Karakachan
- Lothian
- Posts in topic: 8
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Karakachan
De Karakachanhond (Каракачанското куче) is een Bulgaarse kuddebewaker. Zo'n stoïcijnse haarbal van 40 tot 60 kg die met wolven vecht. Ze zijn zwart met wit en soms driekleur.
En dit is mijn kalme, stabiele pronkstuk Lucca. Afstandelijk naar vreemden, diepe basloei om te waken, maakt zich niet druk maar ziet alles.
Volgens Wisdom Panel is Lucca 25% Duitse herder, 12,5% husky en verder onbekend. Ze is kleiner dan een Karakachan, langwerpig, vriendelijker en socialer, en kortharig maar ik kan me zomaar voorstellen dat er wel een helftje Karakachan in zit wat denken de kenners hier?
Door Lucca snap ik wel wat mensen toch leuk vinden aan honden als mastins. Zo'n kalme, trouwe aanwezigheid is eigenlijk heel bijzonder om in huis te hebben.
En dit is mijn kalme, stabiele pronkstuk Lucca. Afstandelijk naar vreemden, diepe basloei om te waken, maakt zich niet druk maar ziet alles.
Volgens Wisdom Panel is Lucca 25% Duitse herder, 12,5% husky en verder onbekend. Ze is kleiner dan een Karakachan, langwerpig, vriendelijker en socialer, en kortharig maar ik kan me zomaar voorstellen dat er wel een helftje Karakachan in zit wat denken de kenners hier?
Door Lucca snap ik wel wat mensen toch leuk vinden aan honden als mastins. Zo'n kalme, trouwe aanwezigheid is eigenlijk heel bijzonder om in huis te hebben.
Laatst gewijzigd door Lothian op 19 dec 2021, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- Loraine
- Posts in topic: 4
- Honden: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Re: Karachan
Is de Tornjak geen optie als dat stukje onbekend?
Die komen dacht ik ook uit die hoek.
Die komen dacht ik ook uit die hoek.
- Lothian
- Contacteer:
Jij en iedereen in het bos die niet denkt dat ze een border collie is
Sommige stijbijs lijken echt best veel op haar ja.
Sowieso een mooie hond om te zien en je karakterbeschrijving is maar al te herkenbaar voor mij. Ik heb me dan ook nooit zo veilig gevoeld als toen ik twee berners tegelijkertijd had. Hoewel een ervan bepaald niet dat kalme en evenwichtige had.
Ik denk dat je best gelijk kunt hebben.
Ik denk dat je best gelijk kunt hebben.
Overigens is mijn kleine outlander ook de rust zelve in huis. Ik maak mezelf dan ook graag wijs dat er wat Karpatisch bloed door haar aderen stroomt.
- Loraine
Ik moest eraan denken omdat ik voor Mahdu een Tornjakmix heb aangeboden gekregen.
Ik heb het afgeslagen omdat ik zó strikt moest zijn dat ik 24/7 op mijn hoede moest zijn wat ik deed omdat hij me anders wel ff ging vertellen wat ik wel en niet mocht doen.
Dat is voor mij niet leuk honden houden en ik zag het al gebeuren dat dat verkeerd zou gaan op de langere termijn, niet dat hij agressief was maar wel net te dominant om met dingen weg te laten komen.
- Lothian
- Contacteer:
Oh vreselijk, die zou ik ook niet hoeven
- pioenroos
- Posts in topic: 1
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Is dit dan ook een Karachan? Dat is toch precies Lucca? Zelfde kop, zelfde blik.
Heerlijk zo' n kalme maar toch aanwezige kameraad in huis
- Lothian
- Contacteer:
Re: Karakachan
Even gauw overal de rasnaam aangepast want ik had een lettergreep overgeslagen
Die hierboven zou inderdaad een Karakachan met vol papier moeten zijn Pioenroos, in een opvang in de VS. (Niet door de opvang zelf bedacht, zo kregen ze haar aangeboden.)
Het is inderdaad een kopie van Lucca, met lang haar.
Die hierboven zou inderdaad een Karakachan met vol papier moeten zijn Pioenroos, in een opvang in de VS. (Niet door de opvang zelf bedacht, zo kregen ze haar aangeboden.)
Het is inderdaad een kopie van Lucca, met lang haar.
- Loraine
Nee idd.
Het type moet je liggen, als je zelf al gezag uitstraalt en zeer, zéér consequent bent van nature dan is het een fantastische hond.
Maar als je wat losser bent in de omgang en het gewoon niet in je zit om de touwtjes in handen te houden dan is dat gewoon een minder geschikte hond voor je.
Meteen ook de reden dat ik geen rottweiler heb ondanks dat ik ze (en dan vnl de wat ouderwetse types) ontzettend leuk vind; ik ben er niet geschikt voor.
Voor de juiste baas kan dat een gouden hond zijn. Niet te flauw zijn, heel consequent wezen en eventueel therapie met een end hout. Dat snappen ze, die primitievelingen.Loraine schreef: ↑19 dec 2021, 11:53
Ik moest eraan denken omdat ik voor Mahdu een Tornjakmix heb aangeboden gekregen.
Ik heb het afgeslagen omdat ik zó strikt moest zijn dat ik 24/7 op mijn hoede moest zijn wat ik deed omdat hij me anders wel ff ging vertellen wat ik wel en niet mocht doen.
Dat is voor mij niet leuk honden houden en ik zag het al gebeuren dat dat verkeerd zou gaan op de langere termijn, niet dat hij agressief was maar wel net te dominant om met dingen weg te laten komen.
Evengoed zou ik daar ook geen trek in hebben hoor. We leven in een geciviliseerde maatschappij waar eigenlijk geen plek is voor dat soort sujetten. Het is ook zielig want het waken en overzicht houden op hun territorium zit ze in het bloed. Niet het leuk spelen met de Labradors op het uitlaatveldje.
- Loraine
Ik hoef niet persé een hond die gezellig met de rest wil spelen, heb ik nu ook niet, maar ik wil wel een beetje relaxed door mijn eigen huis kunnen bewegen zonder elke actie af te wegen etc.Nanna schreef: ↑19 dec 2021, 12:48Voor de juiste baas kan dat een gouden hond zijn. Niet te flauw zijn, heel consequent wezen en eventueel therapie met een end hout. Dat snappen ze, die primitievelingen.Loraine schreef: ↑19 dec 2021, 11:53
Evengoed zou ik daar ook geen trek in hebben hoor. We leven in een geciviliseerde maatschappij waar eigenlijk geen plek is voor dat soort sujetten. Het is ook zielig want het waken en overzicht houden op hun territorium zit ze in het bloed. Niet het leuk spelen met de Labradors op het uitlaatveldje.
Daar ben ik mentaal ook te instabiel voor dus ik kies bewust voor types waar je wat makkelijker mee om kunt gaan maar die bij voorkeur wel lekker stabiel van karakter zijn.
Ik wil niet 24/7 à la Cesar Milan moeten handelen, ik wil lekker bankhangen, ontspannen wandelen, recreatief sporten en waar nodig even bijsturen als ze (te ver) uit de pas gaan lopen.