Angstig buiten

Plaats reactie
Cerise88
Posts in topic: 11

Angstig buiten

Bericht door Cerise88 »

Hallo allemaal!

Ik heb een vraag.. of vraagjes..
5 weken geleden heb ik een hond geadopteerd uit Georgië ( dit is haar 4e thuis). Bij het opvang gezin in Nederland ging ze overal mee naar toe, geen problemen! Heb daar ook met haar gelopen… niets aan de hand!

De eerste dag thuis liep ze goed mee, wel soms wat onzeker, maar het ging verder goed! De 2e dag, begon ze te stagneren. Gaat ineens zitten.. is ineens angstig voor mensen en dieren buiten de poort. Ik krijg begeleiding hiervoor van iemand die hier ervaring mee heeft.

Vandaag met haar en een pup naar het bos geweest.. ging goed!

Maar zo gauw ze terug is in de wijk krijgt haar angst de overhand en wil ze snel rennen naar huis.

Iemand tips hoe ik dit het beste kan oppakken?
hakunamatata
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: Angstig buiten

Bericht door hakunamatata »

Is ze bij jou enig hond en als het goed gaat steeds met een andere hond samen? Veel (buitenlandse) honden halen erg veel steun uit de aanwezigheid van een andere hond.
Laatst gewijzigd door hakunamatata op 11 jul 2023, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 2

Bericht door ranetje »

Wat zegt die persoon die jou begeleiding geeft daarover?
Afbeelding
Barkley
Posts in topic: 1

Bericht door Barkley »

Ik zou alles even lekker voorspelbaar houden - 5 weken is nog niet zo lang nadat ze zo te lezen voor de 4e keer ontworteld is.
Cerise88

Bericht door Cerise88 »

hakunamatata schreef: 11 jul 2023, 20:08 Is ze bij jou enig hond en als het goed gaat steeds met een andere hond samen? Veel (buitenlandse) honden halen erg veel steun uit de aanwezigheid van een andere hond.
Als ze met de andere hond samen is gaat het echt 99% beter! Heeft ze zoveel mee zelfvertrouwen. We spreken ook dagelijks af om samen wandelingen te maken
Cerise88

Bericht door Cerise88 »

ranetje schreef: 11 jul 2023, 20:57 Wat zegt die persoon die jou begeleiding geeft daarover?
Hij zegt dat je niet moet dwingen maar wel haar moet laten zien dat het goed is. En dat werkt tot nu toe erg goed! Maar dit is erg kort door de bocht zoals ik het uitleg. Hij heeft ruim 20 jaar ervaring met opvang honden.. soort van honden fluisteraar🤣 en dat merk je aan alles! Erg bijzonder
Laatst gewijzigd door Cerise88 op 12 jul 2023, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Cerise88

Bericht door Cerise88 »

Sandra&co schreef: 11 jul 2023, 22:40 Zat ze bij haar vorige opvang ook in een woonwijk, of landelijker? In een wijk gebeurt er nou eenmaal meer (optisch en qua geuren) dan in een bos. Misschien heeft ze de eerste wandeling op die eerste dag een stuk heftiger ervaren dan je denkt waardoor het kortsluiting wordt want ohjeewatgaaternugebeuren.
Heb de hond verder niet gezien, dus het blijft vanaf een forum giswerk waarom het nu lastiger gaat. Heb je een achtertuin?
Ze is eerst gered van een bouwplaats in Georgië. Daarna geadopteerd door een ambassadeur in Amerika met haar zus ( die haar eten stal) vanuit daar naar een opvang (quarantaine) en dan naar het gastgezin waar ik haar vandaan heb. Alles was achteraf en rustig. Hier is veel reuring en ben ik me van bewust dat er veel te verwerken is. En snap dat het langzaam gaat. Maar gun haar zoveel mooie wandelingen! Het gaat ook eigenlijk sinds 2 dagen stukken beter! Ze heeft een vriendinnetje waar ze enorm gek mee is, en los kan gaan. Ik heb een tuin en als ze zin heeft dan gaan we heerlijk spelen en heeft ze de tijd van haar leven! In huis is het probleem ook echt niet.
Laatst gewijzigd door Cerise88 op 12 jul 2023, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Cerise88

Bericht door Cerise88 »

Sandra&co schreef: 11 jul 2023, 22:40 Zat ze bij haar vorige opvang ook in een woonwijk, of landelijker? In een wijk gebeurt er nou eenmaal meer (optisch en qua geuren) dan in een bos. Misschien heeft ze de eerste wandeling op die eerste dag een stuk heftiger ervaren dan je denkt waardoor het kortsluiting wordt want ohjeewatgaaternugebeuren.
Heb de hond verder niet gezien, dus het blijft vanaf een forum giswerk waarom het nu lastiger gaat. Heb je een achtertuin?
Ze is eerst gered van een bouwplaats in Georgië. Daarna geadopteerd door een ambassadeur in Amerika met haar zus ( die haar eten stal) vanuit daar naar een opvang (quarantaine) en dan naar het gastgezin waar ik haar vandaan heb. Alles was achteraf en rustig. Hier is veel reuring en ben ik me van bewust dat er veel te verwerken is. En snap dat het langzaam gaat. Maar gun haar zoveel mooie wandelingen! Het gaat ook eigenlijk sinds 2 dagen stukken beter! Ze heeft een vriendinnetje waar ze enorm gek mee is, en los kan gaan
Cerise88

Bericht door Cerise88 »

Barkley schreef: 12 jul 2023, 10:27 Ik zou alles even lekker voorspelbaar houden - 5 weken is nog niet zo lang nadat ze zo te lezen voor de 4e keer ontworteld is.
Nee dat zeker! En doe ik ook! Maar misschien had iemand meer tips voor me om het zo comfortabel mogelijk voor haar te maken! Al moet ik zeggen dat het sinds 2 dagen echt wel beter gaat!
Cerise88

Bericht door Cerise88 »

hakunamatata schreef: 11 jul 2023, 20:08 Is ze bij jou enig hond en als het goed gaat steeds met een andere hond samen? Veel (buitenlandse) honden halen erg veel steun uit de aanwezigheid van een andere hond.
Thuis is ze de enige hond.. er zijn veel honden hier in de buurt maar de grote honden vind ze echt spannend. Kleintjes vind ze interessant! We lopen nu eigenlijk elke dag samen met de pup van de buurman. Dat is haar beste vriendin en wordt ze zelfverzekerder door.
Cerise88

Bericht door Cerise88 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
HillieS
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Ik heb 0 ervaring met herplaatsen, maar ik zou t bv bij maximaal 1 wandeling per dag samen met het vriendinnetje houden, en verder in de tuin.
Dat echt een tijd zo houden en dan heel rustig aan opbouwen naar bv een iets langere wandeling met het vriendinnetje, of een gewone en een korte met vriendinnetje.
Of zoiets. Of een gewone wandeling met vriendinnetje en een kort naar de berm en terug alleen.
En daaruit opbouwen.
Maar heeeeeel rustig aan.

Nogmaals ik heb geen ervaring met herplaatsers, dus mensen met ervaring zeg alsjeblieft als dit een stom idee is. Maar ik denk dat ik het in deze shituatie zo zou aanpakken
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Cerise88 schreef: 12 jul 2023, 17:26
ranetje schreef: 11 jul 2023, 20:57 Wat zegt die persoon die jou begeleiding geeft daarover?
Hij zegt dat je niet moet dwingen maar wel haar moet laten zien dat het goed is. En dat werkt tot nu toe erg goed! Maar dit is erg kort door de bocht zoals ik het uitleg. Hij heeft ruim 20 jaar ervaring met opvang honden.. soort van honden fluisteraar🤣 en dat merk je aan alles! Erg bijzonder
Lijkt me een prima advies.
Zeker als ik de adviezen in dit topic van mensen met ervaring op dit gebied lees :D

Mooi hondje :I:
Afbeelding
Fenneke
Honden: 1
Welke: Witte herder en nu een hún

Bericht door Fenneke »

Een van mijn herplaatsers was ook buiten eerst angstig met name voor kinderen.
Nu woon ik in de buurt van 2 basis scholen dus kinderen genoeg. Ik begon in de pauzes van de kleinsten om in de buurt te wandelen. Niet forceren. En steeds wat dichterbij. Toen dat goed ging deed ik dat bij hogere klassen. Zo heb ik het opgebouwd.
Uiteindelijk konden we zonder reactie bij de scholen langs wandelen.

Ik heb altijd herplaatsers gehad en rust en regelmaat hielpen alle honden. De een komt verder dan de ander maar het waren allemaal fijne honden. Maar soms na een jaar zag ik nog wel dingen waarvan ik dacht ...oh dat ben jij dus ook :mrgreen:
Groetjes Fenneke en Baloe
Afbeelding
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster 💖 💖
Cerise88

Bericht door Cerise88 »

Fenneke schreef: 13 jul 2023, 09:21 Een van mijn herplaatsers was ook buiten eerst angstig met name voor kinderen.
Nu woon ik in de buurt van 2 basis scholen dus kinderen genoeg. Ik begon in de pauzes van de kleinsten om in de buurt te wandelen. Niet forceren. En steeds wat dichterbij. Toen dat goed ging deed ik dat bij hogere klassen. Zo heb ik het opgebouwd.

Ik heb altijd herplaatsers gehad en rust en regelmaat hielpen alle honden. De een komt verder dan de ander maar het waren allemaal fijne honden. Maar soms na een jaar zag ik nog wel dingen waarvan ik dacht ...oh dat ben jij dus ook :mrgreen:

Dankjewel voor je reactie! Dit had ik zelf inderdaad ook in gedachten en is wat ik doe. De scholen die hier achter liggen is van een speciaal onderwijs. Dus wel ietsje ouder. Maar laat haar langzaam wennen. Als het teveel wordt gaan we weer naar huis! Ik heb een nichtje waar ik elke vrijdag op pas van 22 maand.. dat gaat wel echt heel goed!! Ze zijn allebei voorzichtig en lief voor elkaar ❤️
Cerise88

Bericht door Cerise88 »

HillieS schreef: 12 jul 2023, 19:54 Ik heb 0 ervaring met herplaatsen, maar ik zou t bv bij maximaal 1 wandeling per dag samen met het vriendinnetje houden, en verder in de tuin.
Dat echt een tijd zo houden en dan heel rustig aan opbouwen naar bv een iets langere wandeling met het vriendinnetje, of een gewone en een korte met vriendinnetje.
Of zoiets. Of een gewone wandeling met vriendinnetje en een kort naar de berm en terug alleen.
En daaruit opbouwen.

Nogmaals ik heb geen ervaring met herplaatsers, dus mensen met ervaring zeg alsjeblieft als dit een stom idee is. Maar ik denk dat ik het in deze shituatie zo zou aanpakken
Dankjewel voor je reactie! Ik ben het ook echt met je eens! Zo pak ik het ook aan, dit is ook mijn gevoel hoe ik het moet doen en wat ze echt accepteert! Ze heeft vanmorgen echt gigantisch veel plezier gehad met haar vriendin en dan is het ook even goed voor haar, voor wat ze aankan!
Cerise88

Bericht door Cerise88 »

Dankjulliewel allemaal voor jullie meedenken! Als iemand nog tips heeft.. is meer dan welkom!❤️ ze gaat nu al echt langzaam vooruit!
HillieS
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Cerise88 schreef: 13 jul 2023, 15:24
HillieS schreef: 12 jul 2023, 19:54 Ik heb 0 ervaring met herplaatsen, maar ik zou t bv bij maximaal 1 wandeling per dag samen met het vriendinnetje houden, en verder in de tuin.
En daaruit opbouwen.

Dankjewel voor je reactie! Ik ben het ook echt met je eens! Zo pak ik het ook aan, dit is ook mijn gevoel hoe ik het moet doen en wat ze echt accepteert! Ze heeft vanmorgen echt gigantisch veel plezier gehad met haar vriendin en dan is het ook even goed voor haar, voor wat ze aankan!
Top!
Afbeelding
Fenneke
Honden: 1
Welke: Witte herder en nu een hún

Bericht door Fenneke »

Cerise88 schreef: 13 jul 2023, 15:18
Fenneke schreef: 13 jul 2023, 09:21 Een van mijn herplaatsers was ook buiten eerst angstig met name voor kinderen.

Dankjewel voor je reactie! Dit had ik zelf inderdaad ook in gedachten en is wat ik doe. De scholen die hier achter liggen is van een speciaal onderwijs. Dus wel ietsje ouder. Maar laat haar langzaam wennen. Als het teveel wordt gaan we weer naar huis! Ik heb een nichtje waar ik elke vrijdag op pas van 22 maand.. dat gaat wel echt heel goed!! Ze zijn allebei voorzichtig en lief voor elkaar ❤️
Dan ben je eigenlijk al te laat. Je moet het daarvoor al afbreken. Uit de verte beginnen en langzaam opbouwen.
Komt goed hoor . Vertrouwen is het belangrijkste
Groetjes Fenneke en Baloe
Afbeelding
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster 💖 💖
Plaats reactie