Whippet vs Silken windsprite
- hakunamatata
- Posts in topic: 4
- Honden: 2
- Welke: Een Eevee en Lizzy
- Contacteer:
Whippet vs Silken windsprite
Ooit is eens op het hondenforum de silken windsprite genoemd en sindsdien heb ik een lichtelijk zwak voor het ras. Ik volg er een aantal via instagram en facebook en ze blijven mij wel trekken
Helaas is er alleen niet echt veel over te vinden en ken ik er zelf ook geen. Whippets zijn bekender voor mij persoonlijk, maar natuurlijk ook in het algemeen. Wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen deze twee rassen? Hoe zijn ze in de omgang en dan vooral de silken windsprite?
Vooral donkere sable en brindle silken windsprites kan ik soms echt bij zwijmelen
Zijn er hier mensen met ervaring met beide rassen of in elk geval de Silken windsprites? Ik ben benieuwd!
Helaas is er alleen niet echt veel over te vinden en ken ik er zelf ook geen. Whippets zijn bekender voor mij persoonlijk, maar natuurlijk ook in het algemeen. Wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen deze twee rassen? Hoe zijn ze in de omgang en dan vooral de silken windsprite?
Vooral donkere sable en brindle silken windsprites kan ik soms echt bij zwijmelen
Zijn er hier mensen met ervaring met beide rassen of in elk geval de Silken windsprites? Ik ben benieuwd!
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Re: Whippet vs Silken windsprite
Ik zou eens contact opnemen met deze fokker: https://www.letitsprite.nl/de-silken-windsprite/
- galga's
- Posts in topic: 3
- Honden: 5
- Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan
En wordt lid van de Silken windsprite FB groep. Ze organiseren geregeld evenementen. Als straks het renbaan seizoen weer begint, zullen er meerdere op de verschillende renbanen te vinden zijn. En aangezien ze vanaf 2023 ook mee mogen doen aan shows, zal je ze daar ook vast wel treffen.
Ze zijn gezeglijker dan de whippets, makkelijker te trainen, meer baasgericht. In het algemeen gesproken.
En nee, ik heb geen Silken windsprite, ik heb een Silken windhound
Ze zijn gezeglijker dan de whippets, makkelijker te trainen, meer baasgericht. In het algemeen gesproken.
En nee, ik heb geen Silken windsprite, ik heb een Silken windhound
- annnie
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo
Ik kwam pas een Windsprite pup tegen, maand of 6 denk ik. Mooi hondje, maar vond haar wel heel klein. Niet van die mooie stevige renbillen zoals de Whippet die ik ken, maar het was nog maar een jong ding.
Ik vind de Silken windhound mooier om te zien, net iets steviger en dat windhondenhoofd . Maar goed, dat is allemaal esthetisch en heb je niks aan
Ik vind de Silken windhound mooier om te zien, net iets steviger en dat windhondenhoofd . Maar goed, dat is allemaal esthetisch en heb je niks aan
Zijn silkens echt makkelijker te trainen dan Whippets? Ik ken ze niet goed maar degene die ik heb gezien vond ik heel snel onder de indruk van dingen en dan heel erg vertragen/vermijden. Dat hele zachte en niet goed tegen vragen (druk?) kunnen vind ik niet heel makkelijk trainen. Ik heb de indruk dat whippets misschien meer een eigen mening hebben maar wel veel meer kunnen hebben. Maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd.
- Persistence
- Posts in topic: 2
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Ben bij die fokker wezen kijken, heel vriendelijke mensen met kennis van zaken. Ze hebben een goede band met de andere fokker in NL. Had me ingeschreven voor eigenlijk een herplaatser die er bijna nooit zijn, was destijds lange wachtlijst voor een pup. Toen had ik net Bella en werd ik gebeld dat er door afzegging een pup bij andere fokker beschikbaar was gekomen… dus zo snel kan het toch gaan.Nanna schreef: ↑15 jan 2023, 17:35 Ik zou eens contact opnemen met deze fokker: https://www.letitsprite.nl/de-silken-windsprite/
Persoonlijk vind ik de karakters fijn, kunnen loslopen, ondanks dat er natuurlijk ook wel jachtinstinct in zit maar ook erg baasgericht. Speels, rustig in huis, niet overdreven waaks, gevoelig, beetje eenkennig maar op een goede manier, niet snel conflicten met andere honden, ze zijn in voor allerlei activiteiten. Had Victor meegenomen toen en dat ging probleemloos.
Zelf vond ik de teefjes wel kleiner dan verwacht en wat frêle en kwetsbaar overkomen, zou daarom zelf de voorkeur voor een grotere reu hebben.
Of een silken windhound.
- Persistence
- Posts in topic: 2
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Hier vind je de link van het topic van Sagan, de silken windsprite van @Hamilton
viewtopic.php?p=191928#p191928
-
- Welke: Whippet en Lurcher
Whippets zijn ook goed te trainen. Het zijn geen shelties maar die zijn weer lastig omdat ze zo snel leren.
Met een goede aanpak en een heel klein beetje geduld zijn whippets prima gehoorzaam en in voor een kunstje.
Het voordel van een silken ten opzichte van een whippet is veel meer dat de silken een vacht heeft.
Ik vind het zelf trouwens geen voordeel maar dat zou je kunnen vinden.
- hakunamatata
- Contacteer:
Misschien komt het zo over, maar ik ben niet op zoek naar een pup hoor. Ik ben echt benieuwd naar meer informatie en omdat het lastig te vinden is dacht ik eens een topic te openen. Zijn vast meer mensen die benieuwd zijn
Ik heb nu Eevee en ik hoop over een jaar of misschien twee een nestje met haar te doen en dan een pup te houden Maar de Silken windsprite trekt mij enorm. En nog voordat Eevee geboren was (het is herhaalcombinatie dus wist al hoe de pups ongeveer gingen worden) grapte ik volgens mij al dat een Eevee x Silken windsprite wel geweldige pups zouden moeten geven. Onmogelijk, want ik kende uberhaupt geen silkens, maar fantaseren is altijd leuk Maar wie weet voor de toekomst. Mocht Eevee niet geschikt zijn om een nestje mee te fokken zou een silkenpup misschien ook nog wel een optie zijn bijvoorbeeld
Ik heb nu Eevee en ik hoop over een jaar of misschien twee een nestje met haar te doen en dan een pup te houden Maar de Silken windsprite trekt mij enorm. En nog voordat Eevee geboren was (het is herhaalcombinatie dus wist al hoe de pups ongeveer gingen worden) grapte ik volgens mij al dat een Eevee x Silken windsprite wel geweldige pups zouden moeten geven. Onmogelijk, want ik kende uberhaupt geen silkens, maar fantaseren is altijd leuk Maar wie weet voor de toekomst. Mocht Eevee niet geschikt zijn om een nestje mee te fokken zou een silkenpup misschien ook nog wel een optie zijn bijvoorbeeld
Sagen Da's mijn stille liefde en heeft het getriggerd om toch eens wat meer te kijken naar het ras. Hem vind ik echt bloedmooi.Persistence schreef: ↑15 jan 2023, 18:36 Hier vind je de link van het topic van Sagan, de silken windsprite van @Hamilton
Daar ben ik sinds kort lid van. Ik zal eens in de gaten houden wanneer er evenementen zijn, bedankt voor de tip! in de fb groep worden vooral leuke foto's gedeeld. Ook leuk, maar geeft niet perse veel informatie. Misschien daar ook eens een berichtje doen, alleen vond ik daar mijn interesse niet serieus genoeg voor ofzogalga's schreef: ↑15 jan 2023, 17:47 En wordt lid van de Silken windsprite FB groep. Ze organiseren geregeld evenementen. Als straks het renbaan seizoen weer begint, zullen er meerdere op de verschillende renbanen te vinden zijn. En aangezien ze vanaf 2023 ook mee mogen doen aan shows, zal je ze daar ook vast wel treffen.
Laatst gewijzigd door hakunamatata op 15 jan 2023, 19:56, 2 keer totaal gewijzigd.
- hakunamatata
- Contacteer:
Het trainbaarder zie ik inderdaad vaak terugkomen. Meer baasgericht en minder jachtinstinct ook. Nu verwacht ik heus geen herder, dat past mij ook niet. Maar bv Eevee vindt het ook heerlijk om samen bezig te zijn, geen hogere school, maar we kunnen heerlijk samenwerken. Op haar moet ik ook geen druk leggen, op al mijn (vorige) honden niet. Dat ligt mij dus juist wel heel erg.
Maar ben dan toch wel benieuwd hoe dat trainbaarder en baasgerichter eruit ziet. Is dat het stukje sheltie erin denk ik?
Esthetisch vind ik juist de silken windsprites vaak veel mooier dan whippets Ik hou van dat beetje fluff. Maar ik heb ook het idee dat ze net wat minder extreem gebouwd zijn dan whippets. Minder afhangende kont bijvoorbeeld. En wat sommige geweldig mooi vinden die spierbundels, dat vind ik dus juist helemaal niet zo mooi maar juist wat extreem. Wat sommige schrijven over prachtig windhondenhoofd hoeft van mij ook niet. Ik ben gewoon niet van de extremen. Dat is ook waarom ik zo fantaseerde over Eevee x silken, dan krijg je een net wat gematigder hondje qua bouw, maar wel veel overeenkomende eigenschappen zoals zachtaardig en retesnel. En fluff, niet te vergeten
Maar ben dan toch wel benieuwd hoe dat trainbaarder en baasgerichter eruit ziet. Is dat het stukje sheltie erin denk ik?
Dat is eigenlijk wat ik bedoel wat mij juist wel ligt. Om even in jouw straatje te blijven, Murphy vind ik prachtig om te zien samenwerken met zamunda, je ziet ook dat Murphy het zelf geweldig vindt en snel leert etc. Maar dat vind ik echt een ander type leren dan bv mijn Eevee doet (en zeker haar voorgangers deden) die zijn veel gevoeliger en haken inderdaad af bij druk. Mij ligt dat zachte en lastiger tegen druk kunnen juist wel, maar mijn hele insteek van trainen is ook alleen maar samen pret maken en niet perse werken naar een groter doel.Sirene schreef: ↑15 jan 2023, 18:09 Zijn silkens echt makkelijker te trainen dan Whippets? Ik ken ze niet goed maar degene die ik heb gezien vond ik heel snel onder de indruk van dingen en dan heel erg vertragen/vermijden. Dat hele zachte en niet goed tegen vragen (druk?) kunnen vind ik niet heel makkelijk trainen. Ik heb de indruk dat whippets misschien meer een eigen mening hebben maar wel veel meer kunnen hebben. Maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd.
Oh ik dacht dat jouw brindle teefje (ook in je onderschrift) wel een silken windsprite was. Ik vind haar prachtig
Esthetisch vind ik juist de silken windsprites vaak veel mooier dan whippets Ik hou van dat beetje fluff. Maar ik heb ook het idee dat ze net wat minder extreem gebouwd zijn dan whippets. Minder afhangende kont bijvoorbeeld. En wat sommige geweldig mooi vinden die spierbundels, dat vind ik dus juist helemaal niet zo mooi maar juist wat extreem. Wat sommige schrijven over prachtig windhondenhoofd hoeft van mij ook niet. Ik ben gewoon niet van de extremen. Dat is ook waarom ik zo fantaseerde over Eevee x silken, dan krijg je een net wat gematigder hondje qua bouw, maar wel veel overeenkomende eigenschappen zoals zachtaardig en retesnel. En fluff, niet te vergeten
Laatst gewijzigd door hakunamatata op 15 jan 2023, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- hakunamatata
- Contacteer:
Dan mis ik fluff Ik wil op zijn minst wel fluff bij een Eeveepuppy
-
- Welke: Labrador Retrievers
De windsprite heeft mijn aandacht ook heel erg getrokken, ik vindt ze echt prachtig en voordat ik besloot dat een flatcoated toch echt leuker is heb ik ook echt wel een Sprite overwogen. Het verschil met de hound zou ik trouwens niet weten maar ben er wel benieuwd naar. Misschien toch ooit een sprite of een whippet erbij.
-
Ik leg ook geen druk op een herder. Ik vind die hele belastbaarheid zinloos voor een leven als huiskamerhond.Wat een huis hond goed moet kunnen is zich voegen.
Zich aanpassen aan hoe jij met een hond wil leven. En dat kunnen whippets veel beter dan die belastbare paardenmiddelen van je.
Whippets kunnen trouwens prima druk hebben. Jij kunt het niet hebben hoe ze er bij kijken, dat is echt iets heel anders.
Zich aanpassen aan hoe jij met een hond wil leven. En dat kunnen whippets veel beter dan die belastbare paardenmiddelen van je.
Whippets kunnen trouwens prima druk hebben. Jij kunt het niet hebben hoe ze er bij kijken, dat is echt iets heel anders.
- Sanne
- Honden: 3
- Welke: Chihuahua en Saluki
- Contacteer:
Oh ja. Ik vind ze ook mooi en leuk en schattig!
Ze schijnen wel veeeeeel allergieën te hebben in sommige lijnen. En daar wordt vaak totaal geen rekening mee gehouden met fokken.
Ze schijnen wel veeeeeel allergieën te hebben in sommige lijnen. En daar wordt vaak totaal geen rekening mee gehouden met fokken.
-
Welke rekening zou er mee gehouden moeten worden gebeuren?
Met een hond die onbedingd geen tarwe mag fok ik niet. Of zo.
We beginnen gewoon met een normale hond in goede gezondheid. Kunnen we dat op zijn minst nog afspreken?
- galga's
Ze worden helaas steeds populairder en worden vooral in Duitsland veel gefokt door mensen die minder serieus met het ras bezig zijn, maar meer met vermeerderen. Veel mensen vinden de whippet te kaal, te iel. De haren van de windsprite, plus het minder windhond-achtige (meer baas-gericht) maakt het een aantrekkelijk ras. Een soort light-versie van een windhond.
Dat is ook één van de redenen waarom de Silken windhound rasvereniging niet heel veel moeite doet om het ras in het oorsprongsland (USA) erkend te krijgen. Om te voorkomen dat het ras populair wordt. Het is een klein ras en er wordt moeite gedaan om ze gezond te houden.
- galga's
De Silken windsprite en de Silken windhound hebben dezelfde basis. Alleen zijn er bij de ontwikkeling van de Silken windhound nog Barsois gebruikt. De windsprite is echt een whippet met bevedering, een windhound heeft een ander type door het barsoi bloed. Windhounds zijn meestal hariger dan de windsprites. Mijn windhound heeft geen jas nodig, windsprites zit ik op de foto vaak met jas. Meestal wordt gezegd dat de windhound groter zijn dan de windsprites, maar dat klopt niet helemaal. De rasstandaard voor de windhound vraagt 46-60 cm, terwijl die van de windsprite 40-56 cm vraagt. Qua karakter zijn de windhounds meer gereserveerd, de windsprites meer open.Fabienne schreef: ↑15 jan 2023, 20:03 De windsprite heeft mijn aandacht ook heel erg getrokken, ik vindt ze echt prachtig en voordat ik besloot dat een flatcoated toch echt leuker is heb ik ook echt wel een Sprite overwogen. Het verschil met de hound zou ik trouwens niet weten maar ben er wel benieuwd naar. Misschien toch ooit een sprite of een whippet erbij.
Hier dan een trotse eigenaar van een Silken Windsprite, Silkèn Sagan, mijn zijden sp(r)ookje
Het is mijn eerste Windsprite, dus buiten veel lezen over het ras en meerdere Silkens ontmoet te hebben, kan ik eigenlijk alleen mijn ervaring met dit ras vanuit Sagan beschrijven.
Na 50 jaar Brakken gehad te hebben, mocht er wel weer een 2e hond komen maar moest o.a. kleiner, handzamer, makkelijker , luisteren, en los kunnen lopen. Na heel veel zoekwerk en lezen over de diverse rassen, kwam toch telkens de Silken naar boven. Helaas ook een kleine populatie in Nederland ( wel meer dan de Hamiltons ) en na er diverse ontmoet te hebben ( ook 2 Silken hounds in Duitsland) de knoop doorgehakt en fokkers benaderd.
En toen was er een nestje waar ik voor een reu in aanmerking kwam, wel een die eventueel in de toekomst als dekreu ingezet kon worden. Zo kwam Sagan bij ons wonen, vanaf het begin een totaal ander hondje dat ik gewend was, zo lief, zo knuffelig, leergierig, contact ligger en heel hard kunnen rennen.
Hij luistert ( tot nu toe) perfect, let op mij, blijft in de buurt, kan dus lekker los rennen
Is wat terughoudend naar vreemden en alles wat nieuw, groot en eng is, maar is het ijs gebroken is hij niet meer bij je weg te krijgen.
Z'n zijden vacht en lange uitstaande haren geven hem ook een liefelijk uiterlijk, en z'n elegante beweging brengt menig glimlach bij mensen op het gezicht.
Waar ik wel heel erg aan moest en nog steeds moet wennen, is de broosheid van Sagan, net een zak met botjes . Hij is nu denk ik in de hoogte uitgegroeid, mag nog wel iets zwaarder worden ( 12 kilo nu), 7,5 maand.
Het keft ook meer dan ik van mijn Brakken gewend ben, maar is wel te sturen.
Doet z'n best op de hondenschool, waar ook iedereen met hem wegloopt, en hier in huis heeft hij manlief ( echt geen hondenmens) totaal ingepakt
Kortom een aanschaf die mij meer dan 100% is meegevallen, al blijven de Hammies bovenaan staan
Het is mijn eerste Windsprite, dus buiten veel lezen over het ras en meerdere Silkens ontmoet te hebben, kan ik eigenlijk alleen mijn ervaring met dit ras vanuit Sagan beschrijven.
Na 50 jaar Brakken gehad te hebben, mocht er wel weer een 2e hond komen maar moest o.a. kleiner, handzamer, makkelijker , luisteren, en los kunnen lopen. Na heel veel zoekwerk en lezen over de diverse rassen, kwam toch telkens de Silken naar boven. Helaas ook een kleine populatie in Nederland ( wel meer dan de Hamiltons ) en na er diverse ontmoet te hebben ( ook 2 Silken hounds in Duitsland) de knoop doorgehakt en fokkers benaderd.
En toen was er een nestje waar ik voor een reu in aanmerking kwam, wel een die eventueel in de toekomst als dekreu ingezet kon worden. Zo kwam Sagan bij ons wonen, vanaf het begin een totaal ander hondje dat ik gewend was, zo lief, zo knuffelig, leergierig, contact ligger en heel hard kunnen rennen.
Hij luistert ( tot nu toe) perfect, let op mij, blijft in de buurt, kan dus lekker los rennen
Is wat terughoudend naar vreemden en alles wat nieuw, groot en eng is, maar is het ijs gebroken is hij niet meer bij je weg te krijgen.
Z'n zijden vacht en lange uitstaande haren geven hem ook een liefelijk uiterlijk, en z'n elegante beweging brengt menig glimlach bij mensen op het gezicht.
Waar ik wel heel erg aan moest en nog steeds moet wennen, is de broosheid van Sagan, net een zak met botjes . Hij is nu denk ik in de hoogte uitgegroeid, mag nog wel iets zwaarder worden ( 12 kilo nu), 7,5 maand.
Doet z'n best op de hondenschool, waar ook iedereen met hem wegloopt, en hier in huis heeft hij manlief ( echt geen hondenmens) totaal ingepakt
Kortom een aanschaf die mij meer dan 100% is meegevallen, al blijven de Hammies bovenaan staan
Heb je het tegen mij?EchoMira schreef: ↑15 jan 2023, 20:09 Ik leg ook geen druk op een herder. Ik vind die hele belastbaarheid zinloos voor een leven als huiskamerhond.Wat een huis hond goed moet kunnen is zich voegen.
Ik vind whippets prima te trainen. Daarom vroeg ik ook of silkens makkelijker te trainen zijn want ik zou niet weten waarom het makkelijker zou moeten dan prima.
En ik geef helemaal toe dat ik honden die helemaal geen druk aankunnen niet prettig vind om te trainen inderdaad. Ik train namelijk helemaal niet met druk en ik kan heel goed een training aanpassen aan de hond. Maar dan kan ik nog wel mijn voorkeuren hebben. Voor de meeste huiskamerhonden maakt het niks uit en ik weet ook dat het gros van de hondeneigenaren niet eens ziet dat het de druk van de vraag is waar de hond problemen mee heeft, en niet de opdracht zelf. Dan zeggen ze dat de hond eigenwijs is of geen zin heeft.
-
Nou. Ik had het niet tegen iemand, ik zei ook iets.
Op de een of andere manier kom ik overal mensen tegen die verontwaardigd roepen of ik hun bedoel en dat ligt natuurliijk aan mij maar hoe of wat is me grieks. Maar goed, dat zet ik nog wel een keer in de oko.
Ik denk dat je vraag niet klopt. "Zijn ze makkelijker te trainen?"Ik vind whippets prima te trainen. Daarom vroeg ik ook of silkens makkelijker te trainen zijn want ik zou niet weten waarom het makkelijker zou moeten dan prima.
Dat ligt er aan wat je daarmee bedoelt. Is een silken beter om hem met een klikker te leren een koprol over de kattenloop te doen? Jawel.
Maar dat heeft minder met training te maken dan met de aard van de hond.
Een whippet snapt alle hogeschool wel....maar ze hebben het gewoon niet voor je over.
Ik moet je een keer goed uitleggen wat een egocentrische, uitgekookte, kaalretige kutcunt Mira is.
Whippets zijn niet moeilijk omdat ze dingen niet snappen. Whippets luisteren niet omdat jij uit je nek lult. Dat weten ze namelijk altijd.
Als jij gaat drukken gaan zij gewoon gillen. Veel succes op de club.
Niet omdat ze geen druk aankunnen maar omdat ze jouw druk niet accepteren.
Mira is heel erg een whippet en die loopt gewoon los mee door de stad als dat moet. Je moet het over de harmonie spelen. Samen doen. "Dit doen wij altijd.." Dan hoef je een whippet verder niet zoveel uit te leggen.
Kunstjes doet ze niet maar die doe ik zelf ook niet dus dat treft.
Whippets zijn geweldig maar ze moeten je liggen.
Als je liever iets hebt dat kunsten vertoont of gedijt op kadaverdiscipline laat dan het hele windhondengebeuren maar links liggen.
Topsi kon geen enkel kunstje. Ik heb het niet eens geprobeerd. Toch luisterde ze als de beste.
Als je rekening houdt met wat eisen hunnerzijds, zoals bijvoorbeeld NIET op de grond liggen maar op bank en bed, zijn het de beste kameraadjes die je je kunt wensen.
En je moet om hun flauwekul kunnen lachen.
Als je liever iets hebt dat kunsten vertoont of gedijt op kadaverdiscipline laat dan het hele windhondengebeuren maar links liggen.
Topsi kon geen enkel kunstje. Ik heb het niet eens geprobeerd. Toch luisterde ze als de beste.
Als je rekening houdt met wat eisen hunnerzijds, zoals bijvoorbeeld NIET op de grond liggen maar op bank en bed, zijn het de beste kameraadjes die je je kunt wensen.
En je moet om hun flauwekul kunnen lachen.
Zucht Wil je hem al herplaatsen?
Hamilton schreef: ↑15 jan 2023, 21:59 Hier dan een trotse eigenaar van een Silken Windsprite, Silkèn Sagan, mijn zijden sp(r)ookje