Honden stelen voor hondengevechten, broodje aap?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Marlett
Posts in topic: 5

Honden stelen voor hondengevechten, broodje aap?

Bericht door Marlett »

https://www.podencoworld.nl/nieuws/898-waarschuwing

Ik zag deze waarschuwing langskomen op Feestboek. Nu had ik afgelopen tijd heel veel van dit soort berichten in mijn timeline gehad, maar dat was meestal van de zus van de buurvrouw d'r collega of haar nicht d'r schoonzus. In dezelfde timeline kwam er namelijk ook een bericht langs over dat het vaak niet waar zou zijn. (ik kan die link even niet meer vinden, het was van een blog.)

Hebben jullie hier al eens echt mee te maken gehad? Ergens vind ik het best aannemelijk klinken, maar ik snap ook dat het de perfecte ingrediënten zijn voor een broodje aap. Ik denk dus dat van de berichten die ik lees een enkele wel waar zou kunnen zijn, maar dat er ook een deel voor de sensatie geplaatst wordt.
Wat denken jullie?
Babs
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Babstaard kruising van een mix

Re: Honden stelen voor hondengevechten, broodje aap?

Bericht door Babs »

Ik heb er zelf nog nooit mee te maken gehad.
Het lijkt mij eigenlijk onwaarschijnlijk dat er honden gestolen worden voor hondengevechten. Waarom zouden ze de moeite doen met het risico gepakt te worden terwijl je zo, voor een klein bedrag maar zonder risico, tich honden van marktplaats kunt halen?
Afbeelding
Veertje
Posts in topic: 3

Bericht door Veertje »

Ik denk dat een deel best waar kan zijn, maar ik geloof niet dat het voor hondengevechten is. Wel denk ik dat het kan zijn voor verkoop. Honden zijn nu eenmaal een stuk gewilder geworden tijdens coronatijd. Maar ja, waarom zouden ze hier die moeite doen als ze ze in Spanje en Roemenië zo van de straat kunnen halen.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Marlett

Bericht door Marlett »

Ja, dat is het gekke eraan: het zouden vaak Oost-Europese mannen zijn.
Altijd in een wit busje.
mijke

Bericht door mijke »

Nou, ik sluit het niet 100% uit, maar mijn bullshitdetector gaat doorgaans zwaar af bij dit soort berichten.
_Tiny_
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Ja Oost Europese mannen komen in drommen in witte busjes naar Nederland om honden te stelen omdat er in Oost Europa niet aan te komen is.
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

_Tiny_ schreef: 15 sep 2021, 14:57 Ja Oost Europese mannen komen in drommen in witte busjes naar Nederland om honden te stelen omdat er in Oost Europa niet aan te komen is.
En altijd met een spinnenwebtattoo in hun nek en ze gaan met z'n allen in hondenbosjes liggen wachten :lol:

Tijd voor uitlaatservicesticker op het busje en een gezellige coltrui.
Afbeelding
_Tiny_
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Dagmar schreef: 15 sep 2021, 15:01
_Tiny_ schreef: 15 sep 2021, 14:57 Ja Oost Europese mannen komen in drommen in witte busjes naar Nederland om honden te stelen omdat er in Oost Europa niet aan te komen is.
En altijd met een spinnenwebtattoo in hun nek en ze gaan met z'n allen in hondenbosjes liggen wachten :lol:

Tijd voor uitlaatservicesticker op het busje en een gezellige coltrui.
:lol: :lol:
Afbeelding
malinois
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Dit stond vandaag in de krant

https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~aa6e5947/

Baasjes opgelet: politie vermoedt dat honden steeds vaker worden gestolen voor de handel

Er is een verontrustende ontwikkeling gaande in Brabant. De politie ontving de afgelopen periode meerdere meldingen van gestolen honden. Ook in Facebookgroepen circuleren berichten over mensen die in het bos honden proberen mee te lokken. Vermoedelijk voor de handel. 

Nicole Roelands 15-09-21, 16:29Laatste update: 17:05

Onlangs werd hond Tycho voor de ogen van haar baasje meegenomen in een natuurgebied in Oss. Twee weken eerder verdween pup Bodie uit Almerk. Beide honden zijn van het ras Border Collie. 

De politie Zeeland-West-Brabant vermoedt dat er sprake is van een trend. Nu zijn er enkele meldingen over dit ras binnengekomen, eerder ging het om Terriërs. ,,Het betreffen uiteenlopende rassen en vaak zien we dat een bepaalde periode een specifiek ras populair is. Een gezonde rasechte hond is dan zeer in trek, omdat pups van dit ras veel geld opleveren", verklaart woordvoerder Malou Joosten-Stillekens. 

Weinig aanknopingspunten 

Wat de trend precies is en waar die vandaan komt, kan de politie niet zeggen. Ook zijn er geen precieze cijfers te noemen. Wel komen er verschillende signalen binnen. De politie roept op een melding te maken bij het zien van een verdachte situatie. 

Dit kan bij de dierenpolitie via 144. ,,We nemen wel aangiftes op, maar er is vaak weinig tot geen opsporingsindicatie in deze zaken. Als we bijvoorbeeld meerdere meldingen van dezelfde auto of kenteken krijgen, hebben we genoeg opsporingsindicatie om door te pakken.”

In Facebookgroepen en op fora gaan berichten rond over gestolen honden die ingezet zouden worden om vechthonden in het buitenland op te fokken en te vermaken. Die signalen kan de politie niet bevestigen, omdat ze vooralsnog niet weten wat er met de gestolen honden gebeurt.

Aanlijnen en chippen

De politie adviseert baasjes om tijdens een wandeling de hond aan te lijnen. Zo wordt het moeilijker voor de hond om ver weg te lopen. ,,En heeft u altijd zicht op het dier zodat u snel kunt handelen als iemand uw hond probeert te pakken.” 

Een andere tip is om de hond te laten chippen. ,,Als de hond dan gestolen wordt en op een andere plek opduikt, is het makkelijk om het dier weer terug te brengen naar de eigenaar.

Ook geeft ze nog een tip voor de mensen die van plan zijn om een pup te kopen. Doe dit bij een fokker die goed staat aangeschreven. ,,De zogenaamde ‘broodfokker’ is niet de juiste plek om een pup te kopen, mede vanwege de mogelijkheid dat het hier om gestolen pups of ouders gaat.” De politie raadt aan om tijdens het bezoek bij een fokker na te gaan of de moeder van de pup aanwezig is én of het dier de juiste leeftijd heeft en eigenlijk niet veel ouder is. 

Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Ik heb liever dat Nicol helemaal niets schrijft.
Afbeelding
Lothian
Posts in topic: 9
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Ik heb geen idee wat er van waar is maar ik vind dat het hier wel erg makkelijk wordt afgedaan als broodje aap. Honden zijn veel geld waard en gezonde, sociale honden zijn vrij makkelijk te stelen. Het is een stuk lastiger om verkoopbare honden gratis van Marktplaats mee te krijgen. Dat is geen click and collect he 😜

En ja, in Roemenië haal je ze gratis van straat, maar dat zijn doorgaans geen rashonden, en de afzetmarkt zal daar ook niet zijn. Dan rijd je daar met je busje vol straathonden naar Nederland. Gebeurt trouwens ook wel, daar niet van, haha.

Nogmaals, ik weet het niet maar ik vind het niet ongeloofwaardig dat er mensen zijn die in Nederland prima ogende honden jatten en die in Duitsland weer voor een paar 100 euro verkopen.
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Lothian schreef: 15 sep 2021, 19:44 Ik heb geen idee wat er van waar is maar ik vind dat het hier wel erg makkelijk wordt afgedaan als broodje aap.
Er worden al tientallen jaren honden gestolen. Het gros van de facebookverhalen, zeer vreemde krantenberichten en een rondreizende bende lijken me fantasie ja.

Als je een hond wilt verkopen, gooi je hem niet dood in de sloot toch? Ik snap niet waarom dat verhaal dan 100 x aangehaald moet worden als voorbeeld van diefstal.
Afbeelding
Gretha
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Voor de handel ja, voor hondengevechten geloof ik er niks van.
Die types blijven uit het zicht en wat heb je in dat geval in godsnaam aan een Border Collie die binnen 2 tellen dood is....
Afbeelding
Marielle
Welke: Labrador

Bericht door Marielle »

Hondengevechten daar geloof ik ook niet zo in. Handel wel, een leuke hond is geld waard en met een beetje een mooi verhaal trappen naïeve kopers er heel makkelijk in.
Afbeelding
Maple
Lothian
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Nee, hondengevechten kan ik me ook niet zoveel bij voorstellen. Geen idee hoe dat gaat hoor, het enige dat ik er van weet waren van die pitbulls op Animal Planet die met tientallen aan een ketting van 2 meter bij elk een eigen een olievat op een zandveldje zaten. Heb je wat aan een of andere duffe huishond om op te oefenen?
Afbeelding
Lothian
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Gatver, ik heb gegoogled maar dat gebeurt dus kennelijk wel. Honden met weinig vechttalent die gebruikt worden als levend aas waar de vechter op kan oefenen zonder schade. Vaak heeft de aashond de snuit dichtgetapet. Ze worden regelmatig gevonden in de VS wanneer weer eens een hondengevechtlocatie wordt opgerold.
Afbeelding
GoldenGizmo
Welke: Golden retriever

Bericht door GoldenGizmo »

Lothian schreef: 15 sep 2021, 19:44
Nogmaals, ik weet het niet maar ik vind het niet ongeloofwaardig dat er mensen zijn die in Nederland prima ogende honden jatten en die in Duitsland weer voor een paar 100 euro verkopen.
Maar zouden die dan in Duitsland nooit bij een dierenarts komen waar de chip gecontroleerd wordt? Of hoeven ze in Duitsland überhaupt niet gechipt te zijn, dat daar niet op wordt gecontroleerd?
EchoMira
Posts in topic: 10
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Even los van hoe zinnig het allemaal is. Er zijn ook domme mensen die dingen doen die niet werken.

Dat je een gestolen hond moeilijk kunt verkopen en het trainingstechnisch niet zo heel erg veel zin heeft om met een gepikt bichonnetje aan te komen kakken betekent niet dat er geen mensen zijn die om die reden honden pikken.
Faalhazen zijn niet zeldzaam. Zeker niet in dat circuit.

Als er inderdaad een golfje van hondendiefstal tijdens het wandelen is dan zal dat uit de dezelfde daders komen.

Wat ik alleen niet begrijp is waarom ze hun vuige daad op de hei en in het bos doen.
Als ik iemand zijn hond zou willen afpakken dan zou ik dat savonds laat bij de uitlaatstrook doen.
Nou moet je met je gestolen hond onder je arm over de hei strompelen . Dat kan strakker.
Elian
Posts in topic: 2
Welke: Russische tzarin en een westjeutapets

Bericht door Elian »

Denk dat jatten voor gebruik bij hondengevechten/als "aas" nog wel meevalt in Nederland, maar kan me voorstellen dat rashonden wel gejat worden om mee te fokken en door te verkopen. Zeker de populairdere rassen waar wel animo voor is, en zeker sinds de corona-crisis met uit de pan gerezen pupprijzen en gigantische vraag naar pups. Het is natuurlijk rendabeler om honden voor nop mee te nemen uit losloopgebied dan met moeite grof geld neer te leggen bij een fokker en dan mogelijk gezeik krijgen dat je er mee fokt. Vrees ook dat dood teruggevonden honden te lastig of gecastreerd bleken en dus niet de moeite waard, dus hop de plomp in.. Of inderdaad dom volk wat zich opeens bedenkt dat het toch wel lastig verkopen is allemaal dus snel de "sporen" wegmoffelen...
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix & Thorin de västgötaspets
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Nou tot zover komt t niet voor... dit krijg ik net op fb. Is bij onze hondenclub :shock:

Ik heb de wijkagent een mail gestuurd
Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Op zich hoeft het niet eens te betekenen dat de hond gestolen was. Jaren geleden hier in het kanaal een dood hondje in een zak gevonden. Die bleek er door de eigenaar zelf in gegooid te zijn. Geen idee hoe dat is afgelopen trouwens, maar ik hoop dat die persoon nooit meer een nieuwe hond heeft mogen aanschaffen.

Ik geloof overigens wel dat honden gejat worden. Er wordt van alles gejat, waarom dan geen honden. Maar ik denk niet dat er om elke straathoek een wit busje staat en ik heb wel vraagtekens bij het hondengevechten verhaal.
Marc

Bericht door Marc »

Kleine hondjes kun je verkopen. Rashonden kun je de broodfok in verkopen en vechthonden kan je inderdaad misbruiken als fokmachine of als aas voor lullige filmpjes op YouTube etc. Ik geloof wel dat dat soort dingen gebeuren. Zou me enorm verbazen als dat niet zo zou zijn zelfs. Ik laat mijn honden voor geen goud bij de winkel achter en ik vertrouw eigenlijk niemand echt die ik niet ken. Honden zijn duur. Gewild en er wordt flink misbruik van gemaakt. Op YouTube staan heel veel hondengevechten en dan zie je duidelijk dat die honden heel triest zijn. Zou me niks verbazen als mensen alleen al voor de views twee Staffords op elkaar laten klappen om dat met de mobieltjes te filmen. En dan is het wel zo handig als het je eigen honden niet zijn. Hoe vaak en veel dat gebeurd weet ik niet. Ik hoop weinig.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Voor 80 piek per stuk kun je ze kopen bij een stichting in spanje.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 15 sep 2021, 22:00 Kleine hondjes kun je verkopen.
Aan wie?

Wie ken jij nou die contant aftikt op 50 kilo kleine hondjes?

Ik heb dat echt nog nooit meegemaakt en ik heb wel in junkentaxis gezeten en verkering op t kamp gehad.
Ik zie het gewoon niet.
Elian
Welke: Russische tzarin en een westjeutapets

Bericht door Elian »

Denk ook niet dat ze die hondjes zo met foto op Marktplaats pleuren of op straat proberen te verkopen. Een bordercollie teef jatten om puppies mee te fokken of een poedel om dure doodles mee te maken vind ik waarschijnlijker. Die krijgt niemand te zien, alleen de pups waar mensen gretig honderden euros voor aftikken.
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix & Thorin de västgötaspets
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
Plaats reactie