loopsheid en protocol
-
- Posts in topic: 3
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
loopsheid en protocol
Wat vind je de gepaste handelswijze in casu loopse teven?
Re: loopsheid en protocol
Ik wacht altijd op de eigenaar van de reu, als ik tenminste in het bos loop met de loopse hond. Maar meestal maken we een kort rondje door de wijk als de honden loops zijn.
Anne is nu loops en de eerste dag dat ik het merkte liep er een reu mee, heb ik geen probleem mee want zijn eigenaar liep met mij mee. Had door haar hond door dat Anne loops was, die had half augustus al loops moeten worden, maar is het nu denk ik een kleine week.
De vorige honden liet ik in het begin van de loopsheid nog los lopen, maar met de honden die ik nu heb doe ik dat niet.
Vooral Anne luistert voor geen cent, die blijft heel lang achter of gaat heel ver vooruit. En ik hou er niet van om met een aangelijnde hond in het bos te lopen.
Gerard gaat altijd uit zijn dak als er een reu komt buurten, dus vandaar dat we nu gewoon met de honden door de wijk lopen.
Heb zo geen zin in zijn gescheld als er een reu achter Anne aan komt, als hij geen last van buurtende reuen wil hebben moet hij niet in het bos gaan lopen met een loopse teef.
Anne is nu loops en de eerste dag dat ik het merkte liep er een reu mee, heb ik geen probleem mee want zijn eigenaar liep met mij mee. Had door haar hond door dat Anne loops was, die had half augustus al loops moeten worden, maar is het nu denk ik een kleine week.
De vorige honden liet ik in het begin van de loopsheid nog los lopen, maar met de honden die ik nu heb doe ik dat niet.
Vooral Anne luistert voor geen cent, die blijft heel lang achter of gaat heel ver vooruit. En ik hou er niet van om met een aangelijnde hond in het bos te lopen.
Gerard gaat altijd uit zijn dak als er een reu komt buurten, dus vandaar dat we nu gewoon met de honden door de wijk lopen.
Heb zo geen zin in zijn gescheld als er een reu achter Anne aan komt, als hij geen last van buurtende reuen wil hebben moet hij niet in het bos gaan lopen met een loopse teef.
Tanja en Anne
- Diana
- Posts in topic: 2
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik ga op rustige plekken lopen en dan mogen de dames ook gewoon los, ze luisteren gelukkig nog prima als ze loops zijn. In Nederland deed ik dat ook zo.
Als ik een andere hond in de verte zie, roep ik ze even bij me. Ik heb wel eens een enkele keer een reu echt bij de halsband moeten pakken om hem van de dame in kwestie af te houden, maar meestal werkt een flink eind uit de buurt blijven al voldoende.
Als ik een andere hond in de verte zie, roep ik ze even bij me. Ik heb wel eens een enkele keer een reu echt bij de halsband moeten pakken om hem van de dame in kwestie af te houden, maar meestal werkt een flink eind uit de buurt blijven al voldoende.
- Omega
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Nu een echte toller
Ze moet gewoon haar energie kwijt, we gaan dus gewoon wandelen. Vorige keer was haar eerste keer loops en is ze net als anders mee geweest met de uitlaat. Ze heeft de meeste tijd los gelopen maar had nog geen enkele interesse in de mannen. Geen idee hoe ze is tijdens haar volgende loopsheid, we gaan het meemaken.
Ik ging gewoon wandelen maar als er een verliefde reu aan kwam zetten dan wachtte ik wel op de eigenaar.
Reuen steken nog een rivier met snot over als er aan de andere kant wat te neuken valt dus ik verwacht daar geen appèl. Astranterig doorlopen vind ik ook weer zowat.
Verder ben ik blij daar helemaal van af te zijn. Alleen onklaar gemaakte teven. Ideaal.
Reuen steken nog een rivier met snot over als er aan de andere kant wat te neuken valt dus ik verwacht daar geen appèl. Astranterig doorlopen vind ik ook weer zowat.
Verder ben ik blij daar helemaal van af te zijn. Alleen onklaar gemaakte teven. Ideaal.
- Loraine
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Ik laat mijn honden überhaupt geen contact maken met onbekende honden.
Maar wanneer Dívka loops is mijden we iig overdag en begin vd avond de losloopplekken als de pest en het pad achter het kanaal ook, daar lopen teveel idioten rond met loslopende reuen die niet onder appèl staan.
Heb daar al gedoe over gehad met Mahdu die doodleuk gedekt werd, dat ik daar niet met mijn loopse teef moest lopen waarop ik Mahdu rustig heb opgetild en zijn buik liet zien waar toch overduidelijk een piemeltje zit.
Nou heb ik zowiezo een schurfthekel aan mensen die hun hond los laten lopen, en al helemaal als de hond niet onder appèl staat of mijn honden opzoekt, ongeacht de afstand tussen hen en mij.
Hou hem lekker bij je en als dat niet lukt ofzo hou je hem maar aangelijnd ipv hem gewoon zijn gang te laten gaan.
Ongelukje kan gebeuren maar als je wéét dat jouw al dan niet intacte reu niet luistert zogauw er een loopse teef in de buurt is zorg je maar dat je hem aangelijnd houdt ipv de verantwoordelijkheid bij de eigenaar vd aangelijnde loopse teef neer te gooien.
Maar wanneer Dívka loops is mijden we iig overdag en begin vd avond de losloopplekken als de pest en het pad achter het kanaal ook, daar lopen teveel idioten rond met loslopende reuen die niet onder appèl staan.
Heb daar al gedoe over gehad met Mahdu die doodleuk gedekt werd, dat ik daar niet met mijn loopse teef moest lopen waarop ik Mahdu rustig heb opgetild en zijn buik liet zien waar toch overduidelijk een piemeltje zit.
Nou heb ik zowiezo een schurfthekel aan mensen die hun hond los laten lopen, en al helemaal als de hond niet onder appèl staat of mijn honden opzoekt, ongeacht de afstand tussen hen en mij.
Hou hem lekker bij je en als dat niet lukt ofzo hou je hem maar aangelijnd ipv hem gewoon zijn gang te laten gaan.
Ongelukje kan gebeuren maar als je wéét dat jouw al dan niet intacte reu niet luistert zogauw er een loopse teef in de buurt is zorg je maar dat je hem aangelijnd houdt ipv de verantwoordelijkheid bij de eigenaar vd aangelijnde loopse teef neer te gooien.
- Fenneke
- Welke: Witte herder en nu een hún
Ik had laatst een loopse teef die Baloe wel zag zitten als minnaar. En Baloe de dame ook wel . Maar ik niet.
Na 2 rondjes bos vond ik eindelijk de eigenaar. Ik hoorde ook geen geroep.
Dacht net dat ik maar de dierenambulance maar moest bellen ofzo want geen 2e riem bij mij.
T eerste wat ze vroeg was of er iets gebeurd was nou nee t maar t liep wel zeer onhandig. Steeds zo'n staande hond voor je met de staart opzij.
Hou je hond bij je
Dacht net dat ik maar de dierenambulance maar moest bellen ofzo want geen 2e riem bij mij.
T eerste wat ze vroeg was of er iets gebeurd was nou nee t maar t liep wel zeer onhandig. Steeds zo'n staande hond voor je met de staart opzij.
Hou je hond bij je
Groetjes Fenneke en Baloe
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster
- malinois
- Honden: 3
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Ik liet Xena altijd gewoon los, maar niet in enorm drukke losloopgebieden. Maar ze liep niet weg dus waarom zou ze niet los mogen. Ik merk aan mn reuen ook wel als er een loopse teef is, maar dan moeten ze alsnog luisteren. Geen gezeik, als er gedekt moet worden hoor je t wel. Tot die tijd niet.
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Alfilillo
- Welke: Podenco en kruising
Ik pak meestal de auto en ga in een voor de honden onbekender gebied lopen waar sowieso minder andere honden zijn. Niet zozeer vanwege de reuen, maar vanwege madam zelf die anders vindt dat ik haar wel los kan laten en dat ze dan over een paar uur wel terug komt. Als je dat niet doet, gaat ze halverwege de wandeling op de grond liggen. En dat beest is zwaar.
In onbekend gebied is ze opeens niet meer zo dapper. Ik kan haar dan zelfs loslaten als ik een beetje overzicht heb.
In onbekend gebied is ze opeens niet meer zo dapper. Ik kan haar dan zelfs loslaten als ik een beetje overzicht heb.
- Kells
- Posts in topic: 6
- Welke: Ierse Setters
Ik heb op 'anders' gestemd. De teven lopen hier gewoon los, ook als ze loops zijn. Op de hoogtijdagen loop ik alleen in onze eigen omgeving, dus daar waar we elke dag wandelen. Ik ken de meeste honden, dus weet ik het geslacht wel. Voor reuen sla ik een zijweggetje in, zeker zolang Fin meeloopt op de rondes. Het is tijdens de loopsheden slechts 2 of 3 dagen nodig om ze gescheiden uit te laten.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
-
Ik loop met twee intacte reuen waarvan eentje nogal dol is op loopse dames. Normaal luistert hij goed maar dan werken die oren ineens trager. Hij rent niet weg maar ik moet hem wel even ophalen. Hij is nog jong dus wie weet zakt het nog ietsje weg. Ik hoop het wel
De ander is iets makker maar als er echt een loopse teef langs hem loopt heeft hij ook geen oren meer. Ik zie het wel vlot aan ze.
Zelf vind ik het niet zo verstandig in losloopgebied te lopen met een loopse teef maar uiteraard mag het gewoon. Het is mijn pakkie aan mijn honden bij me te houden. Ik zie het alleen wel heel vaak gebeuren dat de teven lastig gevallen worden. Ik zou dan toch kiezen voor een gek tijdstip of een rustiger gebied, denk ik. Ik woon overigens wel in stedelijk gebied met veel honden. Je komt hier dus veel tegen en het is druk. Losloopgebied is schaars en vaak ook klein, dus als er een loopse teef loopt in het stuk waar jij ook net je reu los klikt heb je wel veel kans dat ze het opmerken. Ik ben nogal een miep en heel alert dat ze dichtbij blijven, maar de meeste mensen hier niet.
De ander is iets makker maar als er echt een loopse teef langs hem loopt heeft hij ook geen oren meer. Ik zie het wel vlot aan ze.
Zelf vind ik het niet zo verstandig in losloopgebied te lopen met een loopse teef maar uiteraard mag het gewoon. Het is mijn pakkie aan mijn honden bij me te houden. Ik zie het alleen wel heel vaak gebeuren dat de teven lastig gevallen worden. Ik zou dan toch kiezen voor een gek tijdstip of een rustiger gebied, denk ik. Ik woon overigens wel in stedelijk gebied met veel honden. Je komt hier dus veel tegen en het is druk. Losloopgebied is schaars en vaak ook klein, dus als er een loopse teef loopt in het stuk waar jij ook net je reu los klikt heb je wel veel kans dat ze het opmerken. Ik ben nogal een miep en heel alert dat ze dichtbij blijven, maar de meeste mensen hier niet.
-
Als mijn honden lastig gevallen werden was ik allang weg maar dat is hier niet zo.
Ze hebben uberhaupt best veel vingers in de melk te brokkelen. Meestal gaan de dingen zoals zij willen. Ook met opgefokte testbeeldreutjes.
Vooral Mira kan uiterst venijnig uit de hoek komen als andere honden haar comfort verstoren.
Ze hebben uberhaupt best veel vingers in de melk te brokkelen. Meestal gaan de dingen zoals zij willen. Ook met opgefokte testbeeldreutjes.
Vooral Mira kan uiterst venijnig uit de hoek komen als andere honden haar comfort verstoren.
-
Heb jij nou die opvanger?Kells schreef: ↑08 okt 2023, 21:43 Ik heb op 'anders' gestemd. De teven lopen hier gewoon los, ook als ze loops zijn. Op de hoogtijdagen loop ik alleen in onze eigen omgeving, dus daar waar we elke dag wandelen. Ik ken de meeste honden, dus weet ik het geslacht wel. Voor reuen sla ik een zijweggetje in, zeker zolang Fin meeloopt op de rondes. Het is tijdens de loopsheden slechts 2 of 3 dagen nodig om ze gescheiden uit te laten.
Doe ff foto's maken.
- Kells
Nee, die heb ik niet. Die hond had heel veel belangstellenden en daar ben ik blij om.EchoMira schreef: ↑08 okt 2023, 22:13Heb jij nou die opvanger?Kells schreef: ↑08 okt 2023, 21:43 Ik heb op 'anders' gestemd. De teven lopen hier gewoon los, ook als ze loops zijn. Op de hoogtijdagen loop ik alleen in onze eigen omgeving, dus daar waar we elke dag wandelen. Ik ken de meeste honden, dus weet ik het geslacht wel. Voor reuen sla ik een zijweggetje in, zeker zolang Fin meeloopt op de rondes. Het is tijdens de loopsheden slechts 2 of 3 dagen nodig om ze gescheiden uit te laten.
Doe ff foto's maken.
Omkijken naar de veiligheid en wenselijkheid kan je verschillend uitleggen.
Ik ga niet lopen op plekken waar de kans groot is dat reuen er last van hebben.
Toen dat nog nodig was, mocht mijn loopse teef los op rustig overzichtelijk terrein en als er toch iemand aan kwam hield ik haar even bij me.
Nu niet meer nodig en dat is voor alle partijen prettig
Ik ga niet lopen op plekken waar de kans groot is dat reuen er last van hebben.
Toen dat nog nodig was, mocht mijn loopse teef los op rustig overzichtelijk terrein en als er toch iemand aan kwam hield ik haar even bij me.
Nu niet meer nodig en dat is voor alle partijen prettig
Eerst mag ze nog gewoon los. Alles buiten de bebouwde kom is hier 'losloopgebied' en de meeste routes die ik loop kan ze nog prima los. Zie ik een onbekende hond in de verte lijn ik even aan. Is het een bekende hond is het afhankelijk van wie het is of ze los kan blijven lopen. Na een week of zo moet ze aangelijnd en doe ik wel wat meer rondjes door de wijk en iets minder het buitengebied in.
Maar eigenlijk gaat het hier altijd prima. Toen Morris nog intact was had ik soms de pech net na een loopse teef het pad in te slaan. Tja, dan was het of omkeren of hem aangelijnd houden. Balen, maar niks aan te doen. Zag ik of de eigenaar van de loopse teef het op tijd dan koos 1 van ons voor een andere wandeling (loop meestal langs de vaart of langs het kanaal, met maar 1 pad en geen zijpaadjes, dus als je er loopt blijf je achter elkaar aanlopen).
En nu ik met een teef loop gaat het net zo. Zie ik net iemand met een volle reu het pad inslaan dan kies ik wel voor een andere route. En andersom als ze mij zien gaan ze ook wel een ander blokje lopen.
Natuurlijk heb je er ook mensen bij die vinden dat ik er niet met een volle reu of een loopse teef mag lopen (maar net wat in hun straatje past), maar die mensen kom ik sowieso liever al niet tegen.
Maar eigenlijk gaat het hier altijd prima. Toen Morris nog intact was had ik soms de pech net na een loopse teef het pad in te slaan. Tja, dan was het of omkeren of hem aangelijnd houden. Balen, maar niks aan te doen. Zag ik of de eigenaar van de loopse teef het op tijd dan koos 1 van ons voor een andere wandeling (loop meestal langs de vaart of langs het kanaal, met maar 1 pad en geen zijpaadjes, dus als je er loopt blijf je achter elkaar aanlopen).
En nu ik met een teef loop gaat het net zo. Zie ik net iemand met een volle reu het pad inslaan dan kies ik wel voor een andere route. En andersom als ze mij zien gaan ze ook wel een ander blokje lopen.
Natuurlijk heb je er ook mensen bij die vinden dat ik er niet met een volle reu of een loopse teef mag lopen (maar net wat in hun straatje past), maar die mensen kom ik sowieso liever al niet tegen.
- Jackira
- Welke: Herderkruisingen en een Husky
Van mij mogen loopse honden best in het losloopgebied lopen, zelf hebben we daar geen last van want Jack reageert er niet op. Met mijn vorige roedel die uit 3 reuen en een teefje bestond dacht ik daar iets anders over. Grappig hoe ik toch vanuit mijn eigen situatie een mening over dingen blijkt te hebben.
Meestal hou ik er wel rekening mee als Shira loops is en blijven we uit het losloopgebied. Of in ieder geval de tweede en derde week.
Ik heb wel eens met Shira en twee reuen zonder baas in het losloopgebied gelopen toen ik zelf nog niet wist dat ze loops was. Een grote herder en een ridgeback. Daar was ik niet blij mee en Shira ook niet. Het duurde best lang voordat de baasjes op kwamen dagen want hun honden waren er vrij ver weg vandoor gegaan omdat ze daar Shira blijkbaar al roken.
Dat ze dan niet blij is met andere honden is ook een reden dat ik niet met haar als ze loops is in een losloopgebied loop. Ze is nogal sterk en groot en dat is niet zo prettig als ze uit haar slof schiet tegen een andere hond.
Ze is gelukkig maar 1 keer per jaar loops want na de loopsheid heeft ze ook een tijd een vrij kort lontje tegenover andere honden. En dan nog de periode dat ze pupjes denkt te hebben. Ben heel blij dat ze dat geen twee keer per jaar heeft.
Meestal hou ik er wel rekening mee als Shira loops is en blijven we uit het losloopgebied. Of in ieder geval de tweede en derde week.
Ik heb wel eens met Shira en twee reuen zonder baas in het losloopgebied gelopen toen ik zelf nog niet wist dat ze loops was. Een grote herder en een ridgeback. Daar was ik niet blij mee en Shira ook niet. Het duurde best lang voordat de baasjes op kwamen dagen want hun honden waren er vrij ver weg vandoor gegaan omdat ze daar Shira blijkbaar al roken.
Dat ze dan niet blij is met andere honden is ook een reden dat ik niet met haar als ze loops is in een losloopgebied loop. Ze is nogal sterk en groot en dat is niet zo prettig als ze uit haar slof schiet tegen een andere hond.
Ze is gelukkig maar 1 keer per jaar loops want na de loopsheid heeft ze ook een tijd een vrij kort lontje tegenover andere honden. En dan nog de periode dat ze pupjes denkt te hebben. Ben heel blij dat ze dat geen twee keer per jaar heeft.
-
Dat is heel fijn, dan zou ik haar ook zo los laten lopen. Ik las net de reactie van een reu-eigenaar in een ander topic, die is natuurlijk buitensporig debielEchoMira schreef: ↑08 okt 2023, 22:10 Als mijn honden lastig gevallen werden was ik allang weg maar dat is hier niet zo.
Ik heb zelf overigens geen ervaring met loopse teven, dus ik bekijk ook lekker vanuit mijn perspectief Mijn zus haar teefje was laatst loops en dan kunnen mijn heren er toch nog steeds redelijk mee samen lopen. Alleen de jongste is nog wat te ongemanierd naar mijn zin, dus die houd ik liever aangelijnd. Ik heb ook eens voordeel gepakt door met canicross achter een loopse teef aan te hollen
Rennendehond schreef: ↑09 okt 2023, 08:38 Ik heb ook eens voordeel gepakt door met canicross achter een loopse teef aan te hollen
- Frootje
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Mij interesseert het niet als mensen hun loopse hond los laten lopen, mijn teven boeit dat toch ook niet dus ik heb het lekker makkelijk. Zelf deed ik het met Aloy niet want een groot deel van de hondeigenaren is een idioot en dan wordt dat ineens weer mijn probleem als ik toch iemand tegenkom. Zo geen zin in.
- Kells
Slim!Rennendehond schreef: ↑09 okt 2023, 08:38 Ik heb ook eens voordeel gepakt door met canicross achter een loopse teef aan te hollen
- Doyaquba
- Welke: Boxers
Stadagen aan de lijn, voor de rest los op overzichtelijke plekken. Donner laat geen vreemde reuen erbij maar heb ook geen zin in gedoe als er een reu niet luistert naar baas of signalen van de mijne dus als er iemand aankomt gaan ze even vast en lopen we door. En alhoewel ze beide intact zijn doen ze gelukkig niets met elkaar
- Célie
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Ik zou ja hebben gezegd misschien dat ze dan wat voorzichtiger doet, wat een raar mens joh.Fenneke schreef: ↑08 okt 2023, 21:06 Ik had laatst een loopse teef die Baloe wel zag zitten als minnaar. En Baloe de dame ook wel . Maar ik niet.
Hou je hond bij je
Toen ik nog intacte teven had gingen ze gewoon los, maar we liepen/lopen niet op superdrukke momenten en ook niet in drukke gebieden.
1 of 2x maar gehad dat er echt reuen aan kwamen zetten, toen lijnde ik wel aan en bleef even wachten tot ik mensen hoorde roepen zodat ik kon aangeven waar hun hond was (was een kleintje bij Bluf, dus had ik niet zoveel moeite mee om die te blokken)
Bij Jol moesten we vooral op haar letten dat ze niet het rit aannam als ze een hond spotte als ze hoogloops was, maar dat was ook te behappen.
1 of 2x maar gehad dat er echt reuen aan kwamen zetten, toen lijnde ik wel aan en bleef even wachten tot ik mensen hoorde roepen zodat ik kon aangeven waar hun hond was (was een kleintje bij Bluf, dus had ik niet zoveel moeite mee om die te blokken)
Bij Jol moesten we vooral op haar letten dat ze niet het rit aannam als ze een hond spotte als ze hoogloops was, maar dat was ook te behappen.
- annnie
- Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo
Ik denk dat ze hoopte dat er wat gebeurt wasCélie schreef: ↑09 okt 2023, 14:26Ik zou ja hebben gezegd misschien dat ze dan wat voorzichtiger doet, wat een raar mens joh.Fenneke schreef: ↑08 okt 2023, 21:06 Ik had laatst een loopse teef die Baloe wel zag zitten als minnaar. En Baloe de dame ook wel . Maar ik niet.
Hou je hond bij je