Tuig

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Plaats reactie
Loraine
Posts in topic: 10
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Tuig

Bericht door Loraine »

Voor Mahdutje ben ik bezig met een zoektocht naar een nieuw tuig.
Zijn Rotzbende Dog Gear veiligheidstuig drukt op zijn ruggegraat, omdat hij zeer weinig bespiering op zijn rug heeft.
Ik ben al vanaf dat ik hem heb bezig met de bespiering op te bouwen maar ivm zijn rugklachten en/of de warmte moeten we steeds weer flink terugschroeven en dan weer opbouwen dus das dweilen met de kraan open gebleken. :ugh:
Hij heeft wat mijn moeder noemt een scherp ruggetje; zijn ruggegraat steekt wat uit zegmaar en pas als hij ontzettend goed bespierd is of moddervet valt de ruggengraat wat weg maar hij blijft altijd goed voelbaar.

Maargoed, hij heeft echt een gruwelijke hekel aan zijn veiligheidstuig inmiddels en de meeste gewone tuigen rent hij ook hard weg bij het omdoen.
Nou hoor ik jullie al zeggen 'laat dat hele tuig gewoon achterwege :roll:' maar dan komt het volgende probleem om de hoek; bij druk op zijn keel gaat hij hoesten en wordt ontzettend benauwd en hij heeft de gewoonte om de weg op te rennen om voor een auto te gaan staan dus loslopen is geen veilige optie. :schrik:

Inmiddels heb ik een tuig (een neppe k9) gevonden waar hij braaf bij blijft wachten tot die om is, duidelijk teken dat hij dat prettig vindt aanvoelen, én dat als een huis ligt maar die heeft gewoon 0,0 schoudervrijheid.
Leuk ter afwisseling maar voor de langere termijn verwacht ik problemen met de schouders.

Ik ben dus aan het zoeken naar een tuigje dat wel die schoudervrijheid biedt, liefst als een huis ligt, geen druk op de keel geeft en op een kleiner hondje past.
Hij heeft een borstomvang van ±48-50cm, een nekje van 25cm omtrek en is ±26cm hoog, ruim 30cm lange rug en hij zal 6,5-7kg wegen om een beeld te schetsen. 😉
Bij de k9 tuigen heeft hij maatje S, M lijkt op het oog goed maar de banden zijn daar veel te wijd/groot van.

Dit is het tuig wat hij fijn vindt:
Afbeelding
Hij wilde niet poseren :Q: en het tuig moest nog wat strakker afgesteld worden op deze foto.

Ik had nog een ander tuig besteld maar daar verzuipt hij in :'):
Afbeelding
Deze wil ik nog in een klein maatje bijbestellen, dit model geeft als het goed is wel de schoudervrijheid maar ik twijfel qua ligging op de rug.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
malinois
Posts in topic: 3
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Tuig

Bericht door malinois »

Non stop line harness?
Ik vind ze geweldig. Heb al veel tuigen gehad (oa Ruffwear, Dog Copenhagen, Hurtta) maar deze zit bij mijn honden nu echt super.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

DezeAfbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Loraine

Bericht door Loraine »

@malinois Het ziet er goed uit, ietwat aan de prijzige kant maar dat komt omdat ik normaal goedkope tuigen koop. :P
Past alsnog ruim binnen het budget, maar moet ff kijken welke maat ik moet bestellen want hij valt tussen 2 maten in als ik de matentabel zo bekijk: nekomvang is maat 1, borstomvang maat 2 maar die ene cm zal vast niet het grootste verschil maken qua pasvorm dus ik gok dat het een maat 2 zou worden dan.
Afbeelding
malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

Loraine schreef:[smention u=54]malinois[/smention] Het ziet er goed uit, ietwat aan de prijzige kant maar dat komt omdat ik normaal goedkope tuigen koop. Afbeelding
Past alsnog ruim binnen het budget, maar moet ff kijken welke maat ik moet bestellen want hij valt tussen 2 maten in als ik de matentabel zo bekijk: nekomvang is maat 1, borstomvang maat 2 maar die ene cm zal vast niet het grootste verschil maken qua pasvorm dus ik gok dat het een maat 2 zou worden dan.
Ik heb ook de grotere maat. Hier vallen ze tussen 2 maten in, op t randje de kleinere maat maar ook de grotere genomen. Ze zijn idd prijzig maar ik wil niks anders meer. Beetje rondkijken is sowieso aan te raden voor de prijs, ik heb ze in Belgie destijds besteld omdat ze daar incl verzenden ruim €15,- per stuk goedkoper waren of op marktplaats/vinted kan ook, daar staan ze ook weleens nieuw op.
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Zag ze nu bij rundog voor ±€49,50 staan, niet gekeken of er dan nog verzendkosten bovenop komen.
Afbeelding
Persistence
Posts in topic: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Ik heb ook dezelfde als Malinois voor Victor, al jaren. Is zacht (niet stug) en past goed inderdaad.
Ze zijn belachelijk duur inmiddels, maar Marktplaats in de gaten houden loont vast.
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Probleem met marktplaats etc is dat je vaak direct moet betalen en ik heb budgetbeheer, in een week met feestdagen etc kan het gerust een week duren voordat het aangevraagde budget bij mij binnen is als ik pech heb.
Veel verkopers op marktplaats hebben dat geduld niet, wat best begrijpelijk is. 😉
Plus ik ben een beetje een snob, ik koop gerust goedkoop spul maar liever geen tweedehands, mede doordat ik eens een enorme vlooienplaag heb gehad na het aanschaffen van tweedehands speelgoed voor mijn katten. :schrik:
Scheelt ook enorm dat Dívka ongeveer dezelfde maten heeft (smaller nekje, vrijwel dezelfde borstomvang), dus ik kan het tuig evt nog doorschuiven naar haar, kwestie van een neutrale kleur kiezen ipv stoeremannenkleur. :mrgreen:
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Gisteren wilde Mahdu ineens zijn huidige nieuwe tuig niet om.
'Shit, daar gaan we weer, tuig alsnog afgekeurd' dacht ik.
Maar de volgende rondes kwam hij zich braaf melden.
Gewoon geen zin gehad dus om mee te gaan wandelen. :')

Geld is aangevraagd voor een non stop line tuigje, maat 2 en ik twijfel nog over de kleur, 'grotestoeremannen' blauw is zijn kleur, alles van Mahdutje is blauw hier.
Zijn voerbak, lichtband, tuig, riem, halsband, lampje aan tuig, zelfs zijn vetwrap. :LOL:
Spullen van Dívka zijn roze en de spullen van Joep zijn rood.
Wat van hen allemaal is of niet in hun eigen kleuren beschikbaar heeft andere kleuren natuurlijk.

Maar als het tuig niet goed bevalt voor hem of hij valt weg is het makkelijker doorschuiven naar Dívka als ik de teal of paars zou kiezen.
Nou ja, dat beslis ik wel wanneer ik bestel. 😊
Afbeelding
Persistence
Posts in topic: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Je kan ze altijd even contacten voor advies over de maat voordat je besteld, vaak denken ze goed mee.
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Zijn nek valt nog net 1 cm ofzo in maat 1, zijn borst in maat 2 dus ik ga voor maat 2. 😊
Afbeelding
dre

Bericht door dre »

Ik vind de sport tuigen van Just for Dogs erg fijn zitten, zijn stevig en betaalbaar.

Afbeelding
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

dre schreef: 18 mar 2024, 20:32 Ik vind de sport tuigen van Just for Dogs erg fijn zitten, zijn stevig en betaalbaar.

Afbeelding
Verstelbaar met klittenband zie ik staan, is dat een beetje stevig?
Want Mahdutje fluctueert weleens qua omvang dus als dat tig keer versteld moet worden moet dat ook stevig blijven zitten na die tijd zegmaar.
Afbeelding
Ybbihs
Posts in topic: 1

Bericht door Ybbihs »

Loraine schreef: 18 mar 2024, 20:34
dre schreef: 18 mar 2024, 20:32 Ik vind de sport tuigen van Just for Dogs erg fijn zitten, zijn stevig en betaalbaar.

Afbeelding
Want Mahdutje fluctueert weleens qua omvang dus als dat tig keer versteld moet worden moet dat ook stevig blijven zitten na die tijd zegmaar.
Dat klittenband houdt Snuck met zn 18kilo spier ook prima. :mrgreen:
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Ah kijk, dat scheelt. :mrgreen:

Maar moet jij het tuig ook geregeld verstellen of heb je hem standaard op eenzelfde maat zitten?
Afbeelding
dre

Bericht door dre »

Loraine schreef: 18 mar 2024, 20:34

Afbeelding
Het klittenband zelf is hartstikke stevig inderdaad.
Kenzi heeft die van haar nu 4 jaar en heb net even het klittenband getest, plakt nog prima.
Maar is in die 4 jaar inderdaad nooit versteld geweest.

Je kan trouwens altijd even contact opnemen met Renate, mijn ervaring is dat ze heel erg met je meedenkt :smile:
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Contact opnemen was ik zowiezo al van plan mocht ik voor dit tuig kiezen.
Want wat heeft de nekmaat (strak opgemeten volgens de instructies) te maken met het tuig bijvoorbeeld terwijl het niet strak om de nek zit zoals een halsband? :scratch:
Borstomvang snap ik nog maar Mahdutje heeft standaard een tussenmaat, hij is een beetje tonvormig met een relatief smal nekje maar ivm zijn vacht wil het nog weleens een paar cm schelen tussen vlak voor en vlak na de trimbeurt. :')
En soms is hij wat slanker, dan weer wat vetter, dan weer wat gespierder etc.
Gaat om mss 300gr verschil in totaal maar het heeft invloed op zijn omvang.

Met Dívka is het hetzelfde al is zij wat stabieler in haar omvang.
Maar ze heeft ongeveer dezelfde borstomvang (diepe borst, dus smaller van bovenaf gezien) en een nekmaat van 21-22cm, gewoon zowat een chihuahua maatje qua halsbanden. :Q:
Maar zij is gewoon een stuk eleganter gebouwd; tengerder, hoge slanke poten, lang smal nekje, fijn snoetje, een meisjemeisje zegmaar qua type. :mrgreen:
Afbeelding
dre

Bericht door dre »

Loraine schreef: 19 mar 2024, 10:23 Contact opnemen was ik zowiezo al van plan mocht ik voor dit tuig kiezen.
Want wat heeft de nekmaat (strak opgemeten volgens de instructies) te maken met het tuig bijvoorbeeld terwijl het niet strak om de nek zit zoals een halsband? :scratch:
Geen idee, ik pas altijd ter plekke of bij een evenement :')
Al hebben ze meestal wel in 1x de goede maat te pakken.

Wat een wisseling steeds :80: ik heb echt zelden een tuig versteld na de 1e keer passen en meten dus misschien ben ik wel verwend :mrgreen:
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Dat bijstellen is vaak 1-1,5cm per kant en net het verschil tussen mooi liggen en gigantisch verschuiven zodra er wat druk op de lijn staat.

Ik kom nooit op evenementen en de meeste beetje betere tuigen qua pasvorm liggen meestal niet in de dierenwinkel helaas. :nocheer:
Ik ga nog wel ff bij Jumper kijken, er zit een grote hier op de woonboulevard met uitgebreid assortiment dus das altijd nog de moeite waard om heen te gaan.
Heeft Mahdutje meteen één van zijn favoriete activiteiten ook gehad: ritje met het ov en mcnuggets scoren bij de mac. :mann:

Intussen is dit tuig ook onderweg, die had ik eerder al besteld maar zodanig te groot dat Mahdu erin verzoop:
Afbeelding
Degene die ik ontving is van een mooie kwaliteit, dus die is onderweg naar mijn moeder want ik gok dat haar podengo hem weleens zou kunnen passen, die is een stuk groter dan Mahdutje.
Nu de zwarte gekozen in maatje S, voor die ±€7,60 durfde ik het wel te gokken en het doet niet zoveel pijn in mijn portemonnee als die toch te klein blijkt of niet mooi ligt ofzo.
En als het wel mooi ligt kan ik de andere kleurtjes altijd nog bijbestellen. 😊
Afbeelding
Plaats reactie