Best wel leerzaam dit.

Plaats reactie
Marc
Posts in topic: 4

Best wel leerzaam dit.

Bericht door Marc »

Ik vind dit filmpje fantastisch. Het klinkt allemaal logisch maar ik ken niemand die als het puntje bij het paaltje komt dit ook doet. Ik ga het in mijn oren knopen want ik ben er van overtuigd dat dit de juiste manier is.

https://www.facebook.com/share/v/rRMR69aWGakat5v6/

Ik ga tegenwoordig wekelijks met Guus naar Kleve naar de dierentuin en loop er dan een rondje omheen in een druk park. Jullie zullen wel denken waarom? Maar mijn honden lopen alleen los en alleen in buitengebied en Guus vindt het dus een ware traktatie om in een park tussen de kinderen, honden en eendjes te wandelen. Voor hem is dat bijzonder. Hij is dan zo lief en sociaal en daar geniet ik ook van. Ook leuk om te zien dat uitvallen aan de riem niks betekent bv. Een teef ging uit haar plaat toen ik langs liep met Guus. Maar ik zag aan hem dat het angst was want hij reageerde kalm met flink markeren. Ik vroeg bijt ze? Dat wisten ze niet maar ik dacht vertrouw die hond maar. En daarna hebben ze echt heerlijk gespeeld. Een best wel agressief teckeltje kreeg erg veel ruimte. Ik zag dat Guus die hond spannend vond. De dame zelf zag er juist helemaal geen kwaad in. Teckels hebben grootheidswaanzin zei ze. Ik zei ik weet niet of je die flex zo lang moet laten worden want mijn hond kan er slecht op gaan reageren. Ach zei ze. Die hebben we dus maar wel even omzeild met een grote boog.

Al met al leuk om je hond vertrouwen te geven en lekker sociaal te laten zijn en doen.
Hakkene
Posts in topic: 2
Honden: 2
Contacteer:

Re: Best wel leerzaam dit.

Bericht door Hakkene »

Grappig, ik heb dit filmpje toevallig net gister zitten bestuderen. Hij blijft echt extreem kalm. Pikt de aanstichter eruit en de rust keert weer. Je ziet aan alles dat hij het onder controle heeft. Mooi om te zien:)
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Ik doe dat wel en ik weet dat jij het ook doet.
Ik ben met je eens dat het heel belangrijk is. NIet aleen in het moment maar ook in de opvoeding als proces. Rellen mag wel maar binnen kaders. Op momenten waarvan je weet dat ik het goed vind en anders gewoon niet. Geen geschreeuw maar ik zet de toon en de hond neemt die over.

Vandaag liep ik in de uitlaatstrook bij de Goffert. Kwam er een witte herder in een bakfiets langs en die durfde wel even heel hard te blaffen.
Mira en Echo hadden hem niet goed gezien dus die liepen te pufffen en te zoeken.
Dan zet ik ze even op hun kont en loop rustig weer verder. Niks te corrigeren. Gewoon een draai geven naar een rustigere modus.
Ze deden niets verkeerd maar ik wil dat gekijk en hoge getrippel gewoon niet tijdens een pisrondje.

Ik vind wat hij zegt dus niet zo bijzonder maar het feit dat hij met pitbulls, akita's en godweetwatnogmeer loopt en tijd heeft om een filmpje op te nemen zegt genoeg. Hij mocht mijn honden zo mee hebben.
Ongekend lekkere man trouwens. Even verder kijken.
ingrid48
Posts in topic: 1
Welke: Grieks

Bericht door ingrid48 »

heel mooi om te zien! Ik ga hem meteen volgen :ok:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Er liep ook een grote Akita tussen. Dat vond ik wel knap.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 14 mar 2024, 21:21 Er liep ook een grote Akita tussen. Dat vond ik wel knap.
Er lopen ook pitbulls, mechelaars en meer rond in die roedel. Tot aan een presa canario aan toe. En alles in vrede. Dus hij doet wel wat goed. Ik vind hem vooral leuk omdat hij nooit corrigeert en praat over alpha en trainen. Niets van dat. Ik doe dat allemaal ook een beetje op gevoel maar wel met kleine hondjes dus niet echt vergelijkbaar 🤣
blondie

Bericht door blondie »

Wat een leuke vent :engel:
Die Akita viel me ook op, en uiteraard op eind ook een mooie DH.

Maar hij loopt met honden die bij hem horen/die hij kent, dus niet zomaar even op de heide of in duin met een groot aantal honden waarbij hij met zijn groep ineens tussen nog meer honden die niet bekend zijn komt te lopen volgens mij.

Interessant filmpje, in begin zou je geneigd zijn om te denken dat de Mechel door gedrag juist de boel op spits zou kunnen drijven, maar vond dat juist weer typerend dat deze dus ging "regelen" omdat de staff/pitbull? juist aanstichter was van onrust.

Zelf ben ik ook inderdaad geneigd om bij teveel opwinding gewoon even een lijntje eraan te klikken zonder al te veel poeha of commando's.
Of zoals gisteren, dat Glory ineens weer in drukke opjaag en uitdaag modus gaat richting eigen honden en ze aan die lange lijnen (flex) lopen, dan gaat ze heel even kort maar in noem haar naam dan ook en als ik even de aandacht heb gaat de flex op stop, dus ik doe het ook niet als ze in volle vaart zit.
Los roep ik soms ook halt toe, en lijn aan zoals hij in dit filmpje dan die hond aanlijnt, door in te lopen en op moment dat noemen van naam effect heeft, dat je die aandacht dan ook even hebt en je rustig aan kunt lijnen.

Hier merk ik dan ook dat energie hoogte dan even weer terug gaat naar "normaal" zonder al te veel 'drillen' of commando's nodig te hebben.
Op strand bij vreemde honden paste ik dat met jonge Aak ook wel toe, als hij te overdreven ging doen waardoor teveel spanning ging ontstaan bij hem of bij andere honden dan ging hij gewoon even aan de lijn.
Veertje

Bericht door Veertje »

Ik ben dit wel meer en meer gaan begrijpen (en toepassen) met een makkelijk reactieve hond als Tess. Als we op straat een andere hond passeren, is Finn vaak degene die begint te piepen. Hij vindt andere honden namelijk erg leuk en wil er naartoe, maar met Tess er (aangelijnd) bij gaat dat niet. Alleen dat piepen veroorzaakt bij Tess nog meer opwinding. Ik probeer me dus meestal op Finn te richten bij het passeren van andere honden, ondanks dat het Tess is die uitvalt. Als ik Finn rustig hou, is Tess ook makkelijker.
Komt er bezoek binnen, dan laat ik Finn bij de voordeur meegaan, zodat hij rustiger is als het bezoek de woonkamer in komt. Dan kan Tess alleen het bezoek onthalen en is ze rustig en blaft niet. Zou ik ze met twee in de woonkamer laten en teglijk het bezoek laten begroeten, dan blaft Finn alles bij elkaar uit een mix van waaksheid en enthousiasme en Tess doet dan gewoon mee.
En zo zijn er nog zoveel meer voorbeelden waarin ik Finn moet managen, terwijl het lijkt alsof Tess gemanaged moet worden.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Wat een leuk filmpje.
De dingen die me opvielen:
Ik vind het een verstandige benadering om tijdig en rustig in te grijpen en het niet op een schreeuwen te gaan zetten, want dan veroorzaak je opwinding/kan je de boel gaan triggeren. Maar daarbij zegt hij duidelijk dat je de honden wel moet kennen/kan lezen en je dus weet welke hond je eruit moet pikken (de aanstichter). Ik denk dat veel mensen de verkeerde hond als aanstichter zouden kunnen aanmerken.
Hij gebruikt wel degelijk het woord 'alpha'. Maar daar ga ik niet per se negatief over oordelen.
Het viel me op dat er een hond met een kraag rondliep. Die mocht niet aan z'n bips gaan zitten, maar andere honden kunnen dat toch wel gaan doen?
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Alles valt en staat met honden lichaamstaal kunnen lezen. Hij kan dit goed. De meeste mensen irl hier die ik tegen kom hebben dat dus niet of nauwelijks. Is dit trouwens een roedel? Als in dat ze ook met elkaar leven? Of kennen de honden elkaar niet? Het lijkt wel alsof ze al wel vertrouwd zijn met elkaar.
Afbeelding
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

CatnDog schreef: 15 mar 2024, 17:50
Het viel me op dat er een hond met een kraag rondliep. Die mocht niet aan z'n bips gaan zitten, maar andere honden kunnen dat toch wel gaan doen?
Die was de week ervoor geholpen vertelde hij, dus de hond mocht niet aan de hechtingen zitten neem ik aan. Wat gesnuffel kan daar geen kwaad.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Het is een eigen roedel maar wel met steeds wisselende opvangers erbij. Er zijn ook veel filmpjes waarbij hij er wel met nieuwe honden in de roedel loopt. Dus die kent hij dan niet. Ook mooie filmpjes over introductie van honden bij hem trouwens.
Marc

Bericht door Marc »

CatnDog schreef: 15 mar 2024, 17:50 Wat een leuk filmpje.
De dingen die me opvielen:
Ik vind het een verstandige benadering om tijdig en rustig in te grijpen en het niet op een schreeuwen te gaan zetten, want dan veroorzaak je opwinding/kan je de boel gaan triggeren. Maar daarbij zegt hij duidelijk dat je de honden wel moet kennen/kan lezen en je dus weet welke hond je eruit moet pikken (de aanstichter). Ik denk dat veel mensen de verkeerde hond als aanstichter zouden kunnen aanmerken.
Hij gebruikt wel degelijk het woord 'alpha'. Maar daar ga ik niet per se negatief over oordelen.
Dat van alpha gebruiken klopt. Maar hij zegt geen alpha handelingen te verrichten. Misschien is dat een betere uitleg. Hij doet dus geen correctie als in die bekende handelingen en grijpt ook niet in als alpha zoals de meeste mensen dat kennen. Ik denk dat je vanzelf de alpha bent meestal
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Marc schreef: 16 mar 2024, 16:33 Dat van alpha gebruiken klopt. Maar hij zegt geen alpha handelingen te verrichten. Misschien is dat een betere uitleg. Hij doet dus geen correctie als in die bekende handelingen en grijpt ook niet in als alpha zoals de meeste mensen dat kennen. Ik denk dat je vanzelf de alpha bent meestal
Hij doet gelukkig geen alpha-roll :lol1:
Als je anticipeert en tijdig ingrijpt zoals hij doet, is het natuurlijk het beste. Dan hoef je niet te corrigeren.
Alfilillo
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Mooi filmpje. Leuke vent ook trouwens :smile:
Afbeelding
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Hier introduceert hij een aantal herders in de groep. En hij legt uit hoe en waarom hij dit op deze manier doet. Super interessant (vind ik)

EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 16 mar 2024, 16:33 Dat van alpha gebruiken klopt. Maar hij zegt geen alpha handelingen te verrichten. Misschien is dat een betere uitleg. Hij doet dus geen correctie als in die bekende handelingen en grijpt ook niet in als alpha zoals de meeste mensen dat kennen. Ik denk dat je vanzelf de alpha bent meestal
Ik hanteer de alfa theorie wel maar dat gaat helemaal niet over de hond onderwerpen aan jouw fysieke overmacht. Het gaat er veel meer over dat ik verantwoordelijk ben omtrent welke energie en gedrag er gaat gebeuren.
De honden volgen vanzelf wel. Die hoef je daar niet mee te belasten.

Het hele idee is dat ze je volgen en naar je kijken als voorbeeld. Als je dat in het moment nog moet forceren doe je het verkeerd.

Gaat inderdaad vanzelf als het goed is.
Plaats reactie