Hoe zit dat met de verzekering
Hoe zit dat met de verzekering
…als je hond bijt.
Prent dit maar even in het hoofd, minse.
De eigenaar van de hond is verantwoordelijk voor de hondenbeet, ongeacht of de hond aangelijnd was of niet. Ook als de hond in een losloopgebied is. Dit staat in de Nederlandse wetgeving (artikel 6:179 BW). De eigenaar van de hond is aansprakelijk voor de schade die door de hond is veroorzaakt. Dit geldt ook als de eigenaar niet aanwezig was op het moment van de beet.
Als de hondenuitlater de hond uitlaat in opdracht van de eigenaar, is de eigenaar nog steeds aansprakelijk voor de hondenbeet. Dit geldt ook als de hondenuitlater op het moment van de beet de verantwoordelijke persoon was. De eigenaar van de hond is en blijft namelijk altijd verantwoordelijk voor zijn of haar hond.
In sommige gevallen kan de eigenaar van de hond niet aansprakelijk worden gesteld voor de hondenbeet, namelijk als er sprake is van overmacht. Bijvoorbeeld als de hond wordt geprovoceerd door de persoon die gebeten is, of als de hond wordt aangevallen door een andere hond. In deze gevallen kan de eigenaar van de hond niet aansprakelijk worden gesteld voor de schade die is veroorzaakt.
Prent dit maar even in het hoofd, minse.
De eigenaar van de hond is verantwoordelijk voor de hondenbeet, ongeacht of de hond aangelijnd was of niet. Ook als de hond in een losloopgebied is. Dit staat in de Nederlandse wetgeving (artikel 6:179 BW). De eigenaar van de hond is aansprakelijk voor de schade die door de hond is veroorzaakt. Dit geldt ook als de eigenaar niet aanwezig was op het moment van de beet.
Als de hondenuitlater de hond uitlaat in opdracht van de eigenaar, is de eigenaar nog steeds aansprakelijk voor de hondenbeet. Dit geldt ook als de hondenuitlater op het moment van de beet de verantwoordelijke persoon was. De eigenaar van de hond is en blijft namelijk altijd verantwoordelijk voor zijn of haar hond.
In sommige gevallen kan de eigenaar van de hond niet aansprakelijk worden gesteld voor de hondenbeet, namelijk als er sprake is van overmacht. Bijvoorbeeld als de hond wordt geprovoceerd door de persoon die gebeten is, of als de hond wordt aangevallen door een andere hond. In deze gevallen kan de eigenaar van de hond niet aansprakelijk worden gesteld voor de schade die is veroorzaakt.
- Lothian
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Re: Hoe zit dat met de verzekering
Laatst gewijzigd door Lothian op 07 mar 2024, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is meer dat mensen vaak roepen ja maar Killa zat aangelijnd en die andere hond kwam te dichtbij dus mij treft geen blaam.
Dat is dus niet zo.
Dat is dus niet zo.
- Mo-yi
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
Dat ligt er nog aan. Als jouw hond aangelijnd is en de ander los en die gaat tekeer dan is het noodweer zeg maar. Ook wordt er wel rekening mee gehouden dat vrijwel overal honden wel aangelijnd horen te zijn. Als er daar iets gebeurd en 1 liep los en de ander niet dan zit de loslopende hond fout..op het feit dat ie al losliep dan.
Sowieso geldt wel dat als je huisdier schade aan derden geeft dat dat bij de eigenaar verhaald wordt.
Maar als een loslopende hond op een aangelijnde hond afgaat en de loslopende komt begroeten en de aangelijnde valt uit, dan is het wel als er schade is het verhaal voor de aangelijnde hond. ( tenzij dus als de loslopende gelijk uitvalt )
- Loraine
- Honden: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Ik ga er vanuit dat de schade die mijn hond veroorzaakt bij een ander, of dat nou fysiek is of materieel, mijn verantwoordelijkheid is qua aansprakelijkheid.
Dus als 1 van mijn honden vecht met een andere hond is de schade die mijn hond veroorzaakt voor mijn rekening en de schade die mijn hond oploopt voor rekening vd andere hondeneigenaar.
Ongeacht of mijn hond de andere bijt uit noodweer oid.
Maar das natuurlijk heel zwartwit bekeken.
Dus als 1 van mijn honden vecht met een andere hond is de schade die mijn hond veroorzaakt voor mijn rekening en de schade die mijn hond oploopt voor rekening vd andere hondeneigenaar.
Ongeacht of mijn hond de andere bijt uit noodweer oid.
Maar das natuurlijk heel zwartwit bekeken.
-
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Dat vragen we aan Neeltje.
Volgens mij was dat Suzanne met de golfjes achter haar naam die in de verzekeringen zat.
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
En soms kan je beter niet zeggen dat de hond die aangevallen wordt blafte naar je hond. Een van mijn vorige honden werd gegrepen door een Witte Herder, op de plek waar we altijd onze hondentrainster tegenkwamen die ook een Witte Herder had, Nikkie begroette die hond altijd met geblaf, alleen was het nu een andere Witte Herder en die greep Nikkie gelijk en begon met haar te schudden. Nikkie haar huid was zo’n tien centimeter van haar vlees afgescheurd.
De eigenaar zei tegen haar verzekering dat Nikkie blafte naar haar hond, toen vergoede de verzekering de dierenartskosten niet, kon ze het uit eigen zak betalen.
Had ik nog geluk dat ze het zelf betaalde, voor hetzelfde geld kon ik naar het geld fluiten.
De eigenaar zei tegen haar verzekering dat Nikkie blafte naar haar hond, toen vergoede de verzekering de dierenartskosten niet, kon ze het uit eigen zak betalen.
Had ik nog geluk dat ze het zelf betaalde, voor hetzelfde geld kon ik naar het geld fluiten.
Tanja en Anne
Jaren geleden heeft de stafford van een kennis van mij een cocker flink te pakken gehad, en toch kwam hij er gelukkig goed van af want zijn hond was aangelijnd (in aanlijn gebied) en er was voldoende bewijs oa van omstanders dat de cocker de aanstichter was. Die cocker was dan ook de schrik van de buurt met compleet achterlijke aso baasjes, de stafford niet.
Ik weet van een Bulterrier die het oor van een Kuvasz beschadigde , beide honden waren aangelijnd en daarom betaalde de verzekering ook niet uit.
Het argument was dat beide eigenaren dit hadden kunnen voorkomen omdat ze aangelijnd waren en niet perse kennis hadden hoeven maken.
Want dat was de reden dat het mis ging.
Het is dus niet altijd zwart wit.
Het argument was dat beide eigenaren dit hadden kunnen voorkomen omdat ze aangelijnd waren en niet perse kennis hadden hoeven maken.
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Volgens mij ligt het ook aan de verzekeringsmaatschappij.Tineke schreef: ↑08 mar 2024, 08:05 Ik weet van een Bulterrier die het oor van een Kuvasz beschadigde , beide honden waren aangelijnd en daarom betaalde de verzekering ook niet uit.
Amoz heeft ooit tijdens een renspelletje een grippet genipt in de achtervolging: die hond had meteen een flinke winkelhaak. Dat vergoedde mijn verzekering zonder verdere vragen over de toedracht, of er honden wel of niet losliepen, etc.
Mijn verzekering deed bij WA-claims eigenlijk nooit moeilijk. Voor de honden heb ik ze alleen die ene keer nodig gehad, maar ook bij andere dingen keerden ze zonder gedoe uit. Waarschijnlijk ook omdat het nooit om grote bedragen ging?