Goedaardig!

Sirene
Posts in topic: 19

Goedaardig!

Bericht door Sirene »

Spring heeft ineens? 3 bultjes ter grootte van een doperwt bij verschillende tepels, en ook nog beide kanten.
Aanprikken wordt niet aangeraden dus verwijderen en dan laten opsturen is het slimste waarschijnlijk.
Ze kan woensdag al onder het mes.
Nu geeft de kliniek aan dat ze altijd aanraden maar 1 kant tegelijk te doen. Het is een pijnlijke ingreep dus ik begrijp dat wel. Maar is het echt fijner?
2x narcose, 2x rustig aan doen en pijn hebben? Hebben jullie er ervaring mee?
Spring is een jonge blom van 8jr en prima in conditie. Er is ook niks aan haar te merken.
Laatst gewijzigd door Sirene op 07 okt 2022, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Nanna

Re: Melklijsten verwijderen

Bericht door Nanna »

Ik heb het ooit een keer laten doen bij een teckelteef. Nooit meer. Dat beest heeft PIJN gehad en twee jaar later zaten die bulten er weer. Ze is er 16 mee geworden.
Simone had ook bulten in de melklijsten. Dikke prima en mooi laten zitten.
Mellow

Bericht door Mellow »

Ik heb het wel laten doen bij een opvang cairnterrier.
Zij had een paar flinke bulten en er is toen 1,5 melklijst weggehaald.
Ze was een te dikke 9 jarige teef en ze heeft amper pijn eraan gehad.
Genas goed en ze liep een week later alweer als een kievit.
hakunamatata
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Bericht door hakunamatata »

Suze had één bultje bij haar achterste tepel. Die is toen ruim weggenomen maar dus niet de volledige melklijst, maar twee tepels. Bleek niet kwaadaardig en het herstel verliep heel goed.
Maar dat was dus één bultje. Meestal doen ze twee kanten niet tegelijk vooral voor de huid, anders gaat er teveel tegelijk weg. @Zamunda kan er vast meer over zeggen.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
_Tiny_
Posts in topic: 3
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Ik moet meteen aan het horror verhaal denken van @Gonnie haar hond.
Jente heeft ook bultjes en ik ga haar niet laten opereren want ik ken meer mensen die achteraf zeiden het nooit meer bij hun hond te laten doen omdat het arme dier zo enorm veel pijn heeft gehad.
Afbeelding
pioenroos
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Maart schreef: 26 sep 2022, 18:47 Bij Ds zijn gewoon de bultjes verwijderd. Bij eentje incl tepel, de andere gewoon het bultje. Er zijn geen verdere bultjes gekomen.
Bij Flora ook, 1 tepel verwijderd waar 2 bultjes inzaten waarvan eentje best aan de maat in korte tijd. Ze is tegelijk gecastreerd maar de hechtingen van het verwijderen tepel gaven haar duidelijk meer last en genazen ook trager ivm veel wondvocht.
Volgens de dierenarts die haar geopereerd heeft is er recent onderzoek waaruit blijkt dat alleen het verwijderen van de bultjes (en dus niet een hele of halve melklijst waar geen bultjes inzitten) een evengoed lange termijn resultaat geeft. Meestal zijn mammatumoren goedaardig en niet uitzaaiend en is het verwijderen van de bultjes dus afdoende.
Als uit onderzoek nu blijkt dat het wél kwaadaardige bultjes zijn kan je alsnog overgaan tot verwijderen hele melklijst. Hij had het meen ik over 90% kans op goedaardig.
Bij Flora bleken het ook goedaardige bultjes gelukkig. .
Een oudere hond met traag groeiende bultjes zou ikzelf niks aan doen. Maar Flora is 5 en Spring mer haar 8 jaar ook nog jong natuurlijk. Goedaardig of niet, grote bulten gaan wel last geven natuurlijk op termijn.
Afbeelding
Gonnie

Bericht door Gonnie »

_Tiny_ schreef: 26 sep 2022, 19:04 Ik moet meteen aan het horror verhaal denken van @Gonnie haar hond.
Jente heeft ook bultjes en ik ga haar niet laten opereren want ik ken meer mensen die achteraf zeiden het nooit meer bij hun hond te laten doen omdat het arme dier zo enorm veel pijn heeft gehad.
Ja, ik dacht er zelf ook gelijk aan. Dat wil ik echt nooit meer meemaken. Ik kan Tama haar verhaal nog steeds niet terug lezen. Terwijl ik de verhalen van de anderen honden die ik in moest laten slapen rustig een paar keer lees.

Tanja heeft weleens een buitje tijdens haar schijndracht. Krijg dan gewoon pijn mijn buik, gelukkig verdwijnen die weer als haar schijndracht voorbij is.
Afbeelding

Tanja en Anne
Sirene

Bericht door Sirene »

Oh ik ben blij dat ik het hier gevraagd heb. Ik ga nu wel twijfelen :euh:
Dat wordt straks of morgen een hoop googlen.
En als er inderdaad nu studies schrijven dat alleen bultjes verwijderen nu wordt aangeraden is dat weer een extra deuk ik mijn toch als niet grote vertrouwen in de klinieken.
Sirene

Bericht door Sirene »

Nanna schreef: 26 sep 2022, 18:42 Ik heb het ooit een keer laten doen bij een teckelteef. Nooit meer. Dat beest heeft PIJN gehad en twee jaar later zaten die bulten er weer. Ze is er 16 mee geworden.
Die bulten komen gewoon terug terwijl de melklijsten helemaal weggehaald waren?
Sirene

Bericht door Sirene »

Maart schreef: 26 sep 2022, 18:47 Bij Ds zijn gewoon de bultjes verwijderd. Bij eentje incl tepel, de andere gewoon het bultje. Er zijn geen verdere bultjes gekomen.
Had ze twee bultjes? Ook ineens?
Hoe lang is dat geleden?
Sirene

Bericht door Sirene »

_Tiny_ schreef: 26 sep 2022, 19:04 Ik moet meteen aan het horror verhaal denken van @Gonnie haar hond.
Ik kon me het verhaal van Gonnies hond vaag herinneren. Maar die was toch toen al echt oud?
Hoe oud is Jente?
Sirene

Bericht door Sirene »

pioenroos schreef: 26 sep 2022, 19:04 Bij Flora ook, 1 tepel verwijderd waar 2 bultjes inzaten waarvan eentje best aan de maat in korte tijd. Ze is tegelijk gecastreerd maar de hechtingen van het verwijderen tepel gaven haar duidelijk meer last en genazen ook trager ivm veel wondvocht.
Volgens de dierenarts die haar geopereerd heeft is er recent onderzoek waaruit blijkt dat alleen het verwijderen van de bultjes (en dus niet een hele of halve melklijst waar geen bultjes inzitten) een evengoed lange termijn resultaat geeft. Meestal zijn mammatumoren goedaardig en niet uitzaaiend en is het verwijderen van de bultjes dus afdoende.
Als uit onderzoek nu blijkt dat het wél kwaadaardige bultjes zijn kan je alsnog overgaan tot verwijderen hele melklijst. Hij had het meen ik over 90% kans op goedaardig.
Bij Flora bleken het ook goedaardige bultjes gelukkig. .
Een oudere hond met traag groeiende bultjes zou ikzelf niks aan doen. Maar Flora is 5 en Spring mer haar 8 jaar ook nog jong natuurlijk. Goedaardig of niet, grote bulten gaan wel last geven natuurlijk op termijn.
Bedankt voor je antwoord. Ik ga even studies zoeken :ok:
pioenroos

Bericht door pioenroos »

Sirene schreef: 26 sep 2022, 19:30 Dat wordt straks of morgen een hoop googlen.
En als er inderdaad nu studies schrijven dat alleen bultjes verwijderen nu wordt aangeraden is dat weer een extra deuk ik mijn toch als niet grote vertrouwen in de klinieken.
Bedenk me nu dat ik bij zelfde kliniek in eerste instantie ook advies had tot weghalen minimaal kwart melklijst. Maar ik weet een beetje bij wie je moet zijn binnen deze kliniek en heb telefonisch 2nd opinion gevraagd bij een andere dierenarts binnen zelfde kliniek.
Advies melklijst weghalen kwam van een jonge dierenarts want het is protocol nog begreep ik. Het alleen bultjes weghalen advies kwam van ervaren maar dus goed ingelezen dierenarts.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Sirene schreef: 26 sep 2022, 19:37
Nanna schreef: 26 sep 2022, 18:42 Ik heb het ooit een keer laten doen bij een teckelteef. Nooit meer. Dat beest heeft PIJN gehad en twee jaar later zaten die bulten er weer. Ze is er 16 mee geworden.
Die bulten komen gewoon terug terwijl de melklijsten helemaal weggehaald waren?
Yep
Inge O
Posts in topic: 7
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Als je de lijsten weg zou halen : twee lijsten tegelijkertijd weghalen is inderdaad af te raden omdat de spanning op de huid van de buik zo echt té groot wordt. Doe je één na één dan heeft de huid tussentijds tenminste weer de tijd om wat uit te rekken.
_Tiny_
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Sirene schreef: 26 sep 2022, 19:41
Ik kon me het verhaal van Gonnies hond vaag herinneren. Maar die was toch toen al echt oud?
Hoe oud is Jente?
Jente is 7 en heeft al een jaar of 2 bultjes. Schijnt bij poedels echt enorm veel voor te komen. Vandaar dat ik zoveel negatieve verhalen ken en mensen met spijt. Ik wil Jente gewoon zo laten lopen tot het niet meer kan. Met goede pijnstilling natuurlijk.
Afbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

Ik bedenk me nu dat we bij Koriyama ook een bultje en een bultje met tepel weg hebben laten halen. Dat is al lang geleden. Toen dus ook al niet een hele melklijst.
Inge O schreef: 26 sep 2022, 19:50 Als je de lijsten weg zou halen : twee lijsten tegelijkertijd weghalen is inderdaad af te raden omdat de spanning op de huid van de buik zo echt té groot wordt. Doe je één na één dan heeft de huid tussentijds tenminste weer de tijd om wat uit te rekken.
Maar als bultjes terug kunnen komen na weghalen melklijsten. Wat heeft het dan voor zin? Zou jij het doen?
Inge O
Posts in topic: 7
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Sirene schreef: 26 sep 2022, 19:53 Maar als bultjes terug kunnen komen na weghalen melklijsten.
Dan hebben ze toch echt stukjes melkklierweefsel laten zitten, in iets wat er niet meer is kunnen geen bultjes komen.
Sirene schreef: 26 sep 2022, 19:53 Zou jij het doen?
Ik denk het niet, ik zou losse bultjes laten weghalen. Zou dan blijken dat zo'n bultje zwaar agressief was dan kan je het nog verder overwegen.
Jackira
Posts in topic: 1
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Er is bij Desi van mij destijds een melklijst weggehaald. Aan 1 kant. Ik kreeg pijnstilling mee en dat ging goed maar toen dat op was had ze veel pijn dus heb ik meer pijnstilling gekregen. En dat werkte goed. Maar ik vond ook dat het erg pijnlijk leek in verhouding tot andere ingrepen.

Desi was 12 en ze is uiteindelijk 15 geworden zonder dat het terug is gekomen.
Laatst gewijzigd door Jackira op 26 sep 2022, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

Schiet lekker op:
Mammary tumors are treated surgically, although there is no
consensus as to the best procedure. Removal of the tumor alone
(lumpectomy), simple mastectomy (removal of the affected gland
only), modified radical mastectomy (removal of the affected gland
and those that share lymphatic drainage and associated lymph
nodes), and radical mastectomy (removal of the entire mammary
chain and associated lymph nodes) all have their proponents.
In: Fesseha, H. (2020). Mammary mastectomy due to mammary gland tumors in intact female dog. Biomedical Journal of Scientific & Technical Research, 28(1), 21224-21228.

Deze zegt wel dat de kans groter is op terugkeer als je alleen bultjes laat doen.
https://www.avensonline.org/wp-content/ ... 2-0007.pdf
Laatst gewijzigd door Sirene op 26 sep 2022, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Sirene

Bericht door Sirene »

Ik lees in allerlei recente studies dat men er niet over uit wat de beste methode is. Dat alleen bultjes weghalen beter is heb ik echter ook nog niet kunnen vinden.
Maar ik heb eigenlijk al besloten dat het bultjes verwijderen wordt. En een tepel als dat nodig mocht zijn. Maar niet die hele melklijsten. Ik laat de bultjes opsturen en dan zien we het wel.

Bedankt forum :ok: dat bespaard Spring hopelijk een hoop narigheid.
pioenroos

Bericht door pioenroos »

Sirene schreef: 26 sep 2022, 20:04 Deze zegt wel dat de kans groter is op terugkeer als je alleen bultjes laat doen.
Terugkomen of nieuwe bultjes kan inderdaad. Maar, volgens mijn dierenarts is de -statistische- levensverwachting hetzelfde bij de verschillende ingrepen terwijl alleen bultjes weghalen een veel minder zware ingreep is voor de hond.
Bij nieuwe bultjes kan je op dat moment opnieuw beslissen wat te doen, een 2de ingreep of niet.
Nu is je eigen hond geen statistiek natuurlijk maar voor mij was het ook genoeg reden om zijn conservatieve advies op te volgen om alleen bultjes weg te halen en opsturen en dan zien wat de toekomst brengt.
Afbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

pioenroos schreef: 26 sep 2022, 20:48
Sirene schreef: 26 sep 2022, 20:04 Deze zegt wel dat de kans groter is op terugkeer als je alleen bultjes laat doen.
Terugkomen of nieuwe bultjes kan inderdaad. Maar, volgens mijn dierenarts is de -statistische- levensverwachting hetzelfde bij de verschillende ingrepen terwijl alleen bultjes weghalen een veel minder zware ingreep is voor de hond.
Bij nieuwe bultjes kan je op dat moment opnieuw beslissen wat te doen, een 2de ingreep of niet.
Nu is je eigen hond geen statistiek natuurlijk maar voor mij was het ook genoeg reden om zijn conservatieve advies op te volgen om alleen bultjes weg te halen en opsturen en dan zien wat de toekomst brengt.
Voor mij ook hoor. Ik ga morgen meteen bellen om te zeggen dat ik alleen de bultjes weggehaald wil hebben.
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Sirene schreef: 26 sep 2022, 19:41
Hoe oud is Jente?
Ja, Tama was 12 jaar.
Afbeelding

Tanja en Anne
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1

Bericht door ellen en de birmanen »

vorig jaar is er bij Twinkel 2 melkkliertumoren verwijderd. zaten helaas aan beide kanten. we hebben eerst rofo gemaakt van de longen omdat de tumoren snel uit kunnen zaaien naar de longen. die waren schoon en Twinkel is dus geopereerd. wel beide kanten tegelijk. was een zware operatie waar aan 1 kant de hele melklijst is weg gehaald en aan de andere kant de helft. ze is op vrijdag geopereerd en zaterdagochtend zag ik dat de wond niet mooi was. zaterdagavond bij controle was het aan het ontsteken ondanks de anti biotica. zondagochtend de dierenarts geappt en hij is naar de praktijk gekomen. heeft de aangetaste hechtingen verwijderd, schoon gemaakt en het moest zo dicht groeien (net als een melkklierontsteking die open is gebarsten) wel afgedekt met een medical petshirt met een onderlegger erin omdat er erg veel vuil en vocht uitkwam. Vervolgens een 2 anti biotica erbij. om de dag terug voor schoon maken en controle. 3x per dag cavasan zalf in de wond. dit heeft een week of 7 geduurd voor de hele wond was gesloten. aan Twinkel merkte ik zelf niks van pijn of dergelijke. liet ook de verzorging gewoon toe.

Afbeelding

dit is een collage van hoe de wond was.
Plaats reactie