Hij is nu 11,5 jr. Zijn gezondheid is vanaf pup al niet goed dus aan de ene kant is het fantastisch dat hij zoveel goede jaren heeft gehad. Maar ik wil hem ook nog lang niet kwijt dus dan toch maar een topic, wie weet heeft iemand een briljant idee.
Diem heeft als jonge hond na uitgebreid onderzoek in Gent de diagnose IBD (inflammatory bowel disease oftewel chronische darm ontstekingen) gekregen. Aanleiding is nooit helemaal duidelijk geworden. Sowieso had hij een giardia infectie en heeft hij gevoelige darmen. Maar dat kan ook gevolg zijn natuurlijk.
Ik ben er na tig eliminatie diëten nooit achtergekomen waar hij dan overgevoelig voor is maar wel waar hij wél tegen kan.
Later bleek hij ook een te trage schildklier te hebben maar hij is altijd goed in te stellen geweest.
Ook werkt (positieve) stress op zijn darmen dus is hij gecastreerd en zorgen we voor een zoveel mogelijk voorspelbaar leven.
Alles bij elkaar een aardige lijst met voorschriften maar hij heeft tot vorige maand maar zelden een terugval gehad. En als het misging dan was een kort stootkuurtje prednison voldoende.
Tot nu toe dus. In eerste instantie werkte de prednoral zoals altijd. Alleen met afbouwen ging het tot 2x toe weer mis en de 3de keer terug op hoge dosering werd het ook niet meer beter. Nu sinds 2 dagen moderin, in het verleden werkte een switch in prednison maar nu doet het niks.
Voor de zekerheid heeft hij er een kuur metrobactin bijgehad maar dat deed niks.
Vorige week een uitgebreid bloedonderzoek maar daar kwam niks verrassends uit. Wel verhoogde leverwaarden maar dat kan door de prednison komen. Ook indicatie van chronische ontsteking. B12 is goed.
Eergister dan een echo en daar was een vergrootte lever te zien wat dus door de prednison kan komen. Ook heeft hij een cyste in 1 nier maar daar krijg je geen dikke darmdiarree van. Voor zekerheid dan wel urine onderzoek en daar zitten eiwitten in
De eiwitten in urine gaan nu verder onderzocht worden maar de dierenarts denkt dat er iets auto-immuunerigs gebeurt in nieren.
Inmiddels is hij 2 a 3 kilo afgevallen. Ik denk feitelijk meer maar hij heeft vocht in buik door de prednison. Ook voelde ik hem net opspannen toen ik zijn kaalgeschoren buik wilde insmeren dus vermoed dan ook echt pijn in buik nu
Dus tja, we kunnen hier wel wat duimen gebruiken. Er moet snel een ommekeer komen want zo is het eigenlijk niet Diemwaardig meer.