Nieuw onderzoek onthult: hondenras zegt niets over agressie

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Teckeltoos
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Teckel

Nieuw onderzoek onthult: hondenras zegt niets over agressie

Bericht door Teckeltoos »

Er bestaat een algemene misvatting dat sommige rassen in de hondenwereld van nature agressiever zijn dan andere. Pitbull terriërs zijn hier een bekend voorbeeld van. De overtuiging dat sommige rassen gevaarlijker zouden zijn heeft zelfs geleid tot de zogeheten “pitbullwet” in Nederland: een wet die het fokken van dit soort honden verbood van 1993 tot 2008. Echter, een recente wetenschappelijke studie gepubliceerd in Science, heeft deze opvatting sterk in twijfel getrokken.

Voor deze studie hebben onderzoekers van de universiteiten van Harvard en Massachusetts uitgebreid DNA-onderzoek uitgevoerd bij 2.155 honden en enquêtes afgenomen bij de eigenaren van nog eens 18.385 honden om meer te weten te komen over hondengedrag. De bevindingen waren opmerkelijk. Het bleek dat slechts 9 procent van een hond’s gedrag afkomstig is van zijn ras. Bijvoorbeeld, de karakteristieke kenmerken van een Golden Retriever, zoals de vorm van de oren, de kleur en hoeveelheid van de vacht en de grootte van de hond, blijken de vriendelijkheid van het dier niet te bepalen, aldus Elinor Karlsson, een van de onderzoekers.

Interessant genoeg, het onderzoek toonde wel een paar ras gebonden verschillen aan.
hebben Labradors de neiging om minder te huilen dan andere honden, en ongeveer 90 procent van de windhonden heeft de neiging om hun speelgoed niet te begraven. Slechts een klein percentage (3%) van deze rassen vertoont dit gedrag ‘regelmatig’.

belangrijkste conclusie van de studie is dat elke hond uniek is. Ras gebonden stereotypen zijn volgens de onderzoekers misleidend en vormen vaak een oneerlijke beoordeling van het individuele dier. In plaats van alleen naar het ras te kijken, zou men beter kunnen kijken naar het gedrag en de persoonlijkheid van de individuele hond en zijn directe familieleden. Uiteindelijk heeft iedere hond de potentie om even lief te zijn. De bevindingen van deze studie maken duidelijk dat de aard van een hond niet beoordeeld moet worden op basis van zijn ras.

Deze studie is belangrijk omdat het de negatieve stereotypen uitdaagt die aan bepaalde hondenrassen zijn verbonden. Sinds de publicatie van het onderzoek in Science, is het duidelijk dat de algemene perceptie rondom de agressiviteit van bepaalde hondenrassen geen wetenschappelijke basis heeft en eerder voortkomt uit culturele vooroordelen en ongefundeerde angst.

BRON
Afbeelding
Teckeltoos

Re: Nieuw onderzoek onthult: hondenras zegt niets over agressie

Zelf geloof ik dat er door sommige figuren bewust gefokt wordt op agressie. Aan de andere kant geloof ik ook dat er mensen zijn die op zachtmoedigheid fokken.

Vraag ik me eigenlijk wel af ; het echt mogelijk om op karakter te fokken ?
Afbeelding
Doyaquba
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Boxers

Bericht door Doyaquba »

De vraag bij dit soort studies is natuurlijk altijd ook: welk deel van de populatie doet mee aan DNA onderzoek en enquêtes invullen. Ik gok zomaar dat dat geen achtertuinfokkers zijn die op agressie pitbulls fokken...

Je kan wel degelijk op karakter fokken, maar dan nog is een heel groot deel ervaringen die de pup meekrijgt in de eerste 3/4 maanden. Tenminste binnen 1 nest is er vaak wel veel gelijk in hoe de jonge honden later met dingen omgaan. Cato, sloper pur sang, heeft 4/6 pups het slopen meegegeven. Het jagen heeft niet 1 meegekregen (boxers jagen meestal niet). Het blijft wel een beetje schudden van kaarten, die genen. Je kan ook ineens dingen terugzien van 4 generaties terug. En dan is er binnen de meeste rassen nog steeds genoeg variatie dat ze niet allemaal klonen zijn, zelfs als ze een gelijk basisgedrag hebben.
Afbeelding
GoldenGizmo
Welke: Golden retriever

Bericht door GoldenGizmo »

Voor ik me hier een mening over vorm, wil ik het oorspronkelijke onderzoeksartikel lezen. Zeker een website met als naam 'zelfmaakideetjes' zie ik nou niet bepaald als betrouwbare bron. Ze zeggen wel dat het recent onderzoek uit 'Science' is, maar ik kan het zo snel niet vinden. Iemand anders misschien wel?

En als ze dan ook nog het onderzoek op basis van enquêtes hebben gedaan: welke eigenaren doen mee met zo'n enquête? Is dat een representatieve doorsnede van de hondenpopulatie? Ik heb daar heel sterk mijn twijfels over.
Maart
Posts in topic: 1
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Je moet kijken naar directe familieleden. Tgoch, laat rashonden nu eens zo ongeveer allemaal directe familieleden van elkaar zijn :Q:
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Omega
Welke: Nu een echte toller

Bericht door Omega »

Dit is toch al een ouder onderzoek, heb 'm al eens voorbij zien komen en het bleek toch niet zo zwart/wit geloof ik.
Afbeelding
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

de gehele vorming is toch nature en nurture, zijn beide de kern van aanleg en ontwikkeling
je kunt wel degelijk op karakter fokken en met een stabiele/normale omgeving/opvoeding heb je beide de goede kant. Is 1 van de twee niet helemaal oke dan heb je grotere kans op moeilijk gedrag
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Doyaquba schreef: 10 nov 2023, 09:08 De vraag bij dit soort studies is natuurlijk altijd ook: welk deel van de populatie doet mee aan DNA onderzoek en enquêtes invullen. Ik gok zomaar dat dat geen achtertuinfokkers zijn die op agressie pitbulls fokken...

Je kan wel degelijk op karakter fokken, maar dan nog is een heel groot deel ervaringen die de pup meekrijgt in de eerste 3/4 maanden. Tenminste binnen 1 nest is er vaak wel veel gelijk in hoe de jonge honden later met dingen omgaan. Cato, sloper pur sang, heeft 4/6 pups het slopen meegegeven. Het jagen heeft niet 1 meegekregen (boxers jagen meestal niet). Het blijft wel een beetje schudden van kaarten, die genen. Je kan ook ineens dingen terugzien van 4 generaties terug. En dan is er binnen de meeste rassen nog steeds genoeg variatie dat ze niet allemaal klonen zijn, zelfs als ze een gelijk basisgedrag hebben.
Ik vind dat wel heel interessant.
Natuurlijk is er een deel aangeboren, anders zouden er geen rastypische eigenschappen bestaan. Uiteraard beschikken niet alle honden van hetzelfde ras in dezelfde mate over die eigenschappen, maar wel het merendeel. Ik zie dat nu ook weer bij Mila en Fayah, twee honden van hetzelfde ras van totáál verschillende lijnen en types. Ze zijn heel verschillend van karakter, maar hebben toch ook heel duidelijke overeenkomsten en rastypische trekjes. Net zoals Arlo en Amy, allebei mixen met o.a. podenco en windhond erin, ook duidelijke overeenkomsten hebben.
Mila lijkt heel veel op haar oma, dat was ook een felle, energieke dame en dat vond ik een fantastische hond. Haar vader heb ik nooit ontmoet, maar zou veel kalmer en bedaarder zijn geweest.
Fayah is echt een mix tussen haar vader en moeder qua karakter.
Afbeelding
Doyaquba
Honden: 2
Welke: Boxers

Bericht door Doyaquba »

GoldenGizmo schreef: 10 nov 2023, 09:26 Voor ik me hier een mening over vorm, wil ik het oorspronkelijke onderzoeksartikel lezen. Zeker een website met als naam 'zelfmaakideetjes' zie ik nou niet bepaald als betrouwbare bron. Ze zeggen wel dat het recent onderzoek uit 'Science' is, maar ik kan het zo snel niet vinden. Iemand anders misschien wel?

En als ze dan ook nog het onderzoek op basis van enquêtes hebben gedaan: welke eigenaren doen mee met zo'n enquête? Is dat een representatieve doorsnede van de hondenpopulatie? Ik heb daar heel sterk mijn twijfels over.
https://www.science.org/doi/10.1126/science.abk0639
Afbeelding
Teckeltoos

@Doyaquba
Dank voor die link. :ok:
Vrij recent onderzoek en zeer intressant.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Dus als je een Kaukaaspup en een Cavalierpup koopt dan blijven ze allebei vanzelf lief voor bezoek.
Asjemaaropfoet.
Jaja.
Ik even naar de plee om mijn kont met dat onderzoek af te vegen.
GoldenGizmo
Welke: Golden retriever

Bericht door GoldenGizmo »

Doyaquba schreef: 10 nov 2023, 10:12
GoldenGizmo schreef: 10 nov 2023, 09:26 Voor ik me hier een mening over vorm, wil ik het oorspronkelijke onderzoeksartikel lezen. Zeker een website met als naam 'zelfmaakideetjes' zie ik nou niet bepaald als betrouwbare bron. Ze zeggen wel dat het recent onderzoek uit 'Science' is, maar ik kan het zo snel niet vinden. Iemand anders misschien wel?

https://www.science.org/doi/10.1126/science.abk0639
Bedankt voor de link, Doyaquba! Als ze het hebben over een recent onderzoek, verwacht ik niet dat het al ruim anderhalf jaar oud is, dus ik had alleen gekeken naar publicaties van dit jaar :Q:

Ik ga het eens lezen!
ranetje

Bericht door ranetje »

Ik ga die links straks ook even lezen.
Vind het wel een boude uitspraak.
Vooral omdat ik eerder dit jaar over een onderzoek las waarin wordt verteld dat men heeft kunnen bewijzen dat zelfs de hersenstructuur verandert per doel waarvoor de hond is gefokt.
En eerlijk gezegd vind ik juist dat niet zo verbazend.
Beweren dat bepaald gedrag niet rasgebonden is vind ik vreemd, vooral als je dat meent met een enquête te kunnen bewijzen.

https://www.facebook.com/Jaegerschmiede ... vpthYEhJHl

edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 10 nov 2023, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Fabiola17
Honden: 3
Welke: Lente [Chihuahua] Famke [klein mixje] Zoë [Lhasa Apso]

Bericht door Fabiola17 »

100x liever het "ik vlieg je naar de strot gegrom" van mijn Chihuahua, dan van een meer kwaad kunnende hond. Wat onderzoeken ook zeggen.
Als Lente een pitbull was, was ze waarschijnlijk al lang ingeslapen.
Lente (2013) Famke (2012) Zoë (2012)
In herinnering
Sinne (2007-2017-2019)
Joy (2003-2011-2017)
Plaats reactie