Zelfvertrouwen
Re: Zelfvertrouwen
Ik heb al meerdere honden kunnen helpen om wat meer zelfvertrouwen op te doen door mantrailing... In plaats van de baas die zegt wat te doen, wordt daar geleerd: zeg jij het maar, ik volg je. En na een tijdje zie je die hondjes echt groeien en zeggen: kom op baas, ik wéét het!!! Helpt hen qua zelfvertrouwen in het algemeen ook.
Dat is inderdaad een hele mooiePerle schreef: ↑03 okt 2022, 14:36 Ik heb al meerdere honden kunnen helpen om wat meer zelfvertrouwen op te doen door mantrailing... In plaats van de baas die zegt wat te doen, wordt daar geleerd: zeg jij het maar, ik volg je. En na een tijdje zie je die hondjes echt groeien en zeggen: kom op baas, ik wéét het!!! Helpt hen qua zelfvertrouwen in het algemeen ook.
Zo heb ik jaren geleden een onzeker teckeltje ook zien veranderen in een stoere bink nadat de baas met het hondje zweetwerk ging doen
-
- Posts in topic: 7
- Honden: 3
- Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond
yup, dat!Perle schreef: ↑03 okt 2022, 14:36 Ik heb al meerdere honden kunnen helpen om wat meer zelfvertrouwen op te doen door mantrailing... In plaats van de baas die zegt wat te doen, wordt daar geleerd: zeg jij het maar, ik volg je. En na een tijdje zie je die hondjes echt groeien en zeggen: kom op baas, ik wéét het!!! Helpt hen qua zelfvertrouwen in het algemeen ook.
daar valt ook onder Speuren of hoe anderen het ook noemen. Er zit verschil in, lees je even in voor je aan de slag gaat en lees bij de diverse aanbieders even na hoe zij erin staan, wat ze doen.
Dogtrailing is heel wat anders (dan zoek je geen mensen maar honden) maar valt in dit kader wat mij betreft hier ook onder.
Zelfs B&C kunnen meer zekerheid geven.
Oh, en detectie
Suzanne
Ja inderdaad! Eigenlijk het hele 'neuswerk' wel .~Suzanne~ schreef: ↑03 okt 2022, 14:59yup, dat!Perle schreef: ↑03 okt 2022, 14:36 Ik heb al meerdere honden kunnen helpen om wat meer zelfvertrouwen op te doen door mantrailing... In plaats van de baas die zegt wat te doen, wordt daar geleerd: zeg jij het maar, ik volg je. En na een tijdje zie je die hondjes echt groeien en zeggen: kom op baas, ik wéét het!!! Helpt hen qua zelfvertrouwen in het algemeen ook.
daar valt ook onder Speuren of hoe anderen het ook noemen. Er zit verschil in, lees je even in voor je aan de slag gaat en lees bij de diverse aanbieders even na hoe zij erin staan, wat ze doen.
Dogtrailing is heel wat anders (dan zoek je geen mensen maar honden) maar valt in dit kader wat mij betreft hier ook onder.
Zelfs B&C kunnen meer zekerheid geven.
Oh, en detectie
Suzanne
- CatnDog
- Posts in topic: 3
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Samen uitdagende dingen ondernemen.
Wellicht een hobby inderdaad. Bijvoorbeeld schapen drijven: hé, die grote beesten rennen voor mij weg.
Kleine angsten overwinnen. Door een tunnel heen leren gaan (agility), op boomstammen laten klimmen.
Misschien voelt hij zich ook wel zelfverzekerder als hij iets in zijn bek kan dragen.
En natuurlijk evoor zorgen dat hij weet dat hij op jou kan bouwen. Hij kan zich dan optrekken aan jou als baas (net zoals een hond zich kan optrekken aan een andere hond in huis).
Wellicht een hobby inderdaad. Bijvoorbeeld schapen drijven: hé, die grote beesten rennen voor mij weg.
Kleine angsten overwinnen. Door een tunnel heen leren gaan (agility), op boomstammen laten klimmen.
Misschien voelt hij zich ook wel zelfverzekerder als hij iets in zijn bek kan dragen.
En natuurlijk evoor zorgen dat hij weet dat hij op jou kan bouwen. Hij kan zich dan optrekken aan jou als baas (net zoals een hond zich kan optrekken aan een andere hond in huis).
- Tamara/Bayko
- Posts in topic: 1
- Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]
Ook ik heb al heel wat onzekere honden enorm zien groeien in zelfvertrouwen door mantrailing. Dat vind ik dus zeker een aanrader. Het is daarnaast ontzettend gaaf en leerzaam om te doen. Cody en ik zijn behoorlijk verslaafd.
Wat ook zou kunnen helpen, is concepttraining. Google daar maar eens op.
Wat ook zou kunnen helpen, is concepttraining. Google daar maar eens op.
-
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Hij heeft reden om onzeker te zijn. Dat neem je niet meer weg.
De winst zit er in om er samen goed mee om te gaan. Zoekt hij geen steun bij jou?
Verder gewoon zorgen voor een duidelijke omgeving met niet te veel onverwachte dingen en dan oefenen op gezellig zijn.
De winst zit er in om er samen goed mee om te gaan. Zoekt hij geen steun bij jou?
Verder gewoon zorgen voor een duidelijke omgeving met niet te veel onverwachte dingen en dan oefenen op gezellig zijn.
-
Nee, ik vind dat je mantrailen niet in je upje zonder instructeur kan doen.Sandra&co schreef: ↑08 okt 2022, 16:35 Bedankt voor de tips. Beetje late reactie want was een paar dagen weg en toen het topic vergeten.
Mantrailen, kun je dat ook (enigszins) in je eentje doen? Ik werk te onregelmatig om bij een cluppie te gaan en ik had al eens gekeken maar op m'n enige vaste vrije dag in de week zijn er geen cursussen in de buurt. Of gewoon speuren door een spoortje uit te leggen? Is er ergens een goede tutorial met de basiskennis hierover?
@EchoMira Het is zeker logisch dat hij zenuwachtig wordt van grote groepen, maar daar hoef ik het niet bij te laten. Alles wat ook maar een beetje bijdraagt tot wat meer vertrouwen in het eigen kunnen, is een mooie winst ! Hij is nog niet eens 3 en ik wil proberen te voorkomen dat zijn angst steeds groter wordt over de komende jaren.
Nou ja, alles kan maar het is wel goed als je de basisbeginselen goed aanleert. Een instructeur is wat mij betreft nodig om (in dit "spelletje") je hond goed te leren lezen. In zo'n beetje 100 van de 100 gevallen wordt individueel lesgegeven. Soms wel in een groep: je loopt dan spoor voor elkaar en de hond wacht in de eigen auto. Omdat je altijd 1 op 1 les hebt komt de hond niet in aanraking met andere honden.
Vaak is het dus in prive-les, dus ook gewoon op een tijd dat het jou schikt.
Ik heb zelf op verschillende manieren les, zowel in een groep als individueel (soms) maar ik wordt er juist heel blij van dat het altijd 1 op 1 is.. geen andere honden zeg maar
Sowieso ECHT alleen kan niet.. je hebt altijd iemand nodig die het spoor voor je uitloopt.
Doorgaans ben je met 3 personen "aan het werk"... de spoorloper, de combinatie en de instructeur.
Waar woon je...? Ik wil wel even meekijken of er iets in de buurt is of dat ik iets weet?
Er is overigens ook een FB groep over speuren, hobbymatig dan.
Suzanne
Ik denk dat je situaties los moet zien. Voor mijn gevoel is Duque prima zeker in zijn doen en laten en als hij dingen met jou gaat doen, maar gezien zijn (heftige) ervaringen los buiten als hij in aanraking komt met meerdere onbekende honden uit 1 roedel reageert hij instinctief en wellicht met een lagere houding wat sommige honden dus triggert, en als DIE honden dus niet worden teruggefloten door de bazen is het voor hem of naar jou toe, of vluchten.
Misschien denken en zien jullie dat anders. Maar Finn die ik kreeg, was even volledig de weg kwijt, niet met honden maar met mensen. Ik kende hem al, maar toen ik hem kreeg was het een schim van de hond die ik had gezien toen alles nog pais en vree was bij zijn eerste baas.
Hij reageerde ineens zeer angstig op handelingen van mensen, bij hem ben ik toen gaan stimuleren kriebel onder de kin, hem een wat andere positie in laten nemen/houding wat veranderen en met behulp ook van mensen/vissers waar hij angstig voor leek te raken (deels vlucht maar bij inlopen en niet weg kunnen werd het defensief) heb ik het om kunnen buigen. Op een bepaald moment iets te veel want toen ging het de andere kant op en moest ik juist weer gaan temperen omdat hij iets té veel zelfvertrouwen kreeg en zelf dingen ging invullen.
Bij Chara gisteren zag ik ook iets ontstaan. We liepen relaxed eigenlijk, soms ging ze even hallo zeggen bij een hond, als een hond geen zin in haar had liep ze weg en/of riep ik haar mee. Prima.
Bij een aantal honden die angstig op haar reageerden (geen kleintjes) keek ik het aan, maar ze communiceerde zo goed dat de honden haar wel ok vonden en beide honden vervolgden dan weer hun weg.
Zij werd echter op een bepaald moment door een labrador vervelend bejegend. Ze draaide weg, wilde ook weg maar de hond bleef haar lastig vallen en in de zij beuken en tegen haar nek happen. Ik keek het even aan, maar Chara deed niets terug maar liep wel weg en de staart van haar ging steeds meer tussen de achterpoten, de bazin gaf ook geen sjoege. Op een bepaald moment ben ik maar ingelopen en langs bazin met 'nu is het KLAAR hé!" Was ook echt omdat ik dacht dat die hond domweg leek te willen gaan vechten. Er was geen bal of voer in spel, die hond bleef gewoon vervelend naar haar toe.
Hond liet vervolgens Chara wel met rust en kwam op mij af en tikte mijn hand aan. Prima.
Maar ik merkte wel dat Chara daarna toch iets minder op haar gemak liep, en de neiging kreeg om te willen vluchten bij negatieve confrontatie met een andere groep.
Ik riep haar dus maar rap bij me, want als zij gaat vluchten ben ik haar kwijt.
Het stukje zelfvertrouwen in bepaalde situaties, heb ik rap zien veranderen in die wandeling. En zeker in combi met vreemde honden.
Maar met mensen is het weer anders, dat zie ik bij Glory en een enkele keer toch nog bij Chara. Deels hebben ze behoorlijk wat zelfvertrouwen, en toch zie je in bepaalde situaties of door stemintonaties/klanken van land van herkomst of houding dat ze terugschieten in iets wat ze lijken te herbeleven. Flashbacks.
Enige wat dan houvast en vertrouwen geeft is dat jij er als baas rap bij bent en er zijn. Ik denk niet dat sommige dingen volledig eruit zullen gaan namelijk vanwege soms herbeleving.
Misschien denken en zien jullie dat anders. Maar Finn die ik kreeg, was even volledig de weg kwijt, niet met honden maar met mensen. Ik kende hem al, maar toen ik hem kreeg was het een schim van de hond die ik had gezien toen alles nog pais en vree was bij zijn eerste baas.
Hij reageerde ineens zeer angstig op handelingen van mensen, bij hem ben ik toen gaan stimuleren kriebel onder de kin, hem een wat andere positie in laten nemen/houding wat veranderen en met behulp ook van mensen/vissers waar hij angstig voor leek te raken (deels vlucht maar bij inlopen en niet weg kunnen werd het defensief) heb ik het om kunnen buigen. Op een bepaald moment iets te veel want toen ging het de andere kant op en moest ik juist weer gaan temperen omdat hij iets té veel zelfvertrouwen kreeg en zelf dingen ging invullen.
Bij Chara gisteren zag ik ook iets ontstaan. We liepen relaxed eigenlijk, soms ging ze even hallo zeggen bij een hond, als een hond geen zin in haar had liep ze weg en/of riep ik haar mee. Prima.
Bij een aantal honden die angstig op haar reageerden (geen kleintjes) keek ik het aan, maar ze communiceerde zo goed dat de honden haar wel ok vonden en beide honden vervolgden dan weer hun weg.
Zij werd echter op een bepaald moment door een labrador vervelend bejegend. Ze draaide weg, wilde ook weg maar de hond bleef haar lastig vallen en in de zij beuken en tegen haar nek happen. Ik keek het even aan, maar Chara deed niets terug maar liep wel weg en de staart van haar ging steeds meer tussen de achterpoten, de bazin gaf ook geen sjoege. Op een bepaald moment ben ik maar ingelopen en langs bazin met 'nu is het KLAAR hé!" Was ook echt omdat ik dacht dat die hond domweg leek te willen gaan vechten. Er was geen bal of voer in spel, die hond bleef gewoon vervelend naar haar toe.
Hond liet vervolgens Chara wel met rust en kwam op mij af en tikte mijn hand aan. Prima.
Maar ik merkte wel dat Chara daarna toch iets minder op haar gemak liep, en de neiging kreeg om te willen vluchten bij negatieve confrontatie met een andere groep.
Ik riep haar dus maar rap bij me, want als zij gaat vluchten ben ik haar kwijt.
Het stukje zelfvertrouwen in bepaalde situaties, heb ik rap zien veranderen in die wandeling. En zeker in combi met vreemde honden.
Maar met mensen is het weer anders, dat zie ik bij Glory en een enkele keer toch nog bij Chara. Deels hebben ze behoorlijk wat zelfvertrouwen, en toch zie je in bepaalde situaties of door stemintonaties/klanken van land van herkomst of houding dat ze terugschieten in iets wat ze lijken te herbeleven. Flashbacks.
Enige wat dan houvast en vertrouwen geeft is dat jij er als baas rap bij bent en er zijn. Ik denk niet dat sommige dingen volledig eruit zullen gaan namelijk vanwege soms herbeleving.
De vreemde lab inderdaad. En hoe, een hond die verwacht een beloning te krijgen omdat hij of zij stopte met gedrag. Later zag ik de hond dat bij andere mensen ook doen, ik kon ook niet goed zien daardoor wie de eigenaar nu eigenlijk was eerlijk gezegd.
Vond het gedrag van die hond in ieder geval niet zo leuk, en ook dat er geen eigenaar was die ingreep.
Het is dat ik een andere mindset had omdat ik alleen Chara bij me had, Aki had dit gedrag bijvoorbeeld niet gepikt en dan had ik eerder ingestapt om reactie van Aak te stoppen.
- CatnDog
- Posts in topic: 3
- Welke: Groenendaeler
Ik vind dat heel brutaal gedrag, dat aantikken. Zeker nadat je hem daarvoor bij Chara vandaan had gestuurd. Ik zou echt zoiets hebben, van: ophoepelen, jij.blondie schreef: ↑08 okt 2022, 18:04De vreemde lab inderdaad. En hoe, een hond die verwacht een beloning te krijgen omdat hij of zij stopte met gedrag. Later zag ik de hond dat bij andere mensen ook doen, ik kon ook niet goed zien daardoor wie de eigenaar nu eigenlijk was eerlijk gezegd.
Vond het gedrag van die hond in ieder geval niet zo leuk, en ook dat er geen eigenaar was die ingreep.
Het is dat ik een andere mindset had omdat ik alleen Chara bij me had, Aki had dit gedrag bijvoorbeeld niet gepikt en dan had ik eerder ingestapt om reactie van Aak te stoppen.
Dat de eigenaar dat gedrag gewoon maar laat gaan. Dat wordt echt een keer een gevecht. Het lijkt me idd echt heel lastig managen als je drie verschillende honden bij je zou hebben. Die allemaal weer anders kunnen reageren.
Mantrailen is juist iets wat je met z'n 2/3 en doet, jezelf en de spoorloper( instructeur) en eventueel een instructeur mee. Vaak kan je met de instructeur afspreken wanneer je kunt speuren. Er zullen in jouw omgeving best wel speurtrainingen zijn. SuccesSandra&co schreef: ↑08 okt 2022, 16:35 Bedankt voor de tips. Beetje late reactie want was een paar dagen weg en toen het topic vergeten.
Mantrailen, kun je dat ook (enigszins) in je eentje doen? Ik werk te onregelmatig om bij een cluppie te gaan en ik had al eens gekeken maar op m'n enige vaste vrije dag in de week zijn er geen cursussen in de buurt. Of gewoon speuren door een spoortje uit te leggen? Is er ergens een goede tutorial met de basiskennis hierover?
- Inge O
- Posts in topic: 9
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ik weet nog dat Marie-José (MJ) die vroeger ook op het forum zat dat wel alleen deed : zelf spoor uitleggen, daarna via een andere weg weer terug en daarna met haar hond het spoor uitlopen. Ze heeft dat nog vaak gefilmd, dat speuren ging heel goed.
-
Maar... dat werkt niet.
Dan weet je namelijk ZELF waar het spoor loopt en is de kans dat je onbewust aanwijzingen aan je hond gaat geven heel groot.
Als je verder gevorderd bent kun je wel werken met alleen een spoorloper, maar ook dan geldt dat je eerst verdraaid goed de signalen van je hond moet kennen. Of, wederom, je moet weten waar het spoor loopt met weer het risico dat je het gaat voorzeggen, uiteraard onbewust. Je geeft hoe je het ook went of keert signalen af als je zelf weet hoe het spoor loopt.
Suzanne
eerlijk gezegd zou ik dat in dit geval niet zo boeiend vinden, of je onbewust misschien wat voorzegt. het gaat niet om perfectie en ze hoeft al helemaal geen wedstrijden te lopen ofzo. alles waar succes mee te behalen valt is goed voor zn zelfvertrouwen. als dat kan door zelf een spoortje te leggen en dat vervolgens met wat stiekeme tips door hem te laten uitlopen, SO WHAT. als het maar werkt. niet alles hoeft altijd maar perfect en volgens de regeltjes te zijn.
-
An sich mee eens... totdat je gaat bedenken dat je toch lessen zou willen.Niika schreef: ↑08 okt 2022, 20:24 eerlijk gezegd zou ik dat in dit geval niet zo boeiend vinden, of je onbewust misschien wat voorzegt. het gaat niet om perfectie en ze hoeft al helemaal geen wedstrijden te lopen ofzo. alles waar succes mee te behalen valt is goed voor zn zelfvertrouwen. als dat kan door zelf een spoortje te leggen en dat vervolgens met wat stiekeme tips door hem te laten uitlopen, SO WHAT. als het maar werkt. niet alles hoeft altijd maar perfect en volgens de regeltjes te zijn.
Dan is de kans zo ongeveer 100% dat je het verkeerd hebt (aan-)geleerd. En dan krijg je dat er niet of maar met moeite weer uit. Kun je beter meteen goed aanleren.
Suzanne
jaja geweldig. tot je in de zorg werkt en sowieso nooit tijd hebt voor lessen.~Suzanne~ schreef: ↑08 okt 2022, 20:25An sich mee eens... totdat je gaat bedenken dat je toch lessen zou willen.Niika schreef: ↑08 okt 2022, 20:24 eerlijk gezegd zou ik dat in dit geval niet zo boeiend vinden, of je onbewust misschien wat voorzegt. het gaat niet om perfectie en ze hoeft al helemaal geen wedstrijden te lopen ofzo. alles waar succes mee te behalen valt is goed voor zn zelfvertrouwen. als dat kan door zelf een spoortje te leggen en dat vervolgens met wat stiekeme tips door hem te laten uitlopen, SO WHAT. als het maar werkt. niet alles hoeft altijd maar perfect en volgens de regeltjes te zijn.
Dan is de kans zo ongeveer 100% dat je het verkeerd hebt (aan-)geleerd. En dan krijg je dat er niet of maar met moeite weer uit. Kun je beter meteen goed aanleren.
Suzanne
- Inge O
- Posts in topic: 9
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ach, alles wordt tegenwoordig altijd zoveel groter gemaakt dan het is - de meeste van die lesgevers hebben zelf ook echt geen tonnen ervaring, en zélfs mensen die dat wel hebben doen het dan vaak weer op een totaal verschillende manier.
Zo bijvoorbeeld toen ik lesgaf organiseerden we voor de studenten praktijkdagen, oa. ook een speurdag. De ene keer hadden we daarvoor de hoofdtrainster van het Belgische leger als gastdocent, en de andere keer de verantwoordelijke (ik dacht van bij de politie) voor het opzoeken van vermiste personen - wel, hun aanpak kon niet harder van elkaar verschilleen en guess what : in beide gevallen deden alle honden exact dat wat we hoopten, namelijk speuren.
- Mo-yi
- Welke: Malamute-husky
Mantrailen hebben wij ook lang gedaan, was echt heel leuk!
Wel vond ik juist dat iedereen die met je meeliep juist stond te hinten..
Ik heb daar vaak wat van gezegd en ze deden echt hun best om ver achter je te blijven maar echt je krijgt het ze niet afgeleerd . En verschillen die er zijn, net hoe je de lijn vasthoudt in je hand, door je vingers, riem juist opgerold in je hand en meerollen of los achter je op de grond. Ik werd er een beetje gek van tot ik voor mezelf besloot dat wij daar voor onze lol staan te trailen en dan doen we het zoals het voor ons lekker gaat, er mag wat van gezegd worden maar soms doe ik of ik je hoor en vaar mn eigen koers toch wel.
Ik heb daar vaak wat van gezegd en ze deden echt hun best om ver achter je te blijven maar echt je krijgt het ze niet afgeleerd . En verschillen die er zijn, net hoe je de lijn vasthoudt in je hand, door je vingers, riem juist opgerold in je hand en meerollen of los achter je op de grond. Ik werd er een beetje gek van tot ik voor mezelf besloot dat wij daar voor onze lol staan te trailen en dan doen we het zoals het voor ons lekker gaat, er mag wat van gezegd worden maar soms doe ik of ik je hoor en vaar mn eigen koers toch wel.
-
Tsja.... daarom heb ik dus een hekel aan dit soort groepslessen; ik wil mijn lessen echt 1 op 1. Dus: spoorloper, instructeur en ikzelf.Mo-yi schreef: ↑09 okt 2022, 09:31 Mantrailen hebben wij ook lang gedaan, was echt heel leuk!
Bij 1 van mijn honden mag een "meekijker" meelopen, de rest wacht keurig bij de auto
En dat met die lijn... dat is idd deels net hoe je zelf fijn vindt maar ook hoe (on-)handig je ermee bent. Laten slepen van de lijn heeft nadelen namelijk.
Daarin vaar ik ook een beetje mijn eigen koers al wil ik wel per instructeur uitproberen wat ze aangeven. Dat doen ze niet voor niets
Suzanne
- Mo-yi
- Welke: Malamute-husky
Ik wil altijd graag weten waarom, waarom moet dat zo dan? Ik vind dat reuze interessant maar als er niet een daadwerkelijke reden uitrolt of een "gewoon, dat heb ik zo geleerd "dan heb je mij niet om nee.~Suzanne~ schreef: ↑09 okt 2022, 10:27Tsja.... daarom heb ik dus een hekel aan dit soort groepslessen; ik wil mijn lessen echt 1 op 1. Dus: spoorloper, instructeur en ikzelf.Mo-yi schreef: ↑09 okt 2022, 09:31 Mantrailen hebben wij ook lang gedaan, was echt heel leuk!
Bij 1 van mijn honden mag een "meekijker" meelopen, de rest wacht keurig bij de auto
En dat met die lijn... dat is idd deels net hoe je zelf fijn vindt maar ook hoe (on-)handig je ermee bent. Laten slepen van de lijn heeft nadelen namelijk.
Daarin vaar ik ook een beetje mijn eigen koers al wil ik wel per instructeur uitproberen wat ze aangeven. Dat doen ze niet voor niets
Suzanne
Laten slepen van de lijn is inderdaad ook een dingetje wat er nieuw bijkwam, dat leek ook ineens nodig. Buiten dat ik het zelf niet prettig vind vind ik het eerder storend voor de werkende hond, dus ook hier een nee dank u, ik houd de riem door mn vingers, losjes en de lijn lang en opgerold in mn hand en ik haal mee in en rol weer mee, werkt prima voor ons en het mooiste is dat we de persoon vinden.
Ons groepje van toen was trouwens niet heel zeurderig daarin hoor, er werden weleens wat dingen geopperd en dat was m ook wel. Het meelopen met elkaar is wel heel leerzaam en ook leuk om te zien hoe elke hond anders werkt, je leert net weer andere signalen te zien ook.
Toen ik daar pas begon liep de instructeur altijd eerst weg om het slachtoffer weg te steken, kwam dan terug om ons te halen. Buiten dat dat best lang duurde steeds, vond ik ook dat het spoor van hem er ook al lag en hij onbewust wat stond aan te sturen, ik kon aan zijn ogen al zien welke kant we op moesten.
Ik heb zo'n walkie-talkie gekocht en bracht die mee. Belgen doen ok graag vooral hun ding zoals ze altijd doen, dus het duurde even voor ik ze zover had om het eens te proberen, maar eenmaal zover was het gelijk heel prima.
Degene die altijd zo vlotjes waren struggelde ineens ook wat meer, en zo zie je dat wij zelf ook erg ingespeeld raken op welke aanwijzing dan ook.
-
Natuurlijk is mee-lopen en meekijken leerzaam. Maar als dat niet goed is voor de hond die aan het werk is... dan gewoon echt liever niet. Punt. De hond die aan het werk is moet daarin voorrang krijgen boven het feit dat anderen leren als er meegekeken wordt.
En dat met die lijn. Ja, dat doen de diverse instructeurs anders. Er zijn bij elke methode voor- en nadelen maar ook de handigheid van de geleider speelt een rol. Het kan nog zo handig en fijn zijn als je met opgeboste lijn loopt maar als je dat zelf niet handig en snel kunt, dan loop je jezelf alsnog in de weg. Zonde! Dus dan kun je het beter anders doen.
Suzanne
En dat met die lijn. Ja, dat doen de diverse instructeurs anders. Er zijn bij elke methode voor- en nadelen maar ook de handigheid van de geleider speelt een rol. Het kan nog zo handig en fijn zijn als je met opgeboste lijn loopt maar als je dat zelf niet handig en snel kunt, dan loop je jezelf alsnog in de weg. Zonde! Dus dan kun je het beter anders doen.
Suzanne
Onze instructrice is de spoorloopster en wij werken met walky talky, zodra ik aan Nisvan merk dat hij van het spoor af is , overleggen we , en dat is meestal een stukje terug lopen en kijken wat hij doet. Echt geen aanwijzing van je moet rechtdoor of linksaf of zo, ze laat de hond aan het werk . Zelf neemt ze haar route op en ik werk ook met een topo app, zodat we na afloop precies kunnen zien hoe we gelopen hebben.