Hormonen

Smoushond
Posts in topic: 5

Hormonen

Bericht door Smoushond »

Bertus is nu 10 maanden en dus spelen zijn hormonen op. In de app groep van het nest zie ik filmpjes voorbij komen van hondjes die hun knuffels of kussens uit de bank berijden .

Natuurlijk had Bertus die behoefte ook maar ik heb toen de knuffels en kussens weggehaald. Ook omdat hij ze sloopt hoor
Maar ik vraag me af wat is nu beter ? Weghalen of gewoon zijn gang laten gaan
De reden waarom ik het weghaal is omdat ik las dat honden er een gewoonte van kunnen maken om zo hun frustratie of spanning af te reageren en het idee om altijd met een rijdende hond te zitten leek me niet zo fijn

Ik geef hem nu extra beweging en veel kluiven
Afbeelding
kloesje
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: Hormonen

Bericht door kloesje »

Ik denk dat beide prima is. Macho heeft het in zijn jongere jaren ook gedaan, even uitleven op zijn knuffel. Hij sloopte hem dan niet, maar reed er op rond. Ik heb er weinig aandacht aan geschonken en zodra hij de boel een beetje onder controle was hield het vanzelf op. Die knuffel werd later zijn favoriete knuffel om mee te slapen, totdat uiteindelijk toch vermoord is :mann:
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Ik zou het ook afkappen en meer andere dingen te doen geven om zijn spanning en energie kwijt te geraken.
Ik ken een hond (teef nog wel) die bij de minste spanning heftig (en als er niks ik ook op haar baasje) rijdt, echt super irritant vind ik dat.
Baas zelf geeft er weinig om, wordt denk ik mede daardoor in stand gehouden.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik twijfelde even omdat ik ook hoorde dat er honden waren die er juist rustig van werden. Maar dat probeer ik toch maar op een andere manier . Ik durf het risico niet te nemen dat hij het te leuk vind .
Afbeelding
Yvonne

Bericht door Yvonne »

Inge O
Posts in topic: 3
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Yvonne schreef: 15 jun 2022, 11:34 https://www.moniquebladder.nl/blog/rijg ... -verklaard
leuk stukje
Waarom wordt er de laatste jaren steeds maar in toenemende mate alles uit de kast gehaald om rijgedrag voorál geen sexuele connotatie te geven?

Ja, er zijn omstandigheden waarin het daar weinig mee te maken heeft, maar in heel veel gevallen heeft het dat gewoon wel, en een puberreu die zich wil uitleven op wat dan ook geeft me denk ik helemaal gelijk.

Ik vind er zelf weinig verkeerds mee, en net zo min als ik het niet normaal vind dat kinderen vroeger gestraft werden als 'ze niet met hun handen boven het dekbed lagen' in bed, vind ik het niet normaal dat een dier zich op dat punt niet zou mogen gedragen zoals de natuur het hem ingeeft, alleen omdat wij er uit een soort van misplaatste gène verveeld mee zitten.
Zolang het bij wijze van spreken geen 10 keer per dag gebeurt zie ik niet in wat er verkeerd aan is,
Smoushond

Bericht door Smoushond »

De broer van Bertus werd er ook niet in afgeremd. Maar kreeg wel steeds meer verschijnselen. Zoals joelen in de nacht en avond. Helemaal verbieden kun je het niet maar ik probeer Bertus als hij in de ochtend helemaal gek en opgewonden is van een plasje wat hij buiten rook toch wel weer rustig te krijgen met een kluif ipv met een wipbeurt op een knuffel

En die broer van Bertus liet ook al zijn tanden zien en grauwde een herder reu weg bij een teef waar hij toevallig in de buurt stond. Ik snap het allemaal wel hoor ,pubers en hormonen maar beetje indammen kan wel problemen voorkomen lijkt me

Bertus maakt ook geen verschil in rijden op kussen of knuffel of mijn arm :LOL:
Hij moet nog wel dekken dus ik straf hem niet
Afbeelding
Alfilillo
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Inge O schreef: 02 jul 2022, 12:46
Yvonne schreef: 15 jun 2022, 11:34 https://www.moniquebladder.nl/blog/rijg ... -verklaard
leuk stukje
Waarom wordt er de laatste jaren steeds maar in toenemende mate alles uit de kast gehaald om rijgedrag voorál geen sexuele connotatie te geven?

Ja, er zijn omstandigheden waarin het daar weinig mee te maken heeft, maar in heel veel gevallen heeft het dat gewoon wel, en een puberreu die zich wil uitleven op wat dan ook geeft me denk ik helemaal gelijk.

Ik vind er zelf weinig verkeerds mee, en net zo min als ik het niet normaal vind dat kinderen vroeger gestraft werden als 'ze niet met hun handen boven het dekbed lagen' in bed, vind ik het niet normaal dat een dier zich op dat punt niet zou mogen gedragen zoals de natuur het hem ingeeft, alleen omdat wij er uit een soort van misplaatste gène verveeld mee zitten.
Zolang het bij wijze van spreken geen 10 keer per dag gebeurt zie ik niet in wat er verkeerd aan is,
Helemaal mee eens Inge. Ik citeer: "Vaak wordt een hond ervoor gestraft en dat is niet zo’n goed idee. Rijgedrag heeft namelijk heel vaak (initieel) niets met seksueel gedrag te maken." Ergo: als het wél met seksueel gedrag te maken zou hebben, dan zou het ernstig zijn, en moeten we misschien wel straffen? Het is gewoon een preutse gedachte. Honden zijn seksuele wezens, net zoals de meeste dieren.
Ik vind het ook lastig om de oorzaken van rijgedrag zo sterk in hokjes te stoppen. Testosteron ligt aan de basis en dat hormoon komt nou eenmaal in verschillende situaties vrij: seksuele prikkeling, agressie, spanning...

Alfil rijdt ook nogal eens op Lily en aangezien het haar meestal geen zak kan schelen, doe ik er doorgaans niks mee. Hij doet het als ze loops is en als hij euforisch is. In dat laatste geval probeert hij eerst met haar te spelen, maar omdat Lily daar meestal niet voor te porren is, gaat hij maar een potje op haar rijden. Zij blijft dan gewoon stoicijns doorknagen op haar dennenappel.
Wat ik me wel afvraag: Alfil is gecastreerd, dus heel veel testosteron zal hij niet produceren. Is het dan toch dat kleine beetje testosteron dat wel aangemaakt wordt dat hem tot rijgedrag aanzet?
Afbeelding
Alfilillo
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Smoushond schreef: 02 jul 2022, 13:43 De broer van Bertus werd er ook niet in afgeremd. Maar kreeg wel steeds meer verschijnselen. Zoals joelen in de nacht en avond. Helemaal verbieden kun je het niet maar ik probeer Bertus als hij in de ochtend helemaal gek en opgewonden is van een plasje wat hij buiten rook toch wel weer rustig te krijgen met een kluif ipv met een wipbeurt op een knuffel

En die broer van Bertus liet ook al zijn tanden zien en grauwde een herder reu weg bij een teef waar hij toevallig in de buurt stond. Ik snap het allemaal wel hoor ,pubers en hormonen maar beetje indammen kan wel problemen voorkomen lijkt me

Bertus maakt ook geen verschil in rijden op kussen of knuffel of mijn arm :LOL:
Hij moet nog wel dekken dus ik straf hem niet
Ja, als het heel obsessief wordt, zou ik het ook wel een beetje indammen zoals jij.
Afbeelding
mijke

Bericht door mijke »

Nou, toch herken ik het wel heel sterk dat rijgedrag in heel veel gevallen totaal niks sexueels is maar gewoon spanning. Oor deed het ook altijd als ze een spannende nieuwe hond ontmoette. Als het dan eenmaal gewend was was het weer voorbij.

Maar dat zal voor een reu in de puberteit wel een ander verhaal zijn hoor :P Dat lijkt me helder, gewoon sexhormonen die overmatig door het lijfje razen.
Inge O

Bericht door Inge O »

mijke schreef: 02 jul 2022, 13:53 Nou, toch herken ik het wel heel sterk dat rijgedrag in heel veel gevallen totaal niks sexueels is maar gewoon spanning. Oor deed het ook altijd als ze een spannende nieuwe hond ontmoette. Als het dan eenmaal gewend was was het weer voorbij.

Dat ontkent hier niemand, en ik ook niet in mijn reactie, ik erger me er alleen maar blauw aan dat de sexuele kant (die er hééééél vaak wel is) gewoon meer en meer ontkend wordt alsof er iets fout zou mee zijn.
'Mijn hond, sexgedrag?? Neuhhhh, is spanning joh.'
Sexuele spanning, ja.
Smoushond schreef: 02 jul 2022, 13:43 pubers en hormonen maar beetje indammen kan wel problemen voorkomen lijkt me
Ik schreef ook dat ik er ook wat zou aan doen als het overdreven is, maar de voorbeelden die jij noemt vallen daar voor mij niet echt onder, of denk je dat een jonge reu die niet op een knuffel rijdt geen praatjes gaat krijgen tegen andere reuen, zeker als er (loopse) teven in het spel zijn?
Alfilillo schreef: 02 jul 2022, 13:51 Is het dan toch dat kleine beetje testosteron dat wel aangemaakt wordt dat hem tot rijgedrag aanzet?
Mede dat, maar dat niet alleen, want gecastreerde reuen kunnen ook nog vol dekken, dat doen ze dan vast niet omdat hun lichaam niet meer sexueel reageert. En vrouwen na de overgang kunnen toch ook nog sex hebben :mrgreen: ?
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik denk dat een jonge hond die niet mag rijden op zijn knuffel inderdaad ook best een grote mond tegen een reu kan hebben
Ik hoor ook van een smous die elke avond een kwartiertje op zijn knuffel zijn gang mag gaan en daar heel rustig van wordt
Voordeel is dat je dan die knuffel weg kan stoppen

Ik denk wel dat Bertus dat wel nodig heeft ,dat het op een gegeven moment afgekapt wordt bedoel ik anders wordt hij heel wild en draait door 😇 maar dat kan ook met de leeftijd te maken hebben
Op Heavy doet hij het nog wel en die laat het gewoon toe

Totdat hij er heel hard bij gaat blaffen dan kap ik het af want dat wil ik niet.
Afbeelding
Ybbihs

Bericht door Ybbihs »

Toevallig is Snuck sinds een weekje af en toe 's avonds op z'n knuffeleend aan het rijden. Ik laat hem, maar wel alleen op die eend en het hoeft geen 10 keer per dag.

Shib heeft z'n hele leven z'n dekentje (2x2 meter :LOL: ) gehad om op te rijden. Op 2 keer na, heeft hij nooit ergens anders op gereden. Hij deed 't ook vooral 's avonds of iemand moest overdag die deken pakken, dan stormde hij er op af en ging los :LOL:
Afbeelding
Lothian
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Taro had van iemand een schapenknuffel met hartslag gekregen. Zo'n ding waarbij ze dan zouden denken dat ze nog in het nest liggen. Daar heeft Taro toen een paar keer op gereden :LOL: maar hij was toen zo ontzettend jong dat dat echt niet sexueel was.

Verder is rijden natúúrlijk ook vaak sexuele spanning. Veel "kennis" schiet zo ontzettend door. Het is een belangrijk inzicht dat rijden niet alleen maar sexueel is maar dat wordt dan doorgetrokken tot het nooit meer sexueel is. Net zoals het een belangrijk inzicht is dat de eerste onderzoeken naar roedelverhoudingen niet helemaal kloppen, waarop iedereen nu denkt dat er geen hiërarchie is. Of de inzichten dat je heel prima goed gedrag kan belonen, waarop mensen denken dat je nooit meer moet corrigeren.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Lothian schreef: 03 jul 2022, 09:33 Verder is rijden natúúrlijk ook vaak sexuele spanning. Veel "kennis" schiet zo ontzettend door. Het is een belangrijk inzicht dat rijden niet alleen maar sexueel is maar dat wordt dan doorgetrokken tot het nooit meer sexueel is. Net zoals het een belangrijk inzicht is dat de eerste onderzoeken naar roedelverhoudingen niet helemaal kloppen, waarop iedereen nu denkt dat er geen hiërarchie is. Of de inzichten dat je heel prima goed gedrag kan belonen, waarop mensen denken dat je nooit meer moet corrigeren.
Exact, dat :ok: :ok: .

Mag dit als slogan boven het forum, please?
Kruimel
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Zeer eensch.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
mijke

Bericht door mijke »

En misschien ligt het aan mij hoor, maar ik vind Monique Bladder vaak ook wel heel erg ehh... ik weet niet goed hoe het te omschrijven, soft? In haar benadering. Alsof een hond bijna nooit ergens iets aan kan doen en altijd het slachtoffer is van zijn eigen natuur en wij daar vooral begrip voor moeten hebben en omheen moeten werken. In zekere zin is dat vaak waar maar ook weer vaak gewoon niet. En soms moet een hond gewoon wel even op z'n flikker krijgen zonder dat ie daar direct ernstige trauma's van krijgt. Even gechargeerd gezegd, ik hoop dat overkomt wat ik bedoel 😅
Kruimel
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Alles dat mensen zeggen over hondengedrag is interpretatie. Ik vind het handig om dat in het achterhoofd te houden. Het wordt vaak nogal absoluut gebracht, dit is wat een hond voelt/denkt/ervaart, maar dat weet je gewoon niet. Wat je hebt is gedrag.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Goed verwoord @Lothian :ok:
Dat gebrek aan nuance is zo lastig soms uitgelegd te krijgen. Mensen willen zwart-wit en een clubje met de waarheid in pacht om bij te horen.
Afbeelding
Zamunda
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Smoushond schreef: 02 jul 2022, 18:23 Ik denk dat een jonge hond die niet mag rijden op zijn knuffel inderdaad ook best een grote mond tegen een reu kan hebben
Ik hoor ook van een smous die elke avond een kwartiertje op zijn knuffel zijn gang mag gaan en daar heel rustig van wordt
Voordeel is dat je dan die knuffel weg kan stoppen

Ik denk wel dat Bertus dat wel nodig heeft ,dat het op een gegeven moment afgekapt wordt bedoel ik anders wordt hij heel wild en draait door 😇 maar dat kan ook met de leeftijd te maken hebben
Op Heavy doet hij het nog wel en die laat het gewoon toe

Totdat hij er heel hard bij gaat blaffen dan kap ik het af want dat wil ik niet.
Sterker nog, ik denk dat het niets met elkaar te maken heeft.

Ybbihs schreef: 02 jul 2022, 22:10Shib heeft z'n hele leven z'n dekentje (2x2 meter :LOL: ) gehad om op te rijden. Op 2 keer na, heeft hij nooit ergens anders op gereden. Hij deed 't ook vooral 's avonds of iemand moest overdag die deken pakken, dan stormde hij er op af en ging los :LOL:
Haha, Niet DIE Deken pakken... shit te laat :mrgreen: . Apart hoe dat werkt dan, dat hij er altijd bij kon maar hem overdag links liet liggen tenzij de deken gepakt werd.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Ik vind geslachtsdrift een normale eigenschap van een volwassen dier.
Als hij dan allerlei oneigenlijke kussentjes en benen pakt is dat meer een kwestie van teveel ruimte dan van een misplaatste rijzin

Ik laat mijn honden toch al niet los door mijn huis zwerven. Ze mogen overal komen maar niet overal aan zitten.
Jonge reuen zijn gewoon botergeile beesten en dat hoort zo.

Dat je seksueel gedrag ook kunt gebruiken om spanning mee te verwerken is natuurlijk zo maar daarom is het nog niet ineens niet seksueel.
Ybbihs

Bericht door Ybbihs »

Zamunda schreef: 03 jul 2022, 19:15
Ybbihs schreef: 02 jul 2022, 22:10Shib heeft z'n hele leven z'n dekentje (2x2 meter :LOL: ) gehad om op te rijden. Op 2 keer na, heeft hij nooit ergens anders op gereden. Hij deed 't ook vooral 's avonds of iemand moest overdag die deken pakken, dan stormde hij er op af en ging los :LOL:
Haha, Niet DIE Deken pakken... shit te laat :mrgreen: . Apart hoe dat werkt dan, dat hij er altijd bij kon maar hem overdag links liet liggen tenzij de deken gepakt werd.
Kom niet aan Shib z'n sletje :LOL:
Smam had ooit eens bedacht dat ze die deken wou wassen. Ze heeft die deken de zoldertrap op gesleurd met een rijdende Shib er bovenop. Dat ding in de wasmachine gegooid en Shib heeft 1,5 uur voor de wasmachine gezeten. Ik heb me kapot gelachen toen ik 't hoorde :mrgreen:
Het zal ook vast niet mee hebben geholpen dat ik met enige regelmaat op z'n dekentje af stormde met zwaaiende armen en riep "ik ga je dekentje pakkennnnnn" :engel:
Afbeelding
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Ybbihs schreef: 04 jul 2022, 12:00 Smam had ooit eens bedacht dat ze die deken wou wassen. Ze heeft die deken de zoldertrap op gesleurd met een rijdende Shib er bovenop. Dat ding in de wasmachine gegooid en Shib heeft 1,5 uur voor de wasmachine gezeten. Ik heb me kapot gelachen toen ik 't hoorde :mrgreen:
:proest:
Afbeelding
Ybbihs

Bericht door Ybbihs »

Zinodo schreef: 04 jul 2022, 12:02
Ybbihs schreef: 04 jul 2022, 12:00
Zamunda schreef: 03 jul 2022, 19:15

Kom niet aan Shib z'n sletje :LOL:
Smam had ooit eens bedacht dat ze die deken wou wassen. Ze heeft die deken de zoldertrap op gesleurd met een rijdende Shib er bovenop. Dat ding in de wasmachine gegooid en Shib heeft 1,5 uur voor de wasmachine gezeten. Ik heb me kapot gelachen toen ik 't hoorde :mrgreen:
Het zal ook vast niet mee hebben geholpen dat ik met enige regelmaat op z'n dekentje af stormde met zwaaiende armen en riep "ik ga je dekentje pakkennnnnn" :engel:
Je wil zeggen dat dat vieze rijdekentje verder nooit gewassen werd??🤢🤢oh man
Oh jawel hoor. Maar smam heeft 't maar 1 keer gedaan. Die wou dat gevecht nooit meer hebben. :mrgreen:
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit waarom hij het doet. Ik wil het niet. Als ik het rijden zou toestaan dan is het te vaak op een dag. Spanning,frustratie opwinding is er de hele dag bij Bertus 😉

Als ik mijn schoenen aandoe,als ik een deur voor zijn neus even sluit ,als we thuiskomen van een wandeling. Als er bezoek komt enz
Ik geef hem nu op die momenten mijn crocks om zich op af te reageren dat helpt en daar gaat hij niet op rijden 🤣
En ik oefen met rustig zitten wachten natuurlijk
Afbeelding
Plaats reactie