Loopsheid 'klachten'.

Plaats reactie
Mellow

Loopsheid 'klachten'.

Bericht door Mellow »

Nikki begon weer met extreem verharen en weer is die staartpunt kalig aan het worden. :(
Vanmorgen zag ik dus bloeddruppels op de grond en na een check is ze dus (weer) loops.
Ze is nu 11 maanden en was het dus ook al met 7 maanden.
Is dat normaal?
Dat verharen en die staartpunt, kan dat ook door die hormonen komen??
BieneMaya

Re: Loopsheid 'klachten'.

Bericht door BieneMaya »

De dames zijn synchroon. Ook Maya is nu loops en bloed weer als een rund.
Tamara
Posts in topic: 1

Bericht door Tamara »

Ja, jeuk en haaruitval kan een hormonale oorzaak hebben. Feta heeft eerst rond de loopsheid veel jeuk en daarna weer een periode van jeuk rond de schijndracht. Ik ondersteun haar met omega 3.

Op het 'oude'HF heb ik het een keer opgezocht en daar las ik over meer teven die last hebben van jeuk/ haarverlies tijdens loopsheid of schijndracht.

Hier geen kaalheid, alleen jeukerig.
Afbeelding
Amarillo
Posts in topic: 2

Bericht door Amarillo »

Het is wel wat snel dat ze nu weer loops is, maar het kan wel. Bij mijn teven (of nouja, vooral bij Fajah, de Afghaan) merk ik juist dat ze in de periode na de loopsheid slecht in de vacht komen en sowieso papperig qua algehele conditie worden, dat is wel gerelateerd aan de hormonen. Faai heeft voordat ze loops wordt juist altijd een veel vollere vacht, maar dat is echt een Afghanentevendingetje.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Amarillo schreef: 23 sep 2021, 13:02 Het is wel wat snel dat ze nu weer loops is, maar het kan wel. Bij mijn teven (of nouja, vooral bij Fajah, de Afghaan) merk ik juist dat ze in de periode na de loopsheid slecht in de vacht komen en sowieso papperig qua algehele conditie worden, dat is wel gerelateerd aan de hormonen. Faai heeft voordat ze loops wordt juist altijd een veel vollere vacht, maar dat is echt een Afghanentevendingetje.
Geheel offtopic maar hoe is het nu met Pixie?
ranetje

Bericht door ranetje »

Na 4 maanden weer loops kan zeker.
Hoeft zeker niet zo te blijven als ze volwassen is, maar kan wel.

Mijn eerste teef was 3 tot 4 keer per jaar loops.
Daar heb ik wel een stop op gezet. (castratie)
Was niet leuk meer ook door verandering van gedrag (hormonen)
Afbeelding
Amarillo

Bericht door Amarillo »

Nanna schreef: 23 sep 2021, 13:06
Amarillo schreef: 23 sep 2021, 13:02 Het is wel wat snel dat ze nu weer loops is, maar het kan wel. Bij mijn teven (of nouja, vooral bij Fajah, de Afghaan) merk ik juist dat ze in de periode na de loopsheid slecht in de vacht komen en sowieso papperig qua algehele conditie worden, dat is wel gerelateerd aan de hormonen. Faai heeft voordat ze loops wordt juist altijd een veel vollere vacht, maar dat is echt een Afghanentevendingetje.
Geheel offtopic maar hoe is het nu met Pixie?
Lief dat je het vraagt! Naar omstandigheden eigenlijk wel goed, de boel ziet er van buiten rustig en mooi uit en de keren dat ik haar even kort uitlaat belast ze het pootje vrijwel zoals het hoort, ik moet er alleen wel voor zorgen dat ze in stap blijft want met een hoger tempo is het wel weer hinkepinken maar dat is in deze fase van het herstel normaal, schijnt. Verder zit ze 24/7 in de bench... Dat doet ze heel knap, ik hoor haar eigenlijk niet maar ik probeer haar wel een beetje bezig te houden met snuffelmatten en hondenpuzzels en kauwspul zodat ze niet compleet afstompt. Ik merk nu dat ze buiten ineens wel extreem gefocust is op wapperende zakjes, blaadjes en vogels, dat is denk ik wel een stukje verveling en frustratie dat er zo uitkomt... Aanstaande maandag op en neer naar Eersel voor controlefoto's, ben benieuwd.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Maar hopen dat ze gauw weer de oude is. Ze heeft gelukkig haar jeugd mee. Dat herstelt toch wat rapper.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Amy werd ook elke vier maanden loops, dus ja, dat kan.
Ik zou met deze klachten nu op een leeftijd van 11 maanden toch voor de zekerheid een test op mzz doen. Tijdens de loopsheid wordt de weerstand wat lager en dan kan een mzz precies (weer) toeslaan. Amy had ook een opflakkering van klachten tijdens haar eerste loopsheid bij mij. Omdat Nikki eerder ook al vage huidklachten had, zou ik het voor de zekerheid nu toch testen. Al is het maar om het uit te sluiten.
Afbeelding
Persistence
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Hier is de jeuk en het verharen het ergst de maanden na de loopsheid, om de haverklap zit ze te krabben.
Ik dacht eerst dat het een allergie of vlooien waren, maar ze heeft net een nieuwe Serestoband en het valt me nu na de 3e loopsheid op dat het altijd daarna pas is.

Dat Nikki zo snel loops is deed me denken aan een gesleten loopsheid, maar blijkbaar is die tussenliggende periode korter: https://www.uu.nl/nieuws/gespleten-loop ... e-komt-het
Afbeelding
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Jinn gooide zo ongeveer haar hele vacht er af voor ze loops werd.
4 maanden vind ik snel, het is nog wel normaal maar zeker als ze last heeft niet meer echt leuk...
Hoe lang heeft ze dan last?
Vivi had dat indertijd ook, last op voorhand, tijdens en na en dat 3 keer per jaar, mijn dochter heeft haar toen laten steriliseren en in haar geval (ook een erg onzeker hondje) heeft dat zeer goed uitgepakt.

Andere dingen uitsluiten zoals Diana schrijft.

Misschien eens goed uitkammen, wassen en uitblazen tegen de jeuk? Kijken of dat verschil maakt?
Lunatic

Bericht door Lunatic »

Mellow schreef: 23 sep 2021, 12:41 Nikki begon weer met extreem verharen en weer is die staartpunt kalig aan het worden. :(
Vanmorgen zag ik dus bloeddruppels op de grond en na een check is ze dus (weer) loops.
Is dat normaal?
Van de staartpunt weet ik niet, kan dat geen reactie zijn op het verharen en de jeuk daarvan?

Grappig om te lezen dat ze extreem aan het verharen was en daarna loops werd, dat had Zojla namelijk precies zo en ik had die link nooit gelegd, nog nooit meegemaakt zo ook. Zo snel alweer loops kan prima, mijn westie teefjes waren elke 3 maanden loops 😮 Zojla is nu voor de 2e keer loops 5 maanden na de vorige keer….best jammer, Zinzi was elke 9 à 10 maanden loops, eens per jaar dus maar, dat was fijn, zeker met een intacte reu erbij.
Afbeelding
_Tiny_
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Babs, de hond in mijn avatar, gooide ook haar hele vacht eruit als ze loops was. Ze leek dan wel bijna kortharig.

Isa is ook elke 4 maanden loops. Daar gaat binnenkort wel het mes in, want ik vind het echt wat teveel van het goede.
Afbeelding
Ramiek

Bericht door Ramiek »

ranetje schreef:Na 4 maanden weer loops kan zeker.
Hoeft zeker niet zo te blijven als ze volwassen is, maar kan wel.

Mijn eerste teef was 3 tot 4 keer per jaar loops.
Daar heb ik wel een stop op gezet. (castratie)
Was niet leuk meer ook door verandering van gedrag (hormonen)
Zoeen had ik er ook, die heb ik ook laten castreren. Op haar eerste verjaardag was ze voor de twweede of derde keer loops ( en niet in een feestelijk humeur), toen ik de eerste bloeddruppels vond was ze nog zo jong dat ik eerst aan een blaasontsteking dacht maar nee, ze deed mee met haar moeder.
Afbeelding
Floortje
Welke: Hussel en Hollandse Herder

Bericht door Floortje »

Ik meld me ook even.
Rakoes is eind juli/begin augustus loops geweest. Weinig last gehad van schijnzwangerschap, een maandje iets rustiger en knuffeliger.
Maar nu gedraagt ze zich alsof ze wéér loops moet worden: heel aanhankelijk en bij wild knuffelen wil ze rijden. Ze markeert en snuffelt veel, likt lantarenpalen af...

Als je terugrekent dan zou ze bij een dekking nu bevallen zijn, dus schijnpuppies. Maar daar past dit gedrag toch niet bij?
Afbeelding
Inge O
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Floortje schreef: 28 sep 2021, 07:16
Maar nu gedraagt ze zich alsof ze wéér loops moet worden: heel aanhankelijk en bij wild knuffelen wil ze rijden. Ze markeert en snuffelt veel, likt lantarenpalen af...

Als je terugrekent dan zou ze bij een dekking nu bevallen zijn, dus schijnpuppies. Maar daar past dit gedrag toch niet bij?
Jawel, vlak voor het moment van de (schijn)bevalling daalt de progesteron en stijgen de oestrogenen, waardoor ze even een zeer korte schijnloopsheid kunnen hebben, waar vaak ook reuen op reageren trouwens, ook bij echt drachtige teven dus.
Gonnie
Posts in topic: 3

Bericht door Gonnie »

Mellow schreef: 23 sep 2021, 12:41 Nikki begon weer met extreem verharen en weer is die staartpunt kalig aan het worden. :(
Is dat normaal?
Onze vorige honden werden ook elke vier maanden loops, Jarah zelfs een keer na drie maanden alweer.
En Anne was twee jaar geleden kort achter elkaar loops, we hebben het toen zelfs nog laten onderzoeken omdat het wel erg kort op elkaar was.
Afbeelding

Tanja en Anne
Mellow

Bericht door Mellow »

Gonnie schreef: 28 sep 2021, 10:26
Is dat normaal?
Onze vorige honden werden ook elke vier maanden loops, Jarah zelfs een keer na drie maanden alweer.
En Anne was twee jaar geleden kort achter elkaar loops, we hebben het toen zelfs nog laten onderzoeken omdat het wel erg kort op elkaar was.
Wat is uit dat onderzoek gekomen?
Nanna

Bericht door Nanna »

Ja. daar ging bij mij dus het mes in. Niet alleen voor mezelf want God bewaar me, iedere drie maanden die bloedzooi, maar ook voor de hond.
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Mellow schreef: 28 sep 2021, 11:40
Is dat normaal?
Dat het een normale loopsheid was, dus er was niks aan de hand.

Dit had ik toen geplaatst in het hondenforum.

9 maart is ze loops geworden, toen 17 april, maar deze twee loopsheden waren redelijk kort, nog geen twee weken. Ze was al te laat omdat ze ziek was geweest, ze had half februari loops moeten worden toen.
Ik zei drie maanden, maar eigenlijk is het vier maanden, want nu is ze 20 juni loops geworden.
De dierenarts zei dat het vast hormonaal was. Dus er wordt naar progesteron gekeken en naar nog iets, maar dat ben ik vergeten.
Afbeelding

Tanja en Anne
Floortje
Welke: Hussel en Hollandse Herder

Bericht door Floortje »

Inge O schreef: 28 sep 2021, 09:19
Floortje schreef: 28 sep 2021, 07:16

Jawel, vlak voor het moment van de (schijn)bevalling daalt de progesteron en stijgen de oestrogenen, waardoor ze even een zeer korte schijnloopsheid kunnen hebben, waar vaak ook reuen op reageren trouwens, ook bij echt drachtige teven dus.
Dat verklaart een hoop. Dank voor de uitleg!
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

Gonnie schreef:
Gonnie schreef: 28 sep 2021, 10:26 Onze vorige honden werden ook elke vier maanden loops, Jarah zelfs een keer na drie maanden alweer.

9 maart is ze loops geworden, toen 17 april, maar deze twee loopsheden waren redelijk kort, nog geen twee weken. Ze was al te laat omdat ze ziek was geweest, ze had half februari loops moeten worden toen.
Ik zei drie maanden, maar eigenlijk is het vier maanden, want nu is ze 20 juni loops geworden.
De dierenarts zei dat het vast hormonaal was. Dus er wordt naar progesteron gekeken en naar nog iets, maar dat ben ik vergeten.
Waarschijnlijk was het dus een split heat en niet 2 volwaardige loopsheden.
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Crutz schreef: 29 sep 2021, 08:42
Gonnie schreef:

Waarschijnlijk was het dus een split heat en niet 2 volwaardige loopsheden.
Dat zou best eens kunnen. Daarna is ze gelukkig gewoon weer op tijd loops geworden.
Afbeelding

Tanja en Anne
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Nanna schreef: 28 sep 2021, 11:58 Ja. daar ging bij mij dus het mes in. Niet alleen voor mezelf want God bewaar me, iedere drie maanden die bloedzooi, maar ook voor de hond.
Maya bloed als een rund (best goor, overal liggen dikke bloeddruppels) dus hoogst waarschijnlijk gaat daar na de winter ook het mes in.
Persistence
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Ik ga Bella denk ik ook na de volgende loopsheid, mits haar karakter de tussenperiode weer te doen blijft, ook laten steriliseren. Heb nu vanaf de vorige loopsheid meteen Puur Schijnzwanger ingezet en dat hielp wel tegen het niet meer willen eten maar niet tegen de andere dingen. Ze dan ruim 2,5 jaar.
Vind al die hormonen best een impact hebben; ze is mega sloom tot 3 maanden na de loopsheid, ze slaapt binnen alleen maar en is buiten en met training niet vooruit te branden. Ze is wél milder in haar karakter. En héél veel jeuk en de plukken haar vliegen eraf. Elke keer net na de loopsheid wilt ze ook niks meer met andere honden te maken hebben, dat slijt wel met een paar weken, dan wilt ze weer spelen.
Na die 3 maanden hebben we dan weer 3 ‘actieve’ én felle maanden en dan begint het feest weer opnieuw.
Uit praktische overwegingen lijkt me het ook wel fijn dat Vic niet steeds op haar wilt rijden als ze loops is en je überhaupt weer relaxter kunt uitlaten. En je hoeft dan ook de uitlaatservice en trainingen niet af te zeggen.
Afbeelding
Plaats reactie