Vergrote milt UPDATE Wat een ellende...
- galga's
- Posts in topic: 8
- Honden: 5
- Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan
Vergrote milt UPDATE Wat een ellende...
Kiki begon zich oud te gedragen. Dat mag ook, ze wordt dit jaar geschat 10. Maar de aftakeling ging wel rap. Minder energie, minder lekker meekomen op de wandeling. Ze werd pafferig, dikke buik. Totdat zaterdag een oud-dierenarts zei dat het er op leek dat ze vocht vast hield. Dus toch maar naar de dierenarts. De dierenarts keek en snapte direct wat we bedoelden.
Hart: klonk prima.
Buikonderzoek: vergroting te voelen, lever?
Bloedonderzoek: heel lichte verhoging van de ontstekingswaarden, verder alle waarden prima. Afwachten of door? Door dus.
Röntgenfoto: sterk vergrote milt, niet oké. Verder geen afwijkingen te zien. Echo? Ja.
Echo: inderdaad de milt. Geen rare tumor kronkels te zien, wel afwijkende structuur. De structuur lijkt wolkig.
Punctie? Kans op bloedingen, grote kans op te weinig weefsel.
Biopt? Kan niet hier, dan moet ze doorverwezen worden, ze moet onder narcose.
Milt verwijderen? Gelijk probleem verwijderd.
Donderdag wordt haar milt verwijderd en daarna opgestuurd. Gelukkig zijn er geen aanwijzingen dat de milt momenteel aan het bloeden is. Ik wandel veel met ze en moet er niet aan denken dat haar milt ineens knapt tijdens een wandeling...
Wat zijn jullie ervaringen met vergrote milten?
Kiki vond het echo kussen heerlijk liggen
Hart: klonk prima.
Buikonderzoek: vergroting te voelen, lever?
Bloedonderzoek: heel lichte verhoging van de ontstekingswaarden, verder alle waarden prima. Afwachten of door? Door dus.
Röntgenfoto: sterk vergrote milt, niet oké. Verder geen afwijkingen te zien. Echo? Ja.
Echo: inderdaad de milt. Geen rare tumor kronkels te zien, wel afwijkende structuur. De structuur lijkt wolkig.
Punctie? Kans op bloedingen, grote kans op te weinig weefsel.
Biopt? Kan niet hier, dan moet ze doorverwezen worden, ze moet onder narcose.
Milt verwijderen? Gelijk probleem verwijderd.
Donderdag wordt haar milt verwijderd en daarna opgestuurd. Gelukkig zijn er geen aanwijzingen dat de milt momenteel aan het bloeden is. Ik wandel veel met ze en moet er niet aan denken dat haar milt ineens knapt tijdens een wandeling...
Wat zijn jullie ervaringen met vergrote milten?
Kiki vond het echo kussen heerlijk liggen
Laatst gewijzigd door galga's op 16 aug 2024, 04:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vergrote milt
Ahhh wat een koppie. Geen ervaring mee. Wel sterkte gewenst voor morgen.
- Diana
- Posts in topic: 4
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Is Kiki ook getest op mediterrane ziektes tijdens het bloedonderzoek? Zowel een vergrote milt, minder energie, vocht in de buikholte en verhoogde ontstekingswaarden zouden symptomen kunnen zijn van bijvoorbeeld Leishmania of Babesia (deze laatste kan een hond ook in NL oplopen). In dat geval zou het verwijderen van de milt heel nadelig uit kunnen pakken.
- HillieS
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Hè jakkes, hopelijk knapt ze snel weer op
Bij de da wel een aantal honden gezien die na miltverwijdering enorm opknapten.
Dus daar gewoon ook voor gaan
Dus daar gewoon ook voor gaan
- Kells
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Beterschap voor de dame, hopelijk knapt ze snel weer op.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- galga's
Nee, ze is nu niet getest op mediterrane ziekten. Ze is ruim 6 jaar in NL en is tot nu toe altijd negatief getest. Haar ontstekingswaarden waren 13, max is 10. Dus eigenlijk lijkt er niets te gebeuren qua ontsteking. Vocht in de buikholte is niet gezien. Niet stijf. Ik kan zo ook geen triggers bedenken waardoor de eventuele leishmania getriggerd zou kunnen zijn.Diana schreef: ↑29 mei 2024, 08:05 Is Kiki ook getest op mediterrane ziektes tijdens het bloedonderzoek? Zowel een vergrote milt, minder energie, vocht in de buikholte en verhoogde ontstekingswaarden zouden symptomen kunnen zijn van bijvoorbeeld Leishmania of Babesia (deze laatste kan een hond ook in NL oplopen). In dat geval zou het verwijderen van de milt heel nadelig uit kunnen pakken.
Weet jij hoe de milt structuur van een vergrote milt door Leishmania er uitziet? Ik kan er niets over vinden.
Bij Leo was het vette mis. Kanker. Uitgezaaid en al. Maar dat zat ook in de lever. Ik duim dat met verwijdering milt alles gewoon opgelost is, ze moet nog even mee hoor♡
Leish kan idd na 7 jaar nog positieve test geven
Leish kan idd na 7 jaar nog positieve test geven
- Diana
- Posts in topic: 4
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Nee, ik weet eigenlijk niet of een vergrote milt als gevolg van Leishmania heel duidelijke kenmerken heeft, behalve dus die vergroting - dat is een van de meestvoorkomende inwendige symptomen van Leishmania (en Babesia), bij sommige honden het enige symptoom.galga's schreef: ↑29 mei 2024, 11:20Nee, ze is nu niet getest op mediterrane ziekten. Ze is ruim 6 jaar in NL en is tot nu toe altijd negatief getest. Haar ontstekingswaarden waren 13, max is 10. Dus eigenlijk lijkt er niets te gebeuren qua ontsteking. Vocht in de buikholte is niet gezien. Niet stijf. Ik kan zo ook geen triggers bedenken waardoor de eventuele leishmania getriggerd zou kunnen zijn.Diana schreef: ↑29 mei 2024, 08:05 Is Kiki ook getest op mediterrane ziektes tijdens het bloedonderzoek? Zowel een vergrote milt, minder energie, vocht in de buikholte en verhoogde ontstekingswaarden zouden symptomen kunnen zijn van bijvoorbeeld Leishmania of Babesia (deze laatste kan een hond ook in NL oplopen). In dat geval zou het verwijderen van de milt heel nadelig uit kunnen pakken.
Weet jij hoe de milt structuur van een vergrote milt door Leishmania er uitziet? Ik kan er niets over vinden.
Wanneer is de bloedtest gedaan? Als dat minder dan 10 dagen geleden was, heeft het lab misschien nog voldoende bloed om een reisprofiel te testen.
Leishmania heeft niet altijd duidelijke triggers, het komt bijvoorbeeld voor dat slapende Leishmania opeens actief wordt op een seniorleeftijd terwijl er verder geen veranderde omstandigheden zijn. Babesia kan ook in NL opgelopen worden.
Ik zou het zelf voor alle zekerheid willen uitsluiten, omdat de operatie onnodig zou zijn als de milt vergroot is vanwege Leishmania of Babesia en het afwezig zijn van de milt met name voor Babesia een risicofactor is.
- CatnDog
- Posts in topic: 2
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Sterkte. Het klinkt als een serieuze aandoening en vermoedelijk ook een heftige ingreep. Ik zal voor jullie duimen.
Ik kan je helaas geen opbeurende verhalen vertellen.
Die milt weg laten halen is een prima idee maar wat wil je bereiken met het opsturen? Wat kun je met de uitslag?
Ik duim heel hard voor je dat het echt alleen maar die milt is.
Die milt weg laten halen is een prima idee maar wat wil je bereiken met het opsturen? Wat kun je met de uitslag?
Ik duim heel hard voor je dat het echt alleen maar die milt is.
- galga's
Bij slecht nieuws laatste leuke dingen gaan doen en afscheid nemen als ons dat nog gegund is. Bij goed nieuws rustig herstellen en verder leven. Van dat laatste ga ik nu voor het gemak en mijn rust maar even van uit.
Dinsdag heb ik ze nog wel lekker allemaal laten rennen en spelen en ook nog foto's gemaakt van Kiki. Just in case.
- Desiree
- Honden: 3
- Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet
Sterkte vandaag. Hopen op de best mogelijke uitslag.
- Gretha
- Honden: 2
- Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising
Oh bah wat een narigheid weer.
Ik hoop dat het meevalt, sterkte.
Ik hoop dat het meevalt, sterkte.
-
Op het andere forum was ooit trouwens een airdale met een vergrote milt, dat zag er echt niet goed uit toen en dat is zeker wel goed afgelopen.
Duimen draaien voor een positieve afloop.
Duimen draaien voor een positieve afloop.
Duimen draaien hier ook voor een goede afloop van de operatie
Heel veel sterkte vandaag, ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen, en dat ze er snel weer bovenop is...
- galga's
We zijn weer thuis. De operatie heeft 1,5 uur geduurd. Ze kwam alleen slecht uit de narcose en het kostte aardig wat moeite om haar weer warm te krijgen. Ze is nog steeds niet helemaal op temperatuur, maar ze ligt nu lekker op de bank te slapen in haar shirt en pyjama met een berg dekens en een kruik.
Geen gekke dingen verder gezien in de buik. Lever zag er schoon uit. Er wordt een stuk milt opgestuurd voor onderzoek.
Wachten
Net terug
Extra opwarmen
Ze staat weer!
Geen gekke dingen verder gezien in de buik. Lever zag er schoon uit. Er wordt een stuk milt opgestuurd voor onderzoek.
Wachten
Net terug
Extra opwarmen
Ze staat weer!
Fijn dat alles goed gegaan is, en nu maar snel weer beter worden...
Eerste horde is genomen, nu goed herstellen
Mooi dat ze weer op de pootjes staat. Beterschap voor haar.
Gelukkig is dat goed gegaan en staat ze weer op de poten.
Nu maar snel herstellen.
Nu maar snel herstellen.