voer-dingetje update pag.3
- Mo-yi
- Posts in topic: 39
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
voer-dingetje update pag.3
Toch even hardop denken hier. Mo-yi is nu 13 en eet haar hele leven vers vlees/kvv.
Ze eet prima, alleen het voorjaar af en aan wat dagen dat ze wat wil laten staan, maar dat is sporadisch en overgrote deel eet ze heel goed. Het laatste half jaar ongeveer is het vaker dat ze wat wil overslaan, of als ik het met de hand aanbied dan wel uit mn hand eet. Nu heb ik een wat blikvlees besteld omdat ik iig iets achter de hand wil hebben en liever niet heb dat ze twee maaltijden gaat overslaan.
Als ze dr kvv laat voor wat t is, eet ze de ronde erop wel blikvlees, en dan de volgende dag ook weer dr kvv.
Nu gaat ze de laatste twee weken op allebei wat vaker dat ze het laat voor wat het is. Wel is ze wat hongerig, wil ook dr snacks etc. Nu heb ik vandeweek een paar kleine zakken brokken meebesteld.
Ik wil geen muts erin gaan worden, ik ben volledig van vers vlees..maar kan het zo zijn dat brok misschien wat lichter op de maag is als vlees? zou dat kunnen dat ze vaker het vlees laat staan? gister en vandaag heb ik dan de brok gegeven en dat gaat er met veel plezier in.
Ik wil er dus geen muts in gaan worden, maar zowel kvv als blik is best aan de prijs en heb al aardig wat weg kunnen gooien, daarbij staat bovenaan dat het belangrijkste is dat ze eet, dus als dat betekent dat we naar de brokken gaan dan is dat maar zo. Het wat rare gevoel wat ik erbij heb is misschien meer dat mijn overtuiging is dat van vers vlees..terwijl misschien brok verder nu ook prima kan zijn en ik dat liever niet zo wil zien..ofzo
Ze eet prima, alleen het voorjaar af en aan wat dagen dat ze wat wil laten staan, maar dat is sporadisch en overgrote deel eet ze heel goed. Het laatste half jaar ongeveer is het vaker dat ze wat wil overslaan, of als ik het met de hand aanbied dan wel uit mn hand eet. Nu heb ik een wat blikvlees besteld omdat ik iig iets achter de hand wil hebben en liever niet heb dat ze twee maaltijden gaat overslaan.
Als ze dr kvv laat voor wat t is, eet ze de ronde erop wel blikvlees, en dan de volgende dag ook weer dr kvv.
Nu gaat ze de laatste twee weken op allebei wat vaker dat ze het laat voor wat het is. Wel is ze wat hongerig, wil ook dr snacks etc. Nu heb ik vandeweek een paar kleine zakken brokken meebesteld.
Ik wil geen muts erin gaan worden, ik ben volledig van vers vlees..maar kan het zo zijn dat brok misschien wat lichter op de maag is als vlees? zou dat kunnen dat ze vaker het vlees laat staan? gister en vandaag heb ik dan de brok gegeven en dat gaat er met veel plezier in.
Ik wil er dus geen muts in gaan worden, maar zowel kvv als blik is best aan de prijs en heb al aardig wat weg kunnen gooien, daarbij staat bovenaan dat het belangrijkste is dat ze eet, dus als dat betekent dat we naar de brokken gaan dan is dat maar zo. Het wat rare gevoel wat ik erbij heb is misschien meer dat mijn overtuiging is dat van vers vlees..terwijl misschien brok verder nu ook prima kan zijn en ik dat liever niet zo wil zien..ofzo
Laatst gewijzigd door Mo-yi op 14 jun 2024, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Persistence
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Re: voer-dingetje
Ach, wat geeft het als je brok en KVV wat afwisselt? Als ze geen last heeft van allergie ofzo.
Misschien heeft ze gewoon behoefte aan wat variatie
Misschien heeft ze gewoon behoefte aan wat variatie
Mijn oude hond krijgt ook geen rauw meer, hun spijsvertering verandert toch wat waardoor rauw te zwaar of minder aantrekkelijk kan worden.
Hij eet de ene dag gekookte voeding (zelf gekookt, pure instinct of butternut) & de andere dag ritzenberger.
Hij eet de ene dag gekookte voeding (zelf gekookt, pure instinct of butternut) & de andere dag ritzenberger.
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Voedingsadvies op maat.
- Mo-yi
oke, zie je ik dacht ergens al zoiets, misschien toch wat zwaar nu voor de maag misschien
dan ga ik verder kijken voor een goede brok, mocht iemand nog suggesties hebben, en ik ga jouw ritzenberger eens opzoeken ook
dan ga ik verder kijken voor een goede brok, mocht iemand nog suggesties hebben, en ik ga jouw ritzenberger eens opzoeken ook
Ydolo komt met een semi moist brok op de markt, waarvan ik wel de ingrediënten volg. Voor een brok wel ok.
Farmina heeft ook een best goed assortiment. Ze proberen er in alle geval het beste van te maken.
Farmina heeft ook een best goed assortiment. Ze proberen er in alle geval het beste van te maken.
Voedingsadvies op maat.
Voedingsadvies op maat.
Lou, 12, zit sinds een maand of 2 ook deels op brok. Altijd kvv gevoerd, maar het was het niet meer helemaal voor haar. Nu met half brok en half kvv of blik gaat het echt een stuk beter.
- Mo-yi
Fijn te horen dit, dan blijf ik deze koers maar opgaan en kvv met brok geven net wat ze zelf aangeeft of wat ze wel wil eten
Natural greatness rabbit light. Maar Lou is echt een f*cking drama met eten. Ze wordt al dik van lucht en kan 70+% van de eiwitten niet verdragen. Dus ik moet een brok met een, relatief, hoog eiwitgehalte (itt tot wat vaak gezegd wordt dat senioren minder eiwitten nodig hebben, wil ik haar dus juist op meer eiwitten) èn een heel laag vetgehalte èn passend qua diersoorten. Dit was de enige brok die over bleef na mijn langdurige zoektocht. En ze doet het er wel echt top op
Snuck heb ik deels op de Amanova rabbit staan. De enige brok die hij kan verdragen sinds hij Giardia heeft gehad bijna 2 jaar geleden. Hij doet het er top op, maar ik vind de prijs niet in verhouding staan tot de ingrediënten. Maargoed, hij doet het er goed op dus voorlopig vind ik het wel prima
- Mo-yi
Deze gaan we eens proberen;
https://www.voerwijzer.com/hondenbrok/c ... en-fazant/
( Eendenmeel (30%), fazantenmeel (22%), gele erwten (20%), kippenvet (geconserveerd met tocopherolen, 8%), eendenvlees (5%), gehydrolyseerde kippenlever (3%), appels (3%), tapioca (3%), zalmolie (2%), wortel (1%), lijnzaad (1%), kikkererwten (1%), gehydrolyseerde schaaldierschalen (bron van glucosamine, 0,026%), kraakbeen extract (bron van chondroitine, 0,016%), biergist, (bron van mannan-oligosaccharides, 0,015%), cichorei (bron van fructo-oligosaccharides, 0,01%), yucca schidigera (0,01%), algen (0,01%), psylliumvezels (0,01%), tijm (0,01%), rozemarijn (0,01%), oregano (0,01%), cranberry’s, bosbessen, frambozen (0,008%) )
https://www.voerwijzer.com/hondenbrok/c ... en-fazant/
( Eendenmeel (30%), fazantenmeel (22%), gele erwten (20%), kippenvet (geconserveerd met tocopherolen, 8%), eendenvlees (5%), gehydrolyseerde kippenlever (3%), appels (3%), tapioca (3%), zalmolie (2%), wortel (1%), lijnzaad (1%), kikkererwten (1%), gehydrolyseerde schaaldierschalen (bron van glucosamine, 0,026%), kraakbeen extract (bron van chondroitine, 0,016%), biergist, (bron van mannan-oligosaccharides, 0,015%), cichorei (bron van fructo-oligosaccharides, 0,01%), yucca schidigera (0,01%), algen (0,01%), psylliumvezels (0,01%), tijm (0,01%), rozemarijn (0,01%), oregano (0,01%), cranberry’s, bosbessen, frambozen (0,008%) )
- Mo-yi
Mo blijft me verbazen. Nu het eten vrij lastig gaat ( laten staan ), ben ik nu bereid om vanalles te proberen, als ze maar eet. Soms eet ze lastig, en de volgende dag gaat de bak in 1 x leeg, de dag erna doet ze het in gedeeltes maar gaat het wel op.
Vandeweek had ze KVV, hoefde ze niet, daarna vlees uit blik ( Rocco )..ja paar hapjes maar mwa..daarna nog brok aangeboden maar tja, kweenie, toen maar eens een klein blikjes kattenvoer gegeven en jawel, dat ging er vlot in om daarna dr bak met brokken leeg te eten
En eergisteren liepen we langs een buuf, maakte even een praatje, jat ze ineens een stuk paksoi weg ( lag al op de grond )..maar echt met veel interesse op dat ding. ( plus; ze jat nooit, het enige wat ze moeilijk vindt is als ze brood ziet liggen dan doet ze haar best, voor de rest blijft ze meer hoopvol wachten tot het vanzelf haar kant oprolt )
Ik vanmorgen eens het lijstje opgezocht welke groentes ook alweer wel en niet oke zijn, en met boodschappen doen nu dus paksoi en selderij voor dr meegenomen. De paksoi was een dikke hit. Dat werd bijna zingend aangenomen, op dr kleed gelegd en scheuren maar, dat at ze ook op. De helft vond ik dan weer genoeg dus dat ligt weer in de koelkast. De selderij was ook een goede keuze vond ze, daar werd vooral van gescheurd en weer uitgetuft.
Ze wordt nog es een vegetarier
Ik heb vanmorgen ook een nieuwe voerbak gekocht, wie weet, misschien helpt dat nog wat.
Vandeweek had ze KVV, hoefde ze niet, daarna vlees uit blik ( Rocco )..ja paar hapjes maar mwa..daarna nog brok aangeboden maar tja, kweenie, toen maar eens een klein blikjes kattenvoer gegeven en jawel, dat ging er vlot in om daarna dr bak met brokken leeg te eten
En eergisteren liepen we langs een buuf, maakte even een praatje, jat ze ineens een stuk paksoi weg ( lag al op de grond )..maar echt met veel interesse op dat ding. ( plus; ze jat nooit, het enige wat ze moeilijk vindt is als ze brood ziet liggen dan doet ze haar best, voor de rest blijft ze meer hoopvol wachten tot het vanzelf haar kant oprolt )
Ik vanmorgen eens het lijstje opgezocht welke groentes ook alweer wel en niet oke zijn, en met boodschappen doen nu dus paksoi en selderij voor dr meegenomen. De paksoi was een dikke hit. Dat werd bijna zingend aangenomen, op dr kleed gelegd en scheuren maar, dat at ze ook op. De helft vond ik dan weer genoeg dus dat ligt weer in de koelkast. De selderij was ook een goede keuze vond ze, daar werd vooral van gescheurd en weer uitgetuft.
Ik heb vanmorgen ook een nieuwe voerbak gekocht, wie weet, misschien helpt dat nog wat.
Paksoi
Geweldig
Ach, hier is Lou echt helemaal gek op zuurkool uit een pakje
Ach, hier is Lou echt helemaal gek op zuurkool uit een pakje
- CatnDog
- Posts in topic: 2
- Welke: Groenendaeler
Zouden daar nog bepaalde vitamines of mineralen in zitten waarom ze op die paksoi duikt?Mo-yi schreef: ↑24 mei 2024, 09:45 Mo blijft me verbazen. Nu het eten vrij lastig gaat ( laten staan ), ben ik nu bereid om vanalles te proberen, als ze maar eet. Soms eet ze lastig, en de volgende dag gaat de bak in 1 x leeg, de dag erna doet ze het in gedeeltes maar gaat het wel op.
https://www.voedingswaardetabel.nl/voed ... el/?id=757
Als ik naar deze tabel kijk, zou het vitamine B11 (foliumzuur), calcium, fosfor of magnesium kunnen zijn.
Al kan ze het natuurlijk ook gewoon lekker/leuk probeersel vinden.
- Mo-yi
Interessante link, thanx!CatnDog schreef: ↑24 mei 2024, 14:27
Zouden daar nog bepaalde vitamines of mineralen in zitten waarom ze op die paksoi duikt?
https://www.voedingswaardetabel.nl/voed ... el/?id=757
Als ik naar deze tabel kijk, zou het vitamine B11 (foliumzuur), calcium, fosfor of magnesium kunnen zijn.
Al kan ze het natuurlijk ook gewoon lekker/leuk probeersel vinden.
- Mo-yi
Vandaag zat ik even met mn handen in het haar. Gisteren at ze bijna niets, uiteindelijk wat brokjes ( de helft ).
Afgelopen dagen bied ik haar vanalles aan; eerst KVV, dan vlees uit blik, brokken staat er nu sowieso, zelfs kattenvoer/vlees wordt geserveerd. Vandaag wilde ze niets. Het kattenvoer nog met de hand aangeboden en daar kon dan drie hapjes nog vanaf. Ik heb mn d.a gemaild met het verhaal. Ik bedacht me dat ik nog, speciaal voor haar, frikandellen in mn vriezer heb liggen, dus twee alvast maar ontdooien, als ze maar IETS wil assebliefff.
Rauw ei aangeboden maar ook dat wilde ze niet.
Ook had ik nog verse runderhart, gevroren in stukken gesneden dus die ook ontdooit.
Godzijdank wilde ze wel erg graag dat hart hebben en werd dr bord helemaal schoongelikt.
Gisteren stond ze wel moeilijk op om daarna niet goed op haar rechter voorpoot te steunen. Dat ebt wel weg als ze eenmaal loopt. Toch heb ik haar gister melaxodyl gegeven, hopende dat het iets zou helpen.
Afgelopen dagen bied ik haar vanalles aan; eerst KVV, dan vlees uit blik, brokken staat er nu sowieso, zelfs kattenvoer/vlees wordt geserveerd. Vandaag wilde ze niets. Het kattenvoer nog met de hand aangeboden en daar kon dan drie hapjes nog vanaf. Ik heb mn d.a gemaild met het verhaal. Ik bedacht me dat ik nog, speciaal voor haar, frikandellen in mn vriezer heb liggen, dus twee alvast maar ontdooien, als ze maar IETS wil assebliefff.
Rauw ei aangeboden maar ook dat wilde ze niet.
Ook had ik nog verse runderhart, gevroren in stukken gesneden dus die ook ontdooit.
Godzijdank wilde ze wel erg graag dat hart hebben en werd dr bord helemaal schoongelikt.
Gisteren stond ze wel moeilijk op om daarna niet goed op haar rechter voorpoot te steunen. Dat ebt wel weg als ze eenmaal loopt. Toch heb ik haar gister melaxodyl gegeven, hopende dat het iets zou helpen.
-
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Nee, dat is een beetje ver gezocht.
Daarnaast moet je je realiseren dat de voervleeslobby ontstaan is toen mensen hun honden nog pedigree pal en tafelresten voerden.'Mijn opa gaf de honden "hondenbrood met melk". Had hij een boek over. en de pups werden in de krant verkocht.
Het was nodig om enorm heilig over de voordelen van natuurlijk voeren te doen maar nooit een brok is nooit de boodschap geweest.
Als het goed bevalt en je hond loopt lekker....klaar toch?
- Mo-yi
Ah oke, ik ben opzich wel erg van vers/rauw vlees maar op dit moment schuif ik die principes opzij, alles mag wat ze nu wil want afvallen is een no-go.EchoMira schreef: ↑04 jun 2024, 22:00
Nee, dat is een beetje ver gezocht.
Daarnaast moet je je realiseren dat de voervleeslobby ontstaan is toen mensen hun honden nog pedigree pal en tafelresten voerden.'Mijn opa gaf de honden "hondenbrood met melk". Had hij een boek over. en de pups werden in de krant verkocht.
Het was nodig om enorm heilig over de voordelen van natuurlijk voeren te doen maar nooit een brok is nooit de boodschap geweest.
Als het goed bevalt en je hond loopt lekker....klaar toch?
Vandaag was bar en boos, niets wilde ze nog hebben..runderhart werd ze wel vrolijk van..en vanavond heb ik nog 2 ontdooide frikandellen gegeven die wilde ze heulll graag. en twee bruine boterhammen..welja toe maar, als dat er wel in gaat. Ik snap er weinig meer van. Fijn dat ze iig IETS wil eten nog wel, maar iets completer qua voedingsstoffen is ook wel handig.
- Josefien
- Honden: 3
- Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison
Javier werd ook wisselvallig qua eten. Ik ondervang dit door sterk geurende lekkere hapjes (leverworst, vis) door zijn reguliere hap te prakken. Of voer opwarmen, zodat het wat meer ruikt. Kookroom of nog liever een spuit slagroom door zijn eten. Of de aanblik dat ik etensresten van mijn bord door zijn prakje meng. Lekkere dingen strooien op het erf. Het is steeds wat verzinnen of terugvallen op iets wat ik eerder bedacht. Variatie, elke dag opnieuw. Dat hij misschien wat minder gezond eet, doet er wat mij betreft niet toe. Het voornaamste is zijn eetlust op peil te houden. En meneer laat zich dit lekker aanleunen.
Geen zorgen maken over verantwoorde voeding of niet willen eten, maar juist het plezier zoeken in mogelijkheden, variaties. Die ouwetjes worden gewoon kieskeurig. Ze 'eisen' een chef de cuisine
Geen zorgen maken over verantwoorde voeding of niet willen eten, maar juist het plezier zoeken in mogelijkheden, variaties. Die ouwetjes worden gewoon kieskeurig. Ze 'eisen' een chef de cuisine
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Mijn honden zijn nooit moeilijke eters geworden als ze ouder werden, kieskeurigheid komt in hun woordenboek niet voor, het zijn echt van die kliko's
Als ik zo lees wat je allemaal uit de kast haalt als Mo-yi niet eet, snap ik wel dat ze ondertussen weet dat er waarschijnlijk wat beters komt als ze niet eet Ik zou het zelf ook doen hoor, begrijp me niet verkeerd, en ik zou me er bij een gezonde hond op leeftijd totaal geen zorgen over maken of het wel gezond en voedzaam genoeg is, zeker niet als het om af en toe een dag of een paar dagen gaat. Als ze sowieso haar hele leven al vaker wat wisselvallig is geweest met eten, zou ik niet direct in de stress schieten als ze eens een dag overslaat. Maar als dat steeds vaker voorkomt, zou ik wel een seniorenbloedonderzoek laten doen.
Als ik zo lees wat je allemaal uit de kast haalt als Mo-yi niet eet, snap ik wel dat ze ondertussen weet dat er waarschijnlijk wat beters komt als ze niet eet Ik zou het zelf ook doen hoor, begrijp me niet verkeerd, en ik zou me er bij een gezonde hond op leeftijd totaal geen zorgen over maken of het wel gezond en voedzaam genoeg is, zeker niet als het om af en toe een dag of een paar dagen gaat. Als ze sowieso haar hele leven al vaker wat wisselvallig is geweest met eten, zou ik niet direct in de stress schieten als ze eens een dag overslaat. Maar als dat steeds vaker voorkomt, zou ik wel een seniorenbloedonderzoek laten doen.
Ik zou er zelf even een bloedonderzoek tegenaan gooien en dan zeker vragen om zink en B12 te laten controleren.
Voor een zink tekort is ze al een gevoelig ras dus het lijkt me geen overbodige luxe.
Voor een zink tekort is ze al een gevoelig ras dus het lijkt me geen overbodige luxe.
Voedingsadvies op maat.
Voedingsadvies op maat.
Is ze misselijk?
- Mo-yi
Ze heeft nooit moeilijk gegeten. Alleen in het voorjaar weleens, ook maar af en toe en ze had genoeg reserves en energie dus een dag lastig doen soit..morgen eet ze weer normaal.Diana schreef: ↑05 jun 2024, 04:39 Mijn honden zijn nooit moeilijke eters geworden als ze ouder werden, kieskeurigheid komt in hun woordenboek niet voor, het zijn echt van die kliko's
Nu is het echt anders, ze is al mager, minder energie, ze mag gewoon niet gaan afvallen.
Haar ontbijt ging er zojuist vrij vrolijk in, al laat ze veel staan, begint ze aan dr kauwstaaf ook na drie happen is dat weer goed genoeg. Ze ligt wel tevreden te zijn, ik heb niet het idee dat ze nu iets dwarszit.
- Mo-yi
Zink was bij haar al wat laag, dat krijgt geef ik haar al een tijdje wat extra