Hond: Klein, middelmaat, groot of XL

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Loraine
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Hond: Klein, middelmaat, groot of XL

Bericht door Loraine »

Ik heb nu 1 kleine en 1 kleine middelmaat (ong 26cm/7,4kg en 35cm/7,2kg) en ik moet zeggen dat ik een (al dan niet kleine) middelmaat wel zo praktisch vindt.
Door het formaat niet zo kwetsbaar maar nog klein genoeg om voorop de fiets te zetten of op te tillen, makkelijker formaat voor sportievere dingen ook.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Middenmoter is het handigst. Gaat niet snel stuk en makkelijk meenemen.
HillieS
Posts in topic: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Ik heb nu 2x middelmaat (43+45 cm) en vind het ideaal. Niet te groot en niet te klein. Het past ons perfect. Groter zou ik niet hoeven.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik bedoel, zo’n Deerhound is lachen hoor. Achterlijk groot paard.😂
Maar het is zó kwetsbaar allemaal. Gezondheidstechnisch.
Afbeelding
Marlett
Posts in topic: 4

Bericht door Marlett »

Toch liever klein, althans, grote kleintjes want ze zijn een redelijke 8 kilo. We wonen niet supergroot, hier lopen al drie kinderen rond en ik wilde er niet nog een nieuwe auto voor hoeven kopen. Ook handig: je tilt ze met één arm op als het nodig is, bijvoorbeeld om te kroelen en naar buiten te kijken. :loveit:

Wat ook wel meespeelt is dat ik mijn eerste hond(en) fysiek de baas wilde kunnen zijn en ik ook niet wilde dat mijn kinderen bang zouden zijn van een grotere hond. Inmiddels voel ik me zeker genoeg om ook een grotere hond de baas te zijn, maar ik vind dit formaat nog steeds wel praktisch, dus bij een nieuwe hond zou ik ook wel weer voor de categorie 'groot kleintje' kiezen.
Zamunda
Posts in topic: 10
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Ik heb groot maar wilde eigenlijk meer richtig middenmaat, Raaf is al de goede richting op met rond de 20kg (wel hoog, maar dat zijn alleen stelten) maar met de nieuwe pup ga ik weer de verkeerde kant op. Ach ja, ooit komt er een middenmaat :clown: .
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Middelmaat. Nu heb ik grotere middelmaten (allemaal tussen 50 en 60 cm), maar mijn honden zijn niet zwaar. Qua gewicht zitten ze tussen de 17,5 kilo (Mila) en 23 kilo (Amoz), dus nog makkelijk te tillen voor mij; dat vind ik wel belangrijk. En ze passen nog net met z'n vieren in mijn Suzuki Alto :ggrin:
Wat kleinere middelmaat zou ik ook prima vinden, maar heel kleine hondjes vind ik toch al snel te kwetsbaar. En grotere honden vind ik vaak weer te log, te duur en die kan ik al snel niet meer tillen. Maar een slanke en hoogpotige windhond of podenco van 70 cm en 22 kilo is natuurlijk alweer een heel ander verhaal dan een mastin van 50 kilo.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Dit is laag maar denk erom dat je dat niet opgetild krijgt
Afbeelding
Zamunda

Bericht door Zamunda »

Hylos schreef: 30 sep 2021, 20:33 Hmm, vinden jullie Xavi met zijn 30 kilo en formaat labrador ook een middenmaat? :scratch:
Voor mij is hij toch echt een grote hond. Bij middelmaat denk ik meer aan de puli's van Nanna of zo.
Ik vind 30kg groot hoor. Willem is 25kg en die vind ik ook groot. Maar Raaf vind ik qua hoogte wel groot maar qua gewicht zit hij er tussenin vind ik.
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Zamunda

Bericht door Zamunda »

Nanna schreef: 30 sep 2021, 20:34 Dit is laag maar denk erom dat je dat niet opgetild krijgt
Afbeelding
Precies. Het is niet alleen hoogte, telt wel mee, maar als je met middenmaat ook 'handzaam' bedoelt dat telt het gewicht ook mee :-D .
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Voor mij is het gewicht dan ook meer van doorslaggevende factor. Zo tot 25 kilo zijn grote middelmaten die voor mij nog in aanmerking komen, alles daarboven vind ik te zwaar om fatsoenlijk te kunnen tillen, bijvoorbeeld de auto in, de trap op (aangezien mijn huis alleen via trappen bereikbaar is), etc.
Afbeelding
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Hylos schreef: 30 sep 2021, 20:33 Hmm, vinden jullie Xavi met zijn 30 kilo en formaat labrador ook een middenmaat? :scratch:
Voor mij is hij toch echt een grote hond. Bij middelmaat denk ik meer aan de puli's van Nanna of zo.
Nee, Xavi is midden maat. Net als Bronco met zijn 40 kilo.
Groot is Duitse Dog, Mastiff e.d.
Afbeelding
Iirtu
Posts in topic: 1
Welke: Lapinporokoira - Groenendaeler werklijn

Bericht door Iirtu »

Hera is 64cm hoog en Iirtu 46 cm. Perfecte combi een grote en een middelmaat. Heel klein of heel groot hoeft voor mij niet.
Afbeelding
Gretha

Bericht door Gretha »

Wat ik leuk vind en wat ik praktisch vind zijn 2 heel verschillende dingen.

Ik vind grote honden het leukst. Ben dol op dogachtigen en een Ierse Wolfshond vind ik ook geweldig.
Maar hun gezondheid houd me tegen, ik heb al teveel honden jong af moeten geven.

Dus praktisch heeft wat mij betreft meer met gezondheid te maken (al heb je nooit garanties natuurlijk) en dan komt een middenslag meer in aanmerking.
Honden meenemen op visite, naar een restaurant o.i.d, doe ik nooit. En we hebben altijd wel een auto waar een Duitse Dog in past. Dus dat soort praktische zaken wegen niet mee in de keuze van het formaat hond.
Afbeelding
Gretha

Bericht door Gretha »

Hylos schreef: 30 sep 2021, 20:43
Gretha schreef: 30 sep 2021, 20:41
Nee, Xavi is midden maat. Net als Bronco met zijn 40 kilo.
Groot is Duitse Dog, Mastiff e.d.
Welneeee, dat valt bij mij in de categorie "groot" En de Duitse Dog is dan XL. :P
Xavi en Bronco als middenmaat krijg je er bij mij niet in.
Dat is toch een stabij of iets. Want als dat klein zou zijn..... wat is Voske of Tux dan? :shock:
Voske en Tux zijn dwerg formaatjes
Afbeelding
Marlett
Posts in topic: 4

Bericht door Marlett »

Ja, we moeten het wel eens worden over de criteria, minse... :P

Een voorzetje, zit ik een beetje in de goede richting? Schiet maar:

MINI: 0-5 kg en < 30 cm schofthoogte
KLEIN: 5-12 kg en tussen 30 en 45 cm schofthoogte
MIDDEL: 12-25 kg en tussen 45 en 60 cm schofthoogte
GROOT: >25 kg >60 cm schofthoogte
Zamunda

Bericht door Zamunda »

Diana schreef: 30 sep 2021, 20:40 Voor mij is het gewicht dan ook meer van doorslaggevende factor. Zo tot 25 kilo zijn grote middelmaten die voor mij nog in aanmerking komen, alles daarboven vind ik te zwaar om fatsoenlijk te kunnen tillen, bijvoorbeeld de auto in, de trap op (aangezien mijn huis alleen via trappen bereikbaar is), etc.
Ja voor mij ook. De hoogte van de stelten zegt zo weinig, ja korte pootjes vind ik niet mooi en onthandig met belonen :ggrin: maar verder? Lais vind ik met haar 32kg zwaar, ik kan haar wel tillen maar niet met het gemak waarmee ik Raaf til. Willem gaat nog en pup gaat waarschijnlijk tussen Raaf en Willem uitkomen dus ook prima.
Afbeelding
Lothian
Posts in topic: 2
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Zinodo schreef: 30 sep 2021, 20:53 Middelslag, maar dan mijn definitie ervan😁maatje Dora. 12 kilo, 45cm schofthoogte, ideale maat om alles mee te kunnen en nergens voor te kwetsbaar te zijn. Ziva is geen mini, maar alsnog behoorlijk kwetsbaar met haar 6,5 kilo. Nomi’s maat vind ik ook nog wel fijn, alles erboven vind ik lomper worden. Maar ja ik lul natuurlijk uit mijn nek want ik neem straks gewoon een barzoi erbij hoor. :rofl:
Dit!

10 tot 20 kg vind ik perfect. Nog te tillen in een noodgeval en niet zo klein dat het kwetsbaar is.

Lucca vind ik eigenlijk voor het mooi te groot met haar 30 kg. Niet onoverkomelijk maar ook niet perfect.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Precies. Arlo is mijn grootste hond, maar is maar zo'n sprietje van 20 kilo, voor mijn gevoel is Amoz daarom 'groter'.
En Mila is misschien qua hoogte vergelijkbaar met een kleine labradorteef, maar véél lichter.
Afbeelding
Safari

Bericht door Safari »

Klein, kilo of acht a tien. Geen pluimstaart maar staart over de rug graag.
Fotogravinnetje
Contacteer:

Bericht door Fotogravinnetje »

Ik vind Elco en Gait eigenlijk best ideaal van formaat. Ruim 37 cm en zo'n 8,5 kg. Kleiner is me snel te kwetsbaar, zwaarder vind ik niet echt handig meer. Als ik op 2 km van huis ben (en ook zo'n afstand van een plek waar je met de auto kunt komen), vind ik het toch wel een fijn idee dat ik in ieder geval 1 van beide de hele weg kan tillen. Heb al een keer gehad dat Elco een wond onder z'n voetzool had. Die heb ik toen naar huis gedragen. Maar hij had niet veel zwaarder moeten zijn
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Marlett schreef: 30 sep 2021, 20:54 Ja, we moeten het wel eens worden over de criteria, minse... :P

Een voorzetje, zit ik een beetje in de goede richting? Schiet maar:

MINI: 0-5 kg en < 30 cm schofthoogte
KLEIN: 5-12 kg en tussen 30 en 45 cm schofthoogte
MIDDEL: 12-25 kg en tussen 45 en 60 cm schofthoogte
GROOT: >25 kg >60 cm schofthoogte
Oh, dan heb ik een tussen mini en klein in en een kleintje. 🙈🤣
Mahdu is nl ±26cm en ong 7,4kg en Dívka is ±35cm.en ong 7,2kg.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Lunatic

Bericht door Lunatic »

Middelmaat, tot 30 kilo ongeveer. Kleinere honden vind ik ook leuk, maar dan niet van die iele dingen die zo stuk gaan. Ik heb Yankee (van m’n schoonmoeder) hier 1,5 jaar gehad, een x maltezer, onwijs leuk en lief hondje, maar met 4,5 kilo toch wel erg kwetsbaar (ik mis de schrik smilie)
Ik heb Westies gehad en die zijn klein, maar wel heel robuust, die kunnen wel tegen een stootje :twothumbs:
Afbeelding
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Groot, als maatje mechel groot is dan. Dat is een perfect maatje
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kipo

Bericht door Kipo »

Ik heb veel maten gehad, de grootste en zwaarste 72cm en 50 kilo, de kleinste 8 kg en.... euhm, weinig cm's (relatief lang en laag).
Kleiner dan die 8 kilo vind ik erg kwetsbaar, daar 6 wil ik liever niet en die hele grote waren mij lief, maar stiekem toch niet altijd handig.
Aura is mijn ideale maat, iets van 50-55 cm en 20 kilo, groot genoeg voor een "echte hond" en klein genoeg om mee te kunnen nemen.
Voor mij liefst dus altijd een Aura en dan mag er best een kleintje bij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Plaats reactie