Evolutie van een vacht
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Re: Evolutie van een vacht
Net zo’n tafelrok
- Frootje
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Zitten er wieltjes onder?
Jammer weer van de inteelt. Volgens mij is het ook niet zo'n grote groep meer?
Nee, ze waren vroeger enorm populair maar dat is helemaal weggezakt. Ik geef dat rare gekapte haar daar de schuld van. Je gaat toch niet met zo’n mallotig beest over straat?
En ja, je kunt dat afknippen maar mensen gaan meestal op een eerste indruk af. En dat is dan eens homerisch lachen en verder lopen….en dan kopen ze een Cairn terriër want die ziet er wel normaal uit.
- _Tiny_
- Posts in topic: 8
- Honden: 4
- Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle
Niet alleen de vacht. Het schijnt dat ze door de lichaamsbouw zichzelf niet meer schoon kunnen houden doordat ze letterlijk niet meer met hun tong bij hun eigen aars kunnen. Dat geeft allemaal problemen. Vanwege diezelfde lichaamsbouw is ook bevallen moeilijk. Ik vind dat veel erger.
Van de niet-kortsnuiten hebben zij inderdaad de meeste problemen met bevallen._Tiny_ schreef: ↑20 feb 2022, 14:20 Niet alleen de vacht. Het schijnt dat ze door de lichaamsbouw zichzelf niet meer schoon kunnen houden doordat ze letterlijk niet meer met hun tong bij hun eigen aars kunnen. Dat geeft allemaal problemen. Vanwege diezelfde lichaamsbouw is ook bevallen moeilijk. Ik vind dat veel erger.
Maar liefst ZESTIG procent bevalt per keizersnede…
https://www.ufaw.org.uk/dogs/scottish-terrier-dystocia
Because of abnormalities in the shape of the pelvis, altering the birth canal dimensions, it is common for female Scottish terriers to be unable to give birth naturally and require delivery of the pups by caesarean. If this is not done the birth will end in the painful death of the mother.
Many pregnant female Scottish terriers would suffer dystocia if allowed to give birth naturally and if elective caesareans were not carried out. Currently 60% of Scottish terrier births are by caesarean
- Diana
- Posts in topic: 3
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik vraag me altijd af wie zulke dingen ooit heeft bedacht en waarom. Waarom zou je zo'n stoer terriërtje zo'n rare coupe geven?
Omdat bij vachtrassen een hondenshow meer een kapperswedstrijd is dan een keuring op de hond zelf.
En de keurmeester het meest bezopen kapsel maar belonen. Dat is ook gajes hoor.
- Diana
Ja, maar ooit, lang geleden, heeft iemand voor het eerst bedacht om zijn hond zo'n coupe te geven. Nog voordat dat voor het eerst was beloond op een hondenshow.
- Inge O
- Posts in topic: 4
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ik denk dat dat heel geleidelijk aan ging, en doordat dan alles wat er een beetje 'gekapt' uitzag prijzen won ging men daar dan steeds maar verder in, net zoals met alle stomme fysieke kenmerken.Diana schreef: ↑20 feb 2022, 15:40Ja, maar ooit, lang geleden, heeft iemand voor het eerst bedacht om zijn hond zo'n coupe te geven. Nog voordat dat voor het eerst was beloond op een hondenshow.
Als alle keurmeesters ons gezonde verstand hadden gehad dan was er niet één freakras ontstaan.
Wat ik dan weer nog minder begrijp is dat zoveel gewone eigenaren daar ook in meegaan. Zo 'moet' een Westie er als onderstaand uitzien, en als je dan vraagt aan mensen waarom ze dat zo doen is het antwoord 'volgens de trimster is dat hun kapsel' . Ja, want zelf zeggen wat je wel en niet mooi vindt als je hem wegbrengt om te trimmen is ook wel érg moeilijk hoor .
Zo ziet een leuke Westie eruit
- Diana
Ja, dat zal inderdaad wel. Ooit won er één met wat langer buikhaar en voor je het weet moesten ze allemaal haar tot op de grond hebbenInge O schreef: ↑20 feb 2022, 16:37 Ik denk dat dat heel geleidelijk aan ging, en doordat dan alles wat er een beetje 'gekapt' uitzag prijzen won ging men daar dan steeds maar verder in, net zoals met alle stomme fysieke kenmerken.
Als alle keurmeesters ons gezonde verstand hadden gehad dan was er niet één freakras ontstaan.
Wat ik dan weer nog minder begrijp is dat zoveel gewone eigenaren daar ook in meegaan. Zo 'moet' een Westie er als onderstaand uitzien, en als je dan vraagt aan mensen waarom ze dat zo doen is het antwoord 'volgens de trimster is dat hun kapsel' . Ja, want zelf zeggen wat je wel en niet mooi vindt als je hem wegbrengt om te trimmen is ook wel érg moeilijk hoor .
- _Tiny_
Ik ken geen enkele huis-westie met een gordijn tot op de grond. Trimster dringen ook geen model op wat mensen niet willen. Je komt bij de kapper dus de klant krijgt het kapsel wat hij wil. Niet wat de kapper mooi vindt.Inge O schreef: ↑20 feb 2022, 16:37Ik denk dat dat heel geleidelijk aan ging, en doordat dan alles wat er een beetje 'gekapt' uitzag prijzen won ging men daar dan steeds maar verder in, net zoals met alle stomme fysieke kenmerken.
Zo ziet een leuke Westie eruit
Meestal zeggen mensen hij moet nog wel op een ....(vul ras in) lijken hoor! Ze willen iets wat op het showmodel lijkt maar dan korter en praktieser. Dat model is voor hun wat hun ras van andere rassen onderscheidt. Dat je aan het kapsel al kunt zien dat het een westie is en geen boomer of cairn. Mensen vinden het vreselijk wanneer hun westie op een boomer lijkt
- Inge O
Misschien niet tot op de grond, maar wél met een serieus gordijn, en dat op zich is al belachelijk. Waar komt die gordijnenmode überhaupt vandaan? Is niet alleen bij de Westies zo maar bij steeds meer rassen, ronduit afgrijselijk is het (ik zeg met opzet een keer niét 'vind ik' maar 'IS het').
En als ik trimster zou zijn en mensen zouden hiermee komen
zou ik hen mijn tweede foto van hierboven tonen en zeggen dat dát de enige echte Westie is.
- _Tiny_
Maar mensen zijn verliefd geworden op dat caesarreclame koppie dus dat ronde hoofdje willen ze.Inge O schreef: ↑20 feb 2022, 19:08Misschien niet tot op de grond, maar wél met een serieus gordijn, en dat op zich is al belachelijk. Waar komt die gordijnenmode überhaupt vandaan? Is niet alleen bij de Westies zo maar bij steeds meer rassen, ronduit afgrijselijk is het (ik zeg met opzet een keer niét 'vind ik' maar 'IS het').
En als ik trimster zou zijn en mensen zouden hiermee komenzou ik hen mijn tweede foto van hierboven tonen en zeggen dat dát de enige echte Westie is.
De rok zit, heel toevallig, op de plek die moeilijk te plukken is omdat het buikje zo gevoelig is. Ik vermoed dus dat het haar ooit is laten staan omdat het wel makkelijk is. Zo'n terriër hakt namelijk van zich af als je hem pijn doet.
Waarom heeft een Airedale dan geen rokje? En een zoete Cocker weer wel?
- _Tiny_
Ja je schiet er inderdaad makkelijk een gat in, maar ik vermoed toch dat het veel te maken heeft met lekker makkelijk.
- Inge O