wandelvakantie Noorwegen, ervaring hond en ferry?

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
Plaats reactie
Gudrun
Posts in topic: 3
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

wandelvakantie Noorwegen, ervaring hond en ferry?

Bericht door Gudrun »

Ik wil terug naar Noorwegen deze zomer of komend najaar.
Met de camper en een paar honden.
Nu zie ik dat er een nieuwe scheepvaartlijn komt vanaf april vanuit Nederland.
Rijden vind ik leuk, vorige keer via Denemarken over de brug gegaan en dan via eiland Man en Ferry Puttgarden terug maar dat is maar een hele korte overtocht en dat stuk door Zweden en Duitsland rijden is zo lang en saai... Dus overweeg nu de boot.
Vertrek om 15u en aankomst om 9 uur.
Honden mogen mee, onder de 20 kilo in een te boeken huisdierentoegelaten hut.

Heeft iemand ervaring met reizen met honden in een ferry?
Hoe zit het met uitlaten?
Zijn ze zeeziek?
Nog andere puntjes?
Cendy
Posts in topic: 1

Re: wandelvakantie Noorwegen, ervaring hond en ferry?

Bericht door Cendy »

Als wij die kant opgaan nemen we altijd de ferry van Rostock naar Travemunde.
Die overtocht duurt een uurtje of 6.
Toos laat ik van te voren goed uit, op zo'n boot heb je wel een uitlaatpunt maar dat is gewoon een grote kattenbak, maar dat gaat ze echt niet op.
Op die ferry mag je overal komen met de hond behalve in het restaurant.
Ook hebben wij weleens een hut erbij gehad als we de nachtboot hadden, dan bleef ze rustig even alleen als wij s'ochtends gingen ontbijten ofzo.
Zeeziek heb ik bij haar nooit wat van gemerkt.
18 uur varen zou ik persoonlijk te lang vinden met Toos, puur omdat ze niet plast of poept op zo'n boot.
Afbeelding
dre

Bericht door dre »

Toen ik jaren geleden (10+)) met hond naar Noorwegen ging (en paar jaar later terug met hond en kat) via de DFDS hadden we ook zo'n hondenhut.

Ik vond het wel fijn, bij aankomst op terrein kregen we een flyer voor achter de vooruit, dan wisten de inregelmannen dat we vlak bij een ingang moesten parkeren.
De hond mocht de kamer niet af, en uitlaten kregen we aparte sleutel voor, dan moesten we de personeelsuitgangen door en dan hadden we een stuk dek voor ons alleen (met uitzicht op de kajuiten van het personeel), stond een zielig in beton gegoten boompje die zelfs mijn reu niet het aanpissen waard vond.
De hut zelf had een biabed staan, verder niet veel bijzonders.
Terug de auto in mochten we een half uurtje eerder voor de drukte uit, zodat we rustig de hond weer konden inladen zonder tussen de meute te staan.

Dus was mij wel bevallen en zou het zo weer doen, wel inderdaad vooraf even goed uitlaten en nadat je de boot af bent gelijk even een parkeerplaats zoeken.

Edit: wij hadden we de nachttocht, dus in de avond erop en in de ochtend er weer af ;-)
Afbeelding
sabine
Site Admin
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

ik ga meestal met d eboot vanaf de punt van denemarken naar langesund of larvik, en dan moeten de honden ind e auto blijven. Ik zorg dat ze uitgelaten zijn en dat is het. Dan zitten ze 3,5 - 4 uur in de auto, of nouja zitten, volgens mij tukken ze de hele tijd. Ik doe dat zelf liever dan dat ik met 2 honden rondloop op zo'n boot. Uitlaten lijkt me onhandig op een boot, en ik houd eigenlijk zelf ook niet zo van varen.
Hondenpoot

Bericht door Hondenpoot »

Wij hebben, de twee keer dat we gingen, de boot vanuit Hirtshals genomen naar Langesund en terug Kristiansand - Hirtshals.
Meestal Fjordline, maar toen die eruit lag ook colorline. Vaartijd is 2,5-4 uur.
Bij Fjordline mogen de honden eruit en op het dek. Daar is ook een plas hoek maar volgens mij wil geen hond daar wat doen. Wij laten de honden in de auto. Liggen dan lekker te slapen.
Nu met de reis naar Zweden hebben we de twee korte oversteken gepakt (Puttgarden-Rodby en Helsingor-Helsingborg) en toen wel Vie eruit gehaald omdat het voor haar de eerste keer op pad met de camper was.

Nog een tip als je wilt boeken bij Fjordline of Colorline: via de Noorse site doen. Scheelt echt veel geld. En met Google translate ernaast goed te doen.

Leuk Noorwegen! Echt super tof land!
Jip, Vik & Vie

Afbeelding

In liefdevolle herinnering: Floor, Job, Benno & Ziva
Fabiola17
Honden: 3
Welke: Lente [Chihuahua] Famke [klein mixje] Zoë [Lhasa Apso]

Bericht door Fabiola17 »

Toevallig had ik net ontdekt dat deze lijn er komt.
Ik ben als kind een aantal keer in Noorwegen geweest, maar vond er nooit veel aan (vooral omdat wij niks mochten beslissen, mijn vader deed vooral wat hij leuk vond).

Als volwassene wil ik er dus graag nog eens naar toe, maar wij zijn niet zo van de lange reizen. Deze boot verbinding biedt echter mogelijkheden!
Maar inderdaad, wat doen we met de honden?
Ik denk, als we dit gaan doen, dat wij zonder honden gaan. Hebben we nog nooit eerder gedaan, maar zolang met ze op de boot lijkt me ook niet handig (met die van ons).

Als je gaat zou je langs moeten komen hier, je rijdt hier langs zowat!
Lente (2013) Famke (2012) Zoë (2012)
In herinnering
Sinne (2007-2017-2019)
Joy (2003-2011-2017)
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Hondenpoot schreef: 24 jan 2022, 16:44 Wij hebben, de twee keer dat we gingen, de boot vanuit Hirtshals genomen naar Langesund en terug Kristiansand - Hirtshals.
Meestal Fjordline, maar toen die eruit lag ook colorline. Vaartijd is 2,5-4 uur.
Bij Fjordline mogen de honden eruit en op het dek. Daar is ook een plas hoek maar volgens mij wil geen hond daar wat doen. Wij laten de honden in de auto. Liggen dan lekker te slapen.
Nu met de reis naar Zweden hebben we de twee korte oversteken gepakt (Puttgarden-Rodby en Helsingor-Helsingborg) en toen wel Vie eruit gehaald omdat het voor haar de eerste keer op pad met de camper was.

Nog een tip als je wilt boeken bij Fjordline of Colorline: via de Noorse site doen. Scheelt echt veel geld. En met Google translate ernaast goed te doen.

Ja, Noorwegen... ben er 1 keer geweest en zei direct dat ik terug wou ;-). Toen ook Rodby-Puttgarden genomen op de terugweg.

Hirtshals is al best ver van hieruit... ruim 1000 km. Tussenstop nodig dus, of dichterbije haven. Ik wil niet autostrade jakkeren begin en eind van mijn vakantie.
sabine
Site Admin
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Gudrun schreef: 24 jan 2022, 19:12
Hondenpoot schreef: 24 jan 2022, 16:44 Wij hebben, de twee keer dat we gingen, de boot vanuit Hirtshals genomen naar Langesund en terug Kristiansand - Hirtshals.

Ja, Noorwegen... ben er 1 keer geweest en zei direct dat ik terug wou ;-). Toen ook Rodby-Puttgarden genomen op de terugweg.

Hirtshals is al best ver van hieruit... ruim 1000 km. Tussenstop nodig dus, of dichterbije haven. Ik wil niet autostrade jakkeren begin en eind van mijn vakantie.
Ik ben toen in 1 dag naar hirtshals gereden en heb daar een (heel leuk) huisje geboekt :) Was echt aan het strand, had er best een dagje willen blijven :)
Heleboelie

Bericht door Heleboelie »

Wij hebben toen ook Hirtshals-Kristiansand gedaan, met Colorline en dan bleef Mozes gewoon in ons busje. Vond ik goed te doen zo!
Was ook aardig eind zomer en niet bang voor teveel warmte meer.

Nu kun je inderdaad vanaf Eemshaven zometeen, dat is voor mij maar een piepeindje!

Maar ik vind vanaf Groningen Hirtshals ook niet ver, bovendien kun je daar met de camper al best leuk een nachtje staan, zo aan het strand.
In ons geval kon dat ook wel uit; zo kon je gemakkelijker de boot op ongunstige uren, en dus gunstiger tarief, nemen.

Ik hield direct van Noorwegen, bijna geëmigreerd zelfs, maar nu zit dat er even niet meer in. Blijft kriebelen, dat wel.
Hondenpoot

Heleboelie schreef:
Maar ik vind vanaf Groningen Hirtshals ook niet ver, bovendien kun je daar met de camper al best leuk een nachtje staan, zo aan het strand.
In ons geval kon dat ook wel uit; zo kon je gemakkelijker de boot op ongunstige uren, en dus gunstiger tarief, nemen.
Zo hebben wij het ook gedaan. De camping zelf is niks maar de ligging is top, zo aan het strand.

Wij zijn op tijd vertrokken (5u) en kwamen rond 17u aan vanuit Brabant. En wij hebben best lange stops met de kinderen.
‘S Avonds lekker op het strand lopen en dan ‘s ochtends de boot.

Afbeelding
Jip, Vik & Vie

Afbeelding

Gudrun

Bericht door Gudrun »

Ja maar ik vertrek van hier he, Groningen is al 4 uur rijden... en 10 uur rijden op een dag doe ik gewoon niet.
Dan moet ik nog een tussenstop er voor maken ook en zijn we weer 2-3 dagen onderweg, plus 2-3 dagen terug, blijft van 2 weken Noorwegen niet veel meer over :( . Kan ik qua tijd bijna evengoed terug over de brug gaan.
Maar goed, ik heb nog even, zal in de gaten houden wat "men" als ervaring met die nieuwe lijn schrijft.
Wou alleen dat de honden gewoon mee aan dek mochten... Alleen laten zit er met Kika niet in en om nu van 15 tot 09 de hele tijd in die hut te zitten...
Hondenpoot

Als je maar twee weken hebt wordt het wel krap ja.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er geen gelegenheid gaat zijn om met je hond op het dek te gaan en dat er een uitlaatplaats is. Ik vind ze super hond vriendelijk in Noorwegen.

Even opgezocht:

Tijdens de reis kunt u uw huisdier bezoeken en uitlaten op de daarvoor bestemde plekken.

Dan kun je toch ook een beetje rondlopen lijkt mij? Je moet toch naar zo’n plek lopen?
Jip, Vik & Vie

Afbeelding

EddyD

Bericht door EddyD »

Het lijkt voor ons opportuun dat wij onze newfoundlander meenemen op dek of eventueel in de camper bij de hond blijven gedurende de overtocht Kristiansans- Hirthals.
Zijn daar vanuit de ferrymaatschappijen bezwaren tegen ?
Plaats reactie