met Simone? Bedacht ik achteraf toen ik weer op het veld lag foto's te maken. Vlak voor de tweede omloop begon.
Hahahaha. Ojee. Jouw Silken is ook zo'n portret dus!
Schaam je je dan niet een beetje met het trainen? Ik ben dan zo bang dat die mensen van de coursing denk ik: Joh, ga lekker naar huis met dat beest en verdoe onze tijd niet. Of mag je gewoon echt trainen en oefenen, ook als ze het niet echt doen?

De Coursing training in Leek ken ik niet, hoe werkt dat? Mag je daar trainen/oefenen met je hond als ze het dus niet echt doen?
Ben je dan niet tot last?
En zou daar eventueel met een bontje kunnen, of weet je dat niet?

Ja klopt haha! Ik was daar gisteren met Simone wezen kijken. Daarna zijn we samen naar Hoogeveen gegaan en heeft Zahra dus met Waahimah gerend. :I:
Diana schreef: 25 okt 2021, 08:21

Ik weet eigenlijk ook zeker dat als wij zo'n ding in de tuin zouden hebben dat Zahra het meteen zou doen. Dus vandaar denk ik ook dat de omstandigheden het belemmeren en dat het op een manier toch te trainen of triggeren zou meoten zijn. Het liefst koop of huur ik zo'n ding om het thuis echt te oefenen zodat ze het in ieder geval kent. :LOL:
kloesje schreef: 25 okt 2021, 08:57 Ze mag altijd een keer met Bindi meerennen :engel:

Ik zou zeker gaan meetrainen in Leek, voor jou in de buurt en veel kennis van coursen.
Haha met Bindi rennen wordt 'm niet denk ik. Zahra discrimineert nogal.. Dan moet ze eerst heeeeeeel langzaam en rustig Bindi leren kennen en vertrouwen. Bij windhonden is ze veel sneller op haar gemak dan niet windhonden. :Q:
Veertje schreef: 25 okt 2021, 10:31 Ik weet niet of het ver voor je is, maar anders zou je er gewoon een aantal keer heen kunnen gaan zonder dat ze er iets hoeft te doen. Dan kan ze wennen aan de omgeving en de geluiden. En beetje kijken naar de rest. Misschien dat er dan wat aangewakkerd wordt.
Ik begreep dat ze bij 'ons' wat terughoudend zijn met honden leren rennen middels een andere hond. Omdat ze dan wel najagen, maar alleen de hond en niet de haas. Waardoor de andere hond ook gestoord kan worden.

Is het een open veld waar ze andere honden kan zien? Misschien dat een renbaan dan nog een optie is. In Velp staat er in ieder geval een flinke haag om de baan, dus ze zien tijdens het rennen geen andere honden. Veel honden zitten ook grotendeels in de auto's, dus er is weinig drukte omheen.
Ik denk idd dat het niet helpt om haar met een andere hond te laten rennen. Want zij denkt alleen maar: JEEJ FEEST EEN ANDERE HOND DIE SNEL RENT, SAMEN RENNEN!
Die haas ziet ze niet. En de andere hond stopte idd met rennen omdat ze door Zahra gestoord werd. Dus dat was leuk om te proberen, maar geen oplossing om Zahra de haas te leren volgen..

Bij dit was het ook op een open veld en ging ik ook steeds kijken met haar, maar ze kijkt het helaas nog niet echt af. Toen ik het een beetje had aangewakkerd gisteren wilde ze wel erachteraan als ze een hond zag rennen. Maarja.. dat gaat om de rennende hond, niet om de haas vrees ik. :LOL:
Nanna

Bericht door Nanna »

Als ze niet willen, willen ze niet. Echt. Dat krijg je nooit aangeleerd. Het moet er in zitten.
Topsi deed het voor geen prijs. Die keek dat flapperende AH plastic zakje na en dacht stik er maar in.
Ook rennende andere honden triggerden haar niet.
En dat terwijl ze hier in het bos krijsend fanatiek was op de nijnen😂😂
Sanne
Contacteer:

Bericht door Sanne »

Hahaha. :LOL: :LOL:

Maar thuis doet ze het wel. Een wapperend zakje/lintje aan een longeerzweep en ze wordt he-le-maal gek. Ze volgt ALLES wat we gooien/bewegen. :LOL:
Inge O
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Sanne schreef: 25 okt 2021, 10:51
Ik heb die hoop ook inderdaad. Dat ze nu gewoon 'belemmerd' wordt door de omstandigheden.
Vaker afspreken met de Saluki zou sowieso kunnen, maar ik vrees dat Zahra daarmee niet leert om de haas te gaan volgen. Haar volledige focus ligt op de andere Saluki. (Wat ook een enorm winstpunt is voor ons! :I: :I: )

Naar ons toerennen niet echt specifiek geprobeerd, dat is ook een goed idee! Geen idee of dat haar uitmaakt, ze is nogal ehh bijzonder soms haha. Maar dat gaan we wel eens proberen idd!
Als het mijn hond zou zijn en ik zou persé willen dat ze rent op de baan (en dat je dat wil begrijp ik heel goed en het zou voor haar heel leuk kunnen zijn) zou ik het zo proberen :

- in het beste geval ( = dat je - eventueel mits betaling - op dat terrein alleen zou mogen komen oefenen op vrije uren) zou ik beginnen met daar ter plaatse met jullie tweetjes of drietjes te oefenen in alle rust

- mag dat niet (wat ik begrijp) dan zou ik ergens bij jou in de buurt zoeken naar een stuk waar ze ongehinderd kan rennen en waar je zo goed als geen andere honden verwacht

- ik zou daar je longeerzweep-met-plastiekje (of liever iets nog leukers) mee naartoe nemen en daar te plaatse een aantal keer gewoon met haar spelen, tot ze dat in niet thuisomstandigheden ook heel leuk gaat vinden

- daarna zou ik haar laten vasthouden door iemand die ze kent (dat ze dat niet eng vindt dan), een paar metertjes bij je vandaan, en haar aanvuren om zo op jou en je lure af lopen en ermee te spelen

- gaat dat goed dan bouw je die afstand telkens wat op en maakt er echt een speelfeestje van. Als ze doorheeft hoe het werkt dan koppel je er een woord aan ('rennnnn!!!!', 'spurtspurt!!!!')

En daarna ga je net hetzelfde doen op die baan, ook met opbouwen van afstand. In eerste instantie nog zonder dat hun plastiekje meedraait, maar als je zover bent dat jij aan het einde kan staan met je lure laat je haar naar je toerennen achter het plastiekje aan (eens zal ze dat dan wel opmerken), maar je blijft haar wel belonen door aan het eind samen te spelen met je lure.

Als dat niet lukt zie ik het somber in :mrgreen: .
galga's
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Je bent nooit tot last. Je moet alleen wel even de juiste verenigingen uitkiezen :mrgreen: En zeurpieten heb je overal. Mij gaat het erom dat ik lekker met mijn honden bezig ben en dat de honden het naar hun zin hebben. Ik ging met Kenia altijd keurig aan de start staan. Ik wist alleen nooit wat ze ging doen :LOL: Als ik alleen mijn Silken zou hebben, zou ik niet meer naar de baan gaan met haar, wegens gebrek aan talent. Na 3 jaar mag ik dat toch wel concluderen :F: Maar ze gaat gewoon mee met de rest en heeft de grootste lol.

De coursing vereniging in Leek heeft hun veld bij Landgoed Nienoord. Het seizoen daar is weer afgelopen, volgend jaar weer. Meer informatie https://www.coursing.nl/nl en natuurlijk op hun FB pagina.
Afbeelding
mijke

Bericht door mijke »

Hahaha, nouja zeg, wat een verhaal! Sta je daar met je mooie woestijnloper :lol:

Ik heb geen tips anders dan vaker gaan en hopen dat ze gaandeweg zich daar steeds beter op haar gemak gaat voelen en op een dag toch oog voor die stomme haas krijgt.

Het geeft wel echt een kick om je hond zo snel te zien rennen hé? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door mijke op 26 okt 2021, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
mijke

Bericht door mijke »

Trouwens, Oor snapte ook geen reet van dat funcoursing in Hoogeveen. Op de renbaan daarentegen was ze al rond voordat ik van de start naar de finish kon rennen 🤣 Die haas is veel groter, triggert veel beter, is beter te volgen, heeft een voorspelbare route, en er staat inderdaad een haag rond waardoor ze geen andere honden zien. In Pekela was dat, daar kun je elke zondag meedoen met alle rassen, is een open training voor de lol.
Plaats reactie