Veluwestront

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Nanna

Veluwestront

Bericht door Nanna »

Boerenactiegroep Agractie wil dat de provincie Gelderland per direct het uitlaten van honden op de Veluwe verbiedt.

Reden is dat onderzoek van de Universiteit Gent heeft aangetoond dat hondenpoep voor een ernstige toename van de hoeveelheid stikstof in de natuur zorgt.

De Veluwe is het grootste natuurgebied van Nederland. Gelderland moet onderzoeken hoeveel schade het uitlaten van honden in de beschermde natuur aanricht en ondertussen alvast verbieden dat honden nog in de buurt van de Veluwe komen.
Dat schrijft voorman Bart Kemp vrijdag in een brief aan Gedeputeerde Staten van Gelderland. Kemp stelt dat Agractie al opdracht heeft gegeven aan een advocaat om uit te zoeken of een uitlaatverbod juridisch afgedwongen kan worden.

Koekkoek. Dat ze eerst naar hun eigen kutkoeien kijken.
Nanna

Re: Veluwestront

Bericht door Nanna »

Wilma schreef: 11 feb 2022, 18:06 1 april grap zeker?
Was dat maar waar.

“ De Veluwe heeft veel te lijden van stikstofuitstoot door de ligging van het gebied tussen grote steden en snelwegen en door de vele veehouderijen. De politiek wil de veestapel verminderen, maar Agractie vindt dat boeren ten onrechte als grote vervuilers worden aangewezen. Op de Veluwe worden dagelijks honderden honden uitgelaten, terwijl ook uitlaatservices veel gebruikmaken van het uitgestrekte natuurgebied.”
Lothian
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Ik zal ze een luiertje ombinden.
Afbeelding
Frootje
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Ik zag de uitkomst van dat onderzoek laatst al op het nieuws. Dacht al wel dat iemand die stok zou gaan gebruiken om mee te slaan. Zo voorspelbaar.
Nikki
Honden: 1
Welke: Kruising Jack Russell Jet

Bericht door Nikki »

Lothian schreef: 11 feb 2022, 18:13 Ik zal ze een luiertje ombinden.
:proest:
Afbeelding
Gudrun
Posts in topic: 2
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Als iedereen nu eens overal de stront van zijn hond opruimde...
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Gudrun schreef: 11 feb 2022, 20:11 Als iedereen nu eens overal de stront van zijn hond opruimde...
Waarom? In het buitengebied waar niemand er last van heeft wordt het door de natuur opgeruimd.
Ik geloof niet dat zakjes in verbrandingsovens milieuvriendelijker zijn?
Afbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

En behalve die zakjes, er staan in natuurgebieden echt geen vuilnisbakken. Alleen bij de ingang en parkeerplaats. Wie gaat er urenlang met zakjes stront lopen? Ik in elk geval niet
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Dagmar schreef: 11 feb 2022, 20:18
Gudrun schreef: 11 feb 2022, 20:11 Als iedereen nu eens overal de stront van zijn hond opruimde...
Waarom? In het buitengebied waar niemand er last van heeft wordt het door de natuur opgeruimd.
Ja hier moet dat dus, in elk natuurgebied. Ook in losloopweides. En langs de weg. Gewoon overal.
In Oostenrijk op vakantie met Dogwalktrail moest het ook.
Ook in Engeland heb ik het gezien, langs een wegje in the middle of nowhere, hondenkak opgeruimd.
Er zijn nu eenmaal veel honden en dus ook veel kak.
Marlett

Bericht door Marlett »

Gudrun schreef: 11 feb 2022, 20:21
Dagmar schreef: 11 feb 2022, 20:18
Ja hier moet dat dus, in elk natuurgebied. Ook in losloopweides. En langs de weg. Gewoon overal.
Ook in Engeland heb ik het gezien, langs een wegje in the middle of nowhere, hondenkak opgeruimd.
Ik ben zo'n brave borst die dat ook doet, inderdaad. Ik heb een keer een boek gelezen van een boswachter waar in stond dat het het natuurlijk evenwicht verstoorde, er zit te veel eiwit in ofzo. Ik heb het vanaf het begin gedaan, dus het zit ook wel in mijn systeem nu. Ja, soms is het onhandig, maar voor mij hoort het erbij.
Zelf stoor ik me er niet aan als het er toch ligt in het buitengebied, maar in een woonwijk vind ik het echt heel ranzig, zeker in speeltuintjes.

Er stond pas nog iets op Nu.nl https://www.nu.nl/klimaat/6182993/honde ... bijen.html
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Hondendrollen op straat vind ik een ergernis. In het bos of buitengebieden niet. In de natuur is een hondendrol binnen een week verdwenen. Zo'n drol oprapen in een plastic zakje en in de container gooien is slechter voor het milieu dan de drol laten liggen. Ik ruim nooit de drollen van mijn honden op. Ik schop ze aan de kant als er eentje op het pad beland. ;-)
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Gudrun schreef: 11 feb 2022, 20:21 Ja hier moet dat dus, in elk natuurgebied. Ook in losloopweides. En langs de weg. Gewoon overal.
Ja, dat is leuk en aardig, maar het is niet de Belgische Veluwe, er is geen landelijke aanlijnplicht, geen honden die met de beperking van een riem iedere vierkante meter langs het pad volpoepen en afhankelijk van de plaatselijke AVP vaak geen opruimplicht buiten de bebouwde kom.
Het ging om de impact op het milieu. Als er iets slecht is qua uitstoot, zijn het afbreekbare zakjes op de vuilstort. En aangezien er geen aparte inzameling is en geen verweking tot hondenpoepcompost. Misschien kunnen een paar van die boeren dat gaan doen.
Een drol in het bos ligt daar prima.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 4
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Het gaat er natuurlijk om dat de boerenactiegroep de onzin van het stikstofbeleid wil onderstrepen. En gelijk hebben ze.

Stikstof is de pest voor de natuur, hoor. Heus wel. Tenminste, als je met natuur, stikstofarmere biotopen bedoelt. Een strontsloot is natuurlijk ook natuur want algen en palingen.
Maar een mooie sloot met rugstreeppadden en beekforellen lukt niet met gier stroomopwaarts.

De vraag is alleen of het zonder gier stroomopwaarts wel lukt.
Korhoenders zijn ook prachtig en gebaat bij een stikstofarme grond. Jonge heide met bos in de buurt maar ook open zandgrond zou optimaal zijn.
Maar nogmaals, komt die situatie uit de lucht vallen als je de boeren wegtreitert?
En de honden. En de dagjesmensen. De toeristische bedrijfjes.

Dan heb je straks een enorme wildernis die niemand mag zien. Waar niemand mag komen en waar we wel mogen komen niets mogen doen.'Terwijl je die gebieden 50 kilometer naar het oosten al had.
Want academisch geleuter over natuurbeheer heeft het geld dus dat gaat voor.

Het is een keuze.

Nederland heeft ontzettend veel bijzondere plekken. De veenplassen, het mergelland, de wadden, de delta, weidelandschappen en de bieschbosch.
Ik vind de veluwe eigenlijk helemaal niet het eerste dat ik zou gaan redden.
Célie
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Dan heb je toch nog steeds die uitstoot van stikstof waar je het ook neergooit? En met opruimen heb je nog de plasticafvalberg ook :pffff:
Marlett

Bericht door Marlett »

Célie schreef: 12 feb 2022, 12:40
Dan heb je toch nog steeds die uitstoot van stikstof waar je het ook neergooit? En met opruimen heb je nog de plasticafvalberg ook :pffff:
Dan komt het in de verbrandingsoven terecht. En nee, dat plastic is inderdaad ook niet best. Ik probeer een zakje voor twee honden te gebruiken of plastic zakjes te gebruiken die ik anders toch weg zou gooien (broodzakjes, bijv.)

Een hondendrol in de natuur hoort er niet, het voegt niks toe aan de biodiversiteit, sterker nog, het schaadt. Het komt ook niet uit die natuur, zoals een hert wel zijn voeding uit die natuur haalt. En ik snap ook wel dat barf nog wat anders doet dan frolic, maar toch.

Voor mij voelt het dus alsof ik zwerfvuil laat liggen. Iets wat ik ook niet doe, ik gooi echt nóóit iets op de grond.

Maar hé, dit is hoe ik het doe hoor. Ik ben op andere vlakken weer een vervuiler, ik douche veel te lang, ik ga die 6 km naar mijn werk ook lang niet altijd met de fiets, ik eet vlees, heb een dolce gusto en shop graag. Dus ik ga echt niet roepen dat iedereen het ook zou moeten doen hoor.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marlett schreef: 12 feb 2022, 13:01 Een hondendrol in de natuur hoort er niet, het voegt niks toe aan de biodiversiteit, sterker nog, het schaadt. Het komt ook niet uit die natuur, zoals een hert wel zijn voeding uit die natuur haalt. En ik snap ook wel dat barf nog wat anders doet dan frolic, maar toch.
De hondendrol hoort bij menselijke bewoning. Net als de achtergelaten chipszakken, luiers en visdraad, de pfas en herrie.
Alsof een voetbalveld met lichtbakken niets verstoort.

Maar oh wee als er ergens een labrador zit te kakken. Dan is het ineens natuur en mag het niet.
Schei toch uit.
Soof
Welke: Zwitserse herder

Bericht door Soof »

Hier heeft men er een handje van om het zakje met stront bij de ingang van het bos tussen de boomwortels langs het pad te deponeren. Ja, met zakje. Laat dan alsjeblieft die kak gewoon liggen, dat is nog minder erg. :piew:

We hebben overigens ook nog een heel uniek stukje losloop-heide-op-veluwe hierzo. Elk jaar weer discussie om dat te halveren, maar tot nu toe geen actie.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

5 zakjes met een drol die niet correct afgevoerd worden vind ik erger dan 50 drollen zonder deugdaad. Die zijn na een week gewoon weg.
En als ze per se weg moeten, laat dan gewoon een paar mensen met een hesje en een salarisje gezellig de boel opruimen. Participatiebanen waren toch goed?
Inge O
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Sandra&co schreef: 11 feb 2022, 20:05 België gaat vertellen wat Nederland zou moeten doen? Juist.
België deed dat onderzoek maar ligt verder totaal niet wakker van wat NL met die resultaten doet.
Sirene

Bericht door Sirene »

Ik hoorde in de uitzending van Vroege Vogels dat het dus ook om de pies gaat. Vandaar verbieden van honden. Ik snap de boeren wel dat die naar "hullie" gaan wijzen. Maar hopelijk komt er verder niks van terecht.
Ik heb me er verder nooit in verdiept. Het schijnt dat de biodiversiteit op plekken waar honden veel worden uitgelaten veel lager is dan op andere plekken. In de uitzending hadden ze het over bermen waar wel of geen honden werden uitgelaten. Ik kan me het niet zo goed voorstellen. Ik zie duizenden gebieden waar geen honden lopen waar ook geen biodiversiteit is. Ik zie het verschil dus niet. In het losloopgebied waar ik een paar keer in de week kom staan veel zeldzame planten. Oa 2 soorten orchideeën en een superzeldzame muntsoort en nog meer zeldzaamheden. Een stuk verderop waar geen honden mogen komen kom ik geen andere dingen tegen.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Sirene schreef: 16 feb 2022, 20:29 Ik hoorde in de uitzending van Vroege Vogels dat het dus ook om de pies gaat. Vandaar verbieden van honden. Ik snap de boeren wel dat die naar "hullie" gaan wijzen. Maar hopelijk komt er verder niks van terecht.
Ik heb me er verder nooit in verdiept. Het schijnt dat de biodiversiteit op plekken waar honden veel worden uitgelaten veel lager is dan op andere plekken.

Natuurlijk is de biodiversiteit lager. Maar dat is altijd als er menselijk bewoning in de buurt is.
Mensen vervuilen. Niet alleen hondenmensen. Kinderen met hun hutten, pubers met brommers, die vermaledijde festivals van het grauw...

Biodiversiteit an sich is belangrijk en het beschermen waard. Maar daarom hoeft dat nog niet in een dichtbevolkt gebied.
Net zoals veeteelt niet in een dichtbevolkt gebied hoeft.

Het stuk Duitsland tussen Oldenburg en Osnabrück is 30 keer zo groot als de veluwe en veel minder bevolkt.
Waarom laat je die herten daar niet lopen dan?
Omdat het per se in Nederland moet? Het dichtstbevolkte land van Europa?
En de complicaties daarvan dan afwentelen op ouwe vrouwtjes met een teckeltje.
Donder op.

Maar inderdaad, het is een jamaarhunnetje van de boeren. Terecht overigens.
Ik vind die hele veluwe bullshit. Madurodam maar dan met zwijnen in plaats van alkmaarse kaasdragertjes.
Plaats reactie