Boban uit de Balkan is naar de kapper geweest

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Boban
Posts in topic: 7

Boban uit de Balkan is naar de kapper geweest

Bericht door Boban »

Vorige week woensdag was het dan zo ver, onze Boban kwam vanuit een asiel in Kroatië, via een gastgezin in Slovenië, bij ons :cheer:

Hij is naar schatting bijna 7 jaar oud en er lijkt me wat Kroatische herder in te zitten gezien zijn bouw en vacht (en herkomst natuurlijk).

Toen hij aankwam was hij niet zichtbaar onder de indruk, hij heeft het huis besnuffeld, wat gegeten, wat gedronken. Wandelen wilde hij ook wel en begreep ook dat er buiten geplast en gepoept moet worden. Hij loopt zelfs netjes mee aan de riem :80: Onze kinderen vindt hij het einde, twee pubers en een kleuter, hij vindt het allemaal even gezellig. Het is een enorme knuffelkont.

De ontmoeting met onze kat vond ik nog wel het spannendst, maar ook dat leverde geen problemen op. De kat was wat bozig, maar ook wel nieuwsgierig en dat was wederzijds. Inmiddels heeft de kat hem wel een mep verkocht omdat hij toch wat te dichtbij kwam en sindsdien maakt hij een nederige buiging als ze ergens langs wil :lol1:

Sinds vrijdag lig ik geveld door corona op de bank en hij komt er gewoon gezellig bij liggen, geen onvertogen woord.

En dan nu de foto's. Het zijn er maar een paar, ik moet nog even oefenen met het fotograferen van een zwarte hond... :blauwoog:

Afbeelding
Onderweg naar Nederland

Afbeelding
De eerste ontmoeting met de kat

Afbeelding
Een van de eerste keren buiten (niet dubbel gezekerd :mep: )

Afbeelding
Samen op de bank, coronaën.
Laatst gewijzigd door Boban op 17 feb 2022, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Sekreetje
Posts in topic: 1

Re: Boban uit de Balkan

Bericht door Sekreetje »

Hahaha, ik wilde al een opmerking maken over die enkele lijn.

Leuk koppie zit erop hoor, en fijn dat het begin zo lekker gaat.
Afbeelding
Kruimel
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Wat een leukerd! En wat fijn dat het gelijk al zo goed gaat!
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
HillieS
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Fijn dat t zo goed gaat!
Afbeelding
thom
Honden: 1
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

Wat een ontzettende leukerd. :I:
En zo fijn dat alles zo goed gaat. :ok:
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
Alfilillo
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Wat een heerlijke hond heb je daar aan de haak geslagen. Hij lijkt de Kroatische variant van de Catalaanse herder. En voor jou beterschap. Gelukkig ben je in goed gezelschap :hartjes:
Afbeelding
Boban

Bericht door Boban »

Zinodo schreef: 07 feb 2022, 12:42 Wat een schatje! :I: ik snap waarom je hem geen Manu noemde, Boban staat hem veel leuker :E:

Effe zeiken sorry :F:
Ehh doe maar wel fatsoenlijk aanlijnen. Anti-ontsnappingstuig + martingale halsband + 2 lijnen, waarvan een om je middel en een in je hand. Hij lijkt misschien al prachtig aangepast aan "normaal" leven, maar dat is hij niet. Hij kan van de meest onverwachte ding schrikken. Er zijn de laatste tijd ECHT te veel honden twee dagen na adoptie dood omdat mensen te beroerd zijn om fatsoenlijke lijnen te gebruiken. Het gebeurt jou heus niet, maar echt wel, het kan iedereen gebeuren.
Nee, ik ben juist blij dat je het zegt.
Ik vind dit zelf ook heel spannend. Het punt is alleen dat hij van een tuig, laat staan ontsnappingstuig, zo veel ongemak en stress ervaart dat hij dan juist probeert los te komen. Aan een normale halsband loopt hij heel ontspannen mee. Dit is ook de ervaring van de vrouw die hem opving, terwijl ik weet dat zij juist supervoorzichtig is. Het is een beetje kiezen uit twee kwaden :19: Ik heb hem trouwens nu wel twee halsbanden om, dat is tenminste iets :blauwoog:
Nanna

Bericht door Nanna »

Leuke hond! En als hij ontspannen meeloopt is een fatsoenlijke halsband toch goed.
_Tiny_
Posts in topic: 3
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Wat een enorm leuke hond!
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Zinodo schreef: 07 feb 2022, 13:34
Boban schreef: 07 feb 2022, 12:52
Zinodo schreef: 07 feb 2022, 12:42 Wat een schatje! :I: ik snap waarom je hem geen Manu noemde, Boban staat hem veel leuker :E:

Effe zeiken sorry :F:
Ehh doe maar wel fatsoenlijk aanlijnen. Anti-ontsnappingstuig + martingale halsband + 2 lijnen, waarvan een om je middel en een in je hand. Hij lijkt misschien al prachtig aangepast aan "normaal" leven, maar dat is hij niet. Hij kan van de meest onverwachte ding schrikken. Er zijn de laatste tijd ECHT te veel honden twee dagen na adoptie dood omdat mensen te beroerd zijn om fatsoenlijke lijnen te gebruiken. Het gebeurt jou heus niet, maar echt wel, het kan iedereen gebeuren.
Nee, ik ben juist blij dat je het zegt.
Ik vind dit zelf ook heel spannend. Het punt is alleen dat hij van een tuig, laat staan ontsnappingstuig, zo veel ongemak en stress ervaart dat hij dan juist probeert los te komen. Aan een normale halsband loopt hij heel ontspannen mee. Dit is ook de ervaring van de vrouw die hem opving, terwijl ik weet dat zij juist supervoorzichtig is. Het is een beetje kiezen uit twee kwaden :19: Ik heb hem trouwens nu wel twee halsbanden om, dat is tenminste iets :blauwoog:
Aha. Heb je dan tenminste een martingale halsband? Zo een wat niet over de kop kan komen. Half-check, half-slip noemen ze ze ook wel eens, dat is ongeveer hetzelfde. Een gewone normale halsband zijn ze binnen 0,1 seconde uit als ze dat willen en dat komt nóóit goed uit. :schrik:
Vraagje uit nieuwsgierigheid:

Hangt dat niet af van de verhouding nek/kop?
Als ik een gewone halsband strak zonder te smoren om de nek van mijn hond heb komt ze daar niet uit.
Een halfcheck daarentegen ............... :schrik:

Boban ziet er goed uit! :ok:
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Zinodo schreef: 07 feb 2022, 13:56
ranetje schreef: 07 feb 2022, 13:50
Zinodo schreef: 07 feb 2022, 13:34

Aha. Heb je dan tenminste een martingale halsband? Zo een wat niet over de kop kan komen. Half-check, half-slip noemen ze ze ook wel eens, dat is ongeveer hetzelfde. Een gewone normale halsband zijn ze binnen 0,1 seconde uit als ze dat willen en dat komt nóóit goed uit. :schrik:
Vraagje uit nieuwsgierigheid:

Als ik een gewone halsband strak zonder te smoren om de nek van mijn hond heb komt ze daar niet uit.

Dan heb je de halfcheck niet goed ingesteld. De vaste stuk moet korter zijn dan de hoofdomvang, de verhouding hoofd nek maakt dan niet uit. Bij honden waarbij de hoofdomtrek bijna hetzelfde is als de nekomvang (windhonden, spitse shelties etc) kijk je zo dat als er spanning op de lijn staat dat de ringen van het vaste stuk martingale nooit bij elkaar komen, minstens 1 cm ertussen, dan is het goed ingesteld.
Zo deed ik het ook :ok:
Dus daar zit het niet in.

Dan toch maar liever een gewone halsband.
Afbeelding
malinois
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Geen ervaring met weglopers, maar waarom geen halsband icm een slipketting? Die slipt pas als de halsband af zou gaan dan toch?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lothian
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Wat een gave hond zeg :I:
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Schatje!
Ik was in begin soms ook wat nalatig met tuig, omdat onze dame vrij liep en nauwelijks onder de indruk was van dingen. Vanuit hier werd er ook op gehamerd dat ik zeker de eerste weken echt geen risico moest nemen.
Zij had geen moeite met tuig, dus ik was dan ook blij dat die erom zat toen ze ineens heftig reageerde op een kat, en later een vos buiten.
Had ik zelf toen even niet aan zien komen de heftigheid van reageren, dus was blij met de 2 lijnen toen :roll:

Haar halsband zat redelijk strak, later toen ze wat beter onze commando's of aanwijzingen opvolgde en kende zijn wij overgegaan op halfcheck,
Halsband op bepaalde stand weet je zeker van dat er niet uit getrokken kan worden, al heb ik dat wel gecheckt destijds voor we de poort uit gingen.

Maar wat Malinois zegt, als de hond echt geen tuig wil, dan is een slip als extra zekerheid ook een optie.
Wij hebben best lang, nadat me er op gewezen werd de veiligheid in acht te nemen, de hond uit buitenland aan 2 lijnen laten lopen.

En met name dus omdat je elkaar toch nog niet goed kent, kun je zomaar toch voor een situatie staan waarbij een redelijk relaxed ogende hond toch ineens reageert vanuit instinct of herinnering.
Boban

Bericht door Boban »

Bedankt voor de leuke reacties en de tips!
Jetski
Welke: Portugese waterhond

Bericht door Jetski »

Wat een ontzettende leuke hond om te zien ! :hartjes:
En z'n karakter klinkt ook geweldig!
Daar gaan jullie een hoop plezier van hebben
Afbeelding
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Super leuke hond is het!
En zijn naam past nu ook perfect, 't is inderdaad geen Manu ;-).
Diana
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Wat fijn dat het al zo goed gaat allemaal! :ok: Volgens mij is hij een echte lieverd :-)
ranetje schreef: 07 feb 2022, 13:50 Vraagje uit nieuwsgierigheid:

Ja, natuurlijk. Amoz heeft een dikke kop (brede schedel) en een vrij dun nekje onder zijn dikke bontkraag. Ik kon hem in het begin echt nog geen tuig aandoen, maar no way dat hij met die dikke kop uit de strak afgestelde halsband kon. Gezien zijn angst voor mensen in het begin, had ik hem wel een goed tuig omgedaan als dat zonder al te veel problemen had gekund, maar dat maakte die halsband nog niet meteen 'onveilig' of onverantwoord.
Ik vind het uitstekend dat er goed over veiligheid nagedacht wordt, maar ik vind het wel echt wat doorslaan tegenwoordig. De ene hond is de andere niet. Taartje heb ik ook nooit een tuig omgedaan, die is nooit ergens bang van geweest en had ook totaal niet de neiging om te proberen zich los te rukken of de kop uit de halsband te trekken of zo. Arlo heeft het eerste jaar hier wel altijd een veiligheidstuig én martingale gedragen. Ik pas me aan aan wat de hond laat zien en waar hij zich prettig bij voelt.
Aangezien Boban zo ongemakkelijk wordt van een tuig en ontspannen is tijdens de wandelingen, lijkt mij de oplossing van twee halsbanden, waarvan een slippende zoals halfcheck of martingale, prima :ok:
Afbeelding
Tamara

Bericht door Tamara »

Veel plezier met Boban! :cheer: Wat een leuke kuif heeft hij :I:
Afbeelding
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Wat een leukerd.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Heleboelie

Bericht door Heleboelie »

Hij is er!
En wat doet 'ie het al goed zeg :I:

Van harte met je aanwinst :flower:
(en ik vind het heel knap dat je zo geduldig hebt gewacht)
Boban

Bericht door Boban »

Heleboelie schreef: 08 feb 2022, 12:30 Hij is er!
En wat doet 'ie het al goed zeg :I:

Van harte met je aanwinst :flower:
(en ik vind het heel knap dat je zo geduldig hebt gewacht)
Dank je wel, maar het viel reuze mee hoor :smile: Ik had 7 januari het eerste contact en woensdag was hij er dus. Het transport werd alleen een paar keer verzet, dat was jammer. Maar achteraf ben ik blij, hij is echt tot rust gekomen in die maand bij het gastgezin en de opvangmama heeft hem echt in het zadel geholpen en hem fantastisch begeleid bij bijvoorbeeld de omgang met katten. Dus het heeft goed uitgepakt, denk ik.
Anne

Bericht door Anne »

Wat een leuke hond :I:
Afbeelding
Boban

Re: Boban uit de Balkan is naar de kapper geweest

Bericht door Boban »

Vandaag ging hij naar de kapper. Ik ben nog nooit met een hond naar een trimsalon geweest, dus ik had geen idee en ik zei: doe maar wat :dunno:

Nou, hij ziet er fantastisch uit, net een puppy, ik kan gewoon niet van hem afblijven :lol1: En ik ben zo trots op hem, hij heeft alles netjes doorstaan en is heel lief geweest tegen de trimster, ik vind het zo knap :I:

Afbeelding
Hij heeft een stropdasje om gekregen :LOL: Hij kijkt een beetje wazig, want ik moest hem wakker maken voor de foto, hij was bekaf.
_Tiny_
Posts in topic: 3
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Re: Boban uit de Balkan is naar de kapper geweest

Bericht door _Tiny_ »

Eerlijk ik vond hem eerst leuker :nocheer: Was wassen en voetjes knippen niet genoeg geweest?
Afbeelding
Plaats reactie