autoperikelen

Gudrun
Posts in topic: 12
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

autoperikelen

Bericht door Gudrun »

Kika hield van autorijden.
Van puppy af in de zelfde autobench. Ging helemaal vanzelf.
Ze springt er zelf in, doet als ik er geen extra musketon op zet het schuifdeurtje open om even in mijn hals te likken en er dan terug in de gaan, denkt verder dat ze niet uit die bench kan zonder lijntje om.

Maar nu is mijn hondenauto (Renault Kangoo maxi) dus verkocht.
Tijdelijk even in mijn man zijn auto gereden en nu in mijn nieuwe veel kleinere (Renault Clio).

Groot probleem: die bench staat nu anders, niet meer op de achterbank met plaats er voor en uitzicht op mijn achterhoofd, maar in de koffer.
En ze haat het.
Er in is domweg optillen en er in proppen, er uit is tegenhouden tot ze min of meer aangelijnd is.

Zou dit nog wennen?
Alternatief is dat ik de achterbank plat leg, dan kan haar bench er op de oude manier in maar dan heb ik amper koffer over en die achterbank was eigenlijk voor Poppy en de shelties bedoeld want met een hondendeken kunnen die mooi los. En dan heb ik wel wat problemen met inkopen doen, veel minder vrije ruimte over.

Nog iemand een goed idee? Kika los in de auto is levensgevaarlijk denk ik zo maar dus dat proberen we niet. Met tuig en gordel ook niet, bijt ze allebei snel stuk.
Ik neig naar gewoon "hop, stel je niet aan", even alleen korte ritten naar leuke dingen als schapen, bos en agility dichtbij maar wil ook geen hondje die ene hekel aan autorijden krijgt. Ze is nu 3 keer mee geweest en het ging 3e keer veel moeilijker om haar er in te krijgen dan de eerste :-(
Persistence
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: autoperikelen

Bericht door Persistence »

Gaat ze ook niet achter lekkers aan als je dat erin gooit? Dan zou ik eerst even de bench weghalen en het lekkers zo in de kofferbak gooien en erin laten springen. En daarna pas in de bench laten springen. Bella heeft af en toe periodes dat ze niet in de kofferbakbench wilt. Niet springen (ook niet met een aanloopje), maar ook als ik haar optilde zette ze haar poten tegen de randen zodat ik haar er niet in krijg.

Nu maar 'soort van' op commando gezet: 1,2, spring! En ze krijgt dan ook altijd wat lekkers als ze erin zit, verwend nest.
Maar het werkt wel :mrgreen:
Afbeelding
Lothian
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Hoe groot is Kika? Ik heb het idee dat ze echt niet groter dan Dalí zal zijn, ze is voornamelijk border collie toch? Dalí zijn nylon bench past makkelijk op een achterbank. Kan ze niet een kleinere bench krijgen die wel zou passen?
Afbeelding
HillieS
Posts in topic: 3
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Zinodo schreef: 23 sep 2021, 16:47 Ja, eh, nee. We mogen best discussiëren welk kleedje het fijnst is voor je koninklijke reet maar over een voertuig van een aantal duizend euro heb je als hond gewoon niks over te vertellen😆
Tenminste zo gaat dat bij ons🤭😆
Hier net zo. Als je er niet zelf in springt wil ik ook gerust even helpen. Maar je gaat er gewoon in.
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Persistence schreef: 23 sep 2021, 16:43 Gaat ze ook niet achter lekkers aan als je dat erin gooit? Dan zou ik eerst even de bench weghalen en het lekkers zo in de kofferbak gooien en erin laten springen. En daarna pas in de bench laten springen. Bella heeft af en toe periodes dat ze niet in de kofferbakbench wilt. Niet springen (ook niet met een aanloopje), maar ook als ik haar optilde zette ze haar poten tegen de randen zodat ik haar er niet in krijg.

Nu maar 'soort van' op commando gezet: 1,2, spring! En ze krijgt dan ook altijd wat lekkers als ze erin zit, verwend nest.
Maar het werkt wel :mrgreen:
Neen, op dit moment (net nog geprobeerd) wil ze niet binnen de meter van de auto komen. En neemt ze er ook geen lekkers aan. Aansteller.
Lothian schreef: 23 sep 2021, 16:46 Hoe groot is Kika? Ik heb het idee dat ze echt niet groter dan Dalí zal zijn, ze is voornamelijk border collie toch? Dalí zijn nylon bench past makkelijk op een achterbank. Kan ze niet een kleinere bench krijgen die wel zou passen?
Bench past op de achterbank, nylon heb ik er ook ene (maar die sloopt ze zo vermoed ik) alleen moet Poppy daar ook nog in en die is een pak groter en past niet in de koffer waar Kika nu moet
HillieS schreef: 23 sep 2021, 17:01
Zinodo schreef: 23 sep 2021, 16:47 Ja, eh, nee. We mogen best discussiëren welk kleedje het fijnst is voor je koninklijke reet maar over een voertuig van een aantal duizend euro heb je als hond gewoon niks over te vertellen😆
Tenminste zo gaat dat bij ons🤭😆
Hier net zo. Als je er niet zelf in springt wil ik ook gerust even helpen. Maar je gaat er gewoon in.
Ja dat dacht ik dus ook en dat doe ik tot nu toe. Met opengekrabde armen gezicht weg houdend van het gehap een tegenspartelende mini-bordercolietje van 12 kg (verbazingwekkend hoe lenig en sterk die dan is, kleine draak) door een benchdeurtje proppen. Maar heb niet de indruk dat het een effectieve methode is... tenzij ze het ineens opgeeft omdat het gewoon echt moet.
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Zinodo schreef: 23 sep 2021, 17:28 Je schrijft dat ze niet binnen een meter van de auto komt. Is je auto toevallig zwart en schoon? Onze Doortje is bang voor haar reflectie🤦‍♀️Nooit eerder last van gehad, maar we hadden ook nooit eerder een zwarte auto. Ze wil er dus niet langs lopen of te dichtbij komen van de zijkant. Opvallend minder last van wanneer de auto vies is, maar pech gehad. Ik hou niet van een vieze auto.😂en ze zal er toch echt langs moeten. Ook wanneer het smal is. Ik wil het best langzaam en rustig doen maar we doen het hoe dan ook. Nooit kunnen bedenken dat dit een ding zou gaan worden but here we are.🤣
Schoon wel (is nieuw) maar rood. En ze had het bij de eveneens rode maar wel vuile auto van mijn man ook toen ze daar in de koffer moest.

Ik voel toch wel wat voor de stel je niet aan aanpak.... in de hoop dat het vanzelf stopt.
Maar ik vind het alleen zo gek omdat ze echt hield van autorijden en er altijd vlot zelf in sprong.
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Zinodo schreef: 23 sep 2021, 17:37 Ja, dat zou ik ook gek vinden. Hopelijk is het een kwestie van wennen en is het na een aantal leuke ritjes voorbij. 🤞
Oooooooooo
Ik denk dat ik het weet!
Ze kan nu door de achterruit naar buiten kijken.
En ze drijft.
Dus ze kan niet rusten en misschien is het gewoon echt eng voor haar.
Eerste keer in mijn mans auto bibberde ze toen ze er uit mocht (was gelukkig maar 10 minuutjes geweest).
Zou het???

Zicht weg nemen met doek over voorkant dan is er amper nog luchtcirculatie... omgekeerd zette kan de koffer neit meer dicht, moet ik nog eens over nadenken dus.
En anders toch maar de achterbank blijvend plat leggen en zien hoe ik het dan kan inrichten.
HillieS
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

En de ruit blinderen door een handdoek er tussen te klemmen?
En misschien voor t inspringen een handdoek over de bumper, beschermt meteen de lak 😀
Afbeelding
Inge O
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Gudrun schreef: 23 sep 2021, 17:49
Zinodo schreef: 23 sep 2021, 17:37 Ja, dat zou ik ook gek vinden. Hopelijk is het een kwestie van wennen en is het na een aantal leuke ritjes voorbij. 🤞
Oooooooooo
Ik denk dat ik het weet!
Ze kan nu door de achterruit naar buiten kijken.
En ze drijft.
Dus ze kan niet rusten en misschien is het gewoon echt eng voor haar.
Eerste keer in mijn mans auto bibberde ze toen ze er uit mocht (was gelukkig maar 10 minuutjes geweest).
Zou het???

Zicht weg nemen met doek over voorkant dan is er amper nog luchtcirculatie... omgekeerd zette kan de koffer neit meer dicht, moet ik nog eens over nadenken dus.
En anders toch maar de achterbank blijvend plat leggen en zien hoe ik het dan kan inrichten.
Waarom link je dat bibberen aan het drijven?
pioenroos
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Ze kan ook misselijk zijn omdat ze naar achter kijkt nu?
Het klinkt voor mij alsof het fysiek dan wel mentaal echt naar is voor haar om op deze manier in de auto te rijden. Das los je niet op met even doorbijten😐
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Inge O schreef: 23 sep 2021, 18:50
Opwinding? Enorme frustratie? Of toch gemengd met angst?

(Op het oude forum heb ik geschreven over het auto-drijven en de online dinges van Sara Hedderly die we gevolgd hebben in corona-tijden daar voor... we zijn van compleet hysterisch gillend rondtollend pupje bij het zien van een auto wat daarnaast ook alles dreef wat bewoog gegaan naar een hondje wat uit zichzelf gaat liggen als er een auto aan komt)

In de vorige auto zat ze dus anders, maar de andere honden achterin en hoger dus die konden naar buiten kijken. Ik heb haar eens daar gezet samen met Poppy en Nanook en toen vloog ze van links naar rechts, jankend, happend op alles wat ze zag bewegen.

Maar misschien is het toch wel aanstelleritis... net gaan wandelen speciaal met de auto, mijn man wou haar er even in zetten, lukte gewoon niet. Ik haar genomen en er in gestopt met wat last maar oke.
Na de wandeling was ze moe, moment dat ze dacht aan aarzelen richting auto direct opgepakt, man laten open maken en er in gezet, ging "goed te doen". Naar huis niet toegelaten dat ze er hals over kop uit sprong, eerst lijntje aan, dan wachten en dan oke.

Van mijn man moet ik morgen al een andere bench gaan halen zodat ze zoals anders kan zitten maar nu denk ik aan toch even kordaat doorzetten.
Verdorie, ze houdt van autorijden en ze mag drijven bij de schapen en anders niet.

En angst is heel atypisch voor haar. Eerste teek verwijderen deed ze vb ook zo hysterisch want oh neen vast gehouden EN geprul, toen haalde ze zelfs even echt uit. Maar nu is het "oke, dat moet, ik sta wel doodstil als je opschiet, mens".

Die hond daagt me zo uit en leert me zo veel... maar het is echt absoluut mijn laatste werkhondje ;-).
Inge O

Bericht door Inge O »

Gudrun schreef: 23 sep 2021, 20:18
Ik weet het uiteraard niet maar ik kan me amper voorstellen dat ze pertinent niét in de auto zou willen - er zelfs niet bij in de buurt wil komen - als ze juist weet dat ze er kan drijven naar hartelust, vind dat heel onlogisch.
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Inge O schreef: 23 sep 2021, 20:42
Gudrun schreef: 23 sep 2021, 20:18
Ik weet het uiteraard niet maar ik kan me amper voorstellen dat ze pertinent niét in de auto zou willen - er zelfs niet bij in de buurt wil komen - als ze juist weet dat ze er kan drijven naar hartelust, vind dat heel onlogisch.
Ja, ik ook, daarom dit topic, ik snap het even niet.
Kika is nog nooit van iets echt bang geweest en zat graag in de auto dus nu ineens angst vind ik even onlogisch.
Of het moet een autistisch border collie dingetje zijn, auto hoor je langs opzij in te springen en anders niet. Kan ook.
Inge O

Bericht door Inge O »

Gudrun schreef: 23 sep 2021, 20:48
Of het moet een autistisch border collie dingetje zijn, auto hoor je langs opzij in te springen en anders niet. Kan ook.
Ik zou het zelf eerder in die hoek zoeken, nog niet eens alleen het inspringen, maar álle details die veranderd zijn, ook het feit dat ze niet meer vlak achter jou zit bv. .
Dirkje
Posts in topic: 6
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Ik vind het best een extreme reactie van haar hoor, en dan lijkt me dwingen om haar in de bench te doen niet zo’n goed idee.
Kan me niet voorstellen dat het bibberen met werklust te maken heeft.
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Dirkje schreef: 23 sep 2021, 20:55 Ik vind het best een extreme reactie van haar hoor, en dan lijkt me dwingen om haar in de bench te doen niet zo’n goed idee.
Hoe zou jij het doen dan?
Nu na de wandeling bij thuis komen bibberde ze gelukkig niet.

Ik twijfel.. even doorzetten of auto-indeling proberen aan te passen aan mevrouwtje.
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Gudrun schreef: 23 sep 2021, 21:00
Dirkje schreef: 23 sep 2021, 20:55 Ik vind het best een extreme reactie van haar hoor, en dan lijkt me dwingen om haar in de bench te doen niet zo’n goed idee.

Ik twijfel.. even doorzetten of auto-indeling proberen aan te passen aan mevrouwtje.
Ja, een lastige. Snap dat je twijfelt.
Ik zou er zelf denk ik voor kiezen om toch die achterbank plat te doen, juist omdat je niet precies weet waar het door komt.
En ik begreep ook van je dat het een overgevoelig hondje is toch? Dan zou ik het niet-zeuren-gewoon-doen-wat-ik-vraag-scenario niet uitvoeren bij zo’n drama-border.
Ik heb er ook een. Fluwelen handschoenen anders is ze dagen van slag. 🙄
Behalve bij de schapen. Daar is ze gelukkig wat minder gevoelig. Maar dat zal bij KiKa vast ook zo zijn.
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Dirkje schreef: 23 sep 2021, 21:32

Ik zou er zelf denk ik voor kiezen om toch die achterbank plat te doen, juist omdat je niet precies weet waar het door komt.
En ik begreep ook van je dat het een overgevoelig hondje is toch? Dan zou ik het niet-zeuren-gewoon-doen-wat-ik-vraag-scenario niet uitvoeren bij zo’n drama-border.
Behalve bij de schapen. Daar is ze gelukkig wat minder gevoelig. Maar dat zal bij KiKa vast ook zo zijn.
Neen, dat is Poppy die overgevoelig is. Kika geef je een vingertop en ze pakt je hele arm hahaha.
Ze test, ze daagt uit, ze eist een hele consequente baas (en dan vooral nooit lachen met haar kuren, niet mijn sterkste punt)
Maakt mede dat ik niet gewoon niet snap.
Maar goed, de shelties passen ook in die bench, morgen eens zien of ik de groten dan wel samen achterin krijg met de bank plat en een andere bench er bij.
En ik had het zo netjes uitgemeten allemaal ;-)
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Gudrun schreef: 23 sep 2021, 21:40
Dirkje schreef: 23 sep 2021, 21:32

Neen, dat is Poppy die overgevoelig is. Kika geef je een vingertop en ze pakt je hele arm hahaha.
Ze test, ze daagt uit, ze eist een hele consequente baas (en dan vooral nooit lachen met haar kuren, niet mijn sterkste punt)
Maakt mede dat ik niet gewoon niet snap.
Maar goed, de shelties passen ook in die bench, morgen eens zien of ik de groten dan wel samen achterin krijg met de bank plat en een andere bench er bij.
En ik had het zo netjes uitgemeten allemaal ;-)
Ooh, dan heb ik dat verkeerd onthouden, sorry.🙈
Goed idee om te kijken of je de kleintjes in de bench kan doen en de groten samen achterin. Ben benieuwd!
Afbeelding
Kayltje

Bericht door Kayltje »

Past er geen bench op je bijrijdersstoel?
Of zit daar met grote regelmaat iemand als je met de honden weggaat?
Of in een mandje (bek dicht en liggen😇) in het voetengedeelte van de bijrijder?
-Maddie-Fitz-Imp-Djinn-Riddle-
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Kayltje schreef:Past er geen bench op je bijrijdersstoel?
Of zit daar met grote regelmaat iemand als je met de honden weggaat?
Of in een mandje (bek dicht en liggenAfbeelding) in het voetengedeelte van de bijrijder?
Dochter is regelmatig mee. En ze moet veilig in de auto kunnen blijven tijdens wedstrijden en trainingen ook (heb dan meerdere honden mee) dus bench is helaas nodig.
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Misschien moet je toch maar overwegen om haar te herplaatsen.
Ik weet wel iemand. 😇
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Dirkje schreef:Misschien moet je toch maar overwegen om haar te herplaatsen.
Ik weet wel iemand. Afbeelding
Droom lekker verder Afbeelding.
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Gudrun schreef: 23 sep 2021, 23:18
Dirkje schreef:Misschien moet je toch maar overwegen om haar te herplaatsen.
Ik weet wel iemand. Afbeelding
Droom lekker verder Afbeelding.
😉
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Probleem opgelost!
Achterbank plat, bench gedraaid naar “normale” positie, beschermdoek zodat Poppy en Nanook er voor kunnen en de shelties kunnen er achter.
Maar met alle honden mee nemen we de camper wel.
Mevrouwtje is tevreden.
Sprong er zo terug in.
Afbeelding
Plaats reactie