Wandelen in het donker
- Teckeltoos
- Posts in topic: 2
- Honden: 1
- Welke: Teckel
Wandelen in het donker
Het is weer de tijd dat het 's morgens en 's avonds donker is bij ons blokje om.
Peer vindt wandelen in het donker niet fijn. Niet dat hij angstig is ofzo maar hij is erg kijkerig. Bij daglicht loopt hij meestal met zijn neus aan de grond en wordt er uitgebreid gesnuffeld om vooral de juiste plaats te vinden om een plas te doen. Bij donker loopt hij met de kop omhoog en doet hoogstens 3 plasjes.
Hoe staan jullie honden tegenover wandelen in het donker ?
Peer vindt wandelen in het donker niet fijn. Niet dat hij angstig is ofzo maar hij is erg kijkerig. Bij daglicht loopt hij meestal met zijn neus aan de grond en wordt er uitgebreid gesnuffeld om vooral de juiste plaats te vinden om een plas te doen. Bij donker loopt hij met de kop omhoog en doet hoogstens 3 plasjes.
Hoe staan jullie honden tegenover wandelen in het donker ?
- Loraine
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Re: Wandelen in het donker
Ze vinden het geweldig, zijn wel wat alerter dan overdag maar ik wandel op dusdanig rustige tijden dat er bijna niemand buiten is (de weekenden uitgezonderd).
Lekker snuffelen, katten spotten, op bepaalde plekken konijnen voorbij zien huppen, steegjes, paadjes, zijstraatjes etc verkennen en nu met de vallende bladeren en wind zijn ze flink bezig met geurtjes en geluiden opnemen.
Ik draag overigens zelf een reflectie 'tuig' en een hoofdlamp, de honden dragen een lichtband zodat we goed zichtbaar zijn en met de hoofdlamp wat meer zicht hebben op heel donkere stukken.
Lekker snuffelen, katten spotten, op bepaalde plekken konijnen voorbij zien huppen, steegjes, paadjes, zijstraatjes etc verkennen en nu met de vallende bladeren en wind zijn ze flink bezig met geurtjes en geluiden opnemen.
Ik draag overigens zelf een reflectie 'tuig' en een hoofdlamp, de honden dragen een lichtband zodat we goed zichtbaar zijn en met de hoofdlamp wat meer zicht hebben op heel donkere stukken.
- Jackira
- Honden: 3
- Welke: Herderkruisingen en een Husky
Ik merk nog geen verschil bij de honden die ik nu heb. Bij mijn vorige honden merkte ik wanneer ze ouder werden dat ze het donker niet fijn vonden. Vaak omdat ze minder goed konden zien.
Laila wil niet in het donker naar buiten omdat er dan vaak vuurwerk wordt afgestoken. Al zeker een maand is dat al aan de gang.
Laila wil niet in het donker naar buiten omdat er dan vaak vuurwerk wordt afgestoken. Al zeker een maand is dat al aan de gang.
Claire is heel alert in het donker, want dan ziet ze katten eerder dan ik
Gelukkig hoef ik maar één ronde in het donker en dan is de dame aangelijnd.
Gelukkig hoef ik maar één ronde in het donker en dan is de dame aangelijnd.
-
- Welke: Whippet en Lurcher
Eigenlijk hetzelfde als overdag maar dan veel rustiger qua verkeer enzo.
Ze lopen de lange ronde savonds dus meestal los.
En het zijn zichtjagers. Niet dat ze zomaar weglopen als ze los zijn maar snachts is het gewoon helemaal geen issue want ze zien zelf ook alleen maar waar ik mijn lampie op schijn. Lantaarnpalen heb je hier niet dus het is snachts gewoon zwart.
Ze lopen de lange ronde savonds dus meestal los.
En het zijn zichtjagers. Niet dat ze zomaar weglopen als ze los zijn maar snachts is het gewoon helemaal geen issue want ze zien zelf ook alleen maar waar ik mijn lampie op schijn. Lantaarnpalen heb je hier niet dus het is snachts gewoon zwart.
- Kells
- Welke: Ierse Setters
Ik loop zelf niet graag in het donker omdat ik nachtblind ben. De honden maakt het helemaal niks uit. Fred loopt nog een lange ronde met Finn en Aislinn aan de flexi en ik een kort rondje met Kells, want zij heeft die behoefte niet meer. Als Fred onverhoopt een keer niet thuis is, dan doe ik een korte losloopronde met ze in het donker. De honden hebben dan een bandje met verlichting om (in verschillende kleurtjes zodat ik zie wie waar loopt) en ik heb dan een flinke lamp mee.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- Mo-yi
- Welke: Malamute-husky
Ik heb er zelf meer moeite mee. Mo-yi niet die hobbelt en snuffelt lekker door. Ik zie geen steek. Alleen de avondronde is de donkere ronde hier en dan hebben we gewoon een klein rondje thuis, wel bos dus je ziet echt niks. Mo een lampje op dr tuig, en ik een zaklamp zodat ik niet struikel
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Vic is relaxter en veel minder blafferig dan overdag, het is echt fijn lopen met hem in het donker.
Bella is superalert en het jachtinstinct gaat vol aan. Ze dénkt ook vooral dat er overal katten en egels zitten. En ze is bang van knallen. Ze snuffelt ook niet meer en trekt veel. Je doet haar geen plezier met een wandeling in het donker, best jammer want je zit er toch de helft van het jaar aan vast ongeveer.
Bella is superalert en het jachtinstinct gaat vol aan. Ze dénkt ook vooral dat er overal katten en egels zitten. En ze is bang van knallen. Ze snuffelt ook niet meer en trekt veel. Je doet haar geen plezier met een wandeling in het donker, best jammer want je zit er toch de helft van het jaar aan vast ongeveer.
- Frootje
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Het maakt Froo niet zoveel uit wanneer ik wandel. Ze is trouwens wel kippig en overdag ziet ze ze wel eens vliegen, dan denkt ze ineens dat een grasspriet een pitbull is of zo. In het donker ziet ze (nog) minder dus ze ziet ze dan ook niet vliegen, vermoedelijk loopt ze ‘s avonds nog fijner dan overdag? Maar eigenlijk doet ze sowieso niet zo moeilijk, als je die kippigheid even wegdenkt.
Aloy is niet heel erg op haar gemak in het donker, zij kijkt inderdaad naar van alles en blaft ook eerder, maar dat is gewoon onwennigheid. We komen net uit de periode waarin ze alleen maar in het licht werd uitgelaten en ze heeft gewoon nog niet eerder een herfst en een winter meegemaakt. In januari is alles vermoedelijk gewoon koek en ei tussen haar en het donker. Ze heeft wel meer dingen spannend gevonden, maar zodra ze eraan gewend is vindt ze het gewoon prima en kijkt ze er niet raar meer van op. Ik verwacht hiermee precies hetzelfde.
Aloy is niet heel erg op haar gemak in het donker, zij kijkt inderdaad naar van alles en blaft ook eerder, maar dat is gewoon onwennigheid. We komen net uit de periode waarin ze alleen maar in het licht werd uitgelaten en ze heeft gewoon nog niet eerder een herfst en een winter meegemaakt. In januari is alles vermoedelijk gewoon koek en ei tussen haar en het donker. Ze heeft wel meer dingen spannend gevonden, maar zodra ze eraan gewend is vindt ze het gewoon prima en kijkt ze er niet raar meer van op. Ik verwacht hiermee precies hetzelfde.
Maya wordt sinds kort 'waakser' en dan vooral in het donker. Ik zet het woord tussen " omdat ik niet weet wat zij zou doen. Ze is nl normaal gesproken een enorme schijtlaars. Als je hard BOE zou roepen piest ze van zich af.
Of pieste moet ik mss zeggen.
Want er lijkt zich wat te keren. En met name in het donker is ze ineens alerter op de omgeving. Ze loopt 'groter'.
Ze lijkt het minder onbezorgd te vinden.
Of pieste moet ik mss zeggen.
Want er lijkt zich wat te keren. En met name in het donker is ze ineens alerter op de omgeving. Ze loopt 'groter'.
Ze lijkt het minder onbezorgd te vinden.
Onze honden maakt het echt niets uit ,donker of licht.
Hun neus werkt onder beide omstandigheden prima.
Hun neus werkt onder beide omstandigheden prima.
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
- Desiree
- Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet
Voor de honden maakt het hier niet uit. Roderick vond het de eerste paar keer wel wat gek maar doet het nu prima. Echter ben ik zelf stekeblind in het donker dus met Droef loop ik vooral door de woonwijk dan waar voldoende verlichting is en ik niet ineens neus aan neus kom te staan met een grote reu.
Fred doet 95% op neus, en 5% op zicht - donker is daarin geen belemmering.
- Vicky
- Honden: 4
- Welke: BC Markiesje Wocker
Ik wandel 's ochtends vroeg in het donker een uur. Dat is voor niemand een probleem. Bij het rondje voor het slapengaan, is Vicky altijd bang omdat ze het associeert met vuurwerk. Ik neem haar ook niet altijd mee, ze krijgt dan de kans om in de tuin haar behoefte te doen.
Bo en de honden
Ik merk geen verschil.
Sowieso kom je hier weinig volk tegen en zeker in het donker niet.
Sowieso kom je hier weinig volk tegen en zeker in het donker niet.
-
- Welke: Labrador Retrievers
Lola maakt het niet heel veel uit maar ikzelf vindt het niet heel prettig. Toch doe ik het wel zo af en toe en zorg ik ervoor wel voor dat we voldoende zichtbaar zijn
- Heleboelie
Met Mozes zei ik altijd ‘de nacht is van ons’
hij genoot er altijd zò van om met mij ‘s nachts door de stad te struinen, lege schoolpleinen af te stropen… nooit een touwtje ook maar om gehad.
Het laatste piesrondje kon zomaar anderhalf uur worden.
Boelie heeft ook geen moeite met het donker, maar helemaal betrouwbaar met loslopen is hij nog niet. Een nachtelijk figuur ergens achter een muurtje zou hij hartelijk aan gaan blaffen vermoed ik.
Het knallen is hij dit jaar opeens ook van onder de indruk en wil dan alleen nog maar naar huis. Al gaat het de ene keer beter dan de andere.
Ik daarentegen ben gister gigantisch onderuit gegaan met het laatste rondje in het stervensdonker; door al het blad miste ik een stoeprand.
Zit nu al voor dag twee met de poot omhoog.
hij genoot er altijd zò van om met mij ‘s nachts door de stad te struinen, lege schoolpleinen af te stropen… nooit een touwtje ook maar om gehad.
Het laatste piesrondje kon zomaar anderhalf uur worden.
Boelie heeft ook geen moeite met het donker, maar helemaal betrouwbaar met loslopen is hij nog niet. Een nachtelijk figuur ergens achter een muurtje zou hij hartelijk aan gaan blaffen vermoed ik.
Het knallen is hij dit jaar opeens ook van onder de indruk en wil dan alleen nog maar naar huis. Al gaat het de ene keer beter dan de andere.
Ik daarentegen ben gister gigantisch onderuit gegaan met het laatste rondje in het stervensdonker; door al het blad miste ik een stoeprand.
Zit nu al voor dag twee met de poot omhoog.
Ik loop het jaar door in het donker, als ik moet werken.. eerst de honden goed uit en dan pas werken dus ze weten niet beter,, en het is heerlijk al die rust om je heen.iedereen nog in hun nest
- Jetski
- Welke: Portugese waterhond
Ollie wordt in het donker nog meer territoriaal dan normaal..
Laatste ronde is dus een functionele plas en poep ronde
Als onze tuin geschikt zou zijn zouden we deze 'wandeling' skippen..
Laatste ronde is dus een functionele plas en poep ronde
Als onze tuin geschikt zou zijn zouden we deze 'wandeling' skippen..
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik wandel niet in het donker (dat is hier dan ook echt pikkedonker en zonder verharde paden ben ik dan al tien keer gestruikeld voordat ik tien meter verder ben). Mijn honden gaan wel de tuin in als het donker is, dat maakt ze niets uit. Ze zijn wel wat waakzamer dan.
In Nijmegen wandelde ik wel 's avonds als het donker was, maar daar was overal verlichting, dus echt donker was het dan nooit. Dat vonden de honden prima, ik merkte geen verschil met overdag wandelen.
In Nijmegen wandelde ik wel 's avonds als het donker was, maar daar was overal verlichting, dus echt donker was het dan nooit. Dat vonden de honden prima, ik merkte geen verschil met overdag wandelen.
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ik doe niet aan rondjes in het donker, nooit gedaan ook. Maar natuurlijk lopen mijn honden wel in het donker op het erf (vroeger) of in de tuin (nu) - ofwel in hun uppie of omdat ik de andere beestjes (pony's) verzorg na zonsondergang.
Ik heb nog nooit gezien dat ze daar een probleem mee hebben, hooguit zouden ze nog waakser zijn als er dan iemand bij de poort zou komen.
Ik heb nog nooit gezien dat ze daar een probleem mee hebben, hooguit zouden ze nog waakser zijn als er dan iemand bij de poort zou komen.
De honden die ik nu hebben vinden het niet leuk om in het donker te lopen, vooral Tanja niet die begint al te blaffen als ik de voordeur open doe als het donker is. Ze is waakser als het donker is.
Toen ze nog een pup was wilde ze al niet in het donker lopen. Heb ik toen ook een poos niet meer gedaan, een hond achter je aan mee te moeten trekken vond ik niks aan.
Toen ze nog een pup was wilde ze al niet in het donker lopen. Heb ik toen ook een poos niet meer gedaan, een hond achter je aan mee te moeten trekken vond ik niks aan.
Tanja en Anne
-
- Welke: Oud Duitse herder
Brego maakt het niks uit en sinds ik hem heb mij ook niet meer. Wij zijn beide goed verlicht en daardoor zichtbaar. Ik vind het eigenlijk wel lekker, kom eigenlijk nooit iemand tegen en de opkomende zon met alle mooie kleuren blijft bijzonder.
- sabine
- Site Admin
- Welke: Labrador Retriever
- Contacteer:
Doordat ze niet alles meteen kunnen zien/onderscheiden/'herkennen zijn ze soms wat wantrouwiger, maar over het algemeen zijn ze relaxed en lopen ze net zo te onderzoeken als normaal. Ik meot wel even wat lichtbandjes regelen want het is hier ech theel donker en zeker in de winter ben ik niet altijd voor het donker thuis van mijn werk. Dus dan moeten we wel een beetje zichtbaar zijn