Hoe motiveer ik mijn Levi?
-
- Posts in topic: 5
- Honden: 1
- Welke: Pekingees
Hoe motiveer ik mijn Levi?
Allereerst even wat achtergrond info, na zo'n 30 jaar boxers ben ik overgegaan naar een kruising Shih Tzu met bastaard waar wel wat terriër in zat. Met mijn boxers kon ik lezen en schrijven. Met Barry mijn bastaard ook. Totaal anders als de boxers maar ook geweldig.
Die had ik allemaal vanaf 8 weken.
En dan nu Levi, ik heb hem vanaf 7 maanden, hij was van een meisje wat nog op de middelbare school zat. En bedacht na ongeveer 2 maanden dat ze toch te weinig tijd had. Levi was wel zindelijk en kon even alleen zijn maar verder...... hij is nog een baby hoor dus hij hoeft nog niet te leren,,,,,,,,,aldus zijn toenmalige baasje.
Zijn paspoort is Belgisch ik vermoed dat hij van een broodfokker komt, tot nu toe is zijn gezondheid prima, volgens zijn paspoort is hij een Pekingees maar een stamboom Pekingees ziet er toch wel echt anders uit, vind ik.
Maar nu het probleem nou ja, een relatief probleem.
Levi is echt heel lief en makkelijk. Maar wat ik ook probeer, Komen als hij geroepen wordt doet hij alleen als hij los is in het park dan
komt hij eraan en springt op mijn scootmobiel. En dan beloon ik hem uiteraard. Maar in huis als ik hem roep? Ik zie hooguit een oog bewegen......of ik het nu probeer met een beloning in de vorm van een iets wat hij heel lekker vind of bijvoorbeeld spelen met een speeltje. Het interesseert hem allemaal niks.
Buiten aan de lijn loopt hij prima mee, dan vindt hij het ook echt leuk, andere mensen, honden, of andere dieren, iedereen is geweldig.
Maar voor hij mee naar buiten gaat..... 4-5-6-7 x roepen en dan nog komt hij met zo'n blik nou ja, als jij dan zo nodig wil.... Als ik hem aanlijn dan gaat hij uiteraard wel mee. Als ik denk wil je niet? Nou, dan niet dan wacht je maar maakt hem ook niks uit, en hij zal echt niet in huis gaan plassen o.i.d.
Spelen met een knuffel, balletje, of wat dan ook 1 keer er achteraan is leuk soms een 2e x maar hij loopt er heen pakt het of niet..... terugbrengen ho maar.
Het lijkt nu misschien of hij lastig is, maar buiten dit is hij echt de goedheid zelve, hij doet alleen dramatisch als zijn hubertusklauwtjes
geknipt moeten worden, dat doet de d.a, Levi wordt dan lichtelijk hysterisch, echter zodra het klaar is, vindt hij het gelijk weer reuzegezellig bij de d.a. En lichamelijk is hij in orde.
Tot slot ik kan wel vinden/denken, dat het voor Levi leuker is als hij met een balletje ofzo gaat spelen, maar ja, dat hoeft natuurlijk helemaal niet. En een hond die balletjes of stok gek is daar moet ik persoonlijk niet aan denken.
Als iemand tips, advies, of commentaar heeft schroom niet.
En dan nu Levi, ik heb hem vanaf 7 maanden, hij was van een meisje wat nog op de middelbare school zat. En bedacht na ongeveer 2 maanden dat ze toch te weinig tijd had. Levi was wel zindelijk en kon even alleen zijn maar verder...... hij is nog een baby hoor dus hij hoeft nog niet te leren,,,,,,,,,aldus zijn toenmalige baasje.
Zijn paspoort is Belgisch ik vermoed dat hij van een broodfokker komt, tot nu toe is zijn gezondheid prima, volgens zijn paspoort is hij een Pekingees maar een stamboom Pekingees ziet er toch wel echt anders uit, vind ik.
Levi is echt heel lief en makkelijk. Maar wat ik ook probeer, Komen als hij geroepen wordt doet hij alleen als hij los is in het park dan
komt hij eraan en springt op mijn scootmobiel. En dan beloon ik hem uiteraard. Maar in huis als ik hem roep? Ik zie hooguit een oog bewegen......of ik het nu probeer met een beloning in de vorm van een iets wat hij heel lekker vind of bijvoorbeeld spelen met een speeltje. Het interesseert hem allemaal niks.
Buiten aan de lijn loopt hij prima mee, dan vindt hij het ook echt leuk, andere mensen, honden, of andere dieren, iedereen is geweldig.
Maar voor hij mee naar buiten gaat..... 4-5-6-7 x roepen en dan nog komt hij met zo'n blik nou ja, als jij dan zo nodig wil.... Als ik hem aanlijn dan gaat hij uiteraard wel mee. Als ik denk wil je niet? Nou, dan niet dan wacht je maar maakt hem ook niks uit, en hij zal echt niet in huis gaan plassen o.i.d.
Spelen met een knuffel, balletje, of wat dan ook 1 keer er achteraan is leuk soms een 2e x maar hij loopt er heen pakt het of niet..... terugbrengen ho maar.
Het lijkt nu misschien of hij lastig is, maar buiten dit is hij echt de goedheid zelve, hij doet alleen dramatisch als zijn hubertusklauwtjes
geknipt moeten worden, dat doet de d.a, Levi wordt dan lichtelijk hysterisch, echter zodra het klaar is, vindt hij het gelijk weer reuzegezellig bij de d.a. En lichamelijk is hij in orde.
Tot slot ik kan wel vinden/denken, dat het voor Levi leuker is als hij met een balletje ofzo gaat spelen, maar ja, dat hoeft natuurlijk helemaal niet. En een hond die balletjes of stok gek is daar moet ik persoonlijk niet aan denken.
Re: Hoe motiveer ik mijn Levi?
Het is duidelijk een pekineesachtige. Een oosterling dus. En die doen precies waar ze zin in hebben. Of niet.
Leer er maar om te lachen en dank je gelukkige gesternte dat het verder zo’n lieverd is.
Als hij erg voergemotiveerd is, als in frikandellen of zo, dan zou je nog wat kunnen bereiken. Anders vergeet het maar. Hahaha.
Leer er maar om te lachen en dank je gelukkige gesternte dat het verder zo’n lieverd is.
Als hij erg voergemotiveerd is, als in frikandellen of zo, dan zou je nog wat kunnen bereiken. Anders vergeet het maar. Hahaha.
- hakunamatata
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Een Eevee en Lizzy
- Contacteer:
Gefeliciteerd, je beschrijft precies een pekingees
Mijn vorige hondje Suze (Roemeens straathondje) had waarschijnlijk ook een groot aandeel daarvan. Als ze ergens het nut niet van inzag kon je hoog of laag springen maar dan deed ze het niet. Raakte je geïrriteerd dan dacht ze 'bekijk het maar' en ging ze helemaal haar eigen gang. Wat wel werkte was samen leuke dingen doen en omdenken. Ze vond funlessen op de hondenschool erg leuk, maar daarbij wel rekening houdend met dat ze een oefening na 2 of 3x het nut er niet meer van in zag. Maar door de opzet van de funlessen (afwisseling, niks is fout, balans & coördinatie, samen lol hebben ipv verwachtingen) vond ze het geweldig en hadden we er in het dagelijkse leven ook profijt van.
Met dat naar je toe komen. Klinkt alsof hij het nut er niet van inziet. Suze kon ook met gemak 24u of langer niet naar buiten willen met regen. Dan moest ik haar echt dwingen om in elk geval 2x per dag snel een plas te doen. Spelen met speeltjes heeft ze ook nooit gedaan, wél met haar eigen hondenvrienden. Niet zomaar honden die we tegenkwamen, maar echt een paar waarmee we regelmatig samen wandelden, die voor haar dus eigen waren.
Ik kan nog wel uren verder vertellen. Maar je beschrijft precies Suze. Geweldig hondje was ze, wordt nog steeds gemist. Voor de buitenwereld leek ze zo makkelijk en sociaal. Maar oh wat een portret, ik hou ervan.
Mijn vorige hondje Suze (Roemeens straathondje) had waarschijnlijk ook een groot aandeel daarvan. Als ze ergens het nut niet van inzag kon je hoog of laag springen maar dan deed ze het niet. Raakte je geïrriteerd dan dacht ze 'bekijk het maar' en ging ze helemaal haar eigen gang. Wat wel werkte was samen leuke dingen doen en omdenken. Ze vond funlessen op de hondenschool erg leuk, maar daarbij wel rekening houdend met dat ze een oefening na 2 of 3x het nut er niet meer van in zag. Maar door de opzet van de funlessen (afwisseling, niks is fout, balans & coördinatie, samen lol hebben ipv verwachtingen) vond ze het geweldig en hadden we er in het dagelijkse leven ook profijt van.
Met dat naar je toe komen. Klinkt alsof hij het nut er niet van inziet. Suze kon ook met gemak 24u of langer niet naar buiten willen met regen. Dan moest ik haar echt dwingen om in elk geval 2x per dag snel een plas te doen. Spelen met speeltjes heeft ze ook nooit gedaan, wél met haar eigen hondenvrienden. Niet zomaar honden die we tegenkwamen, maar echt een paar waarmee we regelmatig samen wandelden, die voor haar dus eigen waren.
Ik kan nog wel uren verder vertellen. Maar je beschrijft precies Suze. Geweldig hondje was ze, wordt nog steeds gemist. Voor de buitenwereld leek ze zo makkelijk en sociaal. Maar oh wat een portret, ik hou ervan.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
- Loraine
- Posts in topic: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Hier een Keeshondje en een Shih Tzu welke ook zo'n verschrikkelijk eigenwijs geval is.
Hij is een ontzettend leuk en lief hondje maar als hij bedenkt ergens geen zin in te hebben moet je van zeer goede huize komen om het toch voor elkaar te krijgen.
Ik ben er vrij simpel in:
Voor het uitvoeren van oefeningen krijg je een shitload aan lekkertjes en we wisselen af want na 2x een oefening uitgevoerd te hebben haakt hij af als je dezelfde oefening gelijk weer vraagt.
Vraag je iets 2x, doet dan 2x een andere oefening en daarna vraag je de eerste oefening weer, dan doet hij het wel.
Niet mee willen op wandeling en weglopen wanneer ik het tuig pak?
Prima, maar ik loop de volgende uitlaatronde geen minuut eerder.
Bij het wandelen naar losloopgebied ben ik zeer consequent en bij het loslopen laat ik hem regelmatig even inchecken, dan is hij nog het betrouwbaarst terug te roepen, laat ik hem zijn gang gaan dan neemt hij bij het loslopen ontzettend veel ruimte en is niet meer terug te roepen want daarnet hoefde hij niet te luisteren dus waarom nu dan wel.
En ipv overal strak op te zitten heb ik kaders aangegeven waarbinnen hij mag aanrommelen, dus bijvoorbeeld bij het terugroepen/inchecken zijn bezigheid even afmaken voor hij zich meldt.
Oh ja, vriendelijk vragen en zinnen gebruiken ipv korte commando's werken nog het beste.
Dus niet 'Mahdu, hier' maar 'Mahdu, kom je/eens hier?'.
Bij korte strenge commando's krijg ik gewoon een spreekwoordelijke middelvinger naar me opgestoken en een uitdrukking op zijn koppie.
Hij is een ontzettend leuk en lief hondje maar als hij bedenkt ergens geen zin in te hebben moet je van zeer goede huize komen om het toch voor elkaar te krijgen.
Ik ben er vrij simpel in:
Voor het uitvoeren van oefeningen krijg je een shitload aan lekkertjes en we wisselen af want na 2x een oefening uitgevoerd te hebben haakt hij af als je dezelfde oefening gelijk weer vraagt.
Vraag je iets 2x, doet dan 2x een andere oefening en daarna vraag je de eerste oefening weer, dan doet hij het wel.
Niet mee willen op wandeling en weglopen wanneer ik het tuig pak?
Prima, maar ik loop de volgende uitlaatronde geen minuut eerder.
Bij het wandelen naar losloopgebied ben ik zeer consequent en bij het loslopen laat ik hem regelmatig even inchecken, dan is hij nog het betrouwbaarst terug te roepen, laat ik hem zijn gang gaan dan neemt hij bij het loslopen ontzettend veel ruimte en is niet meer terug te roepen want daarnet hoefde hij niet te luisteren dus waarom nu dan wel.
En ipv overal strak op te zitten heb ik kaders aangegeven waarbinnen hij mag aanrommelen, dus bijvoorbeeld bij het terugroepen/inchecken zijn bezigheid even afmaken voor hij zich meldt.
Oh ja, vriendelijk vragen en zinnen gebruiken ipv korte commando's werken nog het beste.
Dus niet 'Mahdu, hier' maar 'Mahdu, kom je/eens hier?'.
Bij korte strenge commando's krijg ik gewoon een spreekwoordelijke middelvinger naar me opgestoken en een uitdrukking op zijn koppie.
- Desiree
- Honden: 3
- Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet
Geen advies maar na het lezen van je verhaal moet ik ook een pekinees!Joke57 schreef: ↑23 mar 2024, 16:07 Allereerst even wat achtergrond info, na zo'n 30 jaar boxers ben ik overgegaan naar een kruising Shih Tzu met bastaard waar wel wat terriër in zat. Met mijn boxers kon ik lezen en schrijven. Met Barry mijn bastaard ook. Totaal anders als de boxers maar ook geweldig.
Ik heb nooit zo’n soort hondje gehad. Maar ik vind het een heerlijk verhaal en zou hem zelf ook zoveel mogelijk zijn eigen gang laten gaan. Hij doet er niemand kwaad mee. Verder vind ik het een heel knap hondje met die donkere kleuren en ik lees dat hij erg lief is.
Guus is maar een klein beetje pekinees maar zo eigenwijs als wat en soms geen land mee te bezeilen
Dat hondje op de foto is absoluut geen kruising shitzu maar gewoon een pekinees zoals Nanna al zegt. Ik zie er zelfs niks anders in dus niet eens een kruising. Broodfoktype maar daardoor juist veel mooier.
- Loraine
- Posts in topic: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Volgens mij was de vorige hond een Shih Tzu mix, tenminste, dat meen ik uit de openingspost te halen.
Moet ook een beetje grinniken om je beschrijving.
Kan zo in het boekje van de rasvereniging denk ik
Als hij thuis alleen hooguit een oog open doet als je hem roept, wat doe je dan.
Blijf je roepen?
Ik denk dat ik dat niet zou doen.
Een keer roepen en als hij niet komt gewoon oppakken en meenemen naar waar je hem hebben wilde.
Als dat tenminste kan, je hebt het over je scoot ..............
Of je roept helemaal niet als je ziet dan er zo goed als geen kans is dat hij reageert.
Dan leert hij tenminste niet dat hij niet hoeft te luisteren
Wat spelen betreft.
Als het er niet in zit kan je op je kop gaan staan.
Tenzij, zoals Nanna schrijft, een frikandel een wondertje kan verrichten
Kan zo in het boekje van de rasvereniging denk ik
Als hij thuis alleen hooguit een oog open doet als je hem roept, wat doe je dan.
Blijf je roepen?
Ik denk dat ik dat niet zou doen.
Een keer roepen en als hij niet komt gewoon oppakken en meenemen naar waar je hem hebben wilde.
Als dat tenminste kan, je hebt het over je scoot ..............
Of je roept helemaal niet als je ziet dan er zo goed als geen kans is dat hij reageert.
Dan leert hij tenminste niet dat hij niet hoeft te luisteren
Wat spelen betreft.
Als het er niet in zit kan je op je kop gaan staan.
Tenzij, zoals Nanna schrijft, een frikandel een wondertje kan verrichten
-
- Welke: Whippet en Lurcher
Savonds je hond niet voeren.
Smorgens je hond niet voeren.
Lekker naar het park en dan roepen. Komt ie meteen? Druk je er een kalfskroket in. Want die heb je bij je.
Week later, nog een keer.
2 dagen later nog een keer.
Die hond luistert een leven lang. Ook als het een pekinees is.
Lekker naar het park en dan roepen. Komt ie meteen? Druk je er een kalfskroket in. Want die heb je bij je.
- Frootje
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Mijn kleine hondje is ook zo. Geen idee wat voor rassen daar in zitten trouwens, ze komt uit Griekenland. Maar zij doet ook gewoon haar eigen ding. Als ik haar buiten roep is ze er meteen (hoeft trouwens niet want ze blijft toch wel bij me), maar als ik haar binnenshuis roep mag ik het 9/10 keer uitzoeken. Spelen met speelgoed doet ze heel soms, is niet echt haar ding. Haar plezier haalt ze uit andere dingen. Goed, ik speel soms wel eens vals, want als ik een koekje heb komt ze wel hoor, ze heeft wel een voorliefde voor eten. Maar gewoon omdat ik het leuk vind om aandacht van haar te krijgen? Ja dag. Ze komt me wel vereren met haar bezoek als het háár uitkomt. Het is een heel lief hondje en ze is super makkelijk, ze is gewoon nogal eigenzinnig en ze is een van die hondjes die helemaal niet zit te wachten op constante interactie met de baas. Het fijne vindt zij dat de baas thuis is en in dezelfde ruimte is als zij, maar ze hoeft niet steeds aandacht of contact. Dat vond ik eerst altijd wel moeilijk want ik had het gevoel dat ik haar qua aandacht tekort deed (vooral omdat mijn andere hond wél continu op schoot wil kruipen en geaaid wil worden). Maar nu zie ik in dat dit gewoon is wie zij is en dat ze zich daar prettig bij voelt. Het contact het liefst volgens haar regeltjes. En omdat ze verder zo lekker makkelijk is en nooit een stap verkeerd doet mag dat ook gewoon.
-
Bedankt voor al jullie reacties, om sommige kan ik ook echt lachen. Ik ben stapelgek met Levi zoals ik al schreef, hij heeft echt 0 agressie in zich. En hij is heel makkelijk, is ook totaal geen schoothond, komt wel in mijn buurt liggen. Dus ik voel me evengoed gevlijd. En vooraf heb ik natuurlijk over de Pekingees gelezen. Vroeger was ik ook fan van Tricki Woo, van mrs Pumphrey, ook tot in de grond verwend.
Oh ja Tricki Woo uit de serie James Herriot. Geweldige serie vond ik dat.Joke57 schreef: ↑24 mar 2024, 14:09 Bedankt voor al jullie reacties, om sommige kan ik ook echt lachen. Ik ben stapelgek met Levi zoals ik al schreef, hij heeft echt 0 agressie in zich. En hij is heel makkelijk, is ook totaal geen schoothond, komt wel in mijn buurt liggen. Dus ik voel me evengoed gevlijd. En vooraf heb ik natuurlijk over de Pekingees gelezen. Vroeger was ik ook fan van Tricki Woo, van mrs Pumphrey, ook tot in de grond verwend.
-
Eh....hij eet uit zichzelf soms dagen niet dus die kroket gaat niet werken vrees ik Bovendien in het parkEchoMira schreef: ↑23 mar 2024, 22:05 Savonds je hond niet voeren.
komt hij wel keurig.
-
Dit peekje zou inderdaad familie kunnen zijn.
De stamboom/show peken hebben toch een veel langere vacht en ook een wat zwaarder hoofd vind ik.
Maar voor alle duidelijkheid, ik wil hem voor geen goud ruilen voor een "echte"
-
Ik moet ook bijna altijd om hem lachen, opvoedkundig fout, ik weet het.Nanna schreef: ↑23 mar 2024, 16:24 Het is duidelijk een pekineesachtige. Een oosterling dus. En die doen precies waar ze zin in hebben. Of niet.
Toen ik hem pas had was ik hem 's avonds kwijt hij lag niet in de buurt niet in zijn mandje kijk ik de andere kant uit zat
meneer op zijn dooie gemak bovenop mijn eettafel, tissues uit een tissues pak te trekken en te verscheuren.
En tot op de dag vandaag zijn papieren zakdoekjes en tissues niet veilig voor hem die moet hij gewoon verscheuren.
Ander papier bijv. keukenrol doet hij niks mee.
Om met de schrijver van Dik Trom te spreken "Het is een bijzonder kind en dat is hij"
- Célie
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Ja, wat zou het anders moeten zijn?