rattenvanger
- Gudrun
- Posts in topic: 5
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
rattenvanger
Ik heb dus al geruime tijd last van ratten. De hele buurt hier trouwens.
En net was ik in de tuin aan het werken.
Nanook snuffelde in de bamboe, ineens een hels gekrijs en een Nanook die heel erg verschrikt te bamboe uit sprint.
Kika aarzelde geen seconde, stoof die bamboe in en er direct terug uit, achter een rat aan.
Ze haalde hem in, pakte, schudde maar helaas niet ervaren genoeg en rat leefde nog. 2 e poging ook nog niet genoeg, rat lag wel te zieltogen maar leefde nog dus even een mep met de spade op de kop gegeven om het af te maken.
Flinke Kika, eindelijk heb ik een "nuttige" hond
Maar wat is een rat dan eigenlijk toch groot, ik heb blijkbaar tot nu toe vooral kleinere gevangen want deze was echt wel de grootte van Kika haar kop (zonder staart).
En net was ik in de tuin aan het werken.
Nanook snuffelde in de bamboe, ineens een hels gekrijs en een Nanook die heel erg verschrikt te bamboe uit sprint.
Kika aarzelde geen seconde, stoof die bamboe in en er direct terug uit, achter een rat aan.
Ze haalde hem in, pakte, schudde maar helaas niet ervaren genoeg en rat leefde nog. 2 e poging ook nog niet genoeg, rat lag wel te zieltogen maar leefde nog dus even een mep met de spade op de kop gegeven om het af te maken.
Flinke Kika, eindelijk heb ik een "nuttige" hond
Maar wat is een rat dan eigenlijk toch groot, ik heb blijkbaar tot nu toe vooral kleinere gevangen want deze was echt wel de grootte van Kika haar kop (zonder staart).
- Anneke
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Havanezer
Re: rattenvanger
Oh jakkes, ratten. Wel stoer van Kika zeg. Hopelijk weet ze bij de volgende wel in één keer goed dood te schudden.
Anneke en Bobbie
- Frootje
- Honden: 2
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Goed zo Kika. Misschien volgende keer in een keer inderdaad, al doende leert men.
Hier ook ervaringen met hond versus rat. Wijlen Blackie was een straatschoffie uit Griekenland en had ook echt op straat geleefd, echt een jagertje ook. Het was winter en ik had de deur een tijdje open gehad, en op een gegeven moment stond Blackie bij het computerkastje te ruiken. Ik me maar afvragen wat er aan de hand was. Er was een snoertje dat bewoog. Ik heb het kastje opzij geschoven, de rat werd zichtbaar en voordat hij kon begrijpen wat er aan de hand was, was hij al dood. Die hond had gewoon staan wachten, sloeg razendsnel toe en de rat was in een keer weg. Geen bloed en geen geluid ook. Ze heeft ‘m mee naar buiten genomen voor me. Ik heb toch maar even gedweild ondanks het feit dat ze het heel schoon had aangepakt.
Een maandje of zo geleden hoorde ik ineens de buurvrouw gillen, die stond twee minuten later aan de deur. Of ze mocht schuilen want er zat een rat onder de bank en de hulptroepen waren onderweg. Helaas kon ik haar geen hulp meer bieden behalve een schuilplaats maar anders had ze Blackie zo mogen lenen.
Hier ook ervaringen met hond versus rat. Wijlen Blackie was een straatschoffie uit Griekenland en had ook echt op straat geleefd, echt een jagertje ook. Het was winter en ik had de deur een tijdje open gehad, en op een gegeven moment stond Blackie bij het computerkastje te ruiken. Ik me maar afvragen wat er aan de hand was. Er was een snoertje dat bewoog. Ik heb het kastje opzij geschoven, de rat werd zichtbaar en voordat hij kon begrijpen wat er aan de hand was, was hij al dood. Die hond had gewoon staan wachten, sloeg razendsnel toe en de rat was in een keer weg. Geen bloed en geen geluid ook. Ze heeft ‘m mee naar buiten genomen voor me. Ik heb toch maar even gedweild ondanks het feit dat ze het heel schoon had aangepakt.
Een maandje of zo geleden hoorde ik ineens de buurvrouw gillen, die stond twee minuten later aan de deur. Of ze mocht schuilen want er zat een rat onder de bank en de hulptroepen waren onderweg. Helaas kon ik haar geen hulp meer bieden behalve een schuilplaats maar anders had ze Blackie zo mogen lenen.
- Zamunda
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Goed zo Kika! Ik wil ook een nuttige hond maar heb alleen maar nutteloze mormels .
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
-
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Goed gedaan KiKa!
- Inge O
- Posts in topic: 4
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Hier zijn Plusje, Karma en Mafje de rattenvangers van dienst, maar gelukkig hebben ze niet veel werk want mijn kat vangt ze allemaal.
Zou je ook niet verwachten!
- Inge O
Ja, doen ze hier met vogels net zo - behalve dan een weidevogeltje dat zich een paar weken terug veilig waande tussen wat graspollen : fout gegokt .Sandra&co schreef: ↑12 mar 2022, 20:11Nee hè? Het enige wat hij dan nog wel leuk vindt qua 'jagen' is keihard op een zwerm vogels afduiken zodat ze schrikken en opvliegen. Maar met 0 intentie van bijten.
- Zamunda
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Het vreet alleen maar, alhoewel dat bij Duque dat dan wel weer meevalt .
Raaf is trouwens wel een jager hoor, maar die haalt zijn neus op voor alles kleiner dan een konijn. Samen met Lais heeft hij vorig zomer een haas/konijn gevangen hier in de wei, die stomme haas vond het een goed idee om in de wei te blijven nadat ik op de heenweg de honden nog weg kon roepen. Tja, toen zat hij op de terugweg in een bosje en toen gingen mijn jagers op jacht en even later was ie het haasje.
OS met dank aan Hakunamatata
- Gudrun
Kika is de enige die ingeënt is tegen lepto.
Ik had ergens toch wel een voorgevoel met mijn wildekind.
En ja, hopelijk volgende keer wel meteen dood.
Op wandeling duikt ze nu en dan ook met zo een 4-poten-landen-op-een-plek-sprong de berm in dus dat jagen zit er toch wel in.
Zolang ze ze niet opvreet mag ze hoor. En vangen van echt wild zit er niet in want ze krijgt max 10 meter buiten van me. Tenzij bij agility of schapendrijven, maar dan is ze aan het werk dus jaagt ze niet. Ook niet als er een domme duif in het parcours landt. In de tuin heeft ze vorige zomer wel al eens een duif gevangen (en zo goed als helemaal opgegeten)
Ik had ergens toch wel een voorgevoel met mijn wildekind.
En ja, hopelijk volgende keer wel meteen dood.
Op wandeling duikt ze nu en dan ook met zo een 4-poten-landen-op-een-plek-sprong de berm in dus dat jagen zit er toch wel in.
Zolang ze ze niet opvreet mag ze hoor. En vangen van echt wild zit er niet in want ze krijgt max 10 meter buiten van me. Tenzij bij agility of schapendrijven, maar dan is ze aan het werk dus jaagt ze niet. Ook niet als er een domme duif in het parcours landt. In de tuin heeft ze vorige zomer wel al eens een duif gevangen (en zo goed als helemaal opgegeten)
- Lothian
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Taro is fanatiek muizenvanger. Vanger, niet Doder hij gooit er mee als een kat. Ik laat de andere twee altijd de klus afmaken.
- Gretha
- Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising
Wat dat aangaat lijkt Tux niet op haar moeder. Zij is een eerste klas stroper en een muis is binnen een seconde ook doorgeslikt. Dat kun je niet af kijken.Sandra&co schreef: ↑12 mar 2022, 20:11Nee hè? Het enige wat hij dan nog wel leuk vindt qua 'jagen' is keihard op een zwerm vogels afduiken zodat ze schrikken en opvliegen. Maar met 0 intentie van bijten.
Ik heb haar nog niet met een rat gezien, maar een halfwas haas kon het ook niet navertellen. En die was bijna zo groot als zijzelf.
-
- Welke: Duitse herder
Ziva vangt graag muisjes
En konijnen en ook al 2x een rat ( van wat ik heb gezien )waar ik iets minder blij mee was
Ze zwemt ook heel graag , volgens mij is ze als verkeerd ras geboren
En konijnen en ook al 2x een rat ( van wat ik heb gezien )waar ik iets minder blij mee was
Ze zwemt ook heel graag , volgens mij is ze als verkeerd ras geboren
- Célie
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Mijn Bonnie was daar ook een kei in hup een beet op de goede plek en hartstikke dood ook met muizen. Opvreten deed ze ze niet.
- Ipanema
- Welke: Peruaanse naakthond en whippet x AHT
Billie zoekt hier ook altijd actief naar muisjes. Kwamen we er onlangs eentje tegen op onze avondwandeling, begint die muis te schreeuwen. Dus Billie er voorzichtig snuffelend met grote ogen achteraan Had altijd gedacht dat ze ze wel echt zou vangen, maar niet dus
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Amy is er ook zo een die alles pakt en het is al dood voordat je het in de gaten hebt, meestal is schudden niet eens nodig. Ratten heeft ze zo ook een paar keer te grazen genomen, beide keren was ze gewoon aangelijnd.
Toch is ze ook niet roekeloos, maar echt berekenend. Hier in de tuin zitten ook wel eens slangen en die vangt ze ook, maar hoe snel het ook gaat, ze kijkt wel goed wat ze doet. Als ze ze niet in één keer goed kan grijpen waarbij ze ze meteen dood kan bijten, wacht ze tot dat moment wel aanbreekt. Ze heeft er tegelijkertijd dus ook wel een gezond ontzag voor.
Toch is ze ook niet roekeloos, maar echt berekenend. Hier in de tuin zitten ook wel eens slangen en die vangt ze ook, maar hoe snel het ook gaat, ze kijkt wel goed wat ze doet. Als ze ze niet in één keer goed kan grijpen waarbij ze ze meteen dood kan bijten, wacht ze tot dat moment wel aanbreekt. Ze heeft er tegelijkertijd dus ook wel een gezond ontzag voor.
- Gudrun
Knap is dat!Diana schreef: ↑13 mar 2022, 18:48 Amy is er ook zo een die alles pakt en het is al dood voordat je het in de gaten hebt, meestal is schudden niet eens nodig. Ratten heeft ze zo ook een paar keer te grazen genomen, beide keren was ze gewoon aangelijnd.
En ook wel echt veilig zo, brrr, moet er niet aan denken dat ze zo nonchalant een slang zou pakken en die dan nog laten lopen en terug en...
-
- Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond
Juist, mijn idee. Ik zou er heus niet blij van worden als mijn hond een rat zou doodbijten. Ziekte van Weil ligt op de loer dan idd.
Suzanne
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik vind dat met die slangen ook een beetje eng hoor, maar gelukkig zijn er hier bijna geen giftige slangen (alleen adders, net als in Nederland en België, maar die zijn veel zeldzamer dan de niet-giftige slangen). En Amy heeft haar eerste 11 maanden zichzelf moeten redden in een heel vergelijkbaar landschap, dus die weet waarschijnlijk meer van slangen dan ik Ik sta er ook niet de hele dag met mijn neus bovenop, dus het is eigenlijk niet te voorkomen, tenzij ik haar binnen op zou sluiten.Gudrun schreef: ↑13 mar 2022, 19:32Knap is dat!Diana schreef: ↑13 mar 2022, 18:48 Amy is er ook zo een die alles pakt en het is al dood voordat je het in de gaten hebt, meestal is schudden niet eens nodig. Ratten heeft ze zo ook een paar keer te grazen genomen, beide keren was ze gewoon aangelijnd.
En ook wel echt veilig zo, brrr, moet er niet aan denken dat ze zo nonchalant een slang zou pakken en die dan nog laten lopen en terug en...
Ik dacht dat het risico op de ziekte van weil bij honden groter was door aanraking met urine (of zwemwater met urine) van een besmette rat
Hoe groot is de kans dat de hond ziek wordt van het vangen en doden van een rat?
Hoe groot is de kans dat de hond ziek wordt van het vangen en doden van een rat?
- Inge O
Voor mij zo groot als dat je morgen onder een trein komt, en daar doet ook niemand hysterisch over.
- Lothian
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Ik laat ze er tegen enten maar dat is geloof ik helemaal fout volgens de gemiddelde hondenbezitter met internet
- Célie
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Nou denk dat dat risico hartstikke meevalt hoor, waar ik vroeger woonde werden al die erf- en boerderijhonden nooit gevaccineerd tegen weil (kregen meestal alleen hun puppyentingen) en er is nooit maar 1 hond doodgegaan aan weil.
Nou als je onder die trein komt doen ze misschien wel hysterisch
Ik maak er geen probleem van.
Dacht al dat het zo'n vaart niet zou lopen.
Claire is na die enting met 16 weken (die ik niet in de planning had ) nooit meer geënt tegen Lepto.
Ik kijk wel uit.
Stel dat ze er weer zo slecht op reageert.
Moet er niet aan denken
Laatst gewijzigd door ranetje op 14 mar 2022, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Inge O
-
- Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond
Oh, ik heb ze hier ook niet gevaccineerd tegen Weil hoor! Maar ik zou dus niet gelukkig worden van een rattenvangende hond.
Suzanne
Suzanne