Aan de riem
Aan de riem
Hoe sta je tegenover een hond die om wat voor reden dan ook NOOIT los kan lopen. Dus echt 100% aangelijnd moet. Altijd.
Re: Aan de riem
ik heb gestemd op anders. het maakt me niet uit klinkt alsof het me niet interesseert. dat doet het wel. ik heb 2 honden die niet los kunnen, 1 vanwege weglopen en 1 vanwege hond agressie. daarnaast heb ik er nog 2 die twijfelachtig los kunnen, 1 luistert maar matig en de andere ook vanwege hondagressie maar die luistert dan weer heel goed. toch vind ik dat naar. ik zie ze het liefst lekker los en vrij en blij. maar wat niet kan, dat kan niet. op omheind terrein zonder andere honden zouden ze echter allemaal wel los kunnen, maar dat doe ik eigenlijk nooit. niet genoeg opties in de buurt.
kortom, het maakt me wel degelijk uit, maar ik zou een hond er niet om laten zitten, of weg doen oid.
kortom, het maakt me wel degelijk uit, maar ik zou een hond er niet om laten zitten, of weg doen oid.
- Frootje
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Nou ja, niks uitmaken is een groot woord, ik vind het wel fijn dat ik mijn honden los kan laten waar dat veilig kan. Maar als het niet had gekund had ik het ook niet zo problematisch gevonden. We huren sowieso eens in de zoveel tijd een veld af zodat de honden lekker kunnen rennen zonder dat ze andere honden tegen kunnen komen (speciaal voor Froo, ze kan wel zonder maar soms vind ik het fijn voor haar als ze echt gewoon onbezorgd kan rondscharrelen, ze weet zelf ook dat ze daar geen andere honden tegenkomt en voelt zich daar altijd vrij als een vogeltje ), dus daar zou de hond dan alsnog gewoon los kunnen rennen. Of zou dat ook niet kunnen met deze hypothetische hond? Nu ja, anders gewoon een lange lijn en lekkere snuffelwandelingen in de duinen, naast de scootmobiel rennen, dat soort dingen. Het zou me niet zodanig storen dat ik de hond er niet om zou willen hebben in elk geval.
In geen enkel geval wil ik een hond die niet los kan.
Door de wijk naar het bos lopen met aangelijnde honden vind ik al een crime.
Door de wijk naar het bos lopen met aangelijnde honden vind ik al een crime.
- kloesje
- Honden: 3
- Welke: Australian kelpies
Ik wil ook geen honden die niet los kunnen, ze moeten allemaal normaal kunnen luisteren op een basis appèl.
De duitse herders kunnen enkel niet loslopen waar je mogelijk andere honden los tegenkomt, maar we lopen altijd op 'eigen' terrein, dus dat is nooit een probleem.
Als ik op vakantie ben oid wil ik mijn honden zo min mogelijk aangelijnd moeten uitlaten.
Ik zou dan ook zelf nooit voor een ras of hond kiezen welke bij het minste of geringste m peerd
De duitse herders kunnen enkel niet loslopen waar je mogelijk andere honden los tegenkomt, maar we lopen altijd op 'eigen' terrein, dus dat is nooit een probleem.
Als ik op vakantie ben oid wil ik mijn honden zo min mogelijk aangelijnd moeten uitlaten.
Ik zou dan ook zelf nooit voor een ras of hond kiezen welke bij het minste of geringste m peerd
O maar het gaat helemaal niet om aan hun trekken komen hoor.
Ik snap ook wel dat je een hond tevreden krijgt met aanlijnwandelingen. Maar IK trek het niet.
Ik snap ook wel dat je een hond tevreden krijgt met aanlijnwandelingen. Maar IK trek het niet.
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ik heb 'anders' : ik wil er geen die nooit en nergens los kan maar ik heb dan weer zo'n dikke nek dat ik ervan overtuigd ben dat ik - mits er genoeg mee bezig te zijn op dat punt - absoluut een draai kan aan geven dat dat loslopen op termijn wel kan, al is het dan misschien niet overal en altijd.
- Kells
- Posts in topic: 1
- Welke: Ierse Setters
Als je mij ziet macrameeën met die drie riemen op die 50 meter door de straat, dan weet je het antwoord al. Ik heb ze hoogst zelden aan de lijn. Dat gebeurt alleen als het echt niet anders kan.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik heb 'het maakt me niet uit gestemd', maar eigenlijk klopt dat niet helemaal. Het maakt me niet uit als ik een hond neem waarbij je kunt verwachten dat het lastig zou kunnen zijn, omdat ik daar dan ook de ruimte voor zou hebben. Een van de redenen dat ik nu voor een colliepup heb gekozen, is omdat ik ervan uitging dat die wel probleemloos los zou kunnen lopen en ik twee honden die niet vaak/niet altijd los kunnen, wel genoeg vind. Dus het maakt me niet uit, zolang het maar niet al mijn honden zijn die niet los kunnen, twee aangelijnd en twee los vind ik prima te doen, maar drie of vier honden met een vrij hoog energieniveau altijd alleen maar aangelijnd uitlaten zou ik niet zien zitten.
- Frootje
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Dat ging ik ook net nog toevoegen. Er zou voor mij wel een grens zijn. Als ik een hond heb die echt nooit los kan, wil ik wel dat de andere hond die ik heb dat wel kan. In principe kan ik wel altijd met twee honden aangelijnd lopen (want ik leer ze om aan de heupgordel met de flexiriemen niet met elkaar en mij in de knoop te komen), maar het wordt wel al snel een gedoe, dus één hond die het echt niet kan, maar de rest moet braaf zijn.
- HillieS
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Yara kan makkelijk los, en komt dan ook gewoon terug.
Jamie zou best los kunnen, maar gaat er vandoor en is niet betrouwbaar met andere reuen. Dus hij zit meestal vast. Behalve op super overzichtelijk of omheind terein.
Bij een volgende hond (weer een schapendoes) ga ik wel net als bij Yara er vanuit dat zij los kan.
Jamie zou best los kunnen, maar gaat er vandoor en is niet betrouwbaar met andere reuen. Dus hij zit meestal vast. Behalve op super overzichtelijk of omheind terein.
Bij een volgende hond (weer een schapendoes) ga ik wel net als bij Yara er vanuit dat zij los kan.
- Kruimel
- Welke: IJslandse honden
Ik heb 6 jaar een hond gehad die niet los kon en ik vond dat niet fijn. Hij ook niet trouwens. Elke dag 20 km aan de fiets is geen vervanging voor kunnen lopen waar en hoe je wilt, niet voor die hond althans. Dus nee, dat wil ik niet nog een keer.
Het duo Olie en Bol
Ik heb 'anders' gestemd.
Ik vind het gewoon heel vervelend voor mezelf als een hond nergens los kan en dat heb ik meegemaakt.
Dus ik hoef niet zo nodig, want ik heb de pest aan wachten tot mijn hondje weer eens verschijnt.
Dat betekent dan voor mij een ander ras-type kiezen.
Niet dat het altijd zomaar goed gaat met mijn huidige honden, maar dat is iets wat ik wel in orde krijg al kost het dan wat inspanning.
Ik vind het gewoon heel vervelend voor mezelf als een hond nergens los kan en dat heb ik meegemaakt.
Dus ik hoef niet zo nodig, want ik heb de pest aan wachten tot mijn hondje weer eens verschijnt.
Dat betekent dan voor mij een ander ras-type kiezen.
Niet dat het altijd zomaar goed gaat met mijn huidige honden, maar dat is iets wat ik wel in orde krijg al kost het dan wat inspanning.
- Teckeltoos
- Honden: 1
- Welke: Teckel
Peer zou best wel los kunnen maar ik loop met hem in de woonwijk en ik vind het zelf veiliger hem aangelijnd te hebben. Op los laten lopen buiten losloopgebieden staat een nogal forse boete.
- Persistence
- Posts in topic: 4
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Vind het fijn lopen met een hond die probleemloos los kan lopen. Zelf bewust voor een hond kiezen waarvan je op voorhand weet dat die nooit los kan, nee.
Maar als het je 'overkomt' met een hond die je al hebt dan vind ik het een ander verhaal. Bella heeft een behoorlijk jachtinstinct op alles wat beweegt dus die kan ook maar beperkt los en dat vind ik oprecht jammer, maar het is wat het is.
Het ligt ook aan de reden waarom een hond niet loskan, hondagressie weegt voor mij dan weer zwaarder dan jachtinstinct, want met het laatste kun je nog wel in een wildrijk losloopgebied met lange lijn lopen.
En toch zou ik ooit nog heel graag een windhond willen, je weet dan dat de kans groot is dat die ook maar beperkt los kan, maar er zijn ook exemplaren waarbij het wel kan.
Maar als het je 'overkomt' met een hond die je al hebt dan vind ik het een ander verhaal. Bella heeft een behoorlijk jachtinstinct op alles wat beweegt dus die kan ook maar beperkt los en dat vind ik oprecht jammer, maar het is wat het is.
Het ligt ook aan de reden waarom een hond niet loskan, hondagressie weegt voor mij dan weer zwaarder dan jachtinstinct, want met het laatste kun je nog wel in een wildrijk losloopgebied met lange lijn lopen.
En toch zou ik ooit nog heel graag een windhond willen, je weet dan dat de kans groot is dat die ook maar beperkt los kan, maar er zijn ook exemplaren waarbij het wel kan.
- kloesje
- Welke: Australian kelpies
Nou je hond zal er maar zo uit gaan zien
Maar net als Nanna zegt.. ik zou het zelf ook niets vinden om altijd maar de hond aan de riem te moeten hebben. Ik geniet er juist heel erg van dat ze vrij rennen, hun ruimte nemen en weer bij me komen omdat ze dat willen en ook wanneer ik dat wil... dat het veilig kan.
Ik zie de honden dan ook genieten Niet dat honden die altijd aan de riem lopen, niet genieten.. maar dat is een ander verhaal.
- Desiree
- Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet
Droef loopt hier in de buurt altijd aangelijnd. Een hele enkele keer als zijn vriend er is of een hond waar hij mee klikt en er is echt niemand te bekennen dan mag hij wel los om even te spelen maar dan heb ik of geen andere hond bij me naast Droef of de andere hond blijft even vast. Verder loopt hij dus altijd aangelijnd, aan de flex overigens. Zijn losloopmomenten zijn op het industrie terrein. Ik heb niet het idee dat hij er wat aan mist maar zelf vind ik het wel jammer.
Izzy loopt nu met de komst van Roderick wat vaker vast. Maar bij een groot aantal honden lijn ik haar wel aan. Ze is gewoon niet altijd even aardig maar voor koek doet ze alles dus zolang ik goed gevulde jaszakken heb kan ik haar prima bij me roepen, ze is nooit verder dan 15 meter bij me vandaan.
Roderick loopt zo vaak los nu(daar waar het kan) dat ik mezelf soms echt moet dwingen om hem ook eens aangelijnd mee te nemen. Hij luistert verre van perfect hoor maar hem zomaar kwijtraken zal niet zo snel gebeuren. Ik ben juist bang door hem nu niet voldoende los te laten dat hij straks van gekkigheid denkt dat hij overal een dikke middelvinger op kan steken. Uiteraard roep ik hem wel bij me bij honden waarvan ik weer dat het loeders zijn en of wanneer ik aangelijnde honden zie, en sinds 2 dagen ook mensen die verliefd naar hem kijken want dan komt hij wel even met je sjansen.
Izzy loopt nu met de komst van Roderick wat vaker vast. Maar bij een groot aantal honden lijn ik haar wel aan. Ze is gewoon niet altijd even aardig maar voor koek doet ze alles dus zolang ik goed gevulde jaszakken heb kan ik haar prima bij me roepen, ze is nooit verder dan 15 meter bij me vandaan.
Roderick loopt zo vaak los nu(daar waar het kan) dat ik mezelf soms echt moet dwingen om hem ook eens aangelijnd mee te nemen. Hij luistert verre van perfect hoor maar hem zomaar kwijtraken zal niet zo snel gebeuren. Ik ben juist bang door hem nu niet voldoende los te laten dat hij straks van gekkigheid denkt dat hij overal een dikke middelvinger op kan steken. Uiteraard roep ik hem wel bij me bij honden waarvan ik weer dat het loeders zijn en of wanneer ik aangelijnde honden zie, en sinds 2 dagen ook mensen die verliefd naar hem kijken want dan komt hij wel even met je sjansen.
Ik heb er zo een, Zuurtje en het went, de andere zijn los waar het kan en vast waar het moet.. maar als ik moet kiezen tussen hond weg doen, of aldoor op moeten halen of gewoon aan de lijn, wat ze netjes doet is de keuze gewoon snel gemaakt, ze is nogal eigenwijs en ik zou haar voor geen goud willen missen.. hoewel ze er voor de langste tijd wel geweest is nu ben ik bang
Als je het maar bij één windhond laat en dan nog van de westerse tak, kan die eigenlijk probleemloos los. Hier in de buurt lopen nu opeens opvallend veel Whippets en die lopen allemaal gewoon los. Niets aan de hand.Persistence schreef: ↑07 nov 2022, 13:32
- Persistence
Iets westers ja.Nanna schreef: ↑07 nov 2022, 13:44Als je het maar bij één windhond laat en dan nog van de westerse tak, kan die eigenlijk probleemloos los. Hier in de buurt lopen nu opeens opvallend veel Whippets en die lopen allemaal gewoon los. Niets aan de hand.Persistence schreef: ↑07 nov 2022, 13:32
Een zichtjager lijkt me eigenlijk ook 'makkelijker' te hanteren dan een hond die het spoor volledig uitwerkt, maar misschien vergis ik me daarin.
-
- Honden: 1
- Welke: golden retriever
hier loopt juk ook altijd los. alleen soms in de wijk, zit niet op een boete te wachten.
en als hij aan de lijn moet is het omdat ik een andere hond of eigenaar niet vertrouw.
hij luistert als een tierelier maar daar is het ook het ras naar.
heerlijk.
en als hij aan de lijn moet is het omdat ik een andere hond of eigenaar niet vertrouw.
hij luistert als een tierelier maar daar is het ook het ras naar.
heerlijk.
- Persistence
Bedoel je dat ze nu minder kunnen loslopen doordat je nu meer in wildrijk gebied woont?Zinodo schreef: ↑07 nov 2022, 13:44
Ik snap wat je bedoelt hoor. In Nederland liepen mijn podenco's ook standaard los, ik was wel kieskeurig over de plekken en deed wat meer moeite om het goed uit te zoeken, maar ze liepen dan minstens 5 dagen per week los en inderdaad, heerlijk.
Maar hier is het gewoon anders. Niet per se gelijk slechter want nogmaals, ze zijn allebei heel tevreden, maar wel heel anders.
-
- Welke: Whippet en Lurcher
Idem.
Ik vind aan de riem wandelen helemaal niet zo erg als het in de stad is ofzo maar het is alleen maar te doen omdat ze op een andere moment lekker los kunnen dus die aanlijnwandeling hoeft maar kort.
Je kunt natuurlijk gaan fietsen enzo maar dat is ook niet hetzelfde.
Loslopen vind ik echt een groot deel van de lol. Duiven vind ik om dezelfde reden ook leuk. Je hebt alle ruimte maar ze komen altijd terug.
En verder wil ik gewoon makkelijke honden. Makkelijk van formaat, van vacht en van karakter. Ik heb ze altijd bij me en dan zit ik gewoon niet onpraktisch gelul te wachten.
- Persistence
Geloof je direct! Het bereik met een GPS tracker is zeker ook niet denderend daar?Zinodo schreef: ↑07 nov 2022, 14:04Ja. Er zijn hier eindeloze bossen achter, maar echt eindeloos. Als ik Nomi hier kwijt raak dan is het klaar ben ik bang.Persistence schreef: ↑07 nov 2022, 13:51Bedoel je dat ze nu minder kunnen loslopen doordat je nu meer in wildrijk gebied woont?Zinodo schreef: ↑07 nov 2022, 13:44
Ik snap wat je bedoelt hoor. In Nederland liepen mijn podenco's ook standaard los, ik was wel kieskeurig over de plekken en deed wat meer moeite om het goed uit te zoeken, maar ze liepen dan minstens 5 dagen per week los en inderdaad, heerlijk.
Maar hier is het gewoon anders. Niet per se gelijk slechter want nogmaals, ze zijn allebei heel tevreden, maar wel heel anders.
Doortje die loopt wel stukjes los.
Maar daarentegen zijn er hier praktisch geen andere wandelaars, fietsers, andere honden, vuurwerkafstekende jongeren, wittebroekenboomers of andere soorten ellende. Er is hier echte rust. Als je niemand tegen wil komen hoef je niet eens moeite te doen.
En dat zie ik zeker bij Doortje heel erg goed terug en bij Nomi ook wel. Ze zijn nog nooit ergens zo ontspannen en tevreden geweest. En dat is ook heel wat waard. Ieder nadeel heeft zijn voordeel of zo
Het lijkt me ook heerlijk ontspannend zonder alle prikkels.
- galga's
- Honden: 5
- Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan
Mijn Silken windhound loopt los waar het kan. Dus waar geen verkeer is, geen katten en geen honden. Verder luistert ze prima, is een plakhond en zelfs als ze achter een konijn aangaat, is ze binnen de kortste keren weer terug.
Mijn Afghaan loopt nog steeds los op bepaalde plekken, mits er geen andere honden zijn.
Mijn Galgo's kunnen/konden prima los, ook als roedel.
Ik ben van mening dat een windhond wel moet kunnen rennen. Hoeft niet dagelijks en uiteraard wel waar het veilig kan en dat is per individu verschillend. Want als ze een sprintje trekken, zijn ze zo tientallen meters verder en terugkomen doen ze alleen als het hun blieft, niet omdat jij daar met je snoepjes/worstjes/wat dan ook staat te zwaaien.
Maar nu heb ik dus 1 Galgo waar ik ruim 2,5 jaar mee bezig ben om de ene na de andere blessure te laten herstellen (2x achillespees en 1 keer rug). Ze heeft al die tijd letterlijk maar een paar keer kunnen rennen, tussen de blessures door. Ze is nu weer zover hersteld dat ze los zou kunnen. Maar haar lijf is beschadigd en de kans dat ze weer geblesseerd raakt is groot. Maar ze wil zo graag en het doet haar geestelijk ook zoveel goeds als ze weer los zou kunnen rennen. Dilemma dus.
Mijn Afghaan loopt nog steeds los op bepaalde plekken, mits er geen andere honden zijn.
Mijn Galgo's kunnen/konden prima los, ook als roedel.
Ik ben van mening dat een windhond wel moet kunnen rennen. Hoeft niet dagelijks en uiteraard wel waar het veilig kan en dat is per individu verschillend. Want als ze een sprintje trekken, zijn ze zo tientallen meters verder en terugkomen doen ze alleen als het hun blieft, niet omdat jij daar met je snoepjes/worstjes/wat dan ook staat te zwaaien.
Maar nu heb ik dus 1 Galgo waar ik ruim 2,5 jaar mee bezig ben om de ene na de andere blessure te laten herstellen (2x achillespees en 1 keer rug). Ze heeft al die tijd letterlijk maar een paar keer kunnen rennen, tussen de blessures door. Ze is nu weer zover hersteld dat ze los zou kunnen. Maar haar lijf is beschadigd en de kans dat ze weer geblesseerd raakt is groot. Maar ze wil zo graag en het doet haar geestelijk ook zoveel goeds als ze weer los zou kunnen rennen. Dilemma dus.