Fokken of Fukken
-
- Posts in topic: 6
- Honden: 2
- Welke: Labrador Retrievers
Fokken of Fukken
Een fenomeen wat ik regelmatig zie en hoor is het op grotere schaal willen fokken en eenmaal uitgefokt of überhaupt niet geschikt voor de fok kan desbetreffende hond (of kat) z'n biezen pakken en vertrekken naar een ander huis. Aan de ene kant is zo'n hond waarschijnlijk beter af en aan de andere kant is de drang om te produceren dus groter als dan het zelf willen houden van je eigen honden. Nu ook weer; redelijk actieve doodle fokker in Spanje (dus geen bijzonder ras ofzo) waarbij de teef dus goed genoeg was om mee te fokken, net haar pups heeft groot gebracht (zijn nu 8 weken), deze week wordt gesteriliseerd om vervolgens plaats te moeten maken voor de nieuwe generatie. Next! k snap dat niet en dat hoeft waarschijnlijk ook niet maar ik vindt daar wel iets van. Is die band of connectie met de hond dan niet groter als een nest pups?
Ik had met Floris plannen en die kunnen waarschijnlijk de ijskast in aangezien hij nog steeds maar 1 bal heeft, super jammer maar om hem daar nou voor te herplaatsen....en ik snap dat je niet alles kan aanhouden maar je moet ook niet perse fokken toch?
Ik had met Floris plannen en die kunnen waarschijnlijk de ijskast in aangezien hij nog steeds maar 1 bal heeft, super jammer maar om hem daar nou voor te herplaatsen....en ik snap dat je niet alles kan aanhouden maar je moet ook niet perse fokken toch?
Re: Fokken of Fukken
Ik vind er ook niets aan, ik zie ook veel liever de hond op zichzelf. Ik ken zo ook een fokker die promoot van maar 2 nestjes per teef te doen want daarna gaan ze op welverdiend pensioen, maar ze worden wel verkocht aan andere fokkers
Nu, dramatisch is het zeker ook niet, maar inderdaad ook absouut niet mijn ding, ik zie de honden in alle geval op een andere manier graag. Idem met de sport, Treskor is niet geschikt voor de africhting omdat ik er niet op vertrouw dat hij ook niet zonder mouw eens zou bijten op wedstrijd als het hem niet aanstaat, maar hem daarom wegdoen, nee hoor. Ooit 1 keer 1 weggedaan en dat is me helemaal niet leuk bevallen.
Intentie is hier nog altijd dat wat er bijkomt, pas vertrekt als een hoop as.
Nu, dramatisch is het zeker ook niet, maar inderdaad ook absouut niet mijn ding, ik zie de honden in alle geval op een andere manier graag. Idem met de sport, Treskor is niet geschikt voor de africhting omdat ik er niet op vertrouw dat hij ook niet zonder mouw eens zou bijten op wedstrijd als het hem niet aanstaat, maar hem daarom wegdoen, nee hoor. Ooit 1 keer 1 weggedaan en dat is me helemaal niet leuk bevallen.
Intentie is hier nog altijd dat wat er bijkomt, pas vertrekt als een hoop as.
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
- Omega
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Nu een echte toller
Nou zijn doodle fokkers natuurlijk wel een apart slag. Een kruising die als superhond in de markt is gezet en waar je duizenden euro's voor betaald. Het liefst worden de pups al in het nest gecastreerd zodat je er niet mee kan fokken, anders krijg je een wurgcontract mee dat je je hond voor de leeftijd van ... moet castreren.
Het zal wel een leuk inkomen opleveren, productie draaien dus, heeft niks met liefde voor honden/ras te maken.
Het zal wel een leuk inkomen opleveren, productie draaien dus, heeft niks met liefde voor honden/ras te maken.
-
Er zijn natuurlijk ook Doodle fokkers die wel dol op hun honden zijn en het fokken er net zo goed bij doen als andere hondenliefhebbers.
Ik denk dat daar het verschil zit: ben je liefhebber van je honden of ben je echt puur fokker?
Als jij het als beroep uitoefent kost een teef waar je niet mee kunt fokken gewoon geld. Meestal hebben beroepsfokkers ook zoveel honden dat ik niet geloof dat je met allemaal een sterke band op kunt bouwen. Dan lijkt het me ook gemakkelijker ze weg te doen.
In de paardenwereld is het heel normaal je paard te verkopen als je er niet meer mee kan wat je voor ogen had. Het is gewoon duur om er een te houden, dus je gaat niet snel voor twee.
Ik denk dat het met hondenfok ook een beetje neerkomt op “plek bezet houden”. Soms zie je wel oudere honden rondsloffen bij beroepsfokkers dus er zal heus wel een keer een speciale aangehouden worden, maar allemaal lijkt me ook gewoon niet haalbaar.
Ik zou het zelf niet kunnen, maar daarom ben ik dan ook geen fokker van beroep.
Ik denk dat daar het verschil zit: ben je liefhebber van je honden of ben je echt puur fokker?
Als jij het als beroep uitoefent kost een teef waar je niet mee kunt fokken gewoon geld. Meestal hebben beroepsfokkers ook zoveel honden dat ik niet geloof dat je met allemaal een sterke band op kunt bouwen. Dan lijkt het me ook gemakkelijker ze weg te doen.
In de paardenwereld is het heel normaal je paard te verkopen als je er niet meer mee kan wat je voor ogen had. Het is gewoon duur om er een te houden, dus je gaat niet snel voor twee.
Ik denk dat het met hondenfok ook een beetje neerkomt op “plek bezet houden”. Soms zie je wel oudere honden rondsloffen bij beroepsfokkers dus er zal heus wel een keer een speciale aangehouden worden, maar allemaal lijkt me ook gewoon niet haalbaar.
- Loraine
- Posts in topic: 3
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Ik ken het van een fokker van toentertijd Cairns.
Zij deed dat omdat ze geen onbeperkte ruimte en tijd had en de hond een plekje gunde waar zegmaar meer tijd, ruimte, aandacht etc gegeven kon worden ipv dat de pensionado er een beetje achteraan hobbelde.
Alsnog niet mijn manier van werken maar ik kan me voorstellen dat als je wat actiever bent met je fokkerij het niet opschiet als je uiteindelijk 5-8 pensionado's hebt lopen en daardoor jarenlang geen ruimte meer hebt voor jonge teefjes.
Zij deed dat omdat ze geen onbeperkte ruimte en tijd had en de hond een plekje gunde waar zegmaar meer tijd, ruimte, aandacht etc gegeven kon worden ipv dat de pensionado er een beetje achteraan hobbelde.
Alsnog niet mijn manier van werken maar ik kan me voorstellen dat als je wat actiever bent met je fokkerij het niet opschiet als je uiteindelijk 5-8 pensionado's hebt lopen en daardoor jarenlang geen ruimte meer hebt voor jonge teefjes.
- ellen en de birmanen
- Posts in topic: 4
ik fok zelf maar moet er niet aan denken om "het bejaardenhuis" te herplaatsen als ze klaar zijn voor de fok.
ik heb in huis 3 tollers die alle 3 met pensioen zijn, 1 van 13 jaar en 2 van 10 jaar. ik zou het niet over mijn hart verkrijgen om ze weg te doen.
wel "werk" ik met gastgezinnen. als het kan wil ik uit elk nest een pup aan houden. die plaatst ik dan in een gastgezin. de pup blijft officieel op mijn naam staan qua stamboom, maar groeit op in het gezin. alles wat met fokken te maken heeft komt voor mijn rekening zoals HD, ED en alle DNA testen. ook de shows komt voor mijn rekening.
als het teefje oud genoeg is en gezond is zet ik haar in voor de fok. meestal zijn ze dan 2,5 jaar voor het eerste nestje.
als het teefje loops is komt ze bij mij tot ze gedekt is. dan gaat ze terug naar het gastgezin. 4 weken na de dekking gaan we voor de echo.
2 weken voor de uitgerekende datum komt het teefje bij mij terug en blijft bij mij tot de puppen de deur uitgaan.
het gastgezin mag zo vaak komen als ze willen, want zonder hun kan ik niet fokken. na 3 nestjes of soms eerder schrijf ik het teefje officieel over op de naam van het gastgezin.
de teefjes komen regelmatig logeren of we gaan wandelen, ik neem ze mee naar de shows, dus ik zie ze regelmatig.
mocht een teefje niet geschikt zijn voor de fok dan schrijf ik de hond gelijk over. dat heb ik 1 keer gehad. alle testen waren goed, alle showuitslagen binnen, ze moest alleen nog een jaarlijks oogonderzoek (ECVO) hebben. daar bleek dat ze cataract had, dus afgekeurd. jammer maar helaas. dat is het risico van fokken.
Het gastgezin krijgt de pup dus gratis met een jaar voer.
ik heb in huis 3 tollers die alle 3 met pensioen zijn, 1 van 13 jaar en 2 van 10 jaar. ik zou het niet over mijn hart verkrijgen om ze weg te doen.
wel "werk" ik met gastgezinnen. als het kan wil ik uit elk nest een pup aan houden. die plaatst ik dan in een gastgezin. de pup blijft officieel op mijn naam staan qua stamboom, maar groeit op in het gezin. alles wat met fokken te maken heeft komt voor mijn rekening zoals HD, ED en alle DNA testen. ook de shows komt voor mijn rekening.
als het teefje oud genoeg is en gezond is zet ik haar in voor de fok. meestal zijn ze dan 2,5 jaar voor het eerste nestje.
als het teefje loops is komt ze bij mij tot ze gedekt is. dan gaat ze terug naar het gastgezin. 4 weken na de dekking gaan we voor de echo.
2 weken voor de uitgerekende datum komt het teefje bij mij terug en blijft bij mij tot de puppen de deur uitgaan.
het gastgezin mag zo vaak komen als ze willen, want zonder hun kan ik niet fokken. na 3 nestjes of soms eerder schrijf ik het teefje officieel over op de naam van het gastgezin.
de teefjes komen regelmatig logeren of we gaan wandelen, ik neem ze mee naar de shows, dus ik zie ze regelmatig.
mocht een teefje niet geschikt zijn voor de fok dan schrijf ik de hond gelijk over. dat heb ik 1 keer gehad. alle testen waren goed, alle showuitslagen binnen, ze moest alleen nog een jaarlijks oogonderzoek (ECVO) hebben. daar bleek dat ze cataract had, dus afgekeurd. jammer maar helaas. dat is het risico van fokken.
-
Maar een beroeps fokker is in mijn ogen gewoon een brood fokker. Voor je beroep ga je mij niet vertellen dat je op een normale manier en op een normale schaal honden fokt, dat kan nooit.Rennendehond schreef: ↑17 mei 2023, 09:14 Er zijn natuurlijk ook Doodle fokkers die wel dol op hun honden zijn en het fokken er net zo goed bij doen als andere hondenliefhebbers.
En in de paarden wereld vindt ik het ook een raar fenomeen, je hebt hem dan dus enkel voor je eigen prestaties en niet omdat je dat paard nou zo leuk vindt. Ambities is leuk maar ambities bijstellen is een kunst.
-
Maar fokken is geen must hè? Je kan dan toch ook genieten van je bejaarden soos en tzt het weer oppakken?Loraine schreef: ↑17 mei 2023, 09:17 Ik ken het van een fokker van toentertijd Cairns.
- Loraine
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Daarom zei ik al dat het niet mijn manier van werken is.
Maar ik heb wellicht heel makkelijk praten als niet-fokker zijnde.
Maar ik heb wellicht heel makkelijk praten als niet-fokker zijnde.
-
Ikzelf heb wel is een reu op deze voorwaarden in huis gehad, overigens maar 1x gebruikt in de fokkerij dus lonend was het ook niet. Met jouw constructie kan ik me nog iets voorstellen maar dat vindt ik wat anders als dan zelf teven aanschaffen en laten opgroeien tot het moment en als alles dan achter de rug is kan ze wieberen en zo meerdere na haar.ellen en de birmanen schreef: ↑17 mei 2023, 10:02 ik fok zelf maar moet er niet aan denken om "het bejaardenhuis" te herplaatsen als ze klaar zijn voor de fok.
Of een teef uit plaatsen omdat ze in de roedel continue conflicten heeft en voor een nestje weer terug moet naar diezelfde roedel....
- malinois
- Honden: 3
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Ik moet er niet aan denken...
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ik zou het zelf niet kunnen en kan me ook niets voorstellen bij mensen die het wel kunnen , weet niet hoe ze in elkaar zitten of wat hun drijfveren zijn .. ik ben heel simpel wat hier komt wonen blijft hier tenzij het met een kind mee verhuist die de deur uitgaat.
- ellen en de birmanen
ik heb 1x een teefje gebruikt die in een gastgezin zat en die, toen ze drachtig was, agressie vertoonde naar de andere honden bij mij thuis. toen dit teefje was bevallen heb ik van ellende mijn honden op 2 na tijdelijk bij andere mensen moeten zetten. ze heeft zelfs 4 van de 6 puppen van haar zelf gebeten toen deze eten kregen.Fabienne schreef: ↑17 mei 2023, 10:40Ikzelf heb wel is een reu op deze voorwaarden in huis gehad, overigens maar 1x gebruikt in de fokkerij dus lonend was het ook niet. Met jouw constructie kan ik me nog iets voorstellen maar dat vindt ik wat anders als dan zelf teven aanschaffen en laten opgroeien tot het moment en als alles dan achter de rug is kan ze wieberen en zo meerdere na haar.ellen en de birmanen schreef: ↑17 mei 2023, 10:02 ik fok zelf maar moet er niet aan denken om "het bejaardenhuis" te herplaatsen als ze klaar zijn voor de fok.
Of een teef uit plaatsen omdat ze in de roedel continue conflicten heeft en voor een nestje weer terug moet naar diezelfde roedel....
dit teefje was nooit zo maar, onder invloed van hormonen werd ze een agressief dier.
ze is daarna gesteriliseerd.
dus soms doe ik maar 1 nestje met een teef, soms 2 nestjes maar nooit meer dan 3 nestjes.
- Persistence
- Posts in topic: 2
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
@ellen en de birmanen , ik ben benieuwd of dat makkelijk te vinden is, zo'n gastgezin. Persoonlijk zou ik dat niet snel doen als 'koper' zijnde, omdat de hond dan niet van jezelf is en je haar ook een paar weken 'kwijt' bent. Het lijkt me zo onrustig voor de teef zelf.
Maar ik lees dat jij dan geen kosten vraagt voor de teef, een jaar lang gratis voer en alle testen betaald. Ik kan me voorstellen dat iemand die graag shows loopt, dit wel zou willen. Wordt het teefje op een gegeven moment wel eigendom van de houder?
Maar ik lees dat jij dan geen kosten vraagt voor de teef, een jaar lang gratis voer en alle testen betaald. Ik kan me voorstellen dat iemand die graag shows loopt, dit wel zou willen. Wordt het teefje op een gegeven moment wel eigendom van de houder?
- CatnDog
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Ik denk dat honden voor bepaalde mensen gewoon echt alleen in hun leven zijn voor een specifiek doel. De honden hebben een taak, een baan, en ze moeten geld in het laadje brengen. Bijvoorbeeld een border collie of een politiehond die zijn/haar werk moet doen. Als blijkt dat de hond niet goed genoeg is, moet de hond weg. Of inderdaad een fokteef. Te oud/niet genoeg pups per nest, dan moet de hond weg.
Toch hoop ik dat dit niet geldt voor de meerderheid van de fokkers/herders/jagers/agenten met diensthonden. De meeste mogen toch wel fijn oud worden bij hun baasje.
Toch hoop ik dat dit niet geldt voor de meerderheid van de fokkers/herders/jagers/agenten met diensthonden. De meeste mogen toch wel fijn oud worden bij hun baasje.
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Vraag me ook af, hebben die mensen die grootschaliger fokken dan geen normaal werk waarvoor ze dagelijks een paar uur weg moeten? Lijkt me bij een nestje dat je dat toch wel de dag door in de gaten moet houden/schoonmaken enzo?
-
Een teef zou ik op deze manier ook niet willen. Ik fok dan liever zelf of gewoon niet. Met mijn reu(en) had ik daar weinig hinder van met deze constructie, showen en de wedstrijden deed ik zelf en de dekking was ik ook bij maar ik zou het nu niet meer willen.Persistence schreef: ↑17 mei 2023, 14:31 @ellen en de birmanen , ik ben benieuwd of dat makkelijk te vinden is, zo'n gastgezin. Persoonlijk zou ik dat niet snel doen als 'koper' zijnde, omdat de hond dan niet van jezelf is en je haar ook een paar weken 'kwijt' bent. Het lijkt me zo onrustig voor de teef zelf.
- ellen en de birmanen
@PersistencePersistence schreef: ↑17 mei 2023, 14:31 @ellen en de birmanen , ik ben benieuwd of dat makkelijk te vinden is, zo'n gastgezin. Persoonlijk zou ik dat niet snel doen als 'koper' zijnde, omdat de hond dan niet van jezelf is en je haar ook een paar weken 'kwijt' bent. Het lijkt me zo onrustig voor de teef zelf.
soms is het vinden van een gastgezin moeilijk, maar veel mensen weten niet van deze constructie. als ik het dan uitleg moeten de mensen er altijd even over nadenken.
tot nu toe heb ik geen moeite met het vinden van een gastgezin.
het teefje komt regelmatig bij ons thuis, hetzij voor een show, of om getrimd te worden, vakantie opvang of we gaan met de hele roedel wandelen.
tot nu toe hebben de teefjes er weinig moeite mee.
ik ben zelf gastgezin geweest en als ik zag hoe mijn Gilly reageerde als ze terug naar de fokker, die had er totaal geen moeite mee. dat zie ik eigenlijk ook bij "mijn" teefjes.
ik loop de shows met de honden. gastgezin mag uiteraard mee als ze willen. ik probeer het gastgezin er zoveel mogelijk erbij te betrekken, het enige is dat ze niet bij de bevalling aanwezig mogen zijn. daarna is het gastgezin uiteraard welkom om naar de pups en hun teefje te komen kijken mits het teefje er aan toe is. dan is de drang naar de puppen zo sterk dat het teefje echt niet met het gastgezin mee wil. als de puppen oud genoeg zijn mag het gastgezin hun teefje ook wel mee nemen voor een lekkere lange wandeling 1 op 1.
uiteindelijk word het teefje ook officieel hun eigendom. dan schrijf ik het teefje over bij de Raad op de naam van het gastgezin. ik bemoei mij dus ook niet met de opvoeding, of het moet verkeerd gaan.
-
Ook bij kleinschalige fokkers, kan ik me daar niks bij voorstellen. Wanneer het goed gaat kan je het best met zijn 2 en af wij hadden zeker de eerste 3 weken om de beurt dag en nacht dienst bij de honden. Maar wanneer het fout gaat, hadden wij nog een vriendin die bij ons een poosje kwam. ( En helaas 2 x gehad, intensieve zorg) Daarna was er altijd eentje thuis. Mijn man was al gepensioneerd, ik nam zoveel mogelijk vrij. Bij grote rassen zoals wij hadden, ook grote nesten vaak , is het echt veel werk, daarbij wil je gewoon zoveel mogelijk van de pups meemaken en zien.Persistence schreef: ↑17 mei 2023, 14:42 Vraag me ook af, hebben die mensen die grootschaliger fokken dan geen normaal werk waarvoor ze dagelijks een paar uur weg moeten? Lijkt me bij een nestje dat je dat toch wel de dag door in de gaten moet houden/schoonmaken enzo?
Maar snap sowieso niet dat hele concept van uitzetten of oudere uitgefokte honden of honden die niet goed genoeg zijn voor de fok te herplaatsen. Niks voor mij, mijn honden zijn in de eerste plaats mijn maatjes, en geen productiedieren. Heel simpel, dan fokte ik niet, is ook gebeurd want uit mijn fok gebleven pups waren de honden gewoon niet goed genoeg. Jammer maar helaas.
- ellen en de birmanen
ik werk 30 uur in de week, iedere ochtend vanaf 7 tot 13 uur. rond de bevalling ben ik altijd 2 weken vrij. daarna ga ik werken en heb ik 3 camera's op het nest staan. als er wat is bel ik een vriendin die vlakbij woont en die gaat dan even kijken. zij is ook altijd bij de bevalling.Persistence schreef: ↑17 mei 2023, 14:42 Vraag me ook af, hebben die mensen die grootschaliger fokken dan geen normaal werk waarvoor ze dagelijks een paar uur weg moeten? Lijkt me bij een nestje dat je dat toch wel de dag door in de gaten moet houden/schoonmaken enzo?
als de puppen een week of 5 zijn neem ik ook weer vrij, dan ga ik van alles ondernemen. we gaan naar intratuin, een geitenboerderij, naar de paarden. dat onderneem ik met de pupkopers. verder als het lekker weer is zijn ze veel in de tuin met speelgoed zoals een schommel, ballenbad.
in het nest heb ik vanaf dat ze een week of 3 zijn incontinentie matjes liggen waar ze op kunnen plassen en poepen. als ze ouder zijn zet ik een wasmachine lekbak neer met houtkorrels. ze hebben heel snel door dat ze daar hun behoefte op moeten doen. dat scheelt enorm met het schoonmaken.
mijn eerste nest heb ik op kranten gehad. dat was geen pretje als je na een nacht de huiskamer in kwam
- pioenroos
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Ik zou het ook niet kunnen hoor, een teefje wegdoen wegens fokongeschikt of uitgefokt.
Maar, wat ik bij grotere rasfokkers ook wel zie is dat het meer gaat om liefde voor 'het ras' in zijn algemeen dan voor de individuele hond. Ze fokken dus niet voor geld maar prestige ofzo.
Bij de schapendoezen zat er ook zo'n fokker die uitgefokte of fokongeschikte teven herplaatste. Hij werd een broodfokker genoemd door medefokkers. Maar, voor het ras was hij juist aan aanwinst vind ik. Hij deed netjes testen en fokte per teefje niet veel nesten. En was dus makkelijk om een tegenvallend teefje te herplaatsen ipv toch mee te fokken. Voor de genenspreiding, karakter en gezondheid binnen een ras een stuk beter denk ik.
En voor een uitgefokt teefje fijner om niet 1 van de vele te blijven. Genoeg liefhebbers ook voor een goed gesocialiseerde volwassen rashond.
Maar, wat ik bij grotere rasfokkers ook wel zie is dat het meer gaat om liefde voor 'het ras' in zijn algemeen dan voor de individuele hond. Ze fokken dus niet voor geld maar prestige ofzo.
Bij de schapendoezen zat er ook zo'n fokker die uitgefokte of fokongeschikte teven herplaatste. Hij werd een broodfokker genoemd door medefokkers. Maar, voor het ras was hij juist aan aanwinst vind ik. Hij deed netjes testen en fokte per teefje niet veel nesten. En was dus makkelijk om een tegenvallend teefje te herplaatsen ipv toch mee te fokken. Voor de genenspreiding, karakter en gezondheid binnen een ras een stuk beter denk ik.
En voor een uitgefokt teefje fijner om niet 1 van de vele te blijven. Genoeg liefhebbers ook voor een goed gesocialiseerde volwassen rashond.
- kloesje
- Welke: Australian kelpies
Ik kan me er ook niets bij voorstellen om 1 van mijn eigen honden weg te doen wanneer hij of zij niet geschikt is. Timber bleek helaas niet geschikt voor de fok, hij is nog steeds intact en nog steeds moet ik er niet aan denken dat hij weg zou gaan.
Bindi heeft nu 2 nestjes gehad, van het eerste nestje heb ik een teefje uitgeplaatst in een gastgezin, zij zal (indien geschikt) in ieder geval 1 nestje krijgen, een tweede nestje in overleg. Van het tweede nestje hou ik zelf een pupje aan. Mocht pupje niet geschikt zijn, dan gaat zij niet weg, maar zal zij gewoon geen nestje krijgen. Zeker zal het jammer zijn wanneer dat zo is, maar er is meer in het leven dan pupjes fokken
Mijn vriend houdt op een heel andere manier zijn honden. De meeste teefjes (die geschikt zijn) krijgen 2 nestjes en worden dan verkocht als bewezen 'fokteef' naar een land waar ze deze bloedlijn kunnen gebruiken. Honden welke niet geschikt zijn voor de fok worden getraind en dan aangeboden voor douane of politiewerk en sommige als huishond wanneer ze niet geschikt zijn om te werken. Maar ik geloof dat het bij duitse en mechelse herders ook gewoon anders werkt dan met huishonden.
Bindi heeft nu 2 nestjes gehad, van het eerste nestje heb ik een teefje uitgeplaatst in een gastgezin, zij zal (indien geschikt) in ieder geval 1 nestje krijgen, een tweede nestje in overleg. Van het tweede nestje hou ik zelf een pupje aan. Mocht pupje niet geschikt zijn, dan gaat zij niet weg, maar zal zij gewoon geen nestje krijgen. Zeker zal het jammer zijn wanneer dat zo is, maar er is meer in het leven dan pupjes fokken
Mijn vriend houdt op een heel andere manier zijn honden. De meeste teefjes (die geschikt zijn) krijgen 2 nestjes en worden dan verkocht als bewezen 'fokteef' naar een land waar ze deze bloedlijn kunnen gebruiken. Honden welke niet geschikt zijn voor de fok worden getraind en dan aangeboden voor douane of politiewerk en sommige als huishond wanneer ze niet geschikt zijn om te werken. Maar ik geloof dat het bij duitse en mechelse herders ook gewoon anders werkt dan met huishonden.
- malinois
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Ik heb ooit 1x een hond moeten herplaatsen. Niet van mij maar van nu ex. Hij wilde hem niet mee dus nam ik hem mee, hondagressief en dat was echt onhoudbaar op een gegeven moment met nog 3 honden in huis. Alle honden in de stress en na de 3e knokpartij op leven en dood met 35+ hechtingen per hond heb ik hem met een steen in mn maag herplaatst. Hij zat daar overigens geweldig, hoefde nooit meer honden tegen te komen, ideaal voor hem. Merkte ook gelijk.aan alle honden incl hem zelf dat t veel beter was maar ik vind t tot op de dagvan vandaag vreselijk. Het voelt als falen en ik wil gewoon nooit meer een hond weg doen... nooit.
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Zo ben ik aan Noah gekomen, die was onder fokkersvoorwaarde bij mij. M’n enige kans om uit dat nestje een pup te nemen, vader van pups was daarna doorverkocht naar China. Noah bleek alleen ongeschikt voor de fokkerij (flapoor) waardoor ik haar officieel over kon nemen. Ik hoefde haar niet te castreren wat je dan vaak hoort, dat mocht ik zelf beslissenPersistence schreef: ↑17 mei 2023, 14:31 @ellen en de birmanen , ik ben benieuwd of dat makkelijk te vinden is, zo'n gastgezin. Persoonlijk zou ik dat niet snel doen als 'koper' zijnde, omdat de hond dan niet van jezelf is en je haar ook een paar weken 'kwijt' bent. Het lijkt me zo onrustig voor de teef zelf.