Voor welk outcross project kan jouw hond ingezet worden?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Tamara
Posts in topic: 1

Voor welk outcross project kan jouw hond ingezet worden?

Bericht door Tamara »

Feta kan worden ingezet voor de Rat terrier en de Tenterfield terrier. Ik vind haar wel een look-alike van deze rassen :) Niet dat je een look-alike nodig hebt voor outcross natuurlijk.

Rat terriër
Afbeelding

De Tenterfield Terrier
Afbeelding

Afbeelding

Feta

Afbeelding

Lanai zou voor de teckel kunnen worden ingezet. Al denk ik dat ze zelf ook teckel genen heeft, dus hoeveel nut het heeft weet ik niet.

Afbeelding
Afbeelding
Nanna

Re: Voor welk outcross project kan jouw hond ingezet worden?

Bericht door Nanna »

Je zit met de vacht. Dus ik denk dat de Bergamasco wel in aanmerking komt.

Afbeelding
Dagmar
Posts in topic: 5

Bericht door Dagmar »

Zoontje van Sjaak zou zo aangekeurd kunnen worden. Terugfokken op kortsnuit mogen ze laten. Maar het zal wel weer jaren getraineerd of met een hoerensmoes afgeketst worden. We weten allemaal dat genetische aandoeningen bij de stamboomversies veel minder vaak voor komen :engel:

Afbeelding

Zus zou ideaal zijn voor de lundehund. Haar hoofd kan ook al zo buigen en ze heeft gigantische voeten :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Frootje
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Gewoon een Jack Russell misschien? Daar lijkt ze het meest op qua bouw denk ik. Behalve de kop, die is wel heel anders. Dus misschien ook niet. :Q:
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Frootje schreef: 28 feb 2022, 10:36 Gewoon een Jack Russell misschien? Daar lijkt ze het meest op qua bouw denk ik. Behalve de kop, die is wel heel anders. Dus misschien ook niet. :Q:
Een leuke tibetaanse spaniel. Heb je in 1 generatie het oude type.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
_Tiny_
Posts in topic: 6
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Oscar heeft geen stamboom, want hij is sable en dan hoor je nergens bij. Maar hij zou een prima aanwinst zijn voor de middenslagpoedel en ook de Franse krulhaar. Tenminste als het gaat om aankeuren van look a likes.
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 4
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Ik kijk minder naar het uiterlijk (hoewel ze ook op dat punt redelijk wat gemeen hebben, op die extreme baard na dan), veeleer naar karakter en bouw, en dan zou ik een Hovawart het liefste met een Riezenschnauzer combineren.
_Tiny_

Bericht door _Tiny_ »

Als je een echte autocross wilt doen moet je juist in die groep gaan zitten die er het verst van af staat. Dan gaat het inderdaad niet om uiterlijk. Dan wordt de keuze dus heel breed. Poedel x Australian Shepherd zie ik wel zitten.
Afbeelding
_Tiny_

Bericht door _Tiny_ »

Zinodo schreef: 28 feb 2022, 10:52 Franse krulhaar! :proest: ik kan er maar niet aan wennen sorry :lol:

Maar met outcrossen is het toch de bedoeling om zo veel mogelijk genetische diversiteit toe te voegen, niet op welke ras je hond genoeg lijkt toch. Ik heb geen flauw idee welk ras mijn honden genetisch zouden helpen, ja vast alles van meer dan 60%+ coi, maar er zijn maar weinig honden die slechter zijn dan dat. En moet je dat dan überhaupt willen redden.
Ja ik vind het ook belachelijk. Waarom dat nou weer opgesplitst moest worden :dunno: Maar zo hebben ze het in hun oneindige wijsheid beslist :LOL:

Ik dacht eigenlijk dat de vraag luchtig bedoeld was? Zo van waar lijkt jou hond op.
Want een echte outcross vind ik het natuurlijk niet.
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Zinodo schreef: 28 feb 2022, 10:52 Franse krulhaar! :proest: ik kan er maar niet aan wennen sorry :lol:

Maar met outcrossen is het toch de bedoeling om zo veel mogelijk genetische diversiteit toe te voegen, niet op welke ras je hond genoeg lijkt toch. Ik heb geen flauw idee welk ras mijn honden genetisch zouden helpen, ja vast alles van meer dan 60%+ coi, maar er zijn maar weinig honden die slechter zijn dan dat. En moet je dat dan überhaupt willen redden.
Ja, dat was een voorborduursel op het voornemen lookalikes aan te keuren. Als je echt wilt outcrossen moet je gewoon een max percentage rashond en coi vaststellen voor over een jaar of tien. Dan is iedere kruising even waardevol.
Afbeelding
_Tiny_

Bericht door _Tiny_ »

Zinodo schreef: 28 feb 2022, 11:06
_Tiny_ schreef: 28 feb 2022, 10:59

Ja ik vind het ook belachelijk. Waarom dat nou weer opgesplitst moest worden :dunno: Maar zo hebben ze het in hun oneindige wijsheid beslist :LOL:

Ik dacht eigenlijk dat de vraag luchtig bedoeld was? Zo van waar lijkt jou hond op.
Want een echte outcross vind ik het natuurlijk niet.
Jaa ik moet er ook altijd om gniffelen, Franse krulhaar. :F: wat dat betreft is de naam wel heel goed gelukt haha. Maar die hele splitsing op kleurtjes is idd belachelijk.

Ok qua looks dan zeg ik Ziva voor de ijslanders en de podenco's voor andere windhonden. Ik zou ze niet gauw voor andere honden gebruiken want laten we eerlijk zijn, hun karaktertrekken zijn niet bepaald wenselijk bij de meeste honden. :F: na ja, misschien om de goldens van hun syndroom van pica en voernijd af te helpen?? :scratch: Maar ja dan lopen ze weg en apporteren ze niet meer en gaan niet meer in modderplassen liggen en laat dat nou precies de essentie van een golden zijn haha.
Hahahahaha!
Afbeelding
Lothian
Posts in topic: 3
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Nanna schreef: 28 feb 2022, 10:23 Je zit met de vacht. Dus ik denk dat de Bergamasco wel in aanmerking komt.

Afbeelding
Waar jouw honden me aan gezellige rasta's doen denken kan ik in zo'n Bergamasco echt alleen een heroïneverslaafde junk in de catacomben van Hoog-Catharijne voor me zien. Wat is dat toch een vreselijk vieze en lelijke vacht.
Afbeelding
alinelaila
Honden: 1
Welke: Friese Stabij

Bericht door alinelaila »

Lothian schreef: 28 feb 2022, 11:30
Nanna schreef: 28 feb 2022, 10:23 Je zit met de vacht. Dus ik denk dat de Bergamasco wel in aanmerking komt.

Afbeelding
Waar jouw honden me aan gezellige rasta's doen denken kan ik in zo'n Bergamasco echt alleen een heroïneverslaafde junk in de catacomben van Hoog-Catharijne voor me zien. Wat is dat toch een vreselijk vieze en lelijke vacht.
Wat een beeldende omschrijving :LOL: :LOL:
_Tiny_

Bericht door _Tiny_ »

Duque op de greyhound voor een wat mooier type :I:
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 4
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Lothian schreef: 28 feb 2022, 11:30

Afbeelding
Ik ben er ook wel voor 99% zeker van dat wat hierboven op de foto staat heel erg bewerkt is met vanalles en nog wat om dat soort kleiige megaplakkaten te krijgen.
Allemaal omdat de oorspronkelijke Bergamasco waarschijnlijk gewoon een enorm klittige vacht had uit zichzelf, voeg daar dan wat honden- en schapendrollen aan toe et voilà, een prachtige exclusieve rashondenvacht is geboren :cheer: :nocheer: .
Nanna

Bericht door Nanna »

Spaanse waterhond kan natuurlijk ook nog. Maar ik ben niet weg van die karakters. Er komt veel angst voor in het ras.

Afbeelding

Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Vrees dat ik niet mee kan doen :roll:
Zijn denk maar weinig mensen die een Duitse herder of DH lookalike voor outcross willen gebruiken :Q:

Denk ik althans..
Nanna

Bericht door Nanna »

De Pyreneese herdershond zie je soms ook in de vilten, zij het alleen op de achterhand.
Maar toe maar. Evengoed een kandidaat en uit dezelfde rasgroep dus de herdereigenschappen blijven overeind.
Zou trouwens ook een leuke zijn voor de Smous. Grootte, kleur en vacht kloppen al.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nanna op 28 feb 2022, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Veertje

Bericht door Veertje »

Nanna schreef: 28 feb 2022, 13:52 Spaanse waterhond kan natuurlijk ook nog. Maar ik ben niet weg van die karakters. Er komt veel angst voor in het ras.

Afbeelding

Afbeelding
Maar dan is dat toch juist goed om te outcrossen met een gezellige Puli? Raak je meteen van dat angstige af.

Finn zou ook een aanwinst zijn voor de Tibetaanse spaniel denk ik.

Tess zou ik zo niet snel weten. Er is wel eens outcross gedaan met groenendaeler voor de Tsjech.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
_Tiny_

Bericht door _Tiny_ »

@Nanna of toch maar die obligate poedel :engel:
Afbeelding
Afbeelding
Lothian
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Lucca is te mislukt qua bouw en Dalí te mislukt van karakter om het te overwegen :lol1:

Taro zou volgens mij prima een nest extra elegante basenjis kunnen maken.

Afbeelding

Afbeelding

En hij zou het Italiaanse windhondje wat meer bone, houding en een gezonde kop kunnen geven.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Frootje
Posts in topic: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Dagmar schreef: 28 feb 2022, 10:42Een leuke tibetaanse spaniel. Heb je in 1 generatie het oude type.
Nu je het zegt, dat zou inderdaad een goede zijn. :F:
Célie
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Nou ik zou echt niet weten waar Ushi geschikt voor zou kunnen zijn met haar allergieën dat wil je nergens inbrengen.
Alfilillo
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Omdat het toch niet gaat gebeuren, doe ik een gewaagd voorstel: Lily voor de Engelse Stafford. Ze is zacht van karakter, totaal niet agressief en heeft geen vasthoudende drive. Desondanks is ze niet sloom, kan uren lopen en is een stoer kortharig spierbonkje, wat wel past bij de Engelse Staf. Verder kan ze die rare kikkerbekken van tegenwoordig en idioot hoge stop wat afvlakken.
Afbeelding
Kruimel
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Inbreng van Brimi is voor elk ras goed, mits ze wel een beetje slim zijn. Wat het met een middenslag poedel zou opleveren ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
En verder moet je gewoon al die noordelijke spitsen met hun mini-populaties bij elkaar gooien.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Plaats reactie