Snuffel snuffel

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht
Plaats reactie

Mag jouw hond snuffelen zoveel die wil ?

Nee
1
2%
Ja
10
17%
Ja. Tot ik het wel genoeg vind
31
52%
Mijn hond mag snuffelen zoveel die wil als die " vrij" is. Aan de lijn niet.
13
22%
Mijn hond is niet zo'n snuffelaar.
0
Geen stemmen
Ik heb het liever niet maar ik laat het wel toe want ik hou niet van dat getrek.
0
Geen stemmen
Ik heb het liever niet maar ik krijg de hond er niet weg (te sterk)
0
Geen stemmen
Anders n.l.
5
8%

Totaal aantal stemmen: 60

Teckeltoos
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Teckel

Snuffel snuffel

Bericht door Teckeltoos »

Als ik Peer zijn gang laat gaan ben ik zomaar uren onderweg. Peer snuffelt, snuffelt en snuffelt. Als het heeeeeel lekker ruikt neemt hij ook nog wel eens een likje.
Van mij mag hij best wel even snuffelen maar als het mij te lang duurt moet hij meekomen. Meestal doet hij dat ook maar soms zet hij zich behoorlijk schrap in protest NEE!!!. Dan is er een brul nodig. Dat werkt. Boos vrouwtje is oeioeioeioeioei.
Afbeelding
Cooper
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Snuffel snuffel

Bericht door Cooper »

Ja, hij mag absoluut snuffelen. Daar heeft hij die goede neus voor. Maar op een gegeven moment is het wel genoeg. :F: . Ik vind het altijd sneu als een hond tijdens wandelingen nergens mag snuffelen. Tijdens een training is het een ander verhaal natuurlijk.
Loraine
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Ligt eraan.
Hier en daar snuffelen tijdens de gewone wandeling vind ik prima, zo ongeveer elk grassprietje uitgebreid bestuderen niet.
Oa daarvoor heb ik ze 'doorrrlopen!' aangeleerd.
Wanneer het een bewuste snuffelwandeling is mogen ze snuffelen zoveel ze willen mits dat veilig kan uiteraard, dus niet midden op een oversteek ofzo. :P
Ik heb gewoon niet altijd even veel tijd en zin om minimaal een half uur over een paar honderd meter te doen.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
nevache
Honden: 7

Bericht door nevache »

Hier zijn de meeste uitlaatrondes onaangelijnde loopjes in eigen hondenwei of over eigen land - dus dan snuffelen ze zich 3 slagen in de rondte naar sporen van wild, mollen, fazanten, meerdere uren per dag. Aangelijnde wandelingen mag er gesnuffeld worden, maar dat gaat dan wel onder mijn regie. Voor ouwe Brass ziet dat er dan net wat anders uit dan voor stuiterbal Chaiou. Brass mag er zolang over doen als hij wil - hij is 15, zijn wereld in geluid en zicht is beperkt geworden, dus een groot deel van zijn plezier ligt in geuren, dus als hij 3 kwartier over anderhalve kilometer wil doen... prima. Chaiou (bijna 2) zou hiphoppend van blaadje naar sprietje naar takje naar boompje net zolang over die afstand kunnen doen, maar haar begrens ik veel meer: ze kan uren per dag doen waar ze zelf zin in heeft, maar samen wandelen is ook sámen wandelen, en niet alleen háár neus achterna.
Met de andere honden is het ook weer anders. Kortom: het verschilt per hond.
Afbeelding
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Aan de lijn wil ik het niet hebben, maar ze lopen ook maar een klein stukje aan de lijn. Na 50 meter mogen ze los en dan gaan ze hun goddelijke gang maar.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Natalie

Bericht door Natalie »

Ja hoor, dat mag. De meeste wandelingen hier zijn aan een lange lijn over de Veluwe. Vanwege het wild kunnen (en mogen) ze daar niet los, maar er is natuurlijk wel heel veel te snuffelen. Abel blijft niet minutenlang op één plek staan, dat scheelt. Over het algemeen wandelen we zo’n 4 km per uur, waarbij soms flink doorgestapt wordt en soms juist veel wordt gesnuffeld.

Bij een losloopwandeling maakt het nog minder uit. Hij wil mij niet kwijtraken, dus zodra hij te ver achter blijft (gebeurt zelden) komt hij er vanzelf weer aan gesprint. Maar meestal is het andersom en loopt Abel juist ver voorop. Soms staat hij dan lang te snuffelen, maar zodra ik weer ‘aanhaak’ loopt hij ook weer verder.
Susam
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

Hangt er beetje van af wat het thema van de wandeling is, de eerste van de dag is vrije hand, dan bepaalt hij de route en hoe wanneer snuffelen en dergelijke, er is vaak nog een trainingswandeling, dan doen we tijdens 10 mins in de wandeling aan training en dan niet en als hij bv een decompressie wandeling maakt na spel met andere honden of stressvolle situaties of cursus dan mag hij ook vrij snuffelen. Omdat het een jachthond gaat dat al snel over in graven of jagen.
ranetje

Bericht door ranetje »

Aan de lijn is het doorlopen.
Vrij snuffelt ze maar een end weg :ok:
Alleen het laatste avondrondje, als ze niet los komt mag ze even snuffelen om te bepalen waar haar plasje moet worden neergelegd :P
Afbeelding
katerke

Bericht door katerke »

Ja dat mag. Als Jakke vindt dat hij ook aan de andere kant moet snuffelen , moet ik mee willen of niet. Maar hij loopt meestal los en dan is het geen probleem; Als ik echt wil dat hij niet snuffelt en doorloopt moet ik het ook maar zeggen en dan gaat hij mee.
Afbeelding
Johnny Jones
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Bericht door Johnny Jones »

Ja, ze mogen bij mij snuffelen zoveel en zo lang ze willen. Maar niet tijdens het hardlopen, alleen als het zo lekker ruikt dat ze me over het pad heen slepen. Dan mag het eventjes.
Met senior Tutu is een rondje vooral stilstaan. Zijn brein verwerkt het allemaal niet meer zo. Panda moet nu ook heel veel snuffelen en kijken. De rest snuffelt niet zo extreem.
Afbeelding
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Als Aloy vrij en los is mag ze zoveel snuffelen als ze wil. Ik rol wel door maar ze komt wel weer. Aan de lijn is het situatie-afhankelijk, maar Aloy loopt sowieso altijd elke dag uren los, dus daar voel ik me niet lullig over. :F:

Froo mag altijd snuffelen. Haar wandelingen zijn snuffelwandelingen, als ik haar dat zou ontzeggen zou ik net zo goed binnen kunnen blijven met haar. Niet leuk meer dan. :F:
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

In principe snuffelt ze maar zoveel ze wilt.
Lange lijn en losse lijn, zodra er getrokken wordt ga ik wel grenzen zetten, maar dat is vrijwel niet nodig.
Ze kan ook prima naast lopen dus op sommige stukken, fietspad bv , als ik de riem zelf wat korter pak komt ze al naast me en is er even geen geneuzel.
Afbeelding
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Ze mogen snuffelen zoveel ze willen totdat ik zeg nu doorrrlopen. Als ik ze kort pak en ze netjes moeten volgen mag het ook niet, als we langs winkels, prullenbakken of een kattenbakplantsoen lopen bijvoorbeeld.

Danu snuffelt nauwelijks. Ze heeft altijd haasthaast. Maakt niet uit waar we heengaan of juist richting huis lopen, alles moet op standje 2x zo snel als ik kan lopen :roll:
Flora heeft het snuffelen uitgevonden. En dan liefst ook nog overal overheen piesen. Mies heeft haar momenten dat ze zin heeft de krant te lezen. Maar ze heeft altijd ook 1 neusgat open voor een lekker (poep)snackje dus het is bij haar wel opletten :yum:
Afbeelding
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik heb optie 3 gekozen, omdat er wel grenzen zijn. Zoals voorkomen dat hij gaat likken en klappertanden als ik hem te lang bij een lekker geurtje zou laten hangen. Die regel geldt overigens ook voor los lopen. Als ik zie dat hij ergens blijft hangen, moet hij mee.

Tijdens het fietsen en hardlopen wordt er ook niet gesnuffeld totdat ik het aangeef.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Aan de korte lijn lopen we gewoon door (dat is altijd alleen een klein stukje vanuit de auto bijvoorbeeld). Als ik ze daarna los laat of de lijn lang maak (flexlijn of lange lijn) mogen ze snuffelen zo veel ze willen.
De enige uitzondering zijn rondjes door het dorp: daar moeten ze aangelijnd zijn en dan houd ik de riem meestal wel redelijk kort. Maar dan mogen ze van mij wel snuffelen. Op de een of andere manier snappen ze dat ook prima, ik denk omdat mijn eigen looptempo dan ook anders is.
Afbeelding
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

aan de lijn wordt er niet gesnuffeld, je mag 1x plassen, in het park gaat de riem eraf en dan snuffel je maar zoveel je wil, alleen ik loop wel door.
als ik wat meer tijd heb of het weer is lekker dan wil ik weleens blijven wachten. maar 6 snuffelende honden en daarop wachten....dan ben ik er een hele dag mee bezig.
ConfuocoTollers
Honden: 5
Welke: Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Bericht door ConfuocoTollers »

Aangelijnd mogen ze snuffelen, maar niet tot in den treure.
Los gaan ze hun gang maar, als ze maar niet zo ver achter lopen dat ze uit zicht verdwijnen. Maar dat is eigenlijk ook niet zo aan de orde. Met Nilo was dat wel zo toen hij ouder werd, daar deed ik soms aparte snuffelrondes mee :mrgreen:
Nanna

Bericht door Nanna »

Het zijn teven. Dat zijn niet van die snuffelaars. Plus dat er voor gene meter jacht in zit.
En ze lopen van de 100% wandeltijd 99.9% los. Dus bekijk het maar.
Afbeelding
Irma

Bericht door Irma »

Hij snuffelt maar een eind weg, heb er trouwens nooit een punt van gemaakt. Vond het altijd al een raar gedoe, ook 35 jaar geleden al met mijn reuen, je mocht je hond niet laten snuffelen. Ze gaan hun gang maar. ( teven hadden dat niet zo.) Maar Beau, ken ik niet anders dan met zijn neus op de grond. nu helemaal, hij is volkomen blind nu.
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Nanna schreef:Het zijn teven. Dat zijn niet van die snuffelaars. Plus dat er voor gene meter jacht in zit.
En ze lopen van de 100% wandeltijd 99.9% los. Dus bekijk het maar.
Hier ook teven. Maar hoe ouder, hoe meer gesnuffel. Jet is 11,5 nu…. En als ik die haar gang laat gaan. Dan is ze een soort stofzuigerrobot: een half uur lang onnavolgbare rondjes op 3 vierkante meter.

Grr… Rotding, die stofzuiger.
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Tijdens wandelingen wel, tijdens het uitlaten niet
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ja hoor lekker snuffelen,als het te koud is om stil te staan loop ik wel door maar dan volgt Bertus me wel. Heavy snuffelt nu meer dan ooit . Het is toch een soort hersenwerk
Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Enkel Runar is van het snuffelen, die mag dat gerust doen (tot op bepaalde hoogte, want hij zou er zichzelf in verliezen ook :lol1: ).
Piiri en Treskor snuffelen niet.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Cendy

Bericht door Cendy »

Sinds een half jaar ofzo dat Toos ineens vreselijk lang kan snuffelen op 1 plek.. tot smakken aan toe :schrik:
Aangelijnd moet ze gewoon doorlopen, los hier in de polder kijkt ze maar wat ze doet.
Afbeelding
Plaats reactie