Joy hernia update 16-11-2021
Joy hernia update 16-11-2021
Nu ruim 6 weken geleden liep Joy een hernia graad vier op.
Dat was uiteraard in het weekend en uiteraard eind van de avond.
Dus naar de spoeddierenarts geweest met haar, daar kreeg ze pijnstilling en gabapentine.
Maandag meteen contact opgenomen met https://dierenkliniekivd.nl/ en gelukkig voor mij viel daar iemand uit zodat we dinsdag al terecht konden.
Joy kon niet meer lopen, haar achterpoten waren volledig verlamd, plassen kon ze ook niet meer zelf.
Maar dat is door de therapie (wervels rechtgezet en oefeningen mee voor thuis) gelukkig heel snel verbeterd, woensdag zag ik haar pootjes al weer lichte spiertrekkingen hebben, zaterdags gaf ze aan dat ze moest plassen, dus dat voelde ze weer aankomen. Ze liet het nog wel gewoon lopen, maar een paar dagen daarna hurkte ze al weer netjes door haar achterpoten.
Na twee weken moesten we terug naar Iris, en toen kon ze al wat lopen met ondersteuning van een loopbroekje.
Haar wervels stonden nog keurig recht, dus we waren op de goede weg.
Na veel oefenen liep ze binnen vier weken al zo
en na ruim 5 weken zo
en ze vraagt ook weer of ze los mag, want dat mocht ze voorheen ook op het laatste stukje
Dat was uiteraard in het weekend en uiteraard eind van de avond.
Dus naar de spoeddierenarts geweest met haar, daar kreeg ze pijnstilling en gabapentine.
Maandag meteen contact opgenomen met https://dierenkliniekivd.nl/ en gelukkig voor mij viel daar iemand uit zodat we dinsdag al terecht konden.
Joy kon niet meer lopen, haar achterpoten waren volledig verlamd, plassen kon ze ook niet meer zelf.
Maar dat is door de therapie (wervels rechtgezet en oefeningen mee voor thuis) gelukkig heel snel verbeterd, woensdag zag ik haar pootjes al weer lichte spiertrekkingen hebben, zaterdags gaf ze aan dat ze moest plassen, dus dat voelde ze weer aankomen. Ze liet het nog wel gewoon lopen, maar een paar dagen daarna hurkte ze al weer netjes door haar achterpoten.
Na twee weken moesten we terug naar Iris, en toen kon ze al wat lopen met ondersteuning van een loopbroekje.
Haar wervels stonden nog keurig recht, dus we waren op de goede weg.
Na veel oefenen liep ze binnen vier weken al zo
en na ruim 5 weken zo
en ze vraagt ook weer of ze los mag, want dat mocht ze voorheen ook op het laatste stukje
Laatst gewijzigd door Petra op 16 nov 2021, 15:19, 3 keer totaal gewijzigd.
- Gudrun
- Posts in topic: 2
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Re: Joy hernia
Wat goed al! Ik hoop dat het herstel zich verder zo doorzet!
-
- Honden: 2
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
dat gaat de goede kant op!
Bedankt allemaal.
De verwachting is dat ze 100% zal genezen, met weinig tot geen restverschijnselen.
Daar gaan we voor!
De verwachting is dat ze 100% zal genezen, met weinig tot geen restverschijnselen.
Daar gaan we voor!
- HillieS
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Top dat ze zo goed hersteld!
- kayleigh*
- Welke: Oudduitse Herder Minou - Welsh corgi cardigan Nala
Fijn dat het weer de goede kant opgaat.
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
RIP Kira 09-03-2011 - 09-09-2021
RIP Minou 24-02-2016 - 16-07-2024
- Célie
- Posts in topic: 3
- Honden: 1
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Dat hebben ze ook wel nodig die vechtersinstelling.
Klopt.
In het begin leek het net of ze het gewoon maar accepteerde, zo van 'dan is dit mijn leven nu', maar toen we met de oefeningen begonnen zag ik met de dag meer vechtersmentaliteit gelukkig.
Deze week mag ze 4x per dag 20 minuten lopen, en ik merk dat ze dat zo leuk vind, dat ze nu ook niet meer met haar nagels over de grond sleept, maar veel actiever loopt en haar poten dus ook weer goed op tilt.
O gadver, ik heb er ook een gehad met een fikse hernia en verlamming. Ben je bij een orthomanueel geweest? Fijn dat de vooruitzichten zo goed zijn en dat ze helemaal herstelt.
Ja, ik ben bij Iris van Deur geweest.
Gouden handen heeft ze, want na 1 behandeling kwam er alweer gevoel en beweging in de teentjes terug.
Re: Joy hernia update 15-11-2021
Joy heeft net bij de orthomanueel therapeut te horen gekregen dat ze al voor 85% van haar hernia genezen is, dat ze 300 gram afgevallen is EN dat ze pas weer over een half jaar op controle hoeft te komen!
Dat is wel het best denkbare nieuws, gezien het feit dat het 15 weken geleden nog maar de vraag was of ze überhaupt ooit nog wel weer zou kunnen lopen. We gaan voor de 100% en dat gaat ons ook lukken, daar ben ik van overtuigd.
Dat is wel het best denkbare nieuws, gezien het feit dat het 15 weken geleden nog maar de vraag was of ze überhaupt ooit nog wel weer zou kunnen lopen. We gaan voor de 100% en dat gaat ons ook lukken, daar ben ik van overtuigd.
-
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Re: Joy hernia update 16-11-2021
Wat een super bericht! Hoe wordt dat percentage vastgesteld? Is ze dan nog een beetje verlamd of heeft ze vertraagde reactie?
En die 100% haalt ze gewoon hoor, ze is al zover gekomen
Het werd gebaseerd op spierspanning en het feit dat de motoriek in de achterpoten nog een ietsje achterstand heeft.Mizzsylver schreef: ↑16 nov 2021, 19:14 Wat een super bericht! Hoe wordt dat percentage vastgesteld? Is ze dan nog een beetje verlamd of heeft ze vertraagde reactie?
Dat controleerde de arts door Joy op te tillen, en dan met haar achterpootjes op de tafel te laten rusten en Joy dan van links naar rechts mee te laten stappen. Dat deed ze met een minimale vertraging.
Ze staat ook nog een beetje ondergeschoven en dat komt als het goed is ook door de te lichte spierspanning. Dat moet met veel wandelen en nog wat oefeningen doen weer goed komen.
De rest kan ze al weer erg goed. Ze rent in galop, loopt met haar neus aan de grond, dat soort dingen heb ik haar nog niet eerder zien doen.
- kayleigh*
- Welke: Oudduitse Herder Minou - Welsh corgi cardigan Nala
Wat fijn!
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
RIP Kira 09-03-2011 - 09-09-2021
RIP Minou 24-02-2016 - 16-07-2024
- Zamunda
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Wat een fijn nieuws!
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Gisteren heeft ze zonder problemen 2 uur mee gewandeld, lekker op het gemakje los lopen en hier en daar een kort sprintje getrokken.