Dagboek van een gastgezin

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Niika
Posts in topic: 35

Dagboek van een gastgezin

Bericht door Niika »

In de afgelopen 3 jaar heb ik met grote regelmaat 1 of meerdere extra honden in huis gehad, naast mijn eigen drietal. Gasthonden, opvanghonden, logeerhonden, hoe je het ook maar noemen wil. Soms makkelijk, soms moeilijk, sommige heel normaal en andere toch vrij bijzonder. Het lijkt me leuk om daar wat meer over te schrijven, en van toekomstige gasthonden wat meer bij te houden.

Afbeelding

Afbeelding

--------------------------------

De huidige opvanghond zit hier inmiddels bijna 6 maand. Een hond met wat issues, maar bij de juiste mensen ook zo'n hartstikke leuke, eigenlijk best makkelijke hond. Benji heeft een oogprobleem, allergie, en een groot issue met kinderen. Oja, en hij is 6, dat alles maakt hem vrij moeilijk plaatsbaar helaas.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Niika op 14 sep 2021, 14:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Mellow

Re: Dagboek van een gastgezin

Bericht door Mellow »

Wat leuk!
En dan met heel veel foto's erbij 🤗
Niika

Bericht door Niika »

ja. foto's. daar moet ik even wat meer mn best voor doen, die maak ik echt veel te weinig.
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Oh hij mist een oogje 😞 maar hij is wel leuk hoor 😍
twinkeltje
Posts in topic: 1

Bericht door twinkeltje »

Wat een appart hondje om te zien
Afbeelding
Niika

Bericht door Niika »

het is een vreemde vogel, en hij mist inderdaad een oog. Zoals gezegd heeft hij een oogprobleem, namelijk verhoogde oogdruk (glaucoom), zonder aanwijsbare oorzaak. In zijn ene oog was helaas de druk zo hoog opgelopen ondanks de behandeling, dat deze verwijderd moest worden. Dit is gedaan in de tijd dat hij al bij mij was. De druk in zijn andere oog is goed onder controle met oogdruppels.

even voor de beeldvorming. de gemiddelde oogdruk voor een hond ligt tussen 10-20 mmHg. in het oog wat verwijderd is, was deze opgelopen naar 70 mmHg.! verhoogde oogdruk doet enorm veel pijn, daarnaast is boven de 50mmHg. alles binnen in het oog kapot, waardoor het oog sowieso blind is. De druk was niet meer naar beneden te krijgen, daarom de verwijdering van het oog. De druk in het andere oog was bij de laatste meting 14 mmHg, netjes binnen de waarden dus.
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Ocharme wat zal hij een pijn hebben gehad 😢
Niika

Bericht door Niika »

Ja, die had hij zeker. Daarom is er ook voor gekozen hem vrij snel na aankomst bij mij al te laten opereren. Normaal zou zo iets ingrijpends niet de voorkeur hebben, in de eerste periode in een gastgezin, maar dit was gewoon te dringend om te wachten. Toen we er eenmaal achter waren dat het zo extreem was ondanks de medicatie, heeft hij ook direct een flinke dosis pijnstillers gekregen gelukkig, en dat hielp wel wat.
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Op je foto ziet hij er wel tevreden uit in ieder geval 😍
Dirkje
Honden: 2
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Wat een lief smoeltje heeft hij.
Blij voor hem dat zijn zere oog verwijderd is.
Fijn dat er iemand is die zich zo om hem bekommert.
Afbeelding
Babs
Honden: 1
Welke: Babstaard kruising van een mix

Bericht door Babs »

Achos wat sneu zeg van z'n oogje.
Het is ook met 1 oog een dotje.
Afbeelding
HillieS
Posts in topic: 3
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Dat was een forse oogdruk! Fijn dat t andere oog beter gaat
Afbeelding
Zamunda
Posts in topic: 14
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Dat is wel even heftig (geweest) met Benji. Gelukkig is de oogdruk van zijn linkeroog wel goed! Spannend hoe lang het zal gaan duren voor hij geplaatst is, is er al wel interesse geweest voor hem?
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Niika

Bericht door Niika »

Nee, helaas eigenlijk nog niet. Hij heeft natuurlijk ook een heel rugzakje met zn medische issues, zn probleem met kinderen en zn leeftijd.

Z'n broertje zat ook bij mij, die is recent wel geplaatst.
Anneke
Honden: 1
Welke: Havanezer

Bericht door Anneke »

Het ziet er uit als een leuk hondje, maar ik denk dat veel mensen eerder kiezen voor een hondje zonder al deze issues.

Vind je het niet lastig om al die tijd een hond in huis te hebben waar je niet zelf voor gekozen hebt? En niet weet hoe lang het gaat duren voor er een plekje gevonden is?
Afbeelding
Anneke en Bobbie
Johnny Jones
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Bericht door Johnny Jones »

Leuk hondje hoor, lijkt me ook een handzaam formaat.
Ik weet niet wat jouw ervaring is, maar tot een half jaar geleden waren de honden niet aan te slepen, en ineens is dat gestopt. Sterker nog, ondanks een uitgebreide plaatsingsprocedure lijken ze bij bosjes terug te komen.

Wonen wij niet bij elkaar in de buurt? Utrechtse Heuvelrug? Als het zou helpen wil ik best een poging doen om een paar goede foto's van hem te maken.
Afbeelding
Niika

Bericht door Niika »

ja, heel veel mensen kiezen logischerwijs voor een hond zonder issues. dat is nou eenmaal een feit. maar hee, er zijn ook mensen die dat ene 15jarige oude barrel uit het asiel kiezen, om die nog een paar leuke laatste dagen te geven. dus uiteindelijk komt er ook wel iemand voor hem.

of het lastig is. nee op zich niet. ik heb wel wat inspraak in honden die hier komen, als ik het echt niet zie zitten komen ze niet. deze honden komen natuurlijk niet vers uit het buitenland maar zijn herplaatsers dus er is al wel (veel) van hun gedrag bekend. als ik denk dit niet aan te kunnen, of wanneer ze niet bij mijn honden passen dan is het een nee. bovendien moeten ze met katten kunnen, want ik heb er 3.
als het lang duurt is het soms wel lastig. zijn broertje zat ook bij mij, en die kreeg steeds meer moeite met de drukte in huis. dat werd van alle kanten uit dus irritant. voor hem vanwege de drukte, voor mijn honden vanwege zijn gezeik op hun, en voor mij vanwege het gezeik tussen de honden. maargoed die is dus geplaatst.

Johnny Jones, dat aanbod neem ik héél graag aan! ik ben hopeloos met (telefoon) camera, dus leuke foto's zijn zeker welkom. inderdaad utrechtse heuvelrug.
Random

Bericht door Random »

Ik vind het best een leuk hondje om te zien. En met dan ene oog is het een zeerovertje. Met allergie is op zich ook goed te dealen. Alleen dat met kleine kinderen is wel echt een probleem en de kans dat het andere oog er ook uit moet.
Respect dat jij zo'n gevalletje opvangt. Waar komt hij eigenlijk vandaan?
Niika

Bericht door Niika »

niet lullig bedoelt @kooi, maar ik vind je opmerking over "zo'n gevalletje" best denigrerend. hij is ook gewoon een hond die een kans verdient, net als ieder ander.
Meta

Bericht door Meta »

Wat een leukerd heb je weer
Ik hoop dat er binnenkort iemand komt die helemaal voor hem gaat
gelukkig zit hij warm en droog en met veel liefde bij jou
Afbeelding
------------------------- Daisy----------------------- Goofy--------------------Zaar im
Niika

Bericht door Niika »

ik heb een lijstje opvangers ingevoegd bovenaan, misschien wel leuk
Niika

Bericht door Niika »

Vanmiddag even naar de dierenarts geweest, check voor de oogdruk, deze was 12mmHg, dus super super netjes. Gewicht 15.6kg, hij is nu mooi op gewicht, misschien iets stevig maar in ieder geval beter dan zo mager toen die bij mij kwam, en vlak voor/na zn operatie was hij nog dunner, op gegeven moment woog hij nog maar net 11kg. deels pijn, deels het overzetten op ander voer omdat hij niet wilde eten, en even zoeken naar de juiste hoeveelheid. en deels omdat hij gewoon al best dun was toen hij kwam. hij at altijd slecht bij zn vorige baasje. bij mij eten ze kvv, dat gaat er in als een trein.
Niika

Bericht door Niika »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zamunda
Posts in topic: 14
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Wat een hoop honden heb je opgevangen zeg! De honden die maar heel kort bij jou geweest zijn, was daar dan al interesse voor toen ze nog in het buitenland zaten? Dat die mensen ze dan snel bij jou kwamen bezoeken en bij klik mee?
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Lieke
Welke: Roemeense straatschoffies

Bericht door Lieke »

Wat leuk al die opvangers. Ik vind het wel knap dat je weer afstand kan doen. Mijn poging tot opvang mislukte grandioos. De eerste twee opvangers die kwamen, gingen alvast niet meer weg. En dan te bedenken dat het niet eens het type honden waren waar ik van hou, haha.
Afbeelding
Plaats reactie