Evolutie van een vacht

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Nanna

Evolutie van een vacht

Bericht door Nanna »

En dan specifiek de vacht van een Schotse terrier.
Of liever: hoe een geweldig leuk hondje veranderde in een mongoloïde uitziende showpop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Evolutie van een vacht

Bericht door Mizzsylver »

Net zo’n tafelrok :schrik:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Het is gewoon lachwekkend. Totaal bezopen.

Afbeelding
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Nanna schreef: 20 feb 2022, 13:14 Het is gewoon lachwekkend. Totaal bezopen.
Zitten er wieltjes onder? :F:
Nanna

Bericht door Nanna »

Afbeelding

Afbeelding
Tamara
Posts in topic: 2

Bericht door Tamara »

Die van de oude foto vind ik erg leuk :I:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Tamara schreef: 20 feb 2022, 14:08 Die van de oude foto vind ik erg leuk :I:
Ik ook. Ik vind het zelfs een enorm geinig ras. Niet dat ik er eentje hoef want door de inteelt schijnen ze en masse om te donderen van de blaaskanker, maar evengoed.
Tamara
Posts in topic: 2

Bericht door Tamara »

Jammer weer van de inteelt. Volgens mij is het ook niet zo'n grote groep meer?
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Tamara schreef: 20 feb 2022, 14:12 Jammer weer van de inteelt. Volgens mij is het ook niet zo'n grote groep meer?
Nee, ze waren vroeger enorm populair maar dat is helemaal weggezakt. Ik geef dat rare gekapte haar daar de schuld van. Je gaat toch niet met zo’n mallotig beest over straat?
En ja, je kunt dat afknippen maar mensen gaan meestal op een eerste indruk af. En dat is dan eens homerisch lachen en verder lopen….en dan kopen ze een Cairn terriër want die ziet er wel normaal uit.
_Tiny_
Posts in topic: 8
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Niet alleen de vacht. Het schijnt dat ze door de lichaamsbouw zichzelf niet meer schoon kunnen houden doordat ze letterlijk niet meer met hun tong bij hun eigen aars kunnen. Dat geeft allemaal problemen. Vanwege diezelfde lichaamsbouw is ook bevallen moeilijk. Ik vind dat veel erger.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

_Tiny_ schreef: 20 feb 2022, 14:20 Niet alleen de vacht. Het schijnt dat ze door de lichaamsbouw zichzelf niet meer schoon kunnen houden doordat ze letterlijk niet meer met hun tong bij hun eigen aars kunnen. Dat geeft allemaal problemen. Vanwege diezelfde lichaamsbouw is ook bevallen moeilijk. Ik vind dat veel erger.
Van de niet-kortsnuiten hebben zij inderdaad de meeste problemen met bevallen.
Maar liefst ZESTIG procent bevalt per keizersnede…

https://www.ufaw.org.uk/dogs/scottish-terrier-dystocia

Because of abnormalities in the shape of the pelvis, altering the birth canal dimensions, it is common for female Scottish terriers to be unable to give birth naturally and require delivery of the pups by caesarean. If this is not done the birth will end in the painful death of the mother.
Many pregnant female Scottish terriers would suffer dystocia if allowed to give birth naturally and if elective caesareans were not carried out. Currently 60% of Scottish terrier births are by caesarean
Diana
Posts in topic: 3
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ik vraag me altijd af wie zulke dingen ooit heeft bedacht en waarom. Waarom zou je zo'n stoer terriërtje zo'n rare coupe geven? :scratch:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Diana schreef: 20 feb 2022, 14:50 Ik vraag me altijd af wie zulke dingen ooit heeft bedacht en waarom. Waarom zou je zo'n stoer terriërtje zo'n rare coupe geven? :scratch:
Omdat bij vachtrassen een hondenshow meer een kapperswedstrijd is dan een keuring op de hond zelf.
En de keurmeester het meest bezopen kapsel maar belonen. Dat is ook gajes hoor.
Dirkje
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Nanna schreef: 20 feb 2022, 13:14 Het is gewoon lachwekkend. Totaal bezopen.

Afbeelding
Het is net een hovercraft.
Afbeelding
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Nanna schreef: 20 feb 2022, 14:56
Diana schreef: 20 feb 2022, 14:50 Ik vraag me altijd af wie zulke dingen ooit heeft bedacht en waarom. Waarom zou je zo'n stoer terriërtje zo'n rare coupe geven? :scratch:
Omdat bij vachtrassen een hondenshow meer een kapperswedstrijd is dan een keuring op de hond zelf.
Ja, maar ooit, lang geleden, heeft iemand voor het eerst bedacht om zijn hond zo'n coupe te geven. Nog voordat dat voor het eerst was beloond op een hondenshow.
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 4
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Diana schreef: 20 feb 2022, 15:40
Ja, maar ooit, lang geleden, heeft iemand voor het eerst bedacht om zijn hond zo'n coupe te geven. Nog voordat dat voor het eerst was beloond op een hondenshow.
Ik denk dat dat heel geleidelijk aan ging, en doordat dan alles wat er een beetje 'gekapt' uitzag prijzen won ging men daar dan steeds maar verder in, net zoals met alle stomme fysieke kenmerken.

Als alle keurmeesters ons gezonde verstand hadden gehad dan was er niet één freakras ontstaan.

Wat ik dan weer nog minder begrijp is dat zoveel gewone eigenaren daar ook in meegaan. Zo 'moet' een Westie er als onderstaand uitzien, en als je dan vraagt aan mensen waarom ze dat zo doen is het antwoord 'volgens de trimster is dat hun kapsel' :blauwoog: . Ja, want zelf zeggen wat je wel en niet mooi vindt als je hem wegbrengt om te trimmen is ook wel érg moeilijk hoor :roll: .

Afbeelding

Zo ziet een leuke Westie eruit
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Inge O schreef: 20 feb 2022, 16:37 Ik denk dat dat heel geleidelijk aan ging, en doordat dan alles wat er een beetje 'gekapt' uitzag prijzen won ging men daar dan steeds maar verder in, net zoals met alle stomme fysieke kenmerken.

Als alle keurmeesters ons gezonde verstand hadden gehad dan was er niet één freakras ontstaan.

Wat ik dan weer nog minder begrijp is dat zoveel gewone eigenaren daar ook in meegaan. Zo 'moet' een Westie er als onderstaand uitzien, en als je dan vraagt aan mensen waarom ze dat zo doen is het antwoord 'volgens de trimster is dat hun kapsel' :blauwoog: . Ja, want zelf zeggen wat je wel en niet mooi vindt als je hem wegbrengt om te trimmen is ook wel érg moeilijk hoor :roll: .
Ja, dat zal inderdaad wel. Ooit won er één met wat langer buikhaar en voor je het weet moesten ze allemaal haar tot op de grond hebben :ugh: :oohja:
Afbeelding
_Tiny_

Bericht door _Tiny_ »

Inge O schreef: 20 feb 2022, 16:37
Diana schreef: 20 feb 2022, 15:40

Ik denk dat dat heel geleidelijk aan ging, en doordat dan alles wat er een beetje 'gekapt' uitzag prijzen won ging men daar dan steeds maar verder in, net zoals met alle stomme fysieke kenmerken.

Afbeelding

Zo ziet een leuke Westie eruit
Afbeelding
Ik ken geen enkele huis-westie met een gordijn tot op de grond. Trimster dringen ook geen model op wat mensen niet willen. Je komt bij de kapper dus de klant krijgt het kapsel wat hij wil. Niet wat de kapper mooi vindt.

Meestal zeggen mensen hij moet nog wel op een ....(vul ras in) lijken hoor! Ze willen iets wat op het showmodel lijkt maar dan korter en praktieser. Dat model is voor hun wat hun ras van andere rassen onderscheidt. Dat je aan het kapsel al kunt zien dat het een westie is en geen boomer of cairn. Mensen vinden het vreselijk wanneer hun westie op een boomer lijkt :LOL:
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

_Tiny_ schreef: 20 feb 2022, 18:46
Ik ken geen enkele huis-westie met een gordijn tot op de grond.
Misschien niet tot op de grond, maar wél met een serieus gordijn, en dat op zich is al belachelijk. Waar komt die gordijnenmode überhaupt vandaan? Is niet alleen bij de Westies zo maar bij steeds meer rassen, ronduit afgrijselijk is het (ik zeg met opzet een keer niét 'vind ik' maar 'IS het').

En als ik trimster zou zijn en mensen zouden hiermee komen
_Tiny_ schreef: 20 feb 2022, 18:46 Dat je aan het kapsel al kunt zien dat het een westie is en geen boomer of cairn. Mensen vinden het vreselijk wanneer hun westie op een boomer lijkt
zou ik hen mijn tweede foto van hierboven tonen en zeggen dat dát de enige echte Westie is.
Nanna

Bericht door Nanna »

Het ziet er natuurlijk ook raar uit met zo’n er op geschroefde kop.
Waartoe vraag ik u af..

Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Dat was dus niet zo. Ze zagen er eerst wèl normaal uit. Totdat Kapper Hap de showwereld in de greep kreeg en het er blijkbaar buitenissig uit moest zien.

Afbeelding
_Tiny_

Bericht door _Tiny_ »

Inge O schreef: 20 feb 2022, 19:08
_Tiny_ schreef: 20 feb 2022, 18:46
Ik ken geen enkele huis-westie met een gordijn tot op de grond.
Misschien niet tot op de grond, maar wél met een serieus gordijn, en dat op zich is al belachelijk. Waar komt die gordijnenmode überhaupt vandaan? Is niet alleen bij de Westies zo maar bij steeds meer rassen, ronduit afgrijselijk is het (ik zeg met opzet een keer niét 'vind ik' maar 'IS het').

En als ik trimster zou zijn en mensen zouden hiermee komen
_Tiny_ schreef: 20 feb 2022, 18:46 Dat je aan het kapsel al kunt zien dat het een westie is en geen boomer of cairn. Mensen vinden het vreselijk wanneer hun westie op een boomer lijkt
zou ik hen mijn tweede foto van hierboven tonen en zeggen dat dát de enige echte Westie is.
Maar mensen zijn verliefd geworden op dat caesarreclame koppie dus dat ronde hoofdje willen ze.

De rok zit, heel toevallig, op de plek die moeilijk te plukken is omdat het buikje zo gevoelig is. Ik vermoed dus dat het haar ooit is laten staan omdat het wel makkelijk is. Zo'n terriër hakt namelijk van zich af als je hem pijn doet.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Waarom heeft een Airedale dan geen rokje? En een zoete Cocker weer wel?😎
_Tiny_

Bericht door _Tiny_ »

Nanna schreef: 20 feb 2022, 19:25 Waarom heeft een Airedale dan geen rokje? En een zoete Cocker weer wel?😎
Ja je schiet er inderdaad makkelijk een gat in, maar ik vermoed toch dat het veel te maken heeft met lekker makkelijk.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

_Tiny_ schreef: 20 feb 2022, 19:22
De rok zit, heel toevallig, op de plek die moeilijk te plukken is omdat het buikje zo gevoelig is. Ik vermoed dus dat het haar ooit is laten staan omdat het wel makkelijk is. Zo'n terriër hakt namelijk van zich af als je hem pijn doet.
Maar die zit er net zo goed bij spaniels en setters, en die worden niet geplukt.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie